دندانپزشکی و سلامت دهان

بهترین غذاهایی که باید در دوران قاعدگی (پریود) بخوریم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
تعداد رای‌دهندگان:
۴
۵

تغذیه صحیح در دوران قاعدگی (پریود) کمک می‌کند که با سلامت جسم و آرامش روان بیشتری، این دوران پر التهاب را پشت سر بگذارید. در این مقاله بهترین و بدترین خوراکی های دوره عادت ماهانه را معرفی می‌کنیم.

دوران قاعدگی (پریود یا عادت ماهانه) برای بسیاری از زنان با تغییرات روحی و جسمی همراه است، نمود جسمی قاعدگی را می‌توان دردهای شکمی، درد در ناحیه پستان‌ها، درد در ناحیه کمر و احساس تهوع دانست و نمود روحی قاعدگی نیز شامل: کج‌خلقی، کلافگی، احساس غم و خستگی می‌شود. 

برای کاهش علائم قاعدگی، تغذیه نقش بسیار پررنگی دارد و در حقیقت تغذیه صحیح در دوران قاعدگی (پریود) کمک می‌کند که با سلامت جسم و آرامش روان بیشتری، این دوران پر‌التهاب را پشت سر بگذارید.

به همین خاطر در این مقاله، سعی کرده‌ایم مواد غذایی مناسب برای دوران قاعدگی (پریود) و همچنین خوراکی هایی که مصرف آن برای این دوران مناسب نیست را معرفی کنیم.

با ما همراه باشید.

 

♦ مواد غذایی مناسب برای دوران قاعدگی (پریود) | در دوران قاعدگی چه بخوریم؟

از  آنجایی که در این دوران بدن با تغییرات زیادی همراه است ، داشتن یک رژیم غذایی مناسب کمک به سزایی در حفظ شادابی و نشاط شما خواهد کرد. از این رو در این بخش به معرفی بهترین غذا برای دوران پریود میپردازیم :

خوراکی های قاعده آور

 

1. زردچوبه

زردچوبه یکی از بهترین ادویه‌ها، برای گذراندن دوران قاعدگی است. زردچوبه دارای خواص ضد‌التهابی و ضد‌تورم است که می‌توانید با اضافه کردن آن به غذای خود، درد این دوران را کاهش دهید.

 

2. آب

در دوران قاعدگی بیش از هر زمان دیگری، به مایعات سالم و آب نیاز دارید. زیرا آب بدن شما همراه با خون‌ریزی از بین می‌رود. در نتیجه باید مراقب باشید که بدنتان با خشکی و کم‌آبی مواجه نشود.

 

3. موز

موز حاوی فیبر، پتاسیم و کلسیم است؛ فیبرها در از بین بردن دردهای عضلانی و همچنین دردهای دوران قاعدگی بسیار موثر هستند. همچنین می‌تواند ضعف بدنی که اغلب خانم‌ها در دوره پریود تجربه می‌کنند را کاهش دهد.

 

4. بروکلی

کلم بروکلی تا حد زیادی می‌تواند آب از دست رفته بدن شما را، در دوران قاعدگی جبران کند؛ همچنین قدرت کافی را به بدن شما بدهد تا بتوانید با ضعف و درد پریود کنار بیایید.

مواد غذایی مناسب دوره قاعدگی و پریود

 

5. سالمون

ماهی سالمون، یکی از بهترین منابع غذایی است که می‌تواند برای خانم‌ها در دوران پریود و عادت ماهیانه تجویز شود. این ماهی حاوی اسید چرب امگا3 است که این ماده باعث از بین بردن درد و التهاب رحم می‌شود و دل‌پیچه را نیز از بین می‌برد. سالمون، همچنین دارای ویتامین بسیاری است که می تواند انرژی شما را در این دوران تامین کند.

 

6. پرتقال

پرتقال حاوی ویتامین C است و منبع مفیدی از کلسیم نیز محسوب می‌شود، این میوه می‌تواند علاوه‌بر تضمین انرژی و سلامت جسم در عادت ماهانه (پریود)، به بهبود حالات روحی فرد نیز کمک کند.

خانم‌ها در این دوران با کلافگی و مشکلاتی مثل افسردگی مواجه هستند که پرتقال به بازیابی روحیه آن‌ها کمک بسیار زیادی می‌کند.

 

7. شکلات تلخ

شکلات تلخ، نوعی آرام‌بخش گیاهی‌ است که می‌تواند دردهای عادت ماهانه را کاهش دهد. بهتر است در دوران پریود از شکلات شیرین استفاده نکنید، چرا که قند شکلات شیرین، محرک درد است و باعث پایین آمدن آستانه تحمل درد خواهد شد. 

خوراکی های دوره  پریود

 

8. سبزیجات سبز

سطح آهن در بدن خانم‌ها به طور کلی نسبت به آقایان، کمتر است. در دوران قاعدگی نیز میزان این آهن، افت بیشتری پیدا می‌کند؛ در نتیجه مشکلاتی مثل سرگیجه، کلافگی و خستگی به خانم‌ها غلبه می‌کند که همگی ناشی از کمبود آهن است؛ به همین دلیل می‌توان با مصرف سبزیجات سبز، این کمبود را جبران کرد و شرایط روحی و جسمی فرد را بهبود بخشید.

 

9. زنجبیل | بهترین غذا برای دوران پریود

اگر جزء آن دسته از خانم‌هایی هستید که تحمل درد پریود با حالت تهوع سخت‌تر شده، می‌توانید زنجبیل را امتحان کنید. زنجبیل علاوه‌بر از بین بردن درد قاعدگی می‌تواند حالت تهوع شما را در پریود و حتی دوران بارداری از بین ببرد، به شرطی که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. کافی است که مقدار کمی از پودر آن را در چای ریخته و میل کنید.

 

10. سینه مرغ

سینه مرغ حاوی فیبر و آهن بالایی است که می‌تواند به التیام درد پریود کمک کند و همچنین پروتئین مورد نیاز بدن شما را در این دوران تامین نماید.

 

11. چای نعناع

چای نعناع یکی از بهترین دمنوش‌های آرامش‌بخش برای این دوران است که مصرف آن باعث آرامش اعصاب خانم‌ها در دوران قاعدگی خواهد شد، همچنین در راستای آرامش روحی بیشتر، تحمل درد جسمی نیز تسهیل می‌شود. چای نعناع به بهبود مشکلات گوارشی و کاهش درد ناحیه شکم نیز کمک می‌کند.

خوراکی های مفید دوره عادت ماهانه و پریود

 

12. چای بابونه

چای بابونه یکی از موثر‌ترین مواد‌غذایی برای دوران عادت ماهانه است. این دمنوش، علاوه‌بر آرامش اعصاب، رحم را تسکین داده و انقاباضات آن را تا حد زیادی کاهی می‌دهد. 

 

13. غذاهای حاوی منیزیم 

به طور کلی می‌توان گفت که منیزیم مهم‌ترین عامل برای کاهش التهابات بدن می‌باشد. به همین دلیل می‌توانید با مصرف منیزیم موجود در غذاهایی مثل لوبیا، بادام‌زمینی و یا سیب‌زمینی، تا حد زیادی درد و التهاب دوران قاعدگی را کاهش دهید.

خوراکی های مفید دوره قاعدگی و پریود

 

14. کربوهیدرات‌های پیچیده  | بهترین غذا برای دوران پریود

افزایش میل به شیرینی و قند‌ها در دوران پریود کاملا طبیعی است و این میل در حالی است که مصرف شیرین‌کننده‌ها و قندهای مصنوعی، می‌توانند باعث افزایش درد و التهاب در بدن شوند. به همین دلیل بهتر است که این میل به شیرینی را با مصرف میوه‌های قند‌دار و سالم جبران کنید. از میوه‌هایی استفاده کنید که دارای کربوهیدرات‌های پیچیده هستند، مثل آلو، پرتقال، زردآلود و هویج.

 

♦ مواد غذایی مضر برای دوران قاعدگی (پریود)

اگر می خواهید که درد این دوران را تا حد زیادی کاهش دهید، علاوه‌بر مصرف غذاهای مفید، باید بدانید که مصرف چه غذاهایی می‌تواند محرک درد‌های شما شود. در ادامه برخی از این مواد را نام برده‌ایم.

 

1. ادویه‌جات تند

مواد‌غذایی تند باعث نفخ و دل‌درد می‌شوند که در نهایت باعث تشدید درد قاعدگی خواهد شد. هرگز از فلفل، برای غذاهای خود در این دوران استفاده نکنید؛ چون به دلیل طبع گرمشان، باعث افزایش خون‌ریزی خواهند شد.

خوراکی های مضر دوره عادت ماهانه و پریود

2. غذاهای آماده و فست فود

تا جایی که می‌توانید از غذاهای فراوری شده، فست فودها، اسنک‌ها، نوشابه و دیگر خوراکی‌های مضر در این دوران دوری کنید. این خوراکی‌ها در تمام روزهای ماه و سال برای شما مضر هستند اما مصرف آن‌ها در دوران قاعدگی، باعث افزایش درد پریود و کلافگی شما می‌شود.

 

3. نمک

نمک ارگانیک و طبیعی فواید زیادی برای بدن دارد؛ اما در دوران قاعدگی باعث افزایش تورم و التهاب بدن خواهد شد، به همین دلیل بهتر است تا جایی که می‌توانید نمک را از وعده‌های غذایی خود در دوران پریود حذف کنید؛ همچنین مصرف بیش از حد نمک، باعث افزایش خون‌ریزی خواهد شد.

خوراکی های مضر دوره قاعدگی و پریود

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
Milad.
۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷

عالی ممنون بابت راهنمایتون

پاسخ
ایمانی
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹

خیلی عالی بود ممنون از راهنماییتون

پاسخ
جیسو
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹

سلام

بسیار عالی و مفید

و یک سوال ببخشید ایا پریود شدن برای پوست خوبه؟

سرو
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
سلام صد در صد چون مواد زائد از بدن بیرون میبره و کمتر جوش میزنید البته بستگی به نوع تغذیه هم داره
پاسخ
محین
۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲

ممنون از راهنمایتون

پاسخ
M.A
۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲

عالیییییی

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید