دندانپزشکی و سلامت دهان

8 ورزش بدنی برای كودكان بیش فعال

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

در ادامه این بخش از خوب میشی، تعدادی ورزش بدنی برای كودكان بیش فعال معرفی کردیم که می توانید از این فعالیت ها برای سرگرم کردن کودکان بیش فعال استفاده کنید.

کودکان بیش فعال یا دارای اختلال ADHD، ممکن است گاهی اوقات احساس کنند که منبع انرژی بی پایانی دارند و والدین این کودکان، ممکن است احساس کنند که نمی توانید کارهای کافی برای مشغول نگه داشتن آنها یا جلب توجه آنها انجام دهند. این موضوع به این معنی نیست که والدین به اندازه کافی کار نمی کنند، بلکه فقط به این معنی است که کودکان بیش فعال، نیازهای متفاوتی نسبت به سایر کودکان دارند و لازم است که با ورزش بدنی برای كودكان بیش فعال آشنا باشند تا بتوانند انرژی این کودکان را به خوبی هدایت کنند. در واقع این ورزش ها و فعالیت ها می توانند به کودک کمک کنند تا انرژی خود را به شیوه ای مثبت متمرکز کند و به او فرصتی بدهد تا انرژی اضافی را بسوزاند.

به همین منظور در ادامه این بخش از خوب میشی، تعدادی ورزش بدنی برای كودكان بیش فعال معرفی کردیم که می توانید از این فعالیت ها برای سرگرم کردن کودکان بیش فعال استفاده کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: بهترین رژیم غذایی کودکان بیش فعال | بهترین صبحانه برای کودکان بیش فعال

 

چرا ورزش برای کودکان مبتلا به بیش فعالی خوب است؟

ورزش می تواند به بهبود تمرکز و توجه در کودکان مبتلا به ADHD یا بیش فعالی کمک کند. مشخص شده است که هم ورزش کوتاه مدت، مانند دویدن یکباره 30 دقیقه ای، و هم ورزش طولانی مدت مداوم، عملکردهای شناختی را که معمولاً در کودکان بیش فعال مختل می شود، بهبود می بخشند. این شامل بهبود در سرعت پردازش، دامنه توجه، کنترل حرکات و حافظه است. همچنین تحقیقات نشان می دهد که تمرینات کاردیو که با افزایش ضربان قلب همراه است (مانند دویدن، فوتبال، کاراته) اثرات مثبت بیشتر و ماندگارتری نسبت به تمرینات غیر کاردیو(مانند یوگا) دارند.

از دیگر تاثیرات مثبت ورزش بدنی برای كودكان بیش فعال می توان به این موارد اشاره کرد:

  • ایجاد فرصت هایی برای تعاملات اجتماعی مثبت: از آنجایی که کودکان مبتلا به ADHD یا بیش فعالی معمولا دارای مهارت‌های ارتباط اجتماعی ضعیف‌تر هستند، ورزش کردن از این جهت که باعث ایجاد فرصت هایی برای تعاملات اجتماعی بیشتر برای آنها می شود، مفید است. قرار گرفتن در محیط های اجتماعی ساختار یافته مانند باشگاه و انجام ورزش های گروهی، می توانند به آنها کمک کند تا راحتتر با سایرین ارتباط برقرار کرده و دوست پیدا کنند.

 

  • ایجاد عزت نفس: مشخص شده است که علائم ADHD تاثیر منفی بر ادراک کودکان دارد و باعث می‌شود که بسیاری از کودکان خود را «احمق» بدانند و «بر خود کنترلی نداشته باشند». این کودکان به دلیل اینکه نمی توانند تمرکز خوبی در کلاس داشته باشند، اغلب از نظر تحصیلی دچار مشکل می شوند. اما مشارکت آنها در ورزش می تواند با توسعه مجموعه مهارت های غیر آکادمیک و موفقیت در سایر زمینه ها به ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس آنها کمک کند.

 

  • خطر چاقی را کاهش می دهد: کودکان مبتلا به بیش فعالی، در مقایسه با کودکان بدون این اختلال، در معرض خطر بیشتری برای تبدیل شدن به نوجوانان چاق هستند. بنابراین، ورزش کردن نه تنها به حفظ شاخص توده بدنی سالم انها کمک می کند، بلکه باعث بهبود آمادگی جسمانی کلی، خواب و رشد آنها نیز می شود.

 

پیشنهاد مطالعه: اختلال نقص توجه و بیش فعالی در بزرگسالان (ADHD) | نشانه ها + درمان

 

معرفی بهترین ورزش بدنی برای كودكان بیش فعال

مطالعات نشان می دهد که حدود 30 دقیقه ورزش در روز می تواند به طور قابل توجهی علائم بیش فعالی در کودک را کاهش دهد. بنابراین سعی کنید فرصت هایی را برای انجام این تمرینات ورزشی برای کودکان فراهم کنید تا به آنها در مسیر بهبودی کمک کنید:

 

رقص، بهترین ورزش بدنی برای كودكان بیش فعال

رقص برای سوزاندن انرژی اضافی

رقصیدن یک فعالیت عالی برای بچه هایی است که انرژی بیشتری برای سوزاندن دارند. همچنین یک راه سرگرم کننده برای والدین و فرزندان برای لذت بردن از زمان با هم بودن است. بنابراین پیشنهاد می کنیم که یک لیست پخش پر از آهنگ‌های با سرعت بالا بسازید که همه را تشویق می‌کند از روی مبل بلند شوند و فعال باشند. موزیک ها را طوری تنظیم کنید که شما و فرزندانتان از هر لحظه لذت ببرید.

اگر نیم ساعت رقص بی وقفه برای شما یا فرزندانتان زیاد به نظر می رسد، آن را در طول روز به بخش های کوتاه تقسیم کنید. وقتی احساس کردید که بچه‌ ها بی‌ حال هستند، آهنگی را روشن کنید و به یاد داشته باشید که برای بدن و مغزشان خوب است.

 

فعالیت های هوازی یا ایروبیک، بهترین ورزش بدنی برای كودكان بیش فعال

فعالیت های هوازی یا ایروبیک برای افزایش هماهنگی

هر نوع ورزش هوازی می تواند اثرات مثبتی داشته باشد که به کودکان در سوزاندن انرژی اضافی کمک می کند. با این حال، برخی از انواع فعالیت ممکن است تمرکز ذهنی را بهتر از سایر فعالیت ها بهبود بخشد. برای ایجاد بهترین نتیجه، تمریناتی را انتخاب کنید که شامل فعالیت هوازی و دقت است (مانند تمرینات ایروبیک). این ورزش بدنی، به فعال شدن عملکرد اجرایی مغز کمک می کند که با بهبود تمرکز ذهنی در کودکان مبتلا به بیش فعالی مرتبط است.

در حالت ایده آل، والدین می خواهند که فرزندانشان بازی هایی را انجام دهند که هماهنگی و دقت را با هم دارد. بنابراین هرچه این تمرینات پیچیده‌تر شود، کودک می‌تواند سود بیشتری از ان ببرد. بنابراین بهتر است تمریناتی را با کودکان انجام دهید که در حین حرکت کردن، مجبور شوند به اعداد یا کلمات خاصی دقت داشته باشند.

 

ورزش رزمی، بهترین ورزش بدنی برای كودكان بیش فعال

ورزش رزمی برای بهبود تمرکز

هنرهای رزمی مانند تکواندو و کونگ فو، محیط های ساختاری را در اختیار کودکان قرار می دهد که تاثیر خوبی در تمرکز ذهنی و همچنین رشد فیزیکی دارند. بسیاری از کودکان از یادگیری هنرهای رزمی لذت می برند زیرا حرکات متنوعی را تمرین می کنند که آنها را علاقه مند و فعال نگه می دارد. این یک شکل سرگرم کننده از ورزش است که هر کسی می تواند آن را در خانه با تجهیزات کم یا بدون تجهیزات انجام دهد. 

 

تکنیک های یوگا، بهترین ورزش بدنی برای كودكان بیش فعال

تکنیک های یوگا برای حرکت و تمرکز

هنگام انتخاب ورزش بدنی برای کودکان بیش فعال، لازم است که حرکت و تمرکز را در نظر داشته باشید. زیرا فعال ماندن انرژی اضافی را می سوزاند و تمرکز ذهنی و مهارت های اجتماعی را بهبود می بخشد. یوگا یک تمرین باستانی است که ریشه در معنویت شرقی دارد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تمرینات یوگا برای کودکان بیش فعال، می تواند به کاهش علائم کمک کند. یوگا همچنین می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد، که هر دو در کودکان مبتلا به ADHD یا بیش فعال رایج هستند. بنابراین بهتر است که با تکنیک های ساده یوگا شروع کنید، به خصوص اگر یک معلم معتبر یوگا نیستید. کودک می تواند ژست های ساده ای مانند ژست های گربه گاو یا کوه را یاد بگیرد. همچنین شرکت در کلاس های یوگا نیز به عنوان راهی برای مدیریت استرس و بهبود تمرکز کودکان بیش فعال، روشی سالم و موثر است.

 

پیشنهاد مطالعه: تاثیر شگفت انگیز بازی درمانی با کودکان بیش فعال

 

طبیعت گردی، بهترین ورزش بدنی برای كودكان بیش فعال

طبیعت گردی

تحقیقات نشان می دهد که گذراندن وقت در فضاهای سبز برای کودکان مبتلا به بیش فعالی نیز فوق العاده مفید است. همچنین یک مطالعه نشان داده است که انجام فعالیت های خارج از منزل علائم بیش فعالی را بیشتر از انجام همان فعالیت ها در داخل خانه کاهش می دهد. در واقع، حضور در طبیعت تاثیرات خوبی برای مواجه با افسردگی، اضطراب و استرس نیز دارد. می توانید با دعوت از کودک خود به طبیعت گردی، قدرت های طبیعت و ورزش را ترکیب کنید. اگر فضای سبز بزرگی در محله خود دارید که می توانید برای پیاده روی در آن بروید، این فوق العاده است. حتی وقت گذراندن در طبیعت و راه رفتن در طبیعت نیز می تواند برای کودک مفید باشد. برخی از راه‌های آسان بیرون رفتن شامل بازی در پارک بعد از مدرسه و پیاده‌روی به سمت مدرسه در یک مسیر سبزتر است.

 

استفاده از هولا هوپ،  بهترین ورزش بدنی برای كودكان بیش فعال

استفاده از هولا هوپ

استفاده از هولاهوپ، فواید بسیاری از بهبود انعطاف پذیری گرفته تا تقویت هسته بدن، برای سلامتی دارد. برای کودکان مبتلا به بیش فعالی، هولاهوپ می تواند تمرکز، هماهنگی و اعتماد به نفس را بهبود بخشد. همچنین می تواند یک فعالیت عالی برای فعالیت خانوادگی باشد!

شاید یکی از بزرگترین مزیت های هولاهوپ این باشد که آنقدر سرگرم کننده است که شبیه یک بازی است. کودک ممکن است انگیزه هولاهوپ را صرفاً به این دلیل داشته باشد که از آن لذت می‌ برد، نه اینکه شما مجبور باشید او را برای ورزش کردن برای سلامتی‌ اش آزار دهید. بنابراین استفاده از هولاهوپ را به روتین بازی کودکان اضافه کنید و از این طریق، یک ورزش بدنی برای كودكان بیش فعال ایجاد کنید.

 

شنا کردن، بهترین ورزش بدنی برای كودكان بیش فعال

شنا کردن

شنا کردن به مدت طولانی به عنوان یک فعالیت آرامش بخش برای شرایط مختلف پزشکی در نظر گرفته شده است. برای کودکان بیش فعال، جنبه های زیادی از شنا وجود دارد که می تواند به کاهش این وضعیت کمک کند. در واقع شنا کردن به کودکان مبتلا به بیش فعالی کمک می کند تا انرژی اضافی خود را بسوزانند و کمک می کند تا این کودکان؛ انرژی اضافی خود را به سمت اقدامات نامناسب اجتماعی مانند فریاد زدن و خشن بودن صرف نکنند.

علاوه بر این، شنا کردن، فعالیتی بسیار ساختار یافته و تکراری است. ماهیت تمرینات شنا می تواند به بچه های ADHD کمک کند تا روی مجموعه ای از حرکات یا وظایف ساده متمرکز شوند و آن حرکات را اصلاح کنند و این باعث می شود که آن را با نوع آشفته ورزش های گروهی که بسیاری از کودکان بیش فعال با آن مشکل دارند، متفاوت کند.

 

بازی تنیس، بهترین ورزش بدنی برای كودكان بیش فعال

بازی تنیس

اگر کودک بیش فعال دارید و درگیر کردن او در ورزش های گروهی برایتان سخت بوده است، ورزش های انفرادی معمولاً برای این بچه های بیش فعال و گاهی بد خلق، بهترین گزینه است. در این شرایط، تنیس انتخاب خوبی است زیرا به طور یکپارچه کنش و واکنش را با هم ترکیب می کند و تا حد تمایل طبیعی کودک به تکانشگری و بازی کردن و حرکت به اطراف را برآورده می کند. همچنین فعالیت مداوم در تنیس به کودک کمک می کند تا درگیر بازی باشد و می تواند از سرگردانی ذهن او جلوگیری کند. علاوه بر این، انواع تمرین هایی که مربیان تنیس به کودکان می آموزند تا به آنها کمک کنند توپ تنیس را در حال حرکت ردیابی کنند، می تواند به کودکان بیش فعال کمک کند تا توانایی تمرکز و واکنش خود را در زمینه های مختلف زندگی بهبود بخشند.

 

شما چه پیشنهادی برای ورزش بدنی برای كودكان بیش فعال دارید؟ تجربیات خود را در قسمت کامنت برای ما بنویسید

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید