دندانپزشکی و سلامت دهان

علت درد دندان سالم چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
تعداد رای‌دهندگان:
۴
۴.۳

آیا دندان تان سالم است اما درد می کند؟ می خواهید بدانید چرا؟

علت درد دندان سالم چیست؟

هر فرد بالغ بین 30 تا 32 دندان دارد که ممکن است یک یا چند دندان، درد بگیرد. درد دندان، دردی است که به سادگی قابل چشم پوشی نیست چرا که گاه درد از یک نقطه پخش شده و به سایر قسمت‌های صورت و بدن می‌رسد به خصوص اگر دندان سالم باشد بیشتر ذهن را درگیر می‌کند که چرا درد می‌کند. درد دندان سالم یکی از موضوعاتی است که این روزها بسیار شاهد آن هستیم. با ما همراه بمانید تا دلیل درد دندان سالم ‌را مورد بررسی قرار دهیم.

 

دلیل درد دندان سالم                  

سه نوع دندان در دهان وجود دارد:

  • دندان آسیاهای کوچک و بزرگ
  • دندان‌های پیش
  • دندان‌های نیش

 

 

هر دندانی که درد می‌کند می‌تواند چندین دلیل داشته باشد. بعضی از نشانه‌ها که باعث درد در دندان می‌شوند به سادگی قابل رویت با چشم هستند اما برخی دیگر دلایل پنهانی دارند که ممکن است به زودی معلوم و مشخص نشوند. درد دندان سالم شامل سه گروه:

  • بزرگسالان
  • کودکان
  • زنان باردار

است. در ادامه درباره درد دندان بدون خرابی و علت‌ درد دندان صحبت می‌کنیم. با ما در سایت خوب میشی همراه بمانید.

همچنین میتوانید بخوانید: قیمت کامپوزیت دندان

درد دندان بدون خرابی

پوسیدگی دندان سالم

عموما اولین فکری که به ذهن هنگام درد دندان سالم خطور می‌کند، پوسیدگی دندان است. پوسیدگی دندان می‌تواند کوچک و سطحی باشد که در این صورت فقط مینای دندان را درگیر می‌کند و به ندرت کسی متوجه آن می‌شود. اما اگر پوسیدگی عمیق‌تر باشد به لایه‌های انتهایی دندان می‌رسد که بیشتر درد خرابی دندان را نشان می‌دهد. پوسیدگی دندان را سرسری نگیرید و قبل از پیشرفت آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

آبسه دندان

به دنبال ورود عفونت‌ها و میکروب‌ها به لثه و بیماری‌های پیشرفته لثه‌ای، آبسه ایجاد می‌شود. آبسه کیسه‌ای چرکی – آبکی است که اطراف ریشه دندان عفونت کرده به وجود می‌آید. آبسه، به دلیل اینکه ریشه و استخوان اطراف دندان از بین می‌رود باعث ایجاد درد دندان سالم می‌شود.

 

 

عصب کشی

گاه دندانپزشک مجبور است برای انجام پروسه درمانی، عصب کشی (ENDO) انجام دهد. در عصب کشی بخش داخلی و نرم دندان را از بین می‌برند تا بتوانند مشکلات ایجاد شده در ریشه دندان را درمان کنند. ازآنجایی که عصب کشی با اعمال فشار همراه است می‌تواند باعث ترک برداشتن دندان شود در نتیجه درد دندان سالم به وجود می‌آید.

 

دندان‌های کج

بارها دیده‌اید افراد لبخند زده‌اند اما بیشتر به جای لبخند، دندان‌هایشان نمایان شده است که نامرتب هستند. دندان‌های نامرتب کج هستند و ظاهر خوبی ندارند  به همین دلیل بعضی از افراد به دنبال درمان رفته و اقدام به ارتودنسی می‌کنند. اردتودنسی چه ثابت باشد چه متحرک، در هر حال به دلیل اینکه جسمی خارجی روی دندان‌ها قرار گرفته است و به دندان‌ها برای صاف و مرتب شدن فشار وارد می‌کند باعث ایجاد درد دندان سالم می‌شود.

 

دندان عقل

دندان عقل که به آن دندان آسیای سوم گفته می‌شود در قسمت انتهایی دهان قرار دارد. به طور کل چهار دندان عقل در فک دهان وجود دارد که در فک بالا دو دندان عقل و در فک پایین نیز دو دندان عقل نهفته است. اگر فک دهان به مقدار کافی فضا داشته باشد و دندان‌های عقل به صورت صاف و عمودی رشد کنند مشکلی پیش نمی‌آید اما گاهی در بعضی از افراد دندان‌های عقل با اینکه سالم است به صورت کج یا افقی در می‌آید که درد دندان سالم را سبب می‌شود. اگر هم فک کوچک باشد خود یکی دیگر از دلایل درد دندان سالم است چرا که دندان عقل به سایر دندان‌ها فشار وارد می‌کند.

 

عصب سه قلو

یکی از وظایف عصب سه قلو یا عصب سه شاخه که به آن عصب پنجم جمجمه‌ای نیز گفته می‌شود، ارسال اطلاعات حسی به دستگاه عصبی مرکزی است. اگر بیماری نورالژی عصب سه قلو رخ دهد باعث درد دندان سالم می‌شود که به صورت ناگهانی و بدون هشدار این درد بروز می‌یابد. برای رفع درد ابتدا درمان طبی پیشنهاد می‌شود در صورت موفقیت آمیز نبودن یا حاد بودن آن روش درمان جراحی کار ساز است.

 

 

سینوزیت

اگر سینوس‌ها دچار عفونت شوند می‌توانند باعث ایجاد درد دندان سالم شوند. معمولا شکایت از درد دندان ناشی از سینوس‌های واقع در پشت گونه‌ها در هر دو طرف بینی (واقع در فک بالا) می‌باشد که سیگنال‌های درد را به طرف دندان وارد می‌کنند. تشخیص درد دندان سالم ناشی از سینوزیت به عهده پزشک است که با بررسی علائم آن را اعلام کرده و به بیمار راهکارهایی برای درمان می‌دهد.

 

لمینت و کامپوزیت

این روزها به طور گسترده شاهد استقبال افراد مختلف به ویژه جوانان از روش اصلاح فرم دندان‌ها و زیبا کردن آن‌ها از طریق لمینت و کامپوزیت هستیم. لمینت و کامپوزیت همانند یک روکش عمل کرده که ممکن حین جایگذاری باعث تحریک و التهاب لثه شوند که درد لثه پخش شده و فرد احساس می‌کند که دچار درد دندان سالم شده است. درد در لحظات ابتدایی بدیهی و طبیعی است اما اگر درد دنباله دار باشد و قطع نشود حتما باید به پزشک خود مراجعه کنید.

 

تحلیل رفتن لثه

وقتی لثه‌ای سالم است با طراوت و پرنشاط دیده می‌شود، رنگ طبیعی دارد و به درستی در قسمت انتهایی دندان قرار گرفته است. هنگامی که لثه‌ها تحلیل می‌روند شاهد:

  • قرمز شدن لثه‌ها
  • متورم شدن لثه
  • بلندتر از حد طبیعی دیده شدن دندان‌ها
  • خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا خوردن مواد غذایی سفت و سخت

خواهیم بود. از آنجایی که لثه تحلیل می‌رود نمی‌تواند به راحتی از ریشه دندان محافظت کند به همین دلیل ساختار دندان‌ها دچار مشکل شده و در نتیجه درد دندان سالم به وجود می‌آید.

 

قاعدگی (پریودی)

از آن‌جایی که به هنگام فرا رسیدن زمان پریودی هورمون‌های بدن بانوان دچار به هم ریختگی، تغییر و تحولات می‌شود می‌تواند بر نقاط مختلف بدن تاثیر بگذارد. یکی از این نقاط ممکن است دندان‌ها باشند که مورد هدف قرار می‌گیرند. برخی از زنان و دختران قبل از شروع پریودی دچار درد در لثه‌ها و در نتیجه دندان‌ها می‌شوند که با پریود شدن دردهای لثه و درد دندان سالم از بین می‌روند.

 

 

بیماری

سلامتی بزرگترین نعمتی است که به بشر داده شده است اما هنگامی که سلامتی از دست می‌رود عوارضی را از خود به جای می‌گذارد. گاهی با اینکه دندان‌ها همگی سالم هستند اما به دلیل بیماری‌هایی همچون:

  • میگرن
  • زونا
  • بیماری‌های قلبی

فرد دچار درد دندان سالم می‌شود.

 

 

علت درد ناگهانی دندان سالم

همیشه درد دندان‌ سالم ناشی از بیماری‌ها یا عفونت‌ها نیست. موارد دیگری هم هستند که روی سلامت دندان‌ها تاثیر می‌گذارند که گاه بی تفاوت از کنارشان رد می‌شویم در حالیکه اگر بدانیم چقدر مخرب هستند بیشتر به اطراف و عوامل خارجی دقت می‌کنیم؛ هرچند که جلوی برخی از حوادث و اتفاقات را نمی‌توان گرفت. در ادامه مواردی را که علت درد ناگهانی دندان سالم به شمار می‌آیند را بررسی می‌کنیم.

 

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب به قدری برای سلامتی روح و روان مضر هستند که بارها روانشناسان و پزشکان درمورد آن هشدار داده‌اند. استرس داشتن و اضطراب می‌تواند روی درد دندان سالم هم تاثیر گذار باشند. همچنین استرس و اضطراب می‌تواند باعث ایجاد دندان قروچه شود که خود نیز تاثیر بسیار بدی روی دندان ها دارد. تلاش کنید از عوامل استرس زا دوری کنید و مقاومت خود را در بر تغییرات و شرایط نامطلوب بالا ببرید تا سلامت دندان‌ها را حفظ کنید.

 

مسواک زدن

مسواک زدن قلق و اصول خاص خود را دارد. بد مسواک زدن، مسواک نامناسب انتخاب کردن، عدم مسواک زدن زبان، کم یا زیاد مسواک زدن و ... همگی باعث می‌شوند که دندان‌هایی که ناسالم هستند بیشتر به مخاطره افتاده و دندان‌های سالم دچار درد شوند.

 

خوردن و آشامیدن

بارها درمورد نحوه خوردن و آشامیدن در مجلات، کتاب‌ها و فضای مجازی خوانده‌ایم و حتی از رادیو و تلویزیون نسبت به خوردن و آشامیدن به روش درست تذکر داده شده است. خوردن بیش از حد مواد و نوشیدنی‌های اسیدی باعث درد دندان سالم می‌شود. همچنین نوشیدن مایعات سرد و گرم پشت سر هم نیز سلامت دندان‌ها را به خطر می‌اندازد. تا جای ممکن از نوشیدن نوشیدنی‌های بسیار سرد و بسیار داغ خودداری کنید تا به دندان‌ها شوک و آسیب وارد نشود.

 

 

الکل و سیگار

الکل و سیگار دشمن سلامتی هستند که می‌توانند دندان‌ها را مورد هدف قرار داده و باعث درد دندان سالم شوند. اگر ترک الکل و سیگار سخت و دشوار است پیشنهاد می‌کنیم از راهنمایی‌های مشاور استفاده کنید و به طور تدریجی آن‌ها را کنار بگذارید تا زیبایی و سلامتی به دندان‌های شما برگردد.

 

تصادف یا افتادن از بلندی یا ضربه

بارها پیش آمده است فردی حین بازی یا مسابقه به زمین بخورد، در هنگام پیاده روی تعادلش را از دست داده و به زمین برخورد کند، از ارتفاع سقوط کند و یا ضربه‌ای ناگهانی به صورت و دندان‌ها وارد شود. این عوامل خارجی که گاه کنترل آن‌ها از دست فرد خارج است می‌توانند باعث درد دندان سالم شوند.

 

علت درد دندان سالم در بارداری

در دوران بارداری هورمون‌ها دستخوش تغییر و تحولات می‌شوند. زنان باردار از وجود درد در نواحی مختلف بدن شکایت می‌کنند که بعضی از این دردها با زایمان از بین می‌روند. از آن‌جایی که دندان‌ها عضو حساسی هستند همیشه به زنان توصیه می‌شود قبل از بارداری چکاپ دندان انجام دهند با این وجود پیش می‌آید زن باردار در دوران حاملگی دچار درد دندان سالم می‌شود که می‌تواند ناشی از تهوع باشد چرا که مواد اسیدی از معده برمی‌گردد و به خاطر اسیدی بودن روی دندان ها هم تاثیر می‌گذارد. حتما در صورت درد دندان سالم، زن باردار باید به دندانپزشک مراجعه کند و پزشک زنان خود را نیز در جریان قرار دهد. عموما دندانپزشکان برای حفظ سلامت مادر و جنین فقط در سه ماهه دوم زن باردار را ویزیت و درمان می‌کنند چرا که در ماه‌های دیگر احتمال بروز خطر برای مادر و جنین بیشتر از سه ماهه دوم بارداریست.

 

 

علت درد دندان سالم کودکان

کودکان نیز همچون بزرگسالان درد دندان سالم را تجربه می‌کنند. علت درد دندان سالم کودکان می‌تواند به خاطر:

  • رویش دندان جدید
  • لق شدن دندان
  • تشکیل پلاک روی دندان‌ها
  • عدم استفاده از نخ دندان
  • پوسیدگی دندان
  • گیر کردن غذا لا به لای دندان‌ها
  • ترک خوردگی یا شکستن دندان
  • آبسه
  • سینوزیت
  • عفونت دندان
  • ارتودنسی
  • دندان قروچه
  • بد مسواک زدن
  • حساس شدن دندان
  • وجود بیماری

باشد. برای پیشگیری از بروز دندان درد در کودکان، به طور منظم با دندان پزشک در ارتباط باشید و مصرف خوراکی‌های شیرین و ناسالم را تا حد امکان کاهش دهید. به کودک بیاموزید هر موقع احساس درد داشت با شما در میان بگذارد تا قبل از اینکه دیر شود بتوانید اقدامات لازم برای جلوگیری از پیشرفت درد دندان سالم را انجام دهید.

 

مطالب مرتبط و پیشنهادی:

راهکارهای خانگی سفید کردن دندان

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان چیست؟

درمان خانگی دندان درد: 9 روش خانگی و فوری برای تسکین درد دندان با ماده‌های طبیعی

عفونت دندان عقل چگونه ایجاد می‌شود؟ علائم، درمان و پیشگیری

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
معصومه شکرگزاری
۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷

علت این که دندانم سالم ولی درد میکند چیست

پاسخ
معصومه شکرگزاری
۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷

علت این که دندانم سالم ولی درد میکند چیست

پاسخ
الهام برزویی
۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۲

من دندانهای جلوییم موقع خوردن آب یا چایی و غذا و...کلا هرچی میخورم درد میگیره البته فقط طرف راست که سالمم هستن خرابی یا پوسیدگی ندارن تا بخوام چیزیو فشار بدم بعد چند دقیقه درد شرو میشه و تا نیم ساعت درد میکنن بعد دردشون ساکت میشه ممنون میشم کسی دلیلشو میدونه بهم بگه

حافی
۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۲
سلام چایی رو داغ نخورید آب یخ هم نخورید عذاهم بیشتر با دندون آسیاب بخورین
پاسخ
محمد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲

سلام

من خیلی وقته که دچار دندان درد شدم و پیش خیلی از دکترا رفتم و گفتن چیزی نیست حتی عکسم گرفتم ولی باز دندان در عکس سالم بود،و حتی تست سرما هم گرفتن و حتی پیش دکتر لثه هم رفتم که باز گفتن مشکلی نداره با خمیر دندان درست میشه اما هنوز درد شدیدی دارم و با خمیر دندان هم دردش نمیشینه،می خواستم بدونم مشکل چیه چطور درمانی رو میشنهاد میکنید؟

ب
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
منم همین‌طور هستم.ولی در چنین شرایطی استفاده از نمک فراوان درد دندان‌ را از بین می برد
حافی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
سلام ممکن مشکلات روحی باعث درد عصبی بشه نمیدونم دیگه یا شاید چند روز مسکن دیکلوفناک ۵۰۰ رو مرتب بخورین ۸ساعت یکبار تغییر بکنه باز حتما برای بررسی جنبه های مختلفش برید پیش دکتر مخصوص اون موضوع حتما
پاسخ
Nasim
۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳

سلام من دندانهای سمت چپ کرسی بالا وپایین موقع غذا جویدن درد میکنه .به حدی که غذا روبااون سمت نمیتونم خوردکنم. دکتررفتم عکس کامل فک روگرفتم .گفتن پرکرده خوبه وریشه هم سالمه توعکس. مدتی مسکن خوردم بهترشد. یه هفته مترونیدازول ۵۰۰ خوردم تاثیری نداشت . ممکنه عفونت باشه آموکسی نیازباشه؟

پاسخ
محبوبه طاهری
۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷

سلام دندان شماره چهار وپنجم سمت چپ قسمت پایین درد میکرد پرکردم الان درد افتاده در قسمت دندان جلوی بالا آیا دندانم حساس شده یا به عصب رسیده عکس کامل که گر فتم دکتر دندان هایت سالم است

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید