دندانپزشکی و سلامت دهان

بهترین غذاهای سبک برای معده درد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
تعداد رای‌دهندگان:
۵
۳.۶
دسته ها:

بهترین غذاهای مناسب معده درد را در اینجا بخوانید.

معده عضوی از بدن است که وظیفه هضم مواد غذایی را به عهده دارد که شکلی شبیه لوبیا دارد. معده درد، بیماری‌ای است که لذت غذا خوردن را از فرد سلب می‌کند و با دردهای وقت و بی وقت می‌تواند تا جایی پیش رود که زندگی فرد را مختل کند. معده درد می‌تواند باعث اسهال، یبوست، سوء هاضمه، استفراغ و نفخ شود. با این روند فرد ناچار است در کنار درمان پزشکی، رژیم غذایی خاصی را برای معده انتخاب کند. ما در سایت خوب میشی مجموعه‌ای از موادغذایی و غذای سبک برای معده درد را جمع آوری کرده‌ایم تا به شما برای پشت سر گذاشتن معده درد کمک کنیم. با ما تا انتهای متن همراه بمانید.

 

 

زنجبیل

زنجبیل ماده شگفت انگیزی است که باید گفت قدرت زنجبیل را دست کم نگیرید. زنجبیل با خاصیت شگفت خود قادر است معده را تقویت کرده و از شدت درد معده بکاهد. از زنجبیل به صورت ورقه ورقه شده، پودر شده یا رنده شده می‌توان در دمنوش و غذاها استفاده کرد. کافی است حین پخت غذای سبک برای معده درد کمی زنجبیل به آن اضافه کنید.

 

مطلب پیشنهادی:

لاغری با زنجبیل | چربی سوزی شکم و پهلو با  زنجبیل

 

نان

بهترین نان برای معده درد نانی است که حاوی سبوس باشد. در میان انواع نان‌های موجود در ایران می‌توان نان سنگک را بهترین نوع دانست. همچنین نان تست ساده نیز حاوی فیبر است که به عنوان غذای سبک برای معده درد می‌توان استفاده کرد. در صورتی که تمایل به خوردن نان به همراه مربا دارید توصیه می‌شود از مربای زنجبیل استفاده کرده و از مصرف شهد آن چشم پوشی کنید یعنی تنها قسمت گوشتی مربای زنجبیل را همراه با نان مصرف کنید. در صورتی که در زمان معده درد به اسهال دچار شده‌اید از مصرف نان چشم پوشی کنید چرا که می‌تواند حال شما را بدتر کند.

 

موز

موز میوه خوشمزه‌ای است که همیشه باید به صورت رسیده مصرف شود. موزی که کاملا رسیده است سرشار از پتاسیم است و هضم آن برای معده آسان است. معده‌ای که درد می‌کند ممکن است به دلیل استفراغ یا اسهال پتاسیم بدن را از دست بدهد بنابراین موز پتاسیم از دست رفته را جبران می‌کند و به تنهایی قادر است فرد را تا ساعاتی سیر نگه دارد به همین دلیل در رده غذای سبک برای معده درد به شمار می‌رود.

 

برنج

بسیاری از بیمارانی که از معده درد رنج می‌برند از محدودیت غذایی شکایت می‌کنند. باید گفت برنج جزو غذای سبک برای معده درد است که می‌توان به صورت کته یا دمکرده مصرف کرد. بهترین نوع برنج برای معده درد برنج ایرانی است چرا که برنج‌های خارجی خاصیت نفخ کنندگی و تحریک معده را دارد. برنج اسهال را بند آورده و معده را آرام می‌کند. حتما برنج را گرم میل کنید چرا که برنج سرد شده، معده بیشتر آزار می‌دهد.

مرغ

مرغ بهترین غذای سبک برای معده درد به شمار می‌آید. هم پخت آن راحت است و هم می‌توان از سبزیجاتی همچون نعناع و گشنیز در کنار آن پخت تا غذا پر محتواتر و خوشمزه‌تر شود. توصیه می‌کنیم در روزهای اول معده درد ابتدا مرغ به خصوص سینه مرغ را به تنهایی بخورید وکمی بعد که معده آرام‌تر شد گشنیز یا نعناع را به آن اضافه کنید.

سس سیب

شاید شنیدن نام سس سیب در درده غذای سبک برای معده درد برایتان عجیب باشد. سس سیب همان پوره سیب است که می‌توان از آن در میان وعده یا صبحانه میل کرد که هضم آن توسط معده به آسانی صورت می‌گیرد. کافی است کمی سیب را همراه با شکر (مخصوصا شکر قهوه‌ای)، کره و دارچین پخته و به آن کمی عسل اضافه کنید. سیب پخته و عسل در کنار یکدیگر از بهترین غذاهای مفید برای درمان معده درد به شمار می‌آیند.

 

ماست

درمورد ماست به عنوان غذای سبک برای معده درد باید کمی احتیاط کرد چرا که برخی از افراد ماست به معده‌شان نمی‌سازد. بهتر است از ماست‌های کم چرب و ماست‌های پروبیوتیک برای درمان درد معده استفاده کرد. پروبیوتیک از رشد باکتری مضر معده جلوگیری کرده و از شدت مشکلات گوارشی می‌کاهد. تا جای ممکن در طول مدت درمان معده درد از ماست‌های طعم دار، پر چرب و میوه‌ای استفاده نشود.

 

جو دو سر

جو دو سر به سادگی در فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپر مارکت‌ها پیدا می‌شود. جو دو سر حاوی فیبر است که برای درمان معده درد مفید است. جو دو سر را می‌توان در وعده صبحانه میل کرد تا با کاهش مشکلات گوارشی، یبوست ناشی از معده درد را برطرف کند.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به غذا | راهکارهای درمان اعتیاد به غذا خوردن

ناهار مناسب برای معده درد / شام مناسب برای معده درد

شاید بپرسید که ناهار و شام مناسب برای معده درد چیست؟ باید گفت علی رغم محدودیت‌های غذایی در زمان بروز درد معده می‌توان از غذای سبک برای معده درد استفاده کرد. در ادامه تعدادی غذا را نام برده‌ایم که می‌توان به عنوان ناهار یا شام در زمان معده درد میل کرد.

برنج و ماست

در متن خواندید که برنج غذای مناسب برای معده درد به شمار می‌رود. برای شام یا ناهار مناسب معده درد می‌توان از برنج و ماست کمک گرفت. البته برای خوشمزه‌تر شدن می‌توانید کمی زیره به ماست یا حتی برنج خود اضافه کنید. زیره سوء هاضمه را برطرف کرده و معده درد را تسکین می‌دهد.

 

مرغ پخته شده

مرغ را همراه کمی آب بپزید و مقداری زنجبیل به آن اضافه کنید تا خاصیت رفع معده درد آن بیشتر شود. مرغ پخته شده را همراه با برنج یا نان سنگک میل کنید. تا جای ممکن از پیاز در پخت مرغ استفاده نکنید و یا پیازی بسیار کوچک انتخاب کنید. همچنین می‌توان هویج را خرد کرد تا همراه مرغ بپزد، هویج در رفع معده درد و برطرف کردن زخم معده موثر است.

سفیده تخم مرغ

تخم مرغ خاصیت بی‌نظیری دارد اما به عنوان غذای سبک برای معده درد بهتر است فقط از سفیده آن استفاده کنید. برای این منظور می‌توان یک تخم مرغ کامل را آبپز کرده، زرده آن را کنار گذاشت و فقط سفیده تخم مرغ را مصرف کرد. تا حد امکان از مصرف سفیده تخم مرغ به صورت نیمرو خودداری کنید. چرا که روغن دشمن سلامتی معده است و به عنوان غذای سبک برای معده درد به شمار نمی‌رود.

 

پوره سیب زمینی

سیب زمینی را آبپز کنید و سپس آن را له کنید. از قبل مقداری جعفری و ریحان را خشک کرده و آن‌ها خرد کرده و به سیب زمینی پخته شده اضافه کنید. از نمک به مقدار بسیار کم برای طعم دادن به سیب زمینی استفاده کنید یا به طور کل از نمک چشم پوشی کنید. همچنین می‌توانید سفیده تخم مرغ آبپز شده را در کنار سیب زمینی پخته شده استفاده کنید و با نعناع خشک میل کنید. از مصرف کره به طور جدی خودداری نمایید.

 

غذاهای مفید برای معده عصبی

معده درد عصبی همانطور که از نامش پیداست ناشی از فشارهای عصبی و استرس است. معده درد عصبی ممکن است مقطعی و گذرا باشد اما گاهی همچنان اثرات خود را تا مدت‌ها بر جای می‌گذارد که نیاز است از غذاهای مفید برای معده عصبی استفاده کرد. غذاهای سبکی که در این مقاله مطالعه کردید برای معده درد عصبی نیز مفید است اما در کنار آن باید پرهیزهای غذایی را نیز رعایت کرد. تعدادی از مواد غذایی مضر برای معده درد را در ادامه نام می‌بریم:

  • فست فود
  • سرخ کردنی‌ها
  • سیب زمینی سرخ کرده
  • سیر و پیاز
  • لبنیات
  • ترشیجات
  • کنسرو
  • چیپس و پفک
  • نوشابه
  • غذاهای شور
  • شکلات
  • شیرینی‌جات
  • گوجه فرنگی
  • انار، طالبی، گریپ فروت، گیلاس، ...

لازم است بگوییم در کنار سرو انواع غذای سبک برای معده درد و پرهیزات غذایی در صورتی که مشکل معده حاد باشد حتما باید به پزشک مراجعه کرد. هیچ چیز بهتر از اعصاب آرام و ورزش نمی‌تواند مکمل غذایی و دارویی باشد. امیدواریم که همیشه در صحت و سلامت باشید.

مطالب پیشنهادی:

چه غذاهایی مناسب درمان معده درد است؟ | برای درد معده چه باید خورد؟

علت یبوست چیست؟ راه‌های سریع پایان یبوست مزمن

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
هانیه
۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰

خیلی مفید بود ممنون

پاسخ
امیر حسین
۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸

عالی بود ممنون🌷

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید