دندانپزشکی و سلامت دهان

دمنوش و گیاهان دارویی مؤثر برای چربی سوزی و لاغری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

این روزها خرید دمنوش لاغری و آرامش بخش مرغوب که یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌های این روزها هستند، دغدغه‌ی اصلی علاقمندان به دمنوش است.

یک فنجان چای و دمنوش، تنها یک نوشیدنی ساده نیست. این روزها خرید دمنوش لاغری و آرامش بخش مرغوب که یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌های این روزها هستند، دغدغه‌ی اصلی علاقمندان به دمنوش است. با رونق و جان گرفتن فرهنگ معاشرت و گفتگو حین لذت بردن از یک نوشیدنی گرم، دمنوش ها بیشتر ازینکه یک نوشیدنی آرام بخش و ساده باشند، دلیلی برای گردهم آمدن و آغاز یک مصاحبت دلچسب اند.دمنوش گیاهی که این روزها بین مردم خیلی محبوب شده، نوشیدنی ای است که قدمت و پیشینه‌ای طویل دارد. از آسیای شرق و چین باستان تا دیگر کشورهایی که از دیرباز تا کنون با دیدن تاثیرات شگرف نوشیدنی‌های گیاهی بر روی سلامتی، شروع به استفاده‌ی مکرر از ریشه، دانه و برگ گیاهان مختلف کردند.

نوشیدن یک فنجان دمنوش، خیلی کاربردی‌تر از رفع خستگی یا احساس آرامش کردن است. تحقیقات اخیر دانشمندان روی گیاهان دارویی و اثرات آن‌ها روی سلامتی نشان داده که با شناخت نسبی از نحوه‌ی کارکرد هر دمنوش و اثرات آن، میتوانید بهترین نوع از یک خانواده‌ی گیاهی را برای مشکلات مربوط به سلامتی نظیر چاقی مفرط، سلامت قلب و عروق، تجربه‌ی خواب بهتر، درمان ناراحتی‌های تنفسی، درمان التهابات و درد‌های مفصلی و...انتخاب کنید.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین دمنوش‌های گیاهی و تاثیر آن‌ها روی سلامتی میپردازیم.

اثرات معجزه آسای دمنوش گیاهی روی لاغری و چربی سوزی

احتمالا اگر شماهم در مقطعی از زندگی‌تان درگیر کاهش وزن و چاقی بوده باشید، به این اصل مهم رسیده‌اید که روش یا داروی معجزه آسایی برای لاغری سریع و بی دردسر نداریم. روند لاغری و از دست دادن چربی‌های موضعی بدن، یک روند مرحله به مرحله است. تغذیه‌ی صحیح و اصولی که سرشار از موادمغذی باشد، ورزش و تحرک روزانه و پیوسته و حتی فاکتورهایی مثل خواب کافی و کنترل استرس و تنش‌های فرد هم روی این فرآیند موثر است.

با این حال نوشیدن دمنوش لاغری که با داشتن مواد مغذی و معدنی لازم، سرعت سوخت و ساز و متابولیسم بدن را افزایش داده و سیستم گوارشی را  بهتر میکنند، میتواند در کنار یک زندگی سالم، به چربی سوزی کمک کند. علاوه بر‌‌این، خواض ضد التهابی و غنی بودن از آنتی اکسیدان خیلی از این دمنوش‌های گیاهی، برای سلامت عمومی بدن بسیار مؤثر است.

دمنوش گیاهی چربی سوز

دمنوش های چربی سوز محبوب

دمنوش نعنا و لاغری

گیاه نعنا با افزایش حرارت معده و افزایش سوخت و ساز آن به لاغری کمک بسیاری میکند. احتمالا شما هم پیش از این  از عرق نعنا برای هضم بهتر غذا، استفاده کرده‌اید. دمنوش نعنا هم به همین ترتیب، با افزایش متابولیسم و بهبود روند هضم غذا در معده، به لاغری کمک بسیاری میکند. طبق نتایج جالب به‌دست آمده از یک تحقیق دیگر، ارتباط مستقیمی بین رایحه‌ی نعنا و لاغری وجود دارد به طوریکه افرادی که روزانه چند بار نعنا را استشمام کردند، ماهانه حدود دو کیلوگرم بیشتر وزن کم کردند. متخصصان این حوزه معتقدند، رایحه‌ی نعنا به‌دلیل واکنش‌های شیمیایی که در مغز ایجاد می‌کند، اشتها و احساس گرسنگی افراد را کاهش میدهد و متعاقبا باعث لاغری می‌شود.

چای ترش و تاثیر مستقیم آن بر چربی سوزی

چای ترش که گاها به چای سرخ هم شناخته می‌شود، با دفع سموم و پاکسازی بدن و همین‌طور افزایش حجم ادراد افراد، به لاغری و چربی سوزی کمک می‌کند. همچنین چای ترش سرشار از آنتی اکسیدان است که به تنهایی تاثیر مثبت زیادی بر تامین قسمت مهمی از مواد معدنی مورد نیاز بدن در طی روند لاغری و چربی سوزی است. برای نتیجه گیری بهتر از دمنوش چای ترش برای لاغری پیشنهاد می‌شود روزی دو فنجان در دو وعده‌ی با فاصله مصرف کنید. به خاطر داشته باشید مصرف بیش از حد چای ترش و سردی طبعش، باعث افزایش فشار خون می‌شود. بنابراین حد اعتدال را در مصرف چای ترش رعایت کنید. ضمن اینکه در کنار چای ترش از ورزش و تغذیه‌ی سالم برای لاغری غافل نشوید.

نوشیدن چای سبز به لاغری کمک می‌کند؟

چای سبز به دلیل داشتن کافئین و کاتچین که نوعی آنتی اکسیدان است، برای آب کردن چربی‌های موضعی بسیار مؤثر است.

چای سبز برای لاغری

 طرز تهیه دمنوش چای سبز برای لاغری

طرز تهیه چای سبز برای لاغری به قدری ساده است که باورتان نمی‌شود! تنها کافیست یک قاشق چایخوری از چای سبزتان را درون صافی ریخته و 30 ثانیه پس از اینکه آب جوش به عمل آمد و آن‌را در فنجون ریختید، چای را درون آب قرار دهید و بگذارید حدود 2 الی 3 دقیقه دم بکشد. دمنوش شما آماده است. بهتر است برای شیرین کردن دمنوش خود از عسل به جای شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده کنید.

 دمنوش چای ماچا برای لاغری

چای ماچا، دمنوش ماچا یا همان چای سبز ژاپنی یکی دیگر از دمنوش‌های به‌شدت مؤثر برای لاغری و افزایش متابولیسم بدن است.

خواص چای ماچا

به دلیل خواص بی‌نهایتی که این چای محبوب ژاپنی بر سلامت پوست و مو و همین‌طور آنتی اکسیدان، کافیین و کتچین زیادی که دارد، به انتخاب بسیار هوشمندانه ای برای افرادی که به‌دنبال روش‌های طبیعی لاغری هستند، تبدیل شده.

و کافیین، دو ماده ای که به افزایش سوخت و ساز و انرژی بدن کمک بسیار زیادی می‌کنند، با همراهی آنتی اکسیدان‌های  کاتچین موجود در چای ماچا یک ترکیب فوق‌العاده برای چربی سوزی و افزایش سطح انرژی افراد تبدیل اند.

طبق نتایج تحقیقات انجام شده روی اثرات ماچا بر روی لاغری و چربی سوزی، بین 1 تا 12 هفته طول کشیده تا مصرف کنندگان از نتایج تاثیر ماچا بر روی چربی سوزی بهره‌مند شوند.

دمنوش جینسینگ محرکی برای لاغری

یکی دیگر از دمنوش‌های محبوب برای ورزشکاران و علاقمندان به استفاده از دمنوش برای لاغری و چربی سوزی، دمنوش جینسینگ است. این دمنوش هم با افزایش سرعت سوخت و ساز بدن، به روند لاغری کمک بسیاری میکند. همین‌طور جینسینگ به دلیل انرژی زا بودن، در میان ورزشکاران هم به‌شدت محبوب شده است.

دمنوش جینسینگ

برخی از گیاهان مؤثر برای چربی سوزی

علاوه بر دمنوش‌های گیاهی شما میتوانید از خواص اثبات شده‌ی خیلی از مواد غذایی و گیاهی مثل دارچین، زنجبیل و هل نیز استفاده کنید.

زنجبیل و چربی سوزی

 زنجبیل که ریشه‌ی گیاه Zingiber officinale است، یک گیاه قدیمی آسیای جنوب شرق است که سالیان درازی به دلیل خواص شگرفش به شکل پودر  یا دمنوش، برای خواص درمانی و عطر و طعم بینظیرش مورد استفاده قرار میگرفته.

طبع گرم این گیاه باعث شده در درمان بسیاری از اختلالات سلامتی مثل سرد مزاجی، فشار خون، دردهای قاعدگی و... مورد استفاده قرار بگیرد. بیشتر اثرات درمانی زنجفیل به دلیل وجود ترکیبات ادویه‌ای آن، یعنی جینجرول ها، که تند و تیزی طعم زنجبیل هم از آن‌ها نشات می‌گیرد، است.

زنجبیل برای لاغری و چربی سوزی

طبق نتایج یک تحقیق معتبر روی اثرات زنجبیل بر چربی سوزی، وجود یکسری ترکیبات به نام زینگرون و شوگال، که در روند پیچیده‌ی چربی سوزی بسیار موثر است، باعث شده محققان به این نتیجه برسند که اضافه کردن زنجبیل به رژیم غذایی اثرات خوبی بر روی لاغری میگذارد.با این تفاسیر حتی اگر از طعم زنجبیل به تنهایی لذت نمی‌برید، به دلیل طعم، عطر و خواص بی‌نظیری که زنجبیل دارد، اضافه کردن مقداری زنجبیل به دمنوش مورد علاقه‌تان به‌شدت پیشنهاد می‌شود.

دمنوش هل و لاغری

یکی دیگر از گیاهانی که علاوه بر عطر فوق‌العاده، خواص زیادی هم بر روی لاغری دارند، هل است. هل با داشتن فیبر زیاد، احساس سیری طولانی مدتی به افراد می‌دهد. همچنین وجود ملاتونین در هل به افزایش متابولیسم و سرعت و سوخت و ساز بدن کمک شایانی می‌کند. همانند زنجبیل، برای اثر بخشی بالاتر، پیشنهاد می‌شود از ترکیب هل با دمنوش مورد علاقه‌تان غافل نشوید.

دارچین و چربی سوزی

به دلیل انرژی مضاعفی که بدن برای هضم طعم تند دارچین می‌کند، دارچین نیز یکی از گیاهان در دسترس و مناسب برای افزایش سوخت و ساز بدن است. به همین دلیل بسیاری از متخصصان تغذیه از دارچین یا مکمل‌های حاوی دارچین برای افرادی که اختلالات متابولیک دارند، استفاده می‌کنند.

دارچین برای چربی سوزی

جمع بندی

امروزه کمتر کسی با خواص درمانی گیاهان دارویی و دمنوش‌های گیاهی آشنا نیست. علاوه بر درمان بسیاری از اختلالات و مشکلات مربوط به سلامتی مثل بی‌خوابی، خستگی‌های مفرط،آرامش بخشی و... تا چربی سوزی و کمک به آب شدن موضعی چربی‌های بدن، دمنوش‌های گیاهی انتخابی دردسترس و هوشمندانه اند. یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین موارد مصرف دمنوش‌ها، کمک به چربی سوزی و لاغری است. بسیاری از گیاهان دارویی که اخیرا بیشتر به‌صورت دمنوش و نوشیدنی مصرف می‌شود، به‌دلیل اینکه سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر و دیگر مواد مغذی هستند، تاثیر بسزایی در فرآیند لاغری دارند. بنابراین اگر شما هم از چاقی رنج می‌برید، درکنار پایبندی به اصول اولیه‌ی زندگی سالم، میتوانید از یک فنجان دمنوش لاغری هم لذت و بهره ببرید.

برچسب ها:
لاغری
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید