دندانپزشکی و سلامت دهان

اگر اضطراب و استرس دارید از این مواد غذایی دوری کنید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

آیا می دانید مواد غذایی هم می تواند باعث استرس شود؟ مواد غذایی استرس زا کدامند؟

مواد غذایی و استرس!

شاید برای شما هم جالب باشد که دائم از مزایای مواد غذایی گفته می‌شود اما برخی از آن‌ها استرس زا هستند. به نظر شما مواد غذایی می‌توانند باعث ایجاد استرس و اضطراب در فرد شوند؟ متاسفانه چنین چیزی کاملا درست است و آگاهی از مواد درونی و خاصیت آن باعث می‌شود به درستی و به اندازه از مواد غذایی استفاده کنیم تا میزان استرس و اضطراب کاهش یابد. در ادامه با مواد غذایی اضطراب آور و غذاهای استرس زا آشنا می‌شویم. با ما در سایت خوب میشی همراه بمانید.

 

غذاهای اضطراب آور | مواد غذایی استرس زا

 

آب میوه

فیبر موجود در میوه باعث می‌شود که کامل سیر شوید و همچنین باعث کاهش سرعت دریافت انرژی از خون می‌شود. بدون فیبر موجود در میوه، در واقع فقط آب قند مغذی می‌نوشید که می‌تواند به سرعت شما را تحریک کرده و انرژی شما را به همان سرعت پایین بیاورد که در نتیجه گرسنه و عصبانی می‌شوید که باعث افزایش استرس و اضطراب در فرد می‌شود، پس آبمیوه به رفع اضطراب و افسردگی کمک نمی‌کند. بهتر است در حین استرس و اضطراب خود میوه را کامل بخورید وقتی تشنه هستید، آب بنوشید.

 

 

3 تا از بهترین تمرینات لاغر شدن بازو

 

نوشابه

نوشابه محبوب‌ترین نوشیدنی دنیا است که در عین حال رتبه اول در مواد غذایی اضطراب آور دارد. نوشابه تماما از قند تشکیل شده است و هیچگونه مواد مغذی ندارد. به طور کلی نوشیدنی‌های شیرین متشکل از قند ارتباط مستقیمی با افسردگی دارند. اگر هوس خوردن نوشابه می‌کنید، به جای آن آب خنک میل کنید. این کار به معده کمک می‌کند تا بدون نوشیدن نوشیدنی گازدار مواد را به راحتی هضم کرده و به سمت روده هدایت کند. البته عده‌ای نوشیدن آب گازدار را به همراه چند قطره آب میوه به جای نوشابه توصیه می‌کنند که منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا گاز موجود در آب گازدار چندان برای بدن مفید نیست و می‌تواند باعث استرس شود.

 

سودای رژیمی (نوشابه رژیمی)

تصور اینکه سودای رژیمی یک نوشیدنی فاقد قند است، پس مشکلی نیست، درست است؟ در پاسخ باید گفت نوشیدن انواع نوشابه و سودای رژیمی پر از زیان است. ممکن است با مصرف زیاد قند دچار مشکل انرژی نشوید، اما نوشابه رژیمی شما را افسرده می‌کند. مقدار زیاد کافئین موجود در بسیاری از نوشابه‌ها نیز می‌تواند برای اضطراب مضر باشد. پس باید در لیست مواد غذایی اضطراب آور نوشابه رژیمی (سودای رژیمی) را هم اضافه کرد و به دنبال استرس و اضطراب احتمال مشکلات قلبی و تشنج افزایش می‌یابد.

 

 

نوروپاتی دیابتی چیست ؟ | نوروپاتی دیابتی خطرناک است

 

نوشیدنی‌های انرژی زا

نوشیدنی‌های انرژی زا می‌توانند آریتمی قلبی، اضطراب و مشکلات خواب را ایجاد کنند زیرا در مواد تشکیل دهنده نوشیدنی‌های انرژی زا مقادیر زیادی کافئین وجود دارد از این‌رو جزو مواد غذایی اضطراب آور محسوب می‌شوند. نوشیدنی‌های انرژی زا اغلب دارای مقدار زیادی قند یا شیرین کننده‌های مصنوعی هستند. اگر تشنه یا خسته هستید بهتر است به جای نوشیدنی‌های انرژی زا، آب بنوشید و اگر دوست دارید تنوع داشته باشید، یک تکه میوه بخورید تا قند خون بالاتر برود.

 

نان تست

صبر کنید! نان تست؟! نان تست اگر از نان سفید تهیه شده باشد جزو مواد غذایی اضطراب آور شناخته می‌شود. آرد سفید فراوری شده که نان تست از آن تهیه شده است پس از خوردن به سرعت به قند خون تبدیل می‌شود. افزایش قند خون ناگهانی می‌تواند باعث افزایش انرژی و سپس افت ناگهانی انرژی شده که برای اضطراب و افسردگی بسیار بد است. در صورتی می‌توانید نان تست میل کنید که سبوس دار باشد که در این حالت خطری سلامت شما را تهدید نمی‌کند.

 

 

بیماری سلیاک چیست ؟ | علائم + تشخیص + درمان

 

سس و ماریناد

سس ماده غذایی لذیذی است که در انواع سالاد‌ها و دسرها می‌توان از آن استفاده کرد. ماریناد نیز طعم دهنده یا پیش سس است که جایگاه محبوبی میان مردم پیدا کرده است. آیا می‌دانید در تهیه انواع سس و مارینادها از شیرین کننده‌های مصنوعی و یا آسپارتام استفاده می‌شود؟ آسپارتام شیرین کننده کم کالری است که جایگزین قند شده است اما زیاده روی در مصرف آسپارتام باعث اختلال در کنترل اشتها و پرخوری می‌شود و جالب است که بدانید نه تنها آسپارتام بلکه شیرین کننده‌های مصنوعی میزان اضطراب و افسردگی را افزایش می‌دهند. از آنجایی که طعم دهنده‌ها غذا را خوشمزه‌تر می‌کنند بهتر است به جای مصرف مواد غذایی اضطراب آور آن‌ها را به روش خانگی با مواد غذایی سالم درست کنید.

 

سس سویا

سس سویا جزو مواد غذایی اضطراب آور محسوب می‌شود اما این مورد تنها برای کسانی است که به گلوتن حساس هستند. علاوه بر نان، رشته فرنگی و شیرینی، در غذاهای بسته بندی شده نیز گلوتن وجود دارد. اگر به گلوتن حساس هستید، باید بدانید که گلوتن می‌تواند باعث اضطراب یا افسردگی شود و به فرد احساس تنبلی بدهد و مانع از تجربه حس خوب باشد. همیشه برچسب مواد غذایی را بررسی کنید و مواد غذایی فاقد گلوتن را در سبد غذایی خود قرار دهید.

 

سس گوجه فرنگی

آیا سس گوجه فرنگی که به آن سس کچاپ گفته می‌شود بیشتر گوجه فرنگی درست شده است؟ البته که بیشتر مواد تشکیل دهنده سس کچاپ، گوجه فرنگی است اما حاوی مقدار زیادی شکر است. به طور دقیق می‌توان گفت در هر قاشق غذاخوری از سس کچاپ، چهار گرم شکر وجود دارد. کچاپ‌های رژیمی نیز ممکن است دارای شیرین کننده‌های مصنوعی باشند که با اضطراب و افسردگی مرتبط هستند. بهتر است به جای مصرف سس گوجه فرنگی و یا سس گوجه فرنگی رژیمی از سالسای گوجه فرنگی خانگی استفاده کنید. با استفاده از سیر و فلفل طعم ویژه‌ای به سالسای گوجه فرنگی بدهید تا از خوردن آن لذت ببرید.

 

 

قهوه و کافئین

اگر به نوشیدن روزمره قهوه عادت ندارید، کافئین موجود در آن می‌تواند باعث عصبی شدن شما شود و خواب شبانه را مختل می‌کند. قهوه و کافئین هیچ کدام به رفع اضطراب یا افسردگی کمک نمی‌کنند به همین دلیل جزو مواد غذایی اضطراب آور شناخته می‌شوند.

قطع ناگهانی کافئین نیز می‌تواند احساس بدی در شما به وجود آورد. اگر فکر می‌کنید مشکلاتی در سلامتی شما پدید آمده است ناشی از مصرف کافئین است بهتر است به آرامی کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنید اما اگر کافئین و یا قهوه مشکلی را برای شما به وجود نمی‌آورد می‌توانید کماکان آن‌ها را به اندازه متناسب مصرف کنید.

 

 

علل و علائم عفونت گوش چیست ؟ | درمان عفونت گوش

 

الکل

حتی نوشیدن مقدار کمی از مشروبات الکلی می‌تواند خواب را مختل کند. مصرف الکل باعث اختلال در خواب و استراحت می‌شود و نداشتن استراحت و خواب ناکافی باعث افزایش اضطراب و افسردگی می‌شود. با این اوصاف الکل و مشروبات الکلی جزو مواد غذایی اضطراب آور هستند پس بهتر است به طور کلی از مصرف آن‌ها خودداری کرد.

 

فراستینگ (خامه کیک و نان)

خامه کیک سرشار از شکر است اما این همه ماجرا نیست. خامه کیک حاوی 2 گرم چربی ترانس است که شکر و چربی‌ها با افسردگی ارتباط مستقیمی دارند. چربی‌های ترانس نه تنها در خامه بلکه در غذاهای سرخ شده، خمیر پیتزا، کیک، کلوچه و کراکر وجود دارند. اگر برچسب‌های مواد غذایی را بررسی کنید متوجه خواهید شد که از چربی ترانس استفاده شده است که جزو مواد غذایی اضطراب آور طبقه بندی می‌شوند. بهتر است برای دریافت چربی از غذاهایی مانند ماهی، روغن زیتون، آجیل و آووکادو استفاده کنید تا چربی سالم به بدن برسد. چربی سالم می‌تواند روحیه فرد را بالا برده و مانع از استرس و اضطراب شود.

 

غذاهای فراوری شده

غذاها فرآوری شده شامل گوشت فرآوری شده، غذای سرخ شده، غلات تصفیه شده، آب نبات، شیرینی و محصولات لبنی پرچرب است. اگر مقدار زیادی غذای فرآوری شده مصرف می‌کنید حتما بیشتر مضطرب و افسرده به نظر می‌رسید زیرا غذاهای فرآوری شده جزو مواد غذایی اضطراب آور به شمار می‌آیند. رژیم غذایی مملو از غلات، میوه‌ها، سبزیجات و ماهی غنی از فیبر می‌تواند به سلامت فرد و بهبود علائم ناشی از استرس و اضطراب کمک کند.

 

دونات

دونات میان وعده شیرین و خوشمزه‌ای است که هرچند غذای کوچکی به نظر می‌رسد اما دارای انواع مختلفی از چربی‌های مضر، آرد سفید با فیبر کم و مقدار زیادی شکر است. اگر تمایل به مصرف دونات دارید گاهی اوقات مثلا یک بار در ماه می‌توانید از آن برای حفظ روحیه مصرف کنید اما باید دقت داشته باشید که مصرف دونات به صورت روال عادی در نیاید زیرا جزو مواد غذایی اضطراب آور است.

 

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید