دندانپزشکی و سلامت دهان

12 روش سم زدایی بدن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در ادامه این بخش از خوب میشی، لیستی از بهترین  روش سم زدایی بدن را آماده کردیم تا بهتر و راحتتر بتوانید سم زدایی از بدن خود را انجام دهید.

اگر تا به حال احساس کرده اید که نیاز به پاکسازی دارید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه بدن خود را سم زدایی کنید و به دنبال آشنایی با چند روش سم زدایی بدن باشید. پاکسازی و سم زدایی بدن ممکن است شامل نوشیدن آب میوه یا ناشتا بودن برای چند روز برای خلاص شدن از شر سموم و کاهش وزن باشد. اما در واقع، بدن دارای فرآیندهای سم زدایی طبیعی است که می توانید با فعالیت بدنی، خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی، خواب کافی و نوشیدن آب به اندازه کافی، از این فرآیند حمایت کنید.

اگرچه بدن برای سم زدایی خود به رژیم غذایی خاصی نیاز ندارد، زیرا به طور طبیعی این کار را انجام می دهد. اما با این حال، برخی از رژیم‌ های سم‌ زدایی وجود دارند که می توانید با استفاده از آن، به سم زدایی بدن کمک کرده و احساس بهتری نسبت به شرایط خود داشته باشید.

به همین منظور، در ادامه این بخش از خوب میشی، لیستی از بهترین  روش سم زدایی بدن را آماده کردیم تا بهتر و راحتتر بتوانید سم زدایی از بدن خود را انجام دهید.

 

پیشنهاد مطالعه: چه خوراکی هایی برای تغذیه دانش آموزان مناسب است؟

 

سم زدایی چیست؟

سم زدایی راهی برای دفع سموم از بدن و کاهش وزن است. چندین رژیم غذایی مانند گیاهان دارویی، روزه‌ گرفتن، استفاده از ملین‌ ها و دتاکس واتر وجود دارد که ادعا می‌ کنند می توانند به سم‌ زدایی بدن کمک کنند. لازم به ذکر است که بدن به طور طبیعی، چندین راه برای سم زدایی طبیعی دارد. به عنوان مثال، کبد سموم و عناصری را که مصرف می‌ کنید تجزیه کرده و به از بین بردن آنها کمک می‌ کند. کلیه‌ ها نیز همچنین مواد زائد را متابولیزه و دفع می‌ کنند. حتی پوست و ریه‌ ها نیز به بدن کمک می‌ کنند تا از شر سموم خلاص شوید. اما استفاده از سایر روش های سم زدایی از بدن نیز می توانند در این زمینه موثر بوده و سم زدایی بهتر و بیشتری از بدن انجام دهند.

 

آشنایی با بهترین روش سم زدایی بدن

به طور کلی، برای سم زدایی بدن به روشی سالم، باید روی حرکت و غذاهای کامل با خواص درمانی تمرکز کنید. برای این منظور، روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به چند استراتژی و روش مختلف برای کمک به پاکسازی و سم زدایی بدن، کاهش نفخ و احساس اینکه سبک زندگی و سلامتی خود را به مسیر درست بر می گردانید، آورده شده است.

 

روز خود را با آب لیمو شروع کنید

نوشیدن یک لیوان آب لیمو به همراه آب سرد یا گرم، می تواند به هضم غذا کمک کند، زیرا لیمو حاوی پکتین، نوعی فیبر محلول است که آن را به یک ماده سم زدایی برای هر نوشیدنی یا وعده غذایی تبدیل می کند. انتخاب آب گرم به جای آب سرد ممکن است احساس سیری بیشتری در شما ایجاد کند.

آب و آب لیمو برای سم زدایی بدن

 

صبحانه سالم بخورید

بعد از نوشیدن آب، لازم است که انرژی مورد نیاز برای شروع روز را با خوردن یک صبحانه سالم بدست آورید. خوردن صبحانه به متابولیسم بدن بعد از یک شب خواب کمک می کند. توصیه ای که در این رابطه وجود دارد این است که نان، غلات یا هر نوع دیگری از آنها را در وعده صبحانه حذف کنید؛ زیرا باعث می شوند بدن شما آب بیشتری را حفظ کند و در عوض توجه خود را روی پروتئین متمرکز کنید که باعث سیری می شود. یعنی سعی کنید یک صبحانه که شامل مقادیر زیادی پروتئین است میل کنید تا در روز احساس سیری بیشتری داشته باشید.

تخم مرغ و ماهی قزل آلا از جمله مواد غذایی عالی سرشاز از پروتئین و امگا 3 های تقویت کننده متابولیسم برای شروع روز هستند. یا اگر خیلی عجله دارید، به جای آن می توانید یک اسموتی آسان و سرشار از پروتئین برای سلامت روده انتخاب کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: در زمان آلودگی هوا چه مواد غذایی بخوریم ؟

 

بدن خود را حرکت دهید

افزایش ضربان قلب به معنای افزایش جریان خون خواهد بود. این به نوبه خود به بدن شما کمک می کند تا سموم را به تنهایی دفع کند. برای افزایش ضربان قلب نیازی نیست که حتما به باشگاه بروید، بلکه می توانید با چند تمرین (مانند پیاده روی یا رقص) که تقریباً می توانید در هر مکانی انجام دهید، ضربان قلب خود را افزایش دهید . نکته مهم در اینجا این است که ضربان قلب خود را افزایش دهید، عرق کنید و ذهنیت بهتری داشته باشید تا فردا دوباره آن را یک درجه بالا ببرید.

 

رژیم غذایی خود را تمیز کنید

حتما صبحانه، ناهار، شام و حداقل یک میان وعده بخورید و مطلقاً هیچ وعده غذایی را حذف نکنید! همچنین مطمئن شوید که تمام وعده های غذایی شما فقط از غذاهای کامل و واقعی تشکیل شده اند. خوردن مداوم در طول روز به شما کمک می کند تا پایه ای برای تغذیه سالم ایجاد کنید. در واقع بهتر است مقدار زیادی سبزیجات، پروتئین بدون چربی مانند استیک با سبزیجات، مرغ، ماهی، تخم مرغ و چربی های سالم از آجیل، دانه ها یا زیتون، آووکادو یا نارگیل در برنامه غذایی خود استفاده کنید. 

همچنین توصیه می شود که غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده را کنار بگذارید. با اینکار، اطمینان حاصل می شود که سدیم اضافی، مواد مصنوعی و شکر را از رژیم غذایی خود حذف می کنید. همچنین نمکدان را کنار بگذارید و به جای آن فقط از گیاهان و ادویه ها برای طعم دادن به غذا استفاده کنید. با رعایت این نکات، متوجه خواهید شد که این کارهای کوچک می تواند به ایجاد تفاوت بزرگ در ظاهر و احساس شما کمک کنند.

 

از نوشیدن یک فنجان چای لذت ببرید

یک فنجان چای ریشه قاصدک را همراه با میان وعده بعد از ظهر خود بنوشید. ریشه قاصدک می تواند به بهبود هضم کمک کند و با هیدراته شدن مناسب با همه چیز از متابولیسم سالم گرفته تا انرژی و سلامت پوست مرتبط است. اگر قاصدک مورد علاقه شما نیست، چای سبز را برای تقویت آنتی اکسیدان و متابولیسم امتحان کنید. 

نوشیدن چای برای سم زدایی بدن

 

مصرف پری بیوتیک ها را در نظر بگیرید

پری بیوتیک ها مواد مغذی هستند که به رشد باکتری های "خوب" در روده کمک می کنند. باکتری های روده ، پری بیوتیک ها را به اجزای طبیعی خود تجزیه می کنند، مانند اسیدهای چرب، که به اندام های خارج از روده کمک می کند. سعی کنید فیبر کافی بخورید، مایعات فراوان بنوشید، به طور منظم ورزش کنید، و پری بیوتیک ها را زیاد کنید تا حرکت و سم زدایی را حفظ کنید.

پری بیوتیک ها به طور طبیعی در غذاهایی مانند موارد زیر وجود دارند:

  • مارچوبه
  • موز
  • جو، چاودار و گندم
  • لوبیا
  • سیر
  • عسل
  • شیر
  • پیاز
  • نخود فرنگی
  • گوجه فرنگی

 

پیشنهاد مطالعه: بعد از پرخوری چه کنیم ؟

 

غذاهای ضد التهاب بخورید

غذاهای کامل با مقدار زیادی مواد مغذی به تمیز نگه داشتن بدن و سم زدایی بدن کمک می کنند. بنابراین سعی کنید غذاهای سرخ شده، شیرین، فرآوری شده و گوشت قرمز را حذف کنید. زیرا این غذاها خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی و چاقی را افزایش می دهند. در عوض، غذاهای غنی از فیبر مانند میوه، سبزیجات، لوبیا، آجیل، دانه‌ها، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و پروبیوتیک‌ ها را انتخاب کنید که به روده و کبد کمک می‌ کنند.

 

برای از بین بردن تنش و کمک به هضم، چرخش را امتحان کنید

اساساً ما در زندگی روزمره خود پیچ و تاب زیادی انجام نمی دهیم و از آنجایی که ستون فقرات طوری ساخته شده است که بپیچد، در نتیجه کشش در عضلات ستون فقرات می تواند به بهبود هضم کمک کند. شاید از خود بپرسید که پیچش ستون فقرات شما چه ارتباطی با هضم غذا دارد. برای پاسخ به این سوال باید گفت که، بسیاری از اندام‌ هایی که برای هضم غذا استفاده می‌ شوند مانند روده‌ها، در شکم هستند و حرکات چرخشی به آنها کمک می‌کند تا به خوبی کار کنند. اساساً، چرخش به معنای واقعی کلمه می تواند به حرکت اشیا در امتداد دستگاه روده کمک کند. بنابراین اگر می‌ خواهید چیزی که خورده‌ اید به طور موثر از بدن شما خارج شود، چرخش‌ ها راه خوبی برای شروع هستند.

تمرین چرخش بدن برای سم زدایی

 

چند تمرین تنفسی انجام دهید

احساس سیری بیش از حد یا اینکه انگار با بدن خود آنطور که آرزو می کردید رفتار نکرده اید، می تواند استرس زا باشد. یکی از سریع‌ ترین راه‌ ها برای آرامش، استفاده از تمرینات تنفسی است. در حقیقت، تکنیک‌ های تنفس آرام‌ب خش به افراد کمک می‌ کند بلافاصله احساس اضطراب را کاهش دهند.

یک راه آسان برای استفاده از نفس برای آرام کردن بدن و ذهن خود این است که به سادگی آن را کاهش دهید. همچنین می توانید یک مکث بین نفس ها ایجاد کنید و برای حداکثر فواید آن، بازدم خود را طولانی تر از دم خود کنید. شمارش نفس - چه زمان دم و بازدم یا هر چرخه تنفسی - نیز راهی عالی برای تمرکز ذهن است.

 

دوش گرفتن خود را با آب سرد به پایان برسانید

اگرچه ممکن است اینکار چندان راحت به نظر نرسد، اما پایان دادن به دوش گرفتن با آب سرد، راهی فوری برای احساس انرژی بیشتر است. علاوه بر این، آب سرد می تواند التهاب را کاهش دهد و برخی کارشناسان فکر می کنند که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. کارشناسان همچنین می گویند یک شات آب سرد، مانند حمام یخ، نیز می تواند به کاهش درد و التهاب، بهبود خواب و آرامش کمک کند.

 

موبایل خود را خاموش کنید

بسیاری از ما غرق در اعلان های مداوم هستیم. تمام این بوق ها و آلارم ها تأثیر فوری بر وضعیت روحی و روانی و تأثیر طولانی مدت بر سلامتی دارند. مطالعه‌ ای که از سال 2015 ادامه دارد - به نام چالش مزاحم نشوید - انجام شد که در آن از شرکت‌ کنندگان می‌ خواهند تلفن‌ های خود را به مدت 24 ساعت خاموش کنند. چیزی که آنها دریافته اند این است که بسیاری از شرکت کنندگان بلافاصله متوجه می شوند که با خاموش کردن تلفن خود استرس کمتری دارند. به طوری که دو سوم از شرکت کنندگان تصمیم گرفتند خاموش کردن تلفن خود را به یک تمرین عادی تبدیل کنند و پس از دو سال، حواس پرتی و استرس آنها بسیار کمتر شده بود.

چرا خودتان را با 24 ساعت بدون گوشی به چالش نمی کشید؟ اگر خیلی سخت به نظر می رسد، می توانید با خاموش کردن اعلان های خود شروع کنید. مطالعه دیگری که اخیراً انجام شده است نشان می دهد که فقط شنیدن صدای آلارم تلفن بلافاصله به بهره وری شما آسیب می زند. بنابراین اگر می‌خواهید بدن و ذهن خود را سم‌ زدایی کنید، می‌ توانید به جای تمرکز بر روی موبایل، با تلاش برای تمرکز بر روی آنچه واقعاً برایتان مهم است شروع کنید.

 

مدیتیشن را امتحان کنید

فواید مدیتیشن از کاهش اضطراب تا کاهش علائم همه چیز از استرس و اضطراب گرفته تا سم زدایی بدن را شامل می شود. البه لازم به ذکر است که چند دقیقه مدیتیشن همه مشکلات شما را از بین نمی برد، اما می تواند به شما کمک کند تا احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید. اگر مدیتیشن برایتان سخت به نظر می رسد، فقط سعی کنید یک دقیقه آرام با چشمان بسته بنشینید. این یک دقیقه می تواند اولین قدم به سوی یک تمرین مدیتیشن مادام العمر باشد.

مدیتیشن برای سم زدایی بدن

 

شما چه توصیه یا نکته ای دارید که می توان از ان به عنوان یک روش سم زدایی بدن استفاده کرد؟ حتما در قسمت کامنت برای ما بنویسید.

برچسب ها:
سم زدایی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید