دندانپزشکی و سلامت دهان

19عادت که باعث خراب شدن دندان میشود

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

می دانید چه کارهایی منجر به خراب شدن دندان ها می شود؟

علت خراب شدن دندان |  عادت مخرب برای دندان

دندان بافت سخت و سفید رنگی است که در دهان قرار دارد و نقش مهمی در جویدن غذاها، صحبت کردن و زیبایی ظاهری دارد که باید از آن‌ها به خوبی مراقبت کرد. متاسفانه گاه با عادت‌های ناسالم و ناخودآگاهانه اعمالی را انجام می‌دهیم که جز خراب شدن دندان نتیجه دیگری ندارد که باعث از دست رفتن زیبایی دندان‌ها و احساس درد می‌شود که گاهی نیاز به صرف هزینه گزاف برای درست کردن دندان‌ها است. بهتر است بیشتر با دندان‌ها مهربان باشیم و از آن‌ها خوب مراقبت کنیم. در ادامه 19 موردی که باعث خراب شدن دندان می‌شود را توضیح داده‌ایم. با ما در سایت خوب می‌شی همراه بمانید.

 

 

1. جویدن یخ

یخ ماده طبیعی و بدون قند است، بنابراین ممکن است فکر کنید یخ ضرری ندارد اما خوردن مکعب‌های سفت و یخ زده می‌تواند دندان‌های شما را خرد کند و بافت نرم داخل دندان را تحریک می‌کند که ممکن است در دندان دردهای معمولی نیز چنین احساسی داشته باشید. غذاهای گرم و غذاهای سرد ممکن است باعث درد سریع، شدید و یا درد طولانی مدت دندان شوند. دفعه بعد که خواستید یخ بجوید جهت جلوگیری از خراب شدن دندان به جای یخ مقداری آدامس بدون قند بجوید.

 

2. ورزش بدون محافظ دهان

چه فوتبال بازی می‌کنید، چه هاکی و چه ورزش‌های دیگری که تماس فیزیکی بالایی دارند، هرگز بدون محافظ دهان وارد بازی نشوید. محافظ دهان یک تکه پلاستیک قالب دار است که از ردیف بالای دندان‌ها محافظت می‌کند. بدون محافظ پلاستیکی، دندان‌های شما ممکن است در صورت برخورد فیزیکی یا هر صدمه دیگر خرد شده و یا نیاز به کشیدن داشته باشند. محافظ‌های مخصوص دهان را می‌توان از فروشگاه‌های ورزشی یا برخی از داروخانه‌ها خریداری کرد و یا می‌توانید آن را سفارشی توسط دندانپزشک خود تهیه کنید.

 

 

3. شیشه شیر در زمان خواب

دادن یک بطری آب، شیر یا شیر خشک به نوزاد به هنگام خوابیدن می‌تواند دندان‌های جدید را در معرض پوسیدگی قرار دهد. نوزاد ممکن است عادت کند با شیشه شیر در دهان خود بخوابد که خراب شدن دندان‌ها را به دنبال دارد. بهتر است بطری و شیشه شیر از گهواره به خصوص هنگام خواب دور باشد.

 

 

4. سوراخ کردن زبان | پیرسینگ کردن زبان

سوراخ کردن زبان یا پیرسینگ ممکن است مد روز باشد  اما گاز گرفتن میخ فلزی می‌تواند باعث شکسته شدن دندان شود. سوراخ کردن لب‌ها (پیرسینگ لب) نیز خطر مشابهی دارد. وقتی فلز زینتی روی لثه‌ها مالیده می‌شود می‌تواند باعث آسیب دیدن لثه‌ها شود که ممکن است منجر به از دست دادن دندان شود. دهان همچنین پناهگاه باکتری‌ها است بنابراین سوراخ شدن خطر عفونت و زخم را افزایش می‌دهد. همچنین با سوراخ شدن زبان احتمال سوراخ شدن تصادفی رگ خونی بزرگ وجود دارد که می‌تواند باعث خونریزی شدید شود. در پایان ابتدا با دندانپزشک خود در مورد چگونگی انجام پیرسینگ جهت جلوگیری از خراب شدن دندان و سایر عوارض احتمالی مشورت کنید.

 

5. دندان قروچه

دندان قروچه یا سایش دندان‌ها می‌تواند با گذشت زمان باعث خراب شدن دندان‌ها شود. بیشتر اوقات دندان قروچه ناشی از استرس و عادات خواب است که این امر کنترل را کمی سخت می‌کند. اجتناب از غذاهای سفت در طول روز می‌تواند درد و آسیب ناشی از این عادت را کاهش دهد. استفاده از محافظ دهان در شب می‌تواند از آسیب‌های ناشی از سایش دندان‌ها هنگام خواب جلوگیری کند. برطرف کردن مشکلات روحی – روانی عامل دیگری است که مانع از تکرار مجدد دندان قروچه می‌شود.

 

 

6. قرص سرفه بر، داروی سرفه به شکل آبنبات

به این دلیل که قرص سرفه بر در داروخانه فروخته می‌شود به این معنی نیست که آن‌ها سالم هستند. بیشتر قرص‌های ضد سرفه حاوی قند هستند بنابراین پس از تسکین گلو با قرص جهت جلوگیری از خراب شدن دندان، حتما عمل مسواک زدن را به خوبی انجام دهید چرا که قند ناشی از آبنبات سرفه با پلاک چسبناکی که دندان‌ها را می‌پوشاند واکنش نشان می‌دهد سپس باکتری‌های موجود در پلاک دندان، قند را به اسیدی تبدیل می‌کنند که مینای دندان را می‌خورد که حفره‌ها را به وجود می‌آورد.

 

 

7. آب نبات چسبناک

همه غذاهای شیرین باعث پوسیدگی دندان می‌شوند اما تحمل برخی آب نبات‌ها سخت‌تر است زیرا چسبنده بوده و چسب‌ها در دندان‌ها می‌چسبند و قند و اسیدهای حاصل را برای ساعت‌ها در تماس با مینای دندان نگه می‌دارند که خراب شدن دندان‌ها ممکن است اتفاق بیفتد.

 

 

8. سودا، کربنات سدیم

نوشابه‌ها می‌توانند در هر وعده تا 11 قاشق چای خوری شکر داشته باشند. نوشابه‌های گازدار نیز حاوی اسیدهای فسفریک و سیتریک هستند که مینای دندان را از بین می‌برد. نوشابه‌های رژیمی به شما اجازه می‌دهند قند را حذف کنید اما ممکن است اسید بیشتری به شکل شیرین کننده‌های مصنوعی داشته باشند که برای خراب شدن دندان‌ها کافیست.

 

9. باز کردن وسایل و گره‌ها با دندان‌ها

بازکردن درپوش بطری یا بسته بندی پلاستیکی با دندان ممکن است راحت باشد اما این یکی از عادت‌هایی است که دندانپزشکان را هم به وحشت می‌اندازد. استفاده از دندان‌ها به عنوان ابزار می تواند باعث ترک خوردن یا خرد شدن آن‌ها شود. برای جلوگیری از خراب شدن دندان‌ها، قیچی و درب بازکن همراه داشته باشید. در انتها دندان‌های شما فقط باید برای غذا خوردن و جویدن مواد غذایی استفاده شوند.

 

 

10. نوشیدنی‌های ورزشی

شکی نیست که یک نوشیدنی ورزشی سرد پس از یک تمرین خوب طراوت بخش است اما این نوشیدنی‌ها مانند نوشابه یا انرژی ‌زاها معمولاً قند بالایی دارند. نوشیدنی‌های ورزشی قندی باعث ایجاد اسید روی مینای دندان می‌شوند که نوشیدن مکرر آن‌ها می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان‌ها شود. یک راه بهتر برای هیدراته ماندن در باشگاه بدنسازی، نوشیدن آب بدون قند و بدون کالری و البته در دمای محیط است تا از خراب شدن دندان‌ها هم جلوگیری شود.

 

11. آب میوه

آب میوه سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان است اما متأسفانه اکثر آب میوه‌های صنعتی حاوی قند هستند. برخی از آب میوه‌ها می توانند به اندازه نوشابه در هر وعده قند داشته باشند. به عنوان مثال در نوشابه پرتقالی فقط 10 گرم قند آن بیشتر از آب پرتقال است. میوه‌ها به طور طبیعی شیرین هستند بنابراین به دنبال آب میوه‌ای باشید که قند اضافی نداشته باشد. همچنین می‌توانید با رقیق کردن آب میوه با مقداری آب میزان قند را کاهش دهید. بهترین آبمیوه، آبمیوه‌ای است که صنعتی نباشد که احتمال خراب شدن دندان‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

 

علت درد دندان سالم چیست؟

 

 

12. چیپس سیب زمینی

باکتری های موجود در پلاک دندان غذاهای نشاسته‌ای را به اسید تجزیه می‌کنند. این اسید حتی اگر غذا بین دندان‌ها گیر کرده باشد یا میان وعده‌ای میل کنید می‌تواند تا 20 دقیقه آینده به دندان‌ها حمله کند. بهتر است بعد از خوردن چیپس سیب زمینی یا سایر غذاهای نشاسته دار که در دندان گیر می‌کنند برای جلوگیری از خراب شدن دندان از نخ دندان استفاده کنید و بعد دندان‌ها را مسواک بزنید.

 

13. میان وعده بدون قند و نشاسته

خوردن میان وعده بزاق کمتری نسبت به وعده غذایی اصلی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا ساعت ها تکه‌های غذا در دندان‌های شما باقی بماند. از خوردن تنقلات زیاد خودداری کنید و به میان وعده‌هایی که قند و نشاسته کمی دارند روی آورید.

 

 

14. جویدن مداد

آیا تا به حال هنگام تمرکز روی کار یا مطالعه مداد خود را جویده‌اید؟ این عادت مانند خرد شدن دندان‌ها بر اثر جویدن یخ، می‌تواند باعث خرد شدن یا ترک خوردن دندان‌ها شود. هنگامی که احساس می‌کنید نیاز به جویدن دارید، آدامس بدون قند گزینه بهتری است. آدامس بدون قند جریان بزاق را تحریک می‌کند که دندان ها را قوی‌تر کرده و در برابر اسیدهای خورنده مینای دندان محافظت می‌کند تا خراب شدن دندان اتفاق نیفتد.

 

 

15. نوشیدن قهوه

رنگ تیره و اسیدیته قهوه می‌تواند به مرور زمان باعث زرد شدن دندان‌ها شود. خوشبختانه یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای درمان لکه‌های زرد ایجاد شده روی دندان‌ها، روش‌های مختلف سفید کردن است. اگر نگران تغییر رنگ دندان‌های خود هستید با دندانپزشک خود صحبت کنید. عدم پیگیری برطرف کردن زردی دندان‌ها خراب شدن دندان را به دنبال دارد.

 

راهکارهای خانگی سفید کردن دندان

 

16. سیگار کشیدن

سیگارها و سایر محصولات تنباکو می‌توانند دندان‌ها را لکه دار کرده و در نتیجه باعث به وجود آمدن بیماری لثه و خراب شدن دندان شوند. دخانیات همچنین می‌تواند باعث سرطان دهان، لب‌ها و زبان شود. اگر به دنبال یک دلیل دیگر برای ترک سیگار و دخانیات هستید به لبخند خود فکر کنید، داشتن لبخند زیبا حق شماست.

 

17. نوشیدن شراب قرمز

اسیدهای موجود در شراب مینای دندان را می‌خورند و لکه‌های ناهمواری ایجاد می‌کنند که باعث آسیب پذیری بیشتر دندان‌ها در برابر لکه‌ها می‌شود. شراب قرمز حاوی رنگدانه عمیقی به نام کروموژن و تانن است که به چسبندگی رنگ به دندان‌ها کمک می‌کند که این ترکیب باعث می‌شود تا رنگ قرمز شراب مدت زیادی پس از نوشیدن روی دندان‌ها باقی بماند. بهتر است به طور کلی هیچ نوع شرابی نوشیده نشود تا خراب شدن دندان هم اتفاق نیفتد.

 

18. نوشیدن شراب سفید

ممکن است فکر کنید که پایبندی به شراب سفید دندان های شما را نجات می‌دهد اما در واقع اسیدها مینای دندان را ضعیف کرده و دندان‌ها را متخلخل و پر از منفذ کرده و در معرض لک شدن سایر نوشیدنی‌ها مانند قهوه قرار می‌دهد. شستشو با آب پس از نوشیدن یا استفاده از خمیر دندان با یک عامل سفید کننده ملایم می‌تواند با اثرات رنگ آمیزی شراب سفید مبارزه کند اما برای جلوگیری از خراب شدن دندان و حفظ سلامتی شراب ننوشید.

 

دریافت بهترین خدمات دندانپزشکی در مطب ندا حیدری

 

19. پرخوری

پرخوری اغلب شامل مقدار زیادی شیرینی است که می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. پرخوری و یا پرخوری عصبی می‌تواند آسیب بیشتری به سلامت دندان‌ها وارد کند. گاه پس از پرخوری، استفراغ اتفاق می‌افتد. اسیدهای قوی موجود در استفراغ می‌توانند دندان‌ها را فرسوده کرده، آن‌ها را شکننده و ضعیف کنند. این اسیدها همچنین باعث بوی بد دهان می‌شوند. پرخوری عصبی می‌تواند منجر به انواع مشکلات جدی سلامتی شود بنابراین حتماً با پزشک برای برطرف کردن پرخوری ملاقات کنید تا هم سلامتی خود را حفظ کنید و هم مانع از خراب شدن دندان‌هایتان شوید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید