دندانپزشکی و سلامت دهان

امید به زندگی در سرطان سینه بدخیم: 5 نکته کلیدی برای بیماران ️

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

‍ متخصصان چه می‌گویند؟ رازهای افزایش طول عمر در سرطان سینه بدخیم ‍

سرطان سینه نوعی سرطان است که از سینه شروع می شود که می تواند در یک یا هر دو سینه ایجاد شود. به طور کلی، سرطان زمانی شروع می شود که سلول ها شروع به رشد خارج از کنترل می کنند. سرطان سینه تقریباً به طور کامل در زنان رخ می دهد، اما مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند.

در رابطه با سرطان سینه، درک این نکته مهم است که بیشتر توده های سینه، خوش خیم هستند و سرطانی (بدخیم) نیستند. اما اگهی اوقات ممکن است سرطان سینه بدخیم شود. برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با سرطان سینه بدخیم کسب کنید و با توصیه هایی برای طول عمر مبتلایان به سرطان سینه بدخیم آشنا شوید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید .

 

نکات کلیدی برای افزایش طول عمر مبتلایان به سرطان سینه بدخیم

وقتی شخصی مبتلا به سرطان سینه بدخیم است، هر روز کارهای زیادی می تواند انجام دهد تا نه تنها از سرطان جان سالم به در ببرد، بلکه احساس بهتری داشته باشد و تا جایی که می تواند خوب زندگی کند. بنابراین چه هنوز در حال درمان هستید یا روند درمان خود را کامل کرده اید، در اینجا نکاتی برای مراقبت از خود و افزایش طول عمر مبتلایان به سرطان سینه بدخیم آورده شده است:

 

هوشمندانه بخورید

بهتر است یک رژیم غذایی متعادل را انتخاب کنید. این می تواند هم انرژی و هم قدرت به شما بدهد. یک رژیم غذایی هوشمندانه باید شامل موارد زیر باشد:

  • میوه ها و سبزیجات
  • غلات کامل
  • لبنیات کم چرب
  • مرغ بدون چربی و ماهی

همچنین بهتر است مصرف این مواد غذایی را نیز تا حد امکان کاهش دهید:

  • غذاهای فراوری شده
  • گوشت قرمز
  • دسر
  • لبنیات پرچرب

اگر در حال انجام درمان هستید، ممکن است به پروتئین و کالری اضافی نیاز داشته باشید. اما عوارض جانبی مانند حالت تهوع، مشکل در بلع یا یبوست ممکن است باعث عدم تمایل شما به غذا شود. بنابراین پیشنهاد می شود با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد ایده هایی برای تغییرات رژیم غذایی سالمی که می توانید ایجاد کنید تا به اندازه کافی غذای سالم دریافت کنید، صحبت کنید.

 

ورزش کنید

اگر می توانید هر روز فعال باشید. ممکن است بعضی روزها تمایلی به ورزش نداشته باشید، اما حرکت برای سلامت جسمی و روانی شما بسیار مهم است و از جمله نکاتی است که برای افزایش طول عمر مبتلایان به سرطان سینه بدخیم بسیار به آن پرداخته می شود. ورزش می تواند به تقویت عضلات و بهبود تعادل کمک کند و می تواند شما را کمتر در معرض خستگی یا افسردگی قرار دهد و حتی ممکن است به شما کمک کند طولانی تر زندگی کنید.

سعی کنید هر روز 30 دقیقه فعالیت هوازی (چیزهایی که قلب شما را به تپش می‌ اندازد، مانند پیاده‌ روی، شنا یا کار در باغ) داشته باشید. همچنین هر هفته تا 2 روز تمرین قدرتی - جایی که عضلات خود را می سازید - انجام دهید.

البته لازم است قبل از شروع ورزش، با پزشک خود صحبت کنید. زیرا آن‌ها می‌ توانند ایده‌ هایی در مورد اینکه چه تمرین‌ هایی ممکن است برای شما بهتر باشد، به شما بدهند. پس از دریافت راهنمایی، فعالیت هایی را انتخاب کنید که از آنها لذت می برید.

 

وزن خود را سالم نگه دارید

سرطان می تواند باعث افزایش وزن نیز شود و یا ممکن است در طول درمان به دلیل عدم تمایل به غذا خوردن یا به دلیل عوارض جانبی ناخوشایند وزن خود را از دست بدهید. اما برخی از درمان‌ ها، مانند درمان سرطان‌ های مرتبط با هورمون‌ ها، مانند سرطان سینه و پروستات، می‌ توانند باعث افزایش وزن شوند. همچنین ممکن است سنگین‌تر شوید زیرا روال شما تغییر کرده است.

بنابراین حتما از پزشک خود بپرسید که وزن سالم شما چقدر باید باشد. برای رسیدن به این هدف، از ترکیبی از خوب غذا خوردن، ورزش و عادات سالم استفاده کنید - مانند اینکه زمان زیادی را صرف نشستن در مقابل تلویزیون نکنید.

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه بدخیم

با دوستان و خانواده ارتباط برقرار کنید

داشتن یک سیستم پشتیبانی که می توانید در صورت نیاز به آن مراجعه کنید بسیار مهم است. از پذیرش کمک نترسید، خواه برای انجام امور، کمک در اطراف خانه، سوار شدن به پزشک یا تهیه غذا.

همچنین ممکن است کمک کند که فردی را به قرار ملاقات خود بیاورید تا مطمئن شوید که تمام اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت می کنید. علاوه بر این، داشتن فردی که بتوانید در مورد احساسات خود با او صحبت کنید بسیار مهم است. علاوه بر خانواده و دوستان، ممکن است بخواهید یک گروه پشتیبانی پیدا کنید. در واقع، صحبت کردن با افرادی که همان چیزهایی که شما با آن مواجه هستید را تجربه می کنند، می تواند به شما کمک کند کمتر احساس تنهایی کنید و بیشتر احساس کنید که بخشی از یک جامعه هستید. در این شرایط ممکن است پزشک بتواند به شما کمک کند تا یک گروه آنلاین یا حضوری پیدا کنید.

 

کارهایی را که دوست دارید انجام دهید

به راحتی می توان فکر کرد که وقتی سرطان دارید، همه چیز تغییر کرده است. اما اکنون زمان مناسبی است که تصمیم بگیرید چه چیزی واقعا برای شما مهم است. بنابراین تمام کارهای مورد علاقه خود را انجام دهید و روزهای خود را با افرادی که دوست دارید بگذرانید. همچنین سعی کنید یک سبک زندگی عادی و روتین جدید ایجاد کنید، و به محض وقوع تغییرات، آماده باشید.

 

سیگار نکشید

از دخانیات دوری کنید و اگر اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید و و از افرادی که سیگار می کشند دوری کنید. ترک این عادت و دوری از دود سیگار، شما را سالم تر نگه می دارد و از ابتلا به نوع دیگری از سرطان جلوگیری می کند.

 

قرارهای ملاقات با پزشک خود را حفظ کنید

با تیم مراقبت های بهداشتی خود در تماس باشید و هیچ معاینه ای را نادیده نگیرید. مطمئن شوید که می دانید چه علائمی را باید رعایت کنید و به کدام آزمایش های غربالگری بعدی ممکن است نیاز داشته باشید. هر سوالی در مورد اینکه چه احساسی دارید یا انتظار دارید را حتما از پزشک خود بپرسید.

 

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه نوعی سرطان است که با رشد سلول ها در بافت پستان شروع می شود. پس از سرطان پوست، سرطان سینه شایع ترین سرطانی است که در زنان تشخیص داده می شود. اما سرطان سینه فقط در زنان اتفاق نمی افتد. همه افراد با مقداری بافت سینه متولد می شوند، بنابراین هر کسی ممکن است به سرطان سینه مبتلا شود.

به طور کلی، سرطان سینه یک تومور بدخیم در داخل یا اطراف بافت پستان است که معمولاً به صورت توده یا رسوب کلسیم که از رشد غیرطبیعی سلول ایجاد شده است، شروع می شود. بیشتر توده های سینه، خوش خیم هستند، اما برخی می توانند پیش سرطانی یا بدخیم نیز باشند. همچنین لازم است بدانید که سرطان سینه می تواند موضعی باشد (در ابتدا در سینه ظاهر می شود) یا متاستاتیک (به قسمت دیگری از بدن گسترش یابد).

برای تعیین اینکه آیا توده موجود در بافت سینه، خوش خیم است یا بدخیم، پزشک ممکن است ماموگرافی، سونوگرافی پستان، MRI پستان، PET/CT یا سینتی ماموگرافی را تجویز کند. اگر توده واقعاً خوش خیم باشد، ممکن است نیازی به اقدام بیشتری نباشد. با این حال، پزشک ممکن است بخواهد آن را تحت نظر داشته باشد تا ببیند آیا در طول زمان تغییر می کند، رشد می کند یا ناپدید می شود.

اما اگر آزمایش‌ ها بی‌ نتیجه باشند، پزشک ممکن است با استفاده از سونوگرافی، اشعه ایکس یا راهنمایی تصویربرداری رزونانس مغناطیسی بیوپسی را انجام دهد. درمان سرطان سینه به اندازه تومور، وسعت گسترش بیماری، نوع، وضعیت گیرنده، سرعت رشد تومور و سلامت عمومی بیمار بستگی دارد و درمان ها شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، هورمون درمانی یا ترکیبی از آنها می باشد.

 

پیشنهاد مطالعه: برای جلوگیری از سرطان سینه چه بخوریم

 

آشنایی با انواع سرطان سینه

سرطان سینه به دو دسته اولیه و متاستاتیک طبقه بندی می شود.

  •  تومور بدخیم اولیه که در بافت پستان ایجاد می شود به عنوان سرطان اولیه پستان شناخته می شود. گاهی اوقات، سرطان اولیه سینه زمانی که به غدد لنفاوی نزدیک زیر بغل گسترش می‌ یابد نیز دیده می‌ شود .

 

  • سرطان سینه متاستاتیک یا سرطان پیشرفته زمانی ایجاد می شود که سلول های سرطانی واقع در پستان جدا شده و به اندام یا بخشی دیگر از بدن بروند .

 

علل ایجاد کننده سرطان سینه

علت سرطان سینه هنوز ناشناخته است. با این حال، برخی از عوامل خطر عبارتند از:

  • سن
  • جنسیت
  • نژاد
  • سابقه خانوادگی و عوامل ژنتیکی
  • سابقه سرطان های قبلی (مانند سرطان کولون یا تخمدان)
  • سینه متراکم (یعنی تعداد زیادی مجرا، غدد، بافت فیبری و بافت چربی کمتری وجود دارد)
  • شاخص توده بدن
  • استفاده از درمان های جایگزین هورمونی
  • مصرف الکل
  • سن اولین قاعدگی، تعداد حاملگی های قابل قبول و سن اولین زایمان

عوامل خطر نشانه مطمئنی برای ابتلا به سرطان سینه نیستند. زیرا برخی از زنان مبتلا به سرطان سینه هیچ عامل خطری ندارند. از سوی دیگر، بسیاری از زنان با وجود عوامل خطر، هرگز به این بیماری مبتلا نمی شوند.

سرطان سینه

علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه ممکن است در مراحل اولیه بیماری ظاهر نشود. با این حال، با توسعه سرطان، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • توده یا ضخیم شدن در یا نزدیک سینه یا زیر بغل
  • درد یا حساسیت در سینه یا نوک سینه
  • ترشحات شفاف یا خونی از نوک پستان
  • تغییر در سینه یا نوک پستان مانند رنگ، شکل یا اندازه
  • تورم در زیر بغل
  • قرمزی یا پوسته پوسته شدن اطراف نوک پستان یا پوست سینه

 

پیشنهاد مطالعه: بازسازی سینه بعد از سرطان سینه | همه چیز درباره بازسازی پستان

 

سرطان سینه بدخیم چیست؟

اگر مشخص شود که سرطان سینه بدخیم است باید بدانید که تومورهای بدخیم می توانند تهاجمی باشند و ممکن است به سایر بافت های اطراف گسترش یابند و نیاز به درمان دارند.

به طور کلی، هنگامی که یک توده در بدن یافت می شود، بیوپسی (برداشتن نمونه ای از بافت برای بررسی در آزمایشگاه) ممکن است انجام شود. این می تواند به شناسایی تومور و خوش خیم یا بدخیم بودن آن کمک کند.

تومورهای بدخیم بر اساس یک سیستم تعیین شده بر اساس شدت ارزیابی و طبقه بندی می شوند. در این شرایط، پزشک متخصص، میزان شباهت سلول ها به سلول های سالم و شکل و اندازه سلول ها را ارزیابی می کند. همچنین به دنبال نشانه هایی از سرعت تقسیم و تکثیر سلول ها خواهد بود و بر اساس آن تومور درجه بندی یا گرید بندی می شود.

  • درجه یا گرید 1: به خوبی متمایز شده است
  • درجه یا گرید 2: دارای تمایز متوسط
  • درجهیا گرید 3: تمایز ضعیفی دارد

در این سیستم، تومورهای درجه 1، که به خوبی تمایز یافته اند، کمترین شدت و کم تهاجمی را دارند و بیشتر شبیه بافت طبیعی هستند. از طرف دیگر، تومورهای درجه بالا که تمایز ضعیفی دارند در زیر میکروسکوپ غیر طبیعی به نظر می رسند و احتمالاً تهاجمی تر و شدیدتر خواهند بود.

البته لازم به ذکر است که این درجات کاملاً با مراحل سرطان متفاوت است و نباید آنها را اشتباه گرفت. تومورهای بدخیم سرطان سینه، در هر درجه ای همیشه با موفقیت درمان می شوند.

 

پیشنهاد مطالعه: درمان درد سینه (سوزش و تیر کشیدن) در زنان چیست؟ | درد نوک سینه نشانه چیست ؟

 

اگر شما نیز توصیه ای برای افزایش طول عمر مبتلایان به سرطان سینه بدخیم دارید، حتما در قسمت کامنت بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید