دندانپزشکی و سلامت دهان

طول عمر بیماران سرطان مغز استخوان بدخیم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

آیا می دانید طول عمر بیماران سرطان مغز استخوان بدخیم چقدر است؟

مغز استخوان بافتی است که در مرکز استخوان ها قرار دارد و سلول های خونی را تولید می کند. سرطان‌ هایی که در مغز استخوان ایجاد می‌ شوند شامل لوسمی است که بر گلبول‌ های سفید خون که با عفونت مبارزه می‌ کنند، مولتیپل میلوما که بر سلول‌ های پلاسما تأثیر می‌ گذارد و سندرم‌ های میلودیسپلاستیک (MDS) که می‌ توانند سلول‌ های خونی ساخته شده توسط مغز استخوان را از بالغ شدن باز دارند. اگرچه سرطان مغز استخوان بدخیم هنوز درمانی ندارد و می‌ تواند کشنده باشد، اما امید به زندگی بیماران بسیار متفاوت است. 

در ادامه این بخش از خوب میشی به بررسی طول عمر بیماران سرطان مغز استخوان بدخیم پرداخته ایم و اطلاعاتی را در رابطه با این نوع از سرطان در اختیارتان قرار می دهیم.

 

پیشنهاد مطالعه : اولین علائم سرطان خون در زنان

 

طول عمر بیماران سرطان مغز استخوان بدخیم چقدر است ؟

سرطان مغز استخوان بدخیم، یک بیماری جدی است که تقریباً هر بخش از زندگی افراد مبتلا به این سرطان را تحت تأثیر قرار می دهد. در طول دوره درمان و بعد از آن، چندین قرار ملاقات برای مراقبت های بهداشتی وجود دارد و در طول قرار ملاقات ها، تیم مراقبت های بهداشتی درمان را انجام می دهد، هر گونه عوارض جانبی را برطرف می کند و بیمار را از نظر علائم عوارض تحت نظر دارد .

پیش بینی طول عمر بیماران سرطان مغز اسخوان بدخیم، بر اساس نوع سرطان مغز استخوان، میزان پیشرفته بودن آن و سلامت کلی فرد متفاوت است. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معمولاً هنگام تعیین طول عمر یک فرد، میزان بقای 5 ساله را در نظر می گیرند. نرخ بقای 5 ساله، درصد افرادی را که هنوز 5 سال پس از تشخیص سرطان زندگی می کنند، اندازه گیری می کند.

مولتیپل میلوما (نوعی از سرطان مغز استخوان) معمولا قابل درمان نیست اما می توان آن را مدیریت کرد. میزان بقای 5 ساله برای مولتیپل میلوما زمانی که در مراحل اولیه و موضعی تشخیص داده شود 77.5 درصد است. خوشبختانه از سال 2000، درصد بیمارانی که پنج سال پس از تشخیص این سرطان، زندگی می کنند، رو به افزایش بوده است. با بهبود درمان، نتایج بقا احتمالا بهتر خواهد بود.

طول عمر افراد مبتلا به لوسمی تا حد زیادی به نوع سرطان و سن فرد بستگی دارد. نرخ بقای 5 ساله برای لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL) در کودکان 90٪ است.

البته لازم است به یاد داشته باشید که طول عمر بیمارن مبتلا به سرطان مغز استخوان بدخیم یا میزان بقای آنها، کاملا تخمینی هستند و هیچ کسی نمی توانند دوره دقیق زندگی با سرطان مغز استخوان بدخیم را پیش بینی کند. در واقع، طول عمر بیماران سرطان مغز استخوان بدخیم، بستگی به پاسخ بدن بیمار به درمان سرطان دارد.

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان مغز استخوان بدخیم

سرطان مغز استخوان چیست؟

سرطان مغز استخوان گروهی از سرطان هاست که در سلول های خونی مغز استخوان ایجاد می شوند. مغز استخوان ماده اسفنجی داخل استخوان است که در آن سلول های بنیادی به سلول های خونی از جمله گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها تبدیل می شوند. هنگامی که سرطان مغز استخوان ایجاد می شود، سلول های مغز استخوان شروع به رشد و تکثیر با سرعتی خارج از کنترل می کنند.

علائم این سرطان بسته به نوع سرطان ممکن است متفاوت باشد، اما ممکن است شامل خستگی، درد و کاهش وزن ناخواسته باشد. یک انکولوژیست (پزشکی که در درمان سرطان تخصص دارد) و یک هماتولوژیست (پزشکی که در درمان اختلالات خونی تخصص دارد) اغلب برای درمان سرطان مغز استخوان با هم همکاری می کنند.

گزینه های درمانی برای سرطان مغز استخوان شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی، ایمونوتراپی، درمان هدفمند و پیوند سلول های بنیادی است.

 

پیشنهاد مطالعه: نشانه های سرطان پروستات در آزمایش خون

 

انواع سرطان مغز استخوان

سرطان مغز استخوان انواع مختلفی دارد و هر کدام سلول های خونی متفاوتی را تحت تاثیر قرار می دهند. بیشتر سلول های خونی از مغز استخوان به عنوان سلول های بنیادی شروع می شوند. سپس به سلول های خونی بالغ تبدیل می شوند که عملکردهای مختلفی در بدن دارند. گلبول های سفید بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و با عفونت مبارزه می کنند، گلبول های قرمز اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند و پلاکت ها خون را لخته می کنند و از خونریزی جلوگیری می کنند.

در ادامه با انواع سرطان مغز استخوان آشنا شوید:

 

سرطان خون یا لوسمی

لوسمی نوعی سرطان است که گلبول های سفید خون را تحت تاثیر قرار می دهد. در افراد مبتلا به سرطان خون، مغز استخوان گلبول های سفید غیرطبیعی تولید می کند که با سرعت طبیعی از بین نمی روند. این سلول های لوسمی ساخته می شوند و شروع به از بین بردن گلبول های سفید طبیعی، گلبول های قرمز خون و پلاکت ها می کنند.

 

مولتیپل میلوما

مولتیپل میلوما زمانی رخ می دهد که مغز استخوان سلول های پلاسما زیادی تولید کند. سلول‌ های پلاسما سلول‌ های نابالغی هستند که برای رشد به سایر نقاط بدن فرستاده می‌ شوند. برخی از سلول های پلاسما آنتی بادی تولید می کنند که پروتئین هایی هستند که به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کنند. هنگامی که بدن سلول های پلاسما زیادی ایجاد می کند، به آنها سلول های میلوما می گویند. این سلول های میلوما در استخوان ها جمع می شوند و تومور را تشکیل می دهند که با گذشت زمان، این منجر به از دست دادن استخوان و افزایش خطر عفونت می شود.

 

لنفوم

لنفوم نوعی سرطان مغز استخوان است و زمانی رخ می دهد که سلول های لنفوسیتی با سرعتی خارج از کنترل رشد و تکثیر می شوند. لنفوسیت ها بخشی از سیستم ایمنی هستند و در سیستم لنفاوی قرار دارند. لنفوم می تواند در هر ناحیه ای از بافت لنفاوی یا غدد لنفاوی ایجاد شود و ممکن است به مغز استخوان گسترش یابد.

 

نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو

نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو (MPNs) گروهی از سرطان های مغز استخوان هستند که سلول های بنیادی را تحت تاثیر قرار می دهند. هنگامی که مغز استخوان سلول های بنیادی نابالغ زیادی تولید می کند، بر تولید گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها تأثیر می گذارد. این سرطان ها معمولاً با تولید سلول های بنیادی بیشتر و بیشتر توسط مغز استخوان بدتر می شوند.

 

سندرم های میلودیسپلاستیک

سندرم‌های میلودیسپلاستیک زمانی رخ می‌دهند که سلول‌ های موجود در مغز استخوان که سلول‌ های خونی را می‌ سازند، غیرطبیعی می‌ شوند و با سرعت غیرقابل کنترلی شروع به رشد و تکثیر می‌ کنند. این سندروم‌ها می‌ توانند منجر به تعداد زیاد یا خیلی کم گلبول‌ های سفید، گلبول‌ های قرمز یا پلاکت‌ ها شوند. این سندرم ها سرطان محسوب می شوند و ممکن است در طول زمان منجر به سرطان خون شوند.

مغز استخوان

علائم سرطان مغز استخوان چیست؟

علائم سرطان مغز استخوان بسته به نوع سرطانی که وجود دارد و سلول‌ های خونی تحت تأثیر قرار می‌ گیرد، می‌ تواند متفاوت باشد. افراد مبتلا به سرطان خون یا مغز استخوان معمولاً احساس ناراحتی می کنند زیرا سلول های خونی آنها وظایف طبیعی خود را انجام نمی دهند. به طور کلی، علائم عمومی اکثر سرطان های مغز استخوان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن ناخواسته
  • درد استخوان
  • عرق شبانه
  • سرفه مزمن
  • تورم

زمانی که سرطان مغز استخوان باعث کاهش سطح برخی از سلول های خونی می شود، علائم بسته به نوع سلولی که تحت تاثیر قرار می گیرد متفاوت خواهد بود.

 

علائم ناشی از کاهش تعداد گلبول های سفید خون (لکوپنی) عبارتند از: 

  • تب
  • عفونت های مکرر

 

علائم ناشی از کاهش تعداد گلبول های قرمز خون عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • چهره رنگ پریده

 

علائم ناشی از  پایین بودن تعداد پلاکت ها (ترومبوسیتوپنی) عبارتند از:

  • کبودی
  • خون ریزی
  • نقاط قرمز ریز روی پوست (معروف به پتشی)
  • قاعدگی های سنگین
  • خونریزی لثه

 

پیشنهاد مطالعه: امید به زندگی در سرطان سینه بدخیم: 5 نکته کلیدی برای بیماران ️

 

روش تشخیص سرطان مغز استخوان چگونه است؟

چندین آزمایش وجود دارد که پزشکان می توانند برای تشخیص سرطان مغز استخوان از آنها استفاده کنند. پزشکان متخصص ابتدا با معاینه فیزیکی و شرح حال کامل پزشکی شروع می کنند. اما برای تشخیص دقیق تر لازم است که از سایر اقدامات تشخیصی برای تأیید تشخیص استفاده کنند.

پزشک احتمالاً مجموعه ای از آزمایشات خون را سفارش می دهد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شمارش کامل خون (CBC): سطح گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها را بررسی می کند
  • تومور مارکرها: سلول های سرطانی را شناسایی می کند
  • پانل متابولیک: عملکرد کبد، کلیه ها و سطح مایعات را در بدن ارزیابی می کند

 

آنها همچنین می توانند از آزمایشات دیگری نیز  برای رسیدن به تشخیص مناسب استفاده کنند: 

  • آزمایش ادرار: سطح پروتئین در ادرار را تعیین می کند و کلیه ها را ارزیابی می کند
  • بیوپسی مغز استخوان: به دنبال ناهنجاری در مغز استخوان است
  • بیوپسی غدد لنفاوی: بررسی می کند که آیا سلول های سرطانی گسترش یافته اند
  • اسکن تصویربرداری: مشخص می کند که سرطان کجاست و چقدر گسترش یافته است

 

روش های درمان سرطان مغز استخوان

تشخیص سرطان مغز استخوان می تواند ترسناک و نگران کننده باشد. اما نگران نباشید، تیم پزشکی آنجا هستند تا مراقبت های لازم را برای زندگی با شرایط موجود و شکست دادن سرطان را ارائه دهند. برنامه درمانی دقیق، به نوع سرطان، میزان پیشرفته بودن آن و سلامت کلی بیمار بستگی دارد. اما، گزینه های درمانی برای اکثر افراد مبتلا به سرطان مغز استخوان عبارتند از: 

 

  • شیمی درمانی: داروهای سیستمیک که سلول های سرطانی با رشد سریع را پیدا کرده و از بین می برند
  • پرتو درمانی: پرتوهای پرانرژی که ناحیه ای را که سرطان در آن رشد می کند را هدف قرار می دهد
  • ایمونوتراپی: پاسخ سیستم ایمنی شما به سلول های سرطانی را تقویت می کند
  • درمان هدفمند: انواع خاصی از سلول های سرطانی را مورد هدف قرار می دهد و به آنها حمله می کند در حالی که سلول های سالم را حفظ می کند
  • پیوند مغز استخوان (پیوند سلول های بنیادی): مغز استخوان آسیب دیده را با مغز اهدا کننده سالم از فرد دیگری جایگزین می کند.

 

اگر شما نیز تجربه ای در رابطه با طول عمر بیماران سرطان مغز استخوان بدخیم دارید، حتما در قسمت کامنت بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید