دندانپزشکی و سلامت دهان

درمان حالت تهوع بعد غذای چرب با بیش از 17 روش

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
تعداد رای‌دهندگان:
۹
۵
دسته ها:

بهترین درمان حالت تهوع بعد از خوردن غذای چرب چیست؟

حالت تهوع بعد از مصرف غذای چرب می‌تواند نتیجه هضم دشوار چربی‌ها باشد. چربی‌ها به طور طبیعی نیاز به زمان بیشتری برای هضم دارند به همین دلیل معده و دستگاه گوارش برخی افراد را تحریک می‌کنند. عوامل مختلفی مثل مصرف زیاد چربی، سرعت زیاد در خوردن غذا و مشکلات گوارشی مثل التهاب معده یا صفرا می‌توانند این حالت را تشدید کنند. پس از چنین احساسی، درمان حالت تهوع بعد غذای چرب اولین چیزی است که به ذهن افراد می‌رسد.

 

حالت تهوع بعد غذای چرب

 

غذای چرب و حالت تهوع | چرا بعد از خوردن غذای چرب حالت تهوع دارم؟

احساس حالت تهوع پس از مصرف غذای چرب به علت سنگینی و دشواری هضم این نوع غذاها ایجاد می‌شود. چربی‌های زیاد موجود در این غذاها می‌توانند زمان هضم را طولانی کرده و به ترشح بیشتر اسید معده منجر شده که ممکن است در نهایت باعث احساس ناراحتی و تهوع شود. برخی افراد به چربی‌های اشباع شده حساس‌تر هستند که انتظار می‌رود پس از مصرف آن‌ها بیشتر دچار رنج و ناراحتی شوند. در صورت بروز حالت تهوع مکرر و بی پایان، مراجعه به پزشک و بررسی علل احتمالی توصیه می‌شود.

 

 

غذای چرب خوردم حالت تهوع دارم چیکار کنم؟ | درمان حالت تهوع بعد غذا

غذاها می‌توانند سبک یا دیر هضم باشند. حالت تهوع ناشی از غذای چرب و نفخ برای هر کسی می‌تواند اتفاق بیفتد اما بعضی از افراد بیشتر آن را حس می‌کنند. به طور کلی حالت تهوع بعد از مصرف غذای چرب می‌تواند به دلیل هضم دشوار چربی‌ها یا مشکلات گوارشی باشد. برای درمان و کاهش حالت تهوع بعد غذای چرب، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

 

1. نوشیدن آب ولرم

آب ولرم می‌تواند به شستشوی معده کمک کند و حالت تهوع بعد غذای چرب را تسکین دهد. توصیه می‌شود از نوشیدن آب خیلی سرد یا خیلی گرم خودداری کنید زیرا ممکن است معده را تحریک کند. آب ولرم باعث آرامش معده و تسهیل در هضم می‌شود که بهتر است به صورت جرعه جرعه نوشیده شود.

 

2. مصرف زنجبیل

زنجبیل یکی از مؤثرترین درمان‌های طبیعی برای حالت تهوع است. می‌توانید از چای زنجبیل استفاده کنید یا یک تکه زنجبیل تازه را جویده و یا آن را در آب داغ قرار داده و مصرف کنید. زنجبیل خاصیت ضد تهوع داشته و به کاهش التهاب معده کمک می‌کند در نتیجه از آن برای درمان حالت تهوع بعد از غذای چرب استفاده می‌شود.

 

برطرف کردن نفخ و حالت تهوع بعد غذای چرب

 

3. نعناع

نعناع به دلیل خاصیت آرام‌بخش و ضد اسپاسم آن بر روی عضلات معده می‌تواند در کاهش حالت تهوع و استفراغ بعد غذای چرب مؤثر باشد. می‌توانید چای نعناع بنوشید یا چند برگ نعناع تازه را بجوید. نعناع به کاهش نفخ و بهبود عملکرد گوارش کمک می‌کند.

 

4. پیاده‌روی سبک

بعد از صرف غذا به خصوص غذاهای سنگین و چرب انجام یک پیاده‌روی سبک می‌تواند به هضم غذا کمک کند و از احساس سنگینی و تهوع جلوگیری کند. فعالیت‌های سبک باعث تحریک حرکت طبیعی دستگاه گوارش و تسریع هضم می‌شوند که جزو بهترین راهکارها برای درمان حالت تهوع بعد غذای چرب محسوب می‌شود.

 

5. اجتناب از دراز کشیدن

دراز کشیدن بلافاصله بعد از صرف هر نوع غذایی اعم از سبک یا چرب می‌تواند موجب برگشت محتویات معده به مری و ایجاد حالت تهوع شود. بهتر است تا 2 ساعت بعد از خوردن غذا دراز نکشید و اگر نیاز به استراحت دارید توسط چند بالش چیده شده روی هم سر را کمی بالاتر از بدن قرار دهید.

 

6. لیموترش

لیمو ترش حاوی اسید سیتریک بوده که می‌تواند به تسکین معده کمک کند. مکیدن یک برش لیمو یا نوشیدن آبلیمو همراه با آب گرم می‌تواند حالت تهوع را کاهش دهد. اسید لیمو می‌تواند به تنظیم تولید شیره معده و تسهیل در هضم چربی‌ها کمک کند بنابراین حالت تهوع بعد از غذای چرب را می‌توان به کمک لیموترش از بین برد.

 

 

7. اجتناب از نوشیدنی‌های گازدار

نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه یا ماءالشعیر می‌توانند باعث افزایش تولید گاز در معده و تشدید احساس تهوع شوند. نوشیدنی‌‌های گازدار ممکن است باعث احساس پر شدن و سنگینی بیشتر در فرد شوند که خود این مسئله می‌تواند احتمال حالت تهوع را افزایش دهد. برای برطرف کردن حالت تهوع بعد غذای چرب نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که به عنوان یک تفکر اشتباه در میان افراد جا افتاده است.

 

8. مصرف غذاهای سبک

بعد از احساس تهوع ناشی از مصرف غذای چرب و نفاخ، بهتر است برای چندین ساعت یا حتی چند روز از مصرف غذاهای سنگین و چرب خودداری کرده و به جای آن غذاهای سبک‌تر و آسان‌هضم مثل سوپ، نان تست یا موز مصرف کنید.

 

9. کنترل میزان مصرف چربی

برای جلوگیری از حالت تهوع بعد از غذا، بهتر است میزان مصرف چربی‌ها را کاهش دهید و سعی کنید از چربی‌های سالم مثل روغن زیتون یا آووکادو به جای چربی‌های اشباع شده و ترانس استفاده کنید.

همچنین جویدن غذاهای وعده بعدی با سرعت آرام و به مقدار کمتر نیز در رفع احساس سنگینی و نفخ پس از مصرف غذای چرب کمک می‌کند. جویدن غذا به طور کامل و آرام می‌تواند به هضم بهتر غذا کمک کرده و از وارد شدن ناگهانی حجم زیادی از غذا به معده جلوگیری کند. این کار تولید اسید معده و در نتیجه حالت تهوع را کاهش می‌دهد.

 

10. استفاده از داروهای ضد اسید

اگر حالت تهوع به دلیل اسید معده زیاد باشد، استفاده از داروهای ضد اسید مانند آنتی‌اسیدها  می‌تواند مفید باشد. این داروها به کاهش اسید معده و تسکین معده کمک می‌کنند. اسید معده با خوردن غذاهای چرب بیشتر شده که باعث ایجاد نفخ و حالت تهوع در فرد می‌شود. اگر حالت تهوع مکرر است در بیشتر موارد نیاز به بررسی مشکلات زمینه‌ای مانند التهاب معده، زخم معده یا مشکلات صفراوی خواهد بود. در این صورت بهتر است با پزشک مشورت نمایید.

 

 

11. مدیریت استرس

استرس به ‌خصوص بعد از مصرف غذاهای سنگین و چرب می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را مختل کرده و باعث بروز حالت تهوع شود. تمرینات آرام‌سازی مثل تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن یا حتی یک پیاده‌روی آرام می‌تواند به کاهش استرس و بهبود وضعیت گوارشی کمک کند که درمانی برای حالت تهوع بعد از صرف غذا به شمار می‌آید.

 

13. خواب کافی

کمبود خواب یا کیفیت پایین خواب می‌تواند به مشکلات گوارشی منجر شود که این خود منجر به تشدید حالت تهوع و استفراغ بعد غذای چرب می‌شود. مطمئن شوید که خواب کافی و باکیفیت دارید و سعی کنید به طور منظم در زمان‌های مشخص بخوابید اما باید دقت کرد که خوابیدن بلافاصله بعد خوردن غذا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 

14. پرهیز از مصرف الکل و کافئین

الکل و کافئین به ویژه اگر همراه با غذاهای چرب مصرف شوند می‌توانند معده را تحریک کنند و حالت تهوع را بدتر کنند. بهتر است تا زمانی که حالت تهوع دارید، مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار و الکلی محدود شود. برای درمان حالت تهوع بعد غذای چرب بهتر است قهوه، چای، اسپرسو و ... را حداقل یک ساعت بعد مصرف کرد.

 

مردی به حالت دل درد و تهوع بعد غذای چرب

 

15. مصرف پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها می‌توانند به بهبود هضم غذا و تسریع گردش آن در روده کمک کنند. مصرف ماست پروبیوتیک یا مکمل‌های پروبیوتیک ممکن است به کاهش مشکلات گوارشی و حالت تهوع کمک کند در نتیجه مانع از احساس استفراغ و تهوع بعد غذای چرب می‌شوند.

 

16. اجتناب از فعالیت‌های شدید

پس از صرف غذاهای چرب از انجام فعالیت‌های بدنی شدید یا تمرینات سنگین خودداری کنید زیرا این کار ممکن است باعث برگشت اسید معده به مری و تشدید حالت تهوع شود. هرچند مصرف غذاهی چرب و فست فودی توصیه نمی‌شود اما با این حال توصیه می‌شود پس از مصرف آن فعالیت‌ها سبک باشند تا فشاری به معده و روده وارد نشود.

 

17. استفاده از خوراکی‌های سرد و سبک

جهت درمان حالت تهوع بعد غذای چرب مصرف غذاهای سرد و سبک مانند بستنی، ماست سرد، یا یک برش خیار می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند. این خوراکی‌ها باعث تسکین معده و کاهش التهاب می‌شوند.

 

 

سریع‌ترین روش برای درمان حالت تهوع بعد غذای چرب

سریع‌ترین روش برای برطرف کردن حالت تهوع بعد از مصرف غذای چرب، مصرف زنجبیل است. زنجبیل به سرعت می‌تواند حالت تهوع را کاهش دهد. همچنین نوشیدن آب لیموی تازه (آب لیمو در آب گرم یا مکیدن یک برش لیمو) نیز بسیار مؤثر است و به سرعت می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند. می‌توان دمنوش زنجبیل را همراه با لیموترش مصرف کرد که تاثیر شگفت انگیزی در برطرف کردن حالت تهوع، نفخ و استفراغ بعد غذای چرب دارند.

در کنار این‌ها، نوشیدن آب ولرم و نفس عمیق کشیدن برای آرام کردن معده نیز می‌تواند به تسریع در رفع حالت تهوع کمک کند.

 

بهترین و سریع ترسین روش برای درمان نفخ و حالت تهوع ناشی از مصرف غذای چرب

 

پیشنهاد مطالعه:

 

 

درمان حالت تهوع بعد غذای چرب در کودکان

همیشه توصیه می‌شود که همه افراد از غذاهای سالم و تازه استفاده کنند اما در هر حال ممکن است کودکان نیز پا به پای بزرگسالان غذاهای چرب و فست فودی را مصرف کنند. حالت تهوع بعد خوردن غذای چرب می‌تواند در کودکان هم اتفاق بیفتد. برای برطرف کردن حالت تهوع بعد از مصرف غذای چرب در کودکان بهتر است از روش‌های طبیعی استفاده کرد.

در ادامه این قسمت از سایت خوب میشی چند روش مناسب برای برطرف کردن حالت تهوع و نفخ پس از غذای چرب در کودکان آورده شده است:

 

1. نوشیدن آب ولرم

به کودک خود مقدار کمی آب ولرم بدهید. این کار به آرام کردن معده و کاهش حالت تهوع کمک می‌کند. به طور جدی از دادن آب خیلی سرد یا نوشیدنی‌های گازدار به کودک خودداری کنید.

 

2. استفاده از زنجبیل (به مقدار کم)

زنجبیل به عنوان یک ضد تهوع طبیعی شناخته شده است. برای کودکان می‌توانید چای زنجبیل خیلی ملایم درست کنید یا مقداری زنجبیل رنده‌شده را با عسل مخلوط کنید و به کودک بدهید. باید توجه داشت که طعم زنجبیل ممکن است برای کودکان کمی تند باشد بنابراین مقدار آن را کم کنید و از دادن آن به کودکانی که به تندی حساس هستند خودداری کنید.

 

3. استفاده از لیمو

آب لیمو می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند. کمی آب لیمو را با آب ولرم مخلوط کنید و به کودک بدهید. اگر کودک طعم ترش لیمو را دوست ندارد می‌توانید آن را با مقدار کمی عسل شیرین کنید که بهترین راهکار درست کردن شربت آبلیمو است.

 

4. خوردن خوراکی‌های سبک

اگر کودک احساس تهوع ناشی از مصرف غذای چرب دارد، خوراکی‌های سبک مانند نان تست ساده، کراکرهای خشک یا موز به او بدهید. این خوراکی‌ها به آرام کردن معده کمک می‌کنند.

 

درمان حالت تهوع

 

5. استراحت و اجتناب از فعالیت‌های سنگین

به کودک اجازه دهید استراحت کند و از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین و شدید مانند دویدن، پریدن و ... خودداری کند. بهتر است کودک در حالت نیمه ‌نشسته استراحت کند تا معده تحت فشار قرار نگیرد.

 

6. چای نعناع ملایم

چای نعناع ملایم نیز می‌تواند در تسکین حالت تهوع مؤثر باشد. مقدار کمی چای نعناع درست کنید و پس از خنک شدن آن را به کودک بدهید. دمنوش نعناع به آرام کردن عضلات معده کمک می‌کند که در صورت تمایل می‌توان آن را با کمی عسل طبیعی طعم داد.

 

7. ماساژ آرام شکم

می‌توانید شکم کودک را به آرامی و به صورت دورانی ماساژ دهید. این کار ممکن است به آرامش عضلات معده و کاهش حالت تهوع کمک کند که نفخ را هم از بین می‌برد.

 

 

8. پرهیز از مصرف غذاهای چرب در وعده‌های بعدی

تا زمانی که حالت تهوع به طور کامل برطرف نشده بهتر است از دادن غذاهای چرب به کودک خودداری کنید. به جای آن غذاهای سبک و آسان‌هضم را انتخاب کنید.

 

9. دم‌کرده سیب

دم‌کرده سیب نیز یک گزینه ملایم و مناسب برای کودکان است که می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند. می‌توانید سیب تازه را به قطعات کوچک برش زده و در آب بجوشانید و پس از خنک شدن آب آن را به کودک بدهید.

 

10. مشورت با پزشک

اگر حالت تهوع کودک بهبود نیافت یا با علائم دیگری مانند تب، اسهال یا درد شدید همراه بود حتماً با پزشک مشورت کنید. ممکن است نیاز به بررسی دقیق‌تر داشته باشید تا علت دقیق آن مشخص شود.

روش‌های نام برده شده معمولا برای کودکان ایمن هستند اما اگر کودکتان به هر ماده‌ای حساسیت دارد یا دچار بیماری خاصی است حتما پیش از استفاده از این روش‌ها با پزشک مشورت کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله