دندانپزشکی و سلامت دهان

علت پیچ خوردگی بیضه و درمان آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با پیچ خوردگی بیضه درمان آن کسب کنید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

پیچ خوردگی بیضه زمانی اتفاق می‌افتد که بیضه می‌چرخد و طناب اسپرماتیک که خون را به کیسه بیضه می‌ رساند، می‌ پیچد. این موضوع باعث کاهش جریان خون و درد و تورم ناگهانی و اغلب شدید می شود. پیچ خوردگی بیضه زمانی اتفاق می افتد که بافت های اطراف بیضه به خوبی به هم چسبیده نیستند. هنگامی که این اتفاق می افتد، جریان خون به بیضه قطع می شود.

برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با پیچ خوردگی بیضه درمان آن کسب کنید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: علائم و درمان تستوسترون پایین در مردان

 

پیچ خوردگی بیضه چیست؟

بیضه ها اندام های تولید مثلی در کیسه (اسکروتوم) زیر آلت تناسلی بوده و مسول تولید هورمون و اسپرم هستند. بند اسپرماتیک، یک بند متصل به بیضه هاست که خون مورد نیاز بیضه ها را تامین می کند. پیچ خوردگی بیضه به انگلیسی Testicular torsion، یک وضعیت جدی و دردناک است که بر روی بیضه ها تأثیر می گذارد. در طول پیچ خوردگی بیضه، طناب اسپرماتیک می پیچد و جریان خون به بیضه را قطع می کند. اگر در این شرایط درمان فوری دریافت نشود ، ممکن است بیضه ها از بین روند.

پیچ خوردگی بیضه بیشتر در مردان نوجوان دیده می شود. یعنی افراد بین 12 تا 18 سال 65 درصد از افراد مبتلا به این بیماری را تشکیل می دهند. با این حال، نوزادان و افراد مسن نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

 

علت پیچ خوردگی بیضه چیست؟

به طور کلی، دلایل مختلفی برای بروز پیچ خوردگی بیضه وجود دارد از جمله:

 

عوامل مادرزادی

به طور معمول، بیضه ها نمی توانند آزادانه در داخل کیسه بیضه حرکت کنند. زیرا بافت اطراف بیضه ها، قوی و حمایت کننده است. کسانی که پیچ خوردگی را تجربه می کنند، گاهی اوقات بافت همبند ضعیف تری در کیسه بیضه دارند. در برخی موارد، این ممکن است به دلیل یک ویژگی مادرزادی به نام ناهنجاری «bell clapper» ایجاد شود. فردی که دچار این ناهنجاری است، معمولا بیضه های او آزادانه تر در کیسه بیضه حرکت می کنند و این حرکت،  خطر پیچ خوردگی طناب اسپرماتیک را افزایش می دهد.

 

عوامل دیگر

این مشکل می تواند در هر زمانی حتی قبل از تولد نیز رخ دهد. پیچ خوردگی بیضه می تواند در هنگام خواب یا فعالیت بدنی رخ دهد. همچنین می تواند پس از آسیب به کشاله ران، مانند آسیب ورزشی نیز رخ دهد. رشد سریع بیضه ها در دوران بلوغ نیز ممکن است باعث این مشکل شود.

پیچ خوردگی بیضه

علائم و نشانه های پیچ خوردگی بیضه چیست؟

درد و تورم کیسه بیضه از علائم اصلی پیچ خوردگی بیضه است. شروع درد ممکن است کاملاً ناگهانی و شدید باشد. تورم بیضه نیز ممکن است فقط به یک طرف محدود شود یا در کل کیسه بیضه رخ دهد. یعنی ممکن است متوجه شوید که یک بیضه بالاتر از دیگری است.

همچنین ممکن است این علائم نیز تجربه شوند:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد شکم
  • تهوع و استفراغ
  • تکرر ادرار
  • تب
  • وجود توده در کیسه بیضه
  • خون در منی

 

پسران جوانی که پیچ خوردگی بیضه دارند، معمولاً به دلیل درد کیسه بیضه در نیمه های شب یا صبح زود از خواب بیدار می شوند. پیچ خوردگی بیضه معمولاً فقط در یک بیضه اتفاق می افتد. پیچ خوردگی دو طرفه، زمانی که هر دو بیضه به طور همزمان تحت تأثیر قرار می گیرند، بسیار نادر است. بنابراین لازم است که علائم را جدی بگیرید و به دنبال درمان اورژانسی باشید.

 

پیشنهاد مطالعه: درمان زودانزالی در مردان | دلایل بروز زودانزالی در مردان چیست؟

 

پیچ خوردگی بیضه چگونه تشخیص داده می شود؟

تست هایی که معمولا برای تشخیص پیچ خوردگی استفاده می شوند عبارتند از:

  • آزمایش ادرار، که به دنبال عفونت است
  • معاینات فیزیکی
  • تصویربرداری از کیسه بیضه

 

در طول معاینه فیزیکی، پزشک بیضه را از نظر تورم بررسی می کند. همچنین ممکن است داخل ران را نیز نیشگون بگیرد. به طور معمول این امر باعث انقباض بیضه ها می شود. با این حال، اگر پیچ خوردگی بیضه وجود داشته باشد، این عکس العمل ممکن است ناپدید شود.

همچنین ممکن است سونوگرافی از کیسه بیضه نیز انجام شود. اینکار جریان خون به بیضه ها را نشان می دهد. اگر جریان خون کمتر از حد طبیعی باشد، ممکن است پیچ خوردگی بیضه ایجاد شده باشد.

 

پیشنهاد مطالعه: زگیل تناسلی در مردان چیست؟ + روش های درمان قطعی زگیل تناسلی مردان

 

پیچ خوردگی بیضه چه عوارضی به همراه دارد؟

پیچ خوردگی بیضه یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به مراقبت فوری دارد. وقتی این وضعیت به سرعت درمان نشود یا اصلاً درمان نشود، می تواند منجر به عوارض شدید شود. برخی از عوارضی که پیچ خوردگی بیضه ممکن است به همراه داشته باشد، عبارتند از:

 

عفونت

اگر بافت بیضه که به شدت آسیب دیده است، برداشته نشود، ممکن است قانقاریا رخ دهد. قانقاریا یک عفونت بالقوه تهدید کننده زندگی است که می تواند به سرعت در سراسر بدن پخش شود و منجر به شوک شود.

 

ناباروری

اگر به هر دو بیضه آسیب وارد شود، ممکن است باعث ناباروری  شود. با این حال، اگر از دست دادن یک بیضه را تجربه کردید، باروری نباید تحت تأثیر قرار گیرد.

 

تغییر شکل بیضه

از دست دادن یک بیضه می تواند باعث ایجاد ناهنجاری در شکل بیضه ها شود که ممکن است باعث ناراحتی عاطفی شود. با این حال، می توان با قرار دادن یک پروتز بیضه این مشکل را برطرف کرد.

 

آتروفی

اگر پیچ خوردگی بیضه درمان نشود، می تواند منجر به آتروفی بیضه شود و باعث کوچک شدن قابل توجه اندازه بیضه شود. بیضه آتروفی شده ممکن است قادر به تولید اسپرم نباشد.

 

مرگ بیضه

اگر پیچ خوردگی بیضه به سرعت درمان نشود، بیضه ممکن است به شدت آسیب ببیند و نیاز به برداشتن آن باشد. اگر بیضه در یک بازه زمانی 4 تا 6 ساعته درمان شود، معمولاً می‌ توان آن را نجات داد.

علائم پیچ خوردگی بیضه

درمان پیچ خوردگی بیضه چیست؟

پیچ خوردگی بیضه ها یک مشکل اورژانسی است، اما بسیاری از نوجوانان تردید دارند که بگویند صدمه دیده اند و فوراً به دنبال درمان باشند. بنابراین لازم است بدانید که هرگز نباید درد شدید بیضه را نادیده بگیرید.

برخی ممکن است چیزی که به عنوان پیچش متناوب شناخته می شود را تجربه کنند. این امر باعث پیچ خوردن و باز شدن بیضه می شود. از آنجایی که احتمال عود این وضعیت وجود دارد، مهم است که به دنبال درمان باشید، حتی اگر درد شدید شده و سپس فروکش کند.

 

درمان پیچ خوردگی بیضه از طریق جراحی

ترمیم جراحی یا ارکیوپکسی (orchiopexy) معمولاً برای درمان پیچ خوردگی بیضه مورد نیاز است. در موارد نادر، پزشک ممکن است بتواند طناب اسپرم را با دست باز کند. این روش "manual detorsion" نامیده می شود.

این جراحی در سریع ترین زمان ممکن برای بازگرداندن جریان خون به بیضه ها انجام می شود. اگر جریان خون برای بیش از 6 ساعت قطع شود، ممکن است بافت بیضه از بین رود و بمیرد. در این شرایط بیضه آسیب دیده باید برداشته شود.

این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شودپزشک یک برش کوچک در کیسه بیضه ایجاد می کند و بند اسپرماتیک را باز می کند. سپس از بخیه های ریز برای نگه داشتن بیضه در محل کیسه بیضه استفاده می شود. اینکار از تکرار چرخش جلوگیری می کند. در نهایت جراح برش را با بخیه می بندد.

 

مراقبت های بعد از جراحی ارکیوپکسی برای درمان پیچ خوردگی بیضه

  • مانند هر روش جراحی دیگری، ممکن است بعد از جراحی احساس ناراحتی کنید. پزشک مناسب ترین داروی مسکن را توصیه یا تجویز می کند. اگر شرایط به گونه ای باشد که بیضه ها باید برداشته شود، به احتمال زیاد یک شب در بیمارستان خواهید ماند.

 

  • بعد از جراحی، پزشک شما به احتمال زیاد از بخیه های جذب شدنی استفاده خواهد کرد، بنابراین نیازی به کشیدن بخیه نخواهید داشت. پس از جراحی، معمولا کیسه بیضه به مدت 2 تا 4 هفته متورم می شود. می توانید از کیسه یخ چند بار در روز به مدت 10 تا 20 دقیقه استفاده کنید. اینکار به کاهش تورم کمک می کند.

 

  • برش ایجاد شده در حین جراحی نیز ممکن است برای یک تا دو روز مایع ترشح کند. با شستشوی ملایم با آب گرم و صابون، ناحیه مورد نظر را تمیز نگه دارید.

 

  • معمولا پزشک توصیه می کند تا چند هفته پس از جراحی از انواع خاصی از فعالیت ها خودداری کنید که شامل فعالیت های سنگین و تحریک جنسی است. همچنین در این مدت، مهم است که از بلند کردن اجسام سنگین یا زور زدن در حین حرکات روده و اجابت مزاج خودداری کنید.

 

  • بعد از جراحی، مطمئن شوید که استراحت کافی داشته باشید تا بدنتان به طور کامل بهبود یابد. با این حال، کاملاً بی تحرک نمانید. کمی پیاده روی در روز به افزایش جریان خون در ناحیه کمک می کند و باعث بهبودی سریع تر خواهد شد. 

 

پیشنهاد مطالعه: 12 راهکار ساده برای درمان سرد مزاجی در مردان

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی، هرگاه با درد ناگهانی یا شدید بیضه مواجه شدید لازم است که به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید. در صورت داشتن پیچ خوردگی بیضه، درمان سریع می تواند از آسیب شدید یا از دست دادن بیضه جلوگیری کند. همچنین اگر دچار درد ناگهانی بیضه شده اید که بدون درمان از بین می رود، باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. این موضوع می تواند زمانی رخ دهد که بیضه بپیچد و سپس خود به خود باز شود (پیچ خوردگی و انحراف متناوب) و برای جلوگیری از تکرار این مشکل، اغلب به جراحی نیاز است.

 

اگر شما نیز تجربه ای در زمینه پیچ خوردگی بیضه دارید، حتما در قسمت کامنت بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید