دندانپزشکی و سلامت دهان

زگیل تناسلی در مردان چیست؟ + روش های درمان قطعی زگیل تناسلی مردان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

زگیل تناسلی بیماری‌ای نیست که از آن شزمسار باشید و از دیگران پنهان کنید. بهتر است برای حفاظت از خود و شریک جنسیتان بیشتر در مورد آن بدانید.

زگیل تناسلی یک بیماری رایج در بین مردم است. راه‌های زیادی از جمله واکسن برای پیشگیری از این بیمار وجود دارد. این بیماری در بین کودکان هم به دلیل عدم رعایت نکان بهداشتی و یا تجاوز، رواج دارد که در بسیاری از موارد به دلیل عدم آگاهی کودکان این بیماری شدت می‌یابد. در این مقاله قصد داریم شما را با بیماری زگیل تناسلی در مردان بیشتر آشنا کنیم و راه‌های تشخیص زگیل تناسلی را آموزش دهیم. مهم است علاوه بر شناخت بیماری زگیل تناسلی از دیگر بیماری‌های مقاربتی و اندام تناسلی اطلاعات بیشتری کسب کنید. بنابراین مقاله زیر را در رابطه با عفونت کلامیدیا، که هم در زنان و هم در مردان رواج دارد غافل نشوید.

 

بیشتر بخوانید: مراقب عفونت کلامیدیا باشید! علائم و راه‌های پیشگیری از انتقال بیماری کلامیدیا

 

زگیل تناسلی چیست؟

زیگیل تناسلی چیست؟

زگیل‌ تناسلی ضایعات پوستی برجسته و کوچکی هستند که به سطح بالای گل کلم شباهت دارند. زگیل تناسلی در مردان اغلب در بیضه‌، آلت تناسلی مردانه، ران و ناحیه کشاله ران پدید می‌آید. این ویروس ناشی از ویروس پاپیلومای بسیار رایج انسانی (HPV) است که بیش از 100 نوع آن وجود دارد. بیشتر این نوع ویروس‌ها علائم دیگری ایجاد نمی‌کنند اما در موارد وخیم، ناحیه آسیب دیده دچار خارش، سوزش، درد و یا خون‌ریزی می‌شود. مشکل سازترین زیر گروه‌های این ویروس HPV 16 و 18 هستند که خطر ابتلا به سرطان را به همراه دارند. با این حال، شایع‌ترین زیرگروه‌‌ها HPV 6 و 11 است. این ویروس از طریق تماس جنسی از جمله رابطه جنسی واژن، مقعد و دهان منتقل می‌شود. همچنین می‌توان ضایعات HPV را در اطراف دهان، لب‌ها، مقعد، زبان، بینی، چشم‌ها و گلو پیدا کرد. واکسن HPV یک روش مؤثر برای پیشگیری از این ویروس است. 

 

تشخیص زگیل تناسلی در مردان

شناسایی زگیل تناسلی

تشخیص زگیل تناسلی هم می‌تواند از طریق پزشک انجام شود و هم خودتان با آگاهی از نشانه‌های بدن آن را تشخیص داده و نسبت به درمان اقدام نمایید. در ادامه مقاله پرسش‌ها و فاکتورهایی برای بررسی و تشخیص زگیل تناسلی در اختیارتان قرار می‌دهیم.


عوامل خطر زگیل تناسلی را بررسی کنید.

برخی از رفتارها شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ویروس HPV قرار می‌دهد. سوالات زیر را از خود بپرسید، زیرا پزشک به احتمال زیاد هنگام انجام آزمایش برای شما همین سؤالات را مطرح خواهد کرد.

  • چند شریک جنسی دارید؟ هرچه شرکای بیشتری داشته باشید احتمال ابتلای شما به ویروس بیشتر است.
  • آیا از کاندوم استفاده می‌کنید؟ کاندوم به کاهش بیماری‌های مقاربتی از جمله HPV کمک می‌کند.
  •  چند سال دارید؟ زگیل‌ تناسلی در جوانان و نوجوانان بیشتر شیوع دارد.
  • آیا شما یک عفونت شدید یا سرطان دارید یا چه داروهایی مصرف می‌کنید که به سیستم ایمنی بدن شما آسیب می‌رسانند؟ عفونت‌هایی مانند: HIV / AIDS توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌های دیگر از جمله عفونت HPV که منجر به زگیل تناسلی می‌شود را؛ کاهش می‌دهد. سرطان‌های خون مانند لوسمی، سلول‌های ایمنی بدن را تغییر داده و باعث اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شوند. داروهایی مانند استروئید سیستم ایمنی بدن را به مرور زمان کاهش می‌دهد.
  • آیا متوجه آسیب پوستی به دستگاه تناسلی شدید؟ شکاف و زخم در پوست این ناحیه مانند دریچه‌ای به ویروس فرصتی برای ورود به بدن می‌دهد.
  • آلت تناسلی ختنه نشده دارید؟ مردانی که پوست آلت تناسلی خود را خارج نکرده‌اند، احتمال بیشتری در ابتلا به HPV را دارند.


علائم خود را از سایر عفونت‌ها تشخیص دهید.

 ممکن است زگیل را با سایر شرایط اشتباه بگیرید. برای تشخیص مناسب بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. به دنبال ویژگی‌های زیر باشید تا به تشخیص شما کمک کند.

  • زگیل‌های HPV ضایعات رنگی و گوشتی هستند؛ اما بیشتر تاول‌های پر شده از مایع به احتمال زیاد تبخال، دستگاه تناسلی هستند.
  • زگیل‌های HPV پر از مایع نیستند و از هم جدا نمی‌شوند. تاول‌های تبخال دستگاه تناسلی دردناک هستند و می‌توانند با ایجاد درد و ترشح مایعات قبل از بهبودی باز شوند. زخم (ضایعه پوستی باز) در آلت تناسلی نیز می‌تواند نشانه اولین مرحله از سفلیس باشد. ضایعات ناشی از سفلیس معمولا بدون درد است.
  • زگیل‌های HPV اگرچه همیشه بدون درد است اما اغلب با خارش زیاد دستگاه تناسلی همراه است.
  • علائم دیگر از جمله بثورات قرمز در کف دست و کف پا، لکه‌های سفید در دهان و دستگاه تناسلی‌، تب، ریزش مو و گلودرد می‌تواند نشانه زگیل‌های تناسلی و یا سفلیس مرحله دوم باشد.
  • برجستگی‌های متعدد کوچک به طور دور و دور در اطراف پایه نوک آلت تناسلی مردانه که گوشتی به رنگ قرمز، زرد، صورتی یا رنگ پوست باشد می‌تواند نشانه پاپول آلت تناسلی مرواریدی باشد که کاملا بی ضرر است و مسری نیست.
  • زگیل‌های HPV کم رنگ نیستند. کمرنگی در بالای زگیل می‌تواند عفونت ویروسی را به نام مولوسکوم (mulluscum) نشان دهد. اما مولوسکوم هم می‌تواند نشانه‌ای از عفونت HIV باشد.


مراجعه به پزشک

 درنهایت، مراجعه به پزشک بهترین روش برای تشخیص زگیل‌ تناسلی یا همان HPV است. پزشک شما نیز برای تعیین بهترین گزینه درمانی به شما کمک خواهد کرد. معمولا زگیل‌های HPV در طی چند ماه و حدود 90٪ طی دو سال بدون هیچگونه درمانی پاک می‌شوند. گاهی اوقات پزشک معالجه درمانی ارائه نمی‌دهد مگر اینکه منتظر بماند که آیا زگیل شدت پیدا می‌کند یا نه. اگر تصمیم به مراجعه به پزشک ندارید، موارد زیر را تحت نظر بگیرید.

  • افزایش اندازه
  • افزایش تعداد
  • رشد در ناحیه جدید بدن
  • ایجاد علائم خاص‌تر مانند خارش، درد، خون‌ریزی از زگیل، ریزش مو اندام تناسلی، تب، لکه‌های سفید در دهان یا ناحیه تناسلی‌، گلودرد، و زخم در آلت تناسلی. 

همانطور که قبلا ذکر شد، بیماری سفلیس می‌تواند باعث ایجاد زگیل شود و تشخیص زود هنگام و درمان با آنتی بیوتیک‌ها در این بیماری ضروری است. در صورت عدم درمان‌، سفلیس سرانجام می‌تواند منجر به مشکلات عصبی شود. HPV مسئول تقریباً 63٪ سرطان پروستات در ایالات متحده است. سن متوسط ​​تشخیص این بیماری 68 سال است. اگر علائم دیگری مانند: خستگی، کاهش وزن، ترشح خون از آلت تناسلی، توده‌های آلت تناسلی، بثورات مخمل، پوست آلت سخت شده و ترشحات بو دار را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید. 

 

بیشتر بخوانید: اورولوژی چیست + همه چیز درباره متخصص اورولوژی

 

روش‌های درمان قطعی زگیل تناسلی در مردان

درمان زگیل تناسلی با دارو

در موارد خفیف با رعایت بهداشت و استفاده از پماد زگیل برطرف می‌شود اما در موارد شدیدتر برای درمان قظعی زگیل تناسلی نیاز است که بیمار تحت جراحی و یا انواع دارو قرار بگیرد. بعد از تشخیص خود به جهت درمان به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما معاینه روتین معمول از زگیل‌ها و بقیه بدن را انجام می‌دهد و هر نوع زگیل را به دقت بررسی می‌کند. پزشک ممکن است محلول کوچکی از اسید تری کلرواستیک را بر روی ناحیه قرار دهد، که باعث مرطوب شدن زگیل‌ها می‌شود تا بهتر دیده شوند. درمان براساس عوامل زیادی از جمله اندازه و تعداد زگیل‌ها، ناحیه تحت تاثیر و سابقه درمان‌های قبلی انجام می‌شود.

 

هشدار! توصیه می‌شود هیچگونه داروی بدون نسخه بر روی ناحیه دستگاه تناسلی استفاده نکنید. پوست دستگاه تناسلی بسیار حساس و لطیف است و استفاده از مواد شیمیایی بدون آگاهی و آموزش مناسب می‌تواند منجر به آسیب شود.

 

درمان قطعی زگیل تناسلی با دارو

این داروها پروتئینی، ایمنی بدن را تقویت و به خلاص شدن و درمان قظعی زگیل تناسلی کمک می‌کنند که در انواع مختلفی از جمله موارد زیر موجود هستند.

 

  • Imiquimod 

پزشک این دارو را به همراه دستکش‌های محافظ و یک پد، یک کرم ایمیکیودود 5٪ موضعی تجویز می‌کند. کرم را در خانه، قبل از خواب با استفاده از دستکش یکبار مصرف و پدهای یکبار مصرف بمالید. بعد از بیدار شدن از خواب در صبح (شش تا 10 ساعت بعد از استفاده از کرم درمانی)، ناحیه را با آب و صابون بشویید تا اثر کرم از بین برود. این کرم را به مدت شانزده هفته و سه نوبت در هفته استفاده کنید.

 

  • اینترفرون آلفا

در ابتدا پزشک 3 میلیون واحد بین المللی (IU) اینترفرون به بیمار تزریق می‌کند. این روند را سه بار در هفته با پزشک به مدت 21 روز تکرار می‌شود. برای زگیل‌های بزرگتر ممکن است تزریق چندگانه انجام شود. زگیل باید بعد از چهار تا هشت هفته از بین برود. اگر زگیل بعد از 12 تا 16 هفته باقی بماند ، پزشک ممکن است یک دوره درمانی دوم را پیشنهاد کند.

 

درمان قطعی زگیل تناسلی با روش خانگی

 تعدادی داروی خانگی برای از بین بردن زگیل وجود دارد، اگرچه مطالعات بالینی آن را تایید نمی‌کند. اما طبق گفته پزشکان سنتی، می‌توانید از بسیاری از کرم‌های گیاهی مانند آلوئه ورا و همچنین مکمل‌های ویتامین A ، C و E استفاده کنید.

مفهوم درمان خانگی، اصلاح هرگونه کمبود تغذیه‌ای است که به نوبه خود به سیستم ایمنی بدن شما در مبارزه با زگیل کمک می‌کند. علاوه بر این، بسیاری از این درمان‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند با عفونت‌ها مبارزه کنند.

 

درمان قطعی زگیل تناسلی با جراحی

پزشک ممکن است بعد از تشخیص زگیل تناسلی، تعداد آن و درگیری در ناحیه ملتهب، گزینه جراحی را به عنوان درمان قطعی زگیل تناسلی پیشنهاد کند. اگر چندین توده از زگیل HPV در یک محدوه باشد، پزشک قطعا یکی از این گزینه‌های زیر را توصیه می‌کند. 

 

  • جراحی لیزر

در این روش از لیزر دی اکسید کربن برای تبخیر زگیل استفاده می‌شود. این روش در موارد شدید درمان قظعی زگیل تناسلی محسوب می‌شود و بسیار مفید است. لیزر یک روش سرپایی است که در مطب پزشک انجام می‌شود (معمولا توسط متخصص پوست). پزشک برای جلوگیری از هرگونه درد و ناراحتی از لیزر ، بیهوشی عمومی یا منطقه ای را تجویز می‌کند. 

 

  • جراحی الکترون 

 در این روش از یک سوزن جریان الکتریکی با فرکانس بالا برای برش زگیل استفاده می‌شود. ابتدا پزشک بیهوش کننده موضعی را در ناحیه اعمال می‌کند. و در انتها الکترون درمانی پزشک در صورت لزوم داروهای ضد درد را تجویز می‌کند.

 

  • جراحی کرایو

 استفاده از محلول نیتروژن، مایع آب موجود در زگیل را منجمد می‌کند و باعث از بین رفتن سلول‌های تشکیل دهنده زگیل می‌شود. پزشک ناحیه زگیل را با سواب الكل تمیز می‌كند. نیتروژن مایع روی هر زگیل اعمال می‌شود تا زمانی که حاشیه 5 میلی متر پوست اطراف آن منجمد شود. سی ثانیه یخ زدگی اضافی انجام خواهد شد تا زمانی که پوست سفید شود و به دنبال آن یک دوره ذوب، که در نهایت موجب از بین رفتن زیگیل می‌شود.

 

اقداماتی که در صورت ابتلا به زگیل تناسلی در مردان باید انجام دهید.

اقداماتی که در صورت ابتلا به زگیل تناسلی باید انجام دهید.زگیل تناسلی بیماری نیست که از آن شرمسار باشید و بخواهید آن را پنهان کنید. همواره مراقب خود و فرزندخردسالتان باشید. چرا که کودکان اغلب متوجه نشانه‌های این بیماری نیستند و یا از گفتن آن خجالت می‌کشند بنابراین ضمن ایجاد یک رابطه دوستانه با فرزندتان بهتر است در مقابل این بیماری در خودتان یا فرزندتان و یا شریک جنسیتان، هوشمندانه برخورد کنید. و اقدامات زیر را حتما انجام دهید.

  1. به شریک جنسیتان اطلاع دهید و بیماری و راه‌های درمان و جلوگیری از انتقال را برای او شرح دهید تا هنگام رابطه جنسی هوشیارانه اقدامات محافظتی را انجام دهید.
  2. در هنگام شیوع و یا هنگام درمان زگیل از تماس جنسی خودداری کنید. و حتما در این باره با پزشک خود مشورت کنید.
  3. با اجازه پزشک اگر رابطه جنسی را دوباره شروع کردید حتما کاندوم بپوشید.

استفاده از کاندوم و واکسن خطر ابتلا به گسترش HPV کاهش خواهد داد. 

برای ایجاد یک رابطه دوستان با فرزند و شریک جنسیتان می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

 

بیشتر بخوانید: مهمترین مشکلات خانواده های امروزی و بهترین راه حل

 

کلام آخر

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری سعی کنید حتی المقور واکسن آن را تزریق کرده و نکات بهداشتی اندام تناسلی را به دقت رعایت کنید و برای فرزند خردسالتان نیز شرح و عواقب بیماری را توضیح دهید. همچنین برای داشتن یک زندگی سالم و به دور از تنش و داشتن رابطه جنسی سالم، همواره به شریک جنسی خود وفادار بمانید تا در کنار تجربه یک رابطه جنسی امن، لذت یک رابطه عاطفی گرم را در زندگی خود بچشید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید