دندانپزشکی و سلامت دهان

زن و مرد از نظر اسلام چه وظایفی در روابط زناشویی دارند؟ + 7 مهارت زندگی زناشویی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۲

وظایف زن نسبت به شوهر از دیدگاه قران چیست؟ وظایف مرد در قبال زن در دین اسلام چیست؟ آیا به مهارت‌های زندگی مشترک آشنا هستید؟

ازدواج عهد و پیمان اخلاقی، شرعی و قانونی است که زن و مرد را به هم پیوند می‌دهد. بعد از این عهد هر دو طرف وظایفی دارند که باید آن‌ها را در مقابل طرف مقابل به جا بیاورند مانند وفاداری محبت، عشق و صداقت. در این مقاله قصد داریم شما را با وظایف زنان و مردان در زندگی مشترک از دیدگاه اسلام آشنا کنیم. و در انتهای مقاله از مهارت‌هایی که لازمه یک رابطه منسجم دو طرفه است را آموزش دهیم تا زوج‌های جوان کمتر با مشکلات خانواده‌های امروزی مواجه شوند.

 

وظایف مرد نسبت به زن

وظایف مرد نسبت به زن

از دیدگاه اسلام مردان وظایف بسیار مهمی در بستر خانواده دارند. آن‌ها در واقع پس از ازدواج و تشکیل خانواده مدیریت این نهاد کوچک و حساس را به عهده می‌گیرند. از جمله وظایف مرد نسبت به زن شامل موارد زیر است:

 

پرداخت مهریه و نفقه

مرد با جاری شدن عقد دائم موظف به پرداخت مهریه و نفقه یعنی پرداخت مخارج زندگی از جمله پوشاک، زیور آلات و خورد و خوراک زن با توجه به شانیت زن توسط مرد. مهریه از وظایف مرد نسبت به زن است که زن می‌تواند آن را ببخشد و یا عند المطالبه از مرد درخواست کند. اما بهتر است بدانید که مهریه به معنای رایج امروزی تصور غلطی از این وظیفه است و مهریه هیچگاه ضمانت یک زندگی خوشبخت و شاد نخواهد بود.


برخورد مناسب و شایسته

مرد موظف است رفتار نیکو توام با احترام در خانه با همسر و فرزندان خود داشته باشد.

قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «و عاشِروهنَّ بالمعروف» «شما مردان با همسرانتان به طور شایسته معاشرت کنید.»

اگر ارزش‌های دینی در جامعه پیاده شود شاهد کودک آزار و خشونت علیه زنان نخواهیم بود. رفتار شایسته وظیفه یک مرد در زندگی زناشویی نیست بلکه این رفتار می‌بایست نشات گرفته از ادب، احترام، علاقه و عشق او باشد. مرد باید بداند که همسرش مانند گلی لطیف است که باید او را گرامی بدارد و با ادب و خوش سخنی با او رفتار کند.
 

تامین هزینه‌های خانواده

تامین هزینه‌های زندگی با مردان است. امروزه زنان شاغل نیز در مخارج زندگی در کنار همسر خود قرار می‌گیرند که این رفتار بسیار شایسته است که نشانه درک بالای زنان و فداکاری و جایگاه اجتماعی والای آن‌هاست. اما اسلام این وظیفه را به گردن آقایان قرار داده و آن‌ها را موظف به تامین خانواده کرده است.


تمکین نسبی

مرد در رابطه زناشویی با همسرش، موظف است با او همبستر شود و قسمتی از شب را به میزان عرف جامعه به همسر خود اختصاص دهد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با روابط زناشویی مقاله زیر را حتما مطالعه کنید.

 

حتما بخوانید: آیا استفاده از روغن زیتون در روابط زناشویی کار درستی است؟

 

خانه‌داری

همانطور که گفته شد مدیریت خانواده با مرد است بنابراین هزینه‌های جاری خانواده با اوست و می‌بایست خدمتکاری برای خانه در نظر بگیرد و یا به همسرش در قبال وظایف خانه‌داری دستمزد دهد. اسلام وظایف خانه‌داری را وظیفه زن نمی‌داند.

 

وظایف زن در روابط زناشویی در اسلام نسبت به مرد

وظایف زن در اسلام

از آنجایی که ازدواج شروع یک زندگی مشترک است. همانطور که وظایف مرد نسبت به زن اشاره شد، در زندگی مشترک زنان نیز وظایفی دارند که می‌بایست در برابر همسران خود به جا آورند. وظایف زن در اسلام در برابر همسران عبارت اند از:

 

  • تکریم همسر

زنان موظفند همسران خود را مدیر خانواده بدانند و او را تکریم و تمجید کنند، به خصوص در برابر فرزندانشان. زیرا مردان نیاز دارند در مقابل وظایف مالی و عاطفی که در خانواده بر جا می‌آورند از طرف همسرانشان مورد تشویق و تکریم قرار گیرند.

 

  • قناعت و قانع بودن

درست است که تامین مخارج زندگی از وظایف مردان نام برده شد. اما بهتر است به این نکته اشاره شود که وسع مالی هر مرد قبل ازدواج برای زنان پوشیده نیست و آن‌ها با آگاهی کامل وارد زندگی مشترک می‌شوند. بنابراین قناعت و قانع بودن می‌تواند از ویژگی‌های یک زن برشمرد که می‌تواند در امور مالی خانه و خانواده در کنار همسرش قرار گیرد و نه در مقابل آن.

 

  • پذیرش مدیریت مرد

از وظایف اصلی زنان در خانواده پذیرش مدیریت مرد در خانه است که این تفکر را در ذهن کودکان نیز نهادینه می‌کند. بهتر است در امور و مشکلات خانواده تصمیم گیرنده نهایی مردان خانواده باشند.

 

  • آرامش خانواده

حفظ آرامش خانواده بر عهده زن است. زنان با روحیه لطیف خود می‌توانند آرامش را درون مردان و در کودکان جاری سازند. زنان با ایجاد آرامش می‌توانند خانواده سالمی را پرورش دهند.

 

  • تمکین

تمکین از اصلی ترین وظایف زن در خانواده از دیدگاه اسلام است. زن باید به دلخواه مرد با او همبستر شود مگر اینکه عضو شرعی بیماری و یا در دوران قاعدگی خود باشد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با دوران قاعدگی زنان مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: بهترین غذاهایی که باید در دوران قاعدگی (پریود) بخوریم؟

 

7 مهارت زندگی زناشویی

مهارت ازدواج

زندگی مشترک نیاز به مهارت دارد. زندگی مشترک نیاز به درک متقابل، عشق و احترام دارد. بهتر است اگر در آستانه شروع زندگی مشترک هستید ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

 

1. عشق و تعهد

بر اساس عشق متعهد شده‌اید بافردی تا آخر عمر زندگی کنید. باید بدانید که عشق همراه تعهد چیزی فراتر از یک احساس زودگذر است که در تلوزیون و رمان‌ها به تصویر کشیده می‌شودازدواج تصمیمی است که باید از طریق فراز و نشیب‌ها‌، خوب و بد انجام شودوقتی کارها به خوبی پیش می‌روند، تعهد آسان استاما عشق واقعی با تعهد، در طول پستی و بلندی زندگی نمایان می‌شود.

 

2. فروتنی

همه ما نقاط ضعفی داریم که روابط آن‌ها را هم برای خودمان و هم برای شریک زندگیمان نمایان می‌کند. اعتراف کنید که شما کامل نیستید، اشتباه می‌کنید و به بخشش نیاز خواهید داشت. برخورداری از نگرش برتر از شریک زندگی ، موجب نارضایتی هر دوطرف شده و مانع از پیشرفت روابط شما می‌شود. اگر قصد اصلاح خود را دارید، قلم بردارید و سه موردی را که شریک زندگی تان بهتر از شما انجام می‌دهد یادداشت کنید. این تمرین ساده باید به شما کمک کند که فروتن باشید. هر چند وقت یکبار تکرار کنید.

 

3. صبر و بخشش

از آنجا که هیچ کس کامل نیست، صبر و بخشش همیشه در یک رابطه زناشویی لازم خواهد بود. همسران در یک ازدواج موفق یاد می‌گیرند که صبر و بخشش بی پایان را به همسر خود نشان دهند. آن‌ها فروتنانه تقصیرهای خود را می‌پذیرند و انتظار کمال از طرف شریک زندگی خود را ندارند. آن‌ها در هنگام بروز اشتباه به دنبال اصلاح و انتقام نیستند. اگر خطایی در گذشته از شریک زندگی خود دیدید، او را ببخشید. 

 

4زمان

رابطه با همسرتان باید صمیمی‌ترین و عمیق‌‌ترین رابطه شما باشد. بنابراین بیش از هر رابطه دیگر به زمان بیشتری نیاز دارد. در صورت امکان، هر روز زمانی را برای همسر خود اختصاص دهید. 

 

5. صداقت و اعتماد

صداقت و اعتماد به پایه و اساس همه چیز در یک ازدواج موفق تبدیل می‌شود. اما اعتماد برخلاف بیشتر ملزومات دیگر در این لیست، به زمان نیاز دارد. بنابراین از همین حالا شروع کنید و اگر نیاز دارید اعتماد به روابط خود را دوباره برقرار کنید، باید حتی سخت‌تر از اول راه تلاش کنید.

 

6. ارتباطات

همسران ازدواج سالم تا حد امکان با هم ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها مطمئنا در مورد برنامه‌های فرزندان، لیست‌های مواد غذایی و موارد بسیار متعددی با هم صحبت می‌کنند. اما ارتباط زوج‌های موفق به این ختم نمی‌شود. آن‌ها از امیدها، رویاها، ترس‌ها و اضطراب خود با یکدیگر صحبت می‌کنند. همسران شاد فقط در مورد تغییراتی که در زندگی کودکشان اتفاق می‌افتد بحث نمی‌کنند بلکه درباره تغییراتی که در قلب و روح خودشان نیز رخ می‌دهد؛ صحبت می‌کنند.

 

7. از خودگذشتگی

علت اصلی بسیاری از جدایی‌ها خودخواهی است. شخص خودخواه تنها به خود متعهد است، کمی صبر نشان می‌دهد و هرگز یاد نمی‌گیرد که چگونه همسر موفقی باشد. امیدها، رویاها و زندگی خود را به شریک زندگی خود هدیه دهید. و زندگی مشترک را شروع کنید.

 

سخن آخر

تمامی سفارشات دینی و الهی و همچنین توصیه‌های روانشناسی در حفظ روابط تاکید می‌کند. ورود به زندگی مشترک برای زوج‌های جوان مانند زایش نوزاد و ورود او به دنیای جدید است که تا به حال آن را تجربه نکرده است. زمان زیادی لازم است که نوزاد تبدیل به یک انسان کامل شود؛ راه برود غذا بخورد و موارد دیگر. زندگی مشترک زوج‌های جوان نیز همین است پستی‌ها و بلندی‌های فراوانی دارد. اگر ما با وظایف زن در اسلام و وظایف مرد نسبت به زن آگاه باشیم و آن‌ها را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم، همسر خوبی برای شریک زندگی خود و مادر و پدری فوق‌العاده برای فرزندانمان خواهید بود.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید