دندانپزشکی و سلامت دهان

بعد از پرخوری چه کنیم ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵
دسته ها:

زیاده از حد غذا خورده اید و نمی دانید چه کنید؟ راهکارهای بعد از پرخوری را بشناسید.

پرخوری اختلالی است که به راحتی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را درگیر می‌کند. عموما منشا پرخوری عادات نادرست غذایی است اما عواملی همچون استرس، فشار کاری، عصبانیت، هیجان و یا نا آگاهی نقش موثری در پرخوری دارند. در ادامه خواهیم دید که بعد از پرخوری چه باید کرد. با ما در سایت خوب میشی همراه بمانید.

 

 

بعد از پرخوری آرام باش!

یک وعده غذایی بیش از حد سلامت شما را به خطر نمی‌اندازد بنابراین خودتان را کتک نزنید! به علاوه احساس گناه بیش از حد در مورد عادات غذایی می‌تواند شما را مجبور به انکار کردن کند که باعث می‌شود احساس محرومیت کنید و سپس باعث شود دوباره در یک چرخه ناسالم قرار گیرید و پرخوری کنید. بهتر است به جای ملامت کردن خود، تصمیم بگیرید که در آینده به ویژه در روزهای بعد چگونه عمل خواهید کرد و به قولی که می‌دهید پایبند بمانید.

 

رژیم غذایی برای کودکان اوتیسم | بهترین ویتامین برای کودک اوتیسم

 

بعد از پرخوری قدم بزن!

یک قدم زدن آسان به هضم غذا و تحریک سطح قند خون کمک می‌کند. همچنین به جای قدم زدن می‌توانید دوچرخه سواری کنید اما حواس‌تان باشد که زیاده روی نکنید. یک تمرین واقعی و اصولی می‌تواند خون را به جای معده و شکم به پاهای شما بفرستد تا باعث شود هضم غذا کند شود و معده زودتر خالی شود. پس بعد از پرخوری یا قدم بزنید یا دوچرخه سواری کنید.

 

 

بعد از پرخوری دراز نکش!

دراز نکشیدن پس از پرخوری به این معناست که روی زمین یا تخت به حالت دراز کش قرار نگیرید و اگر تمایل به خوابیدن دارید در حالت ایستاده یا نشسته چرت بزنید. با پرهیز از دراز کشیدن این شانس را دارید که برخی از کالری‌هایی را که تازه مصرف کرده‌اید با انجام فعالیتی دیگر مثلاً هنگام شستن ظرف‌ها یا پیاده روی آن‌ها را بسوزانید. همچنین وقتی با شکم پر دراز می کشید، غذا می‌تواند از معده به سمت عقب یعنی مری برگردد که این کار هضم غذا را کند کرده و رفلاکس اسید (GERD) را بدتر و زیادتر کند.

 

 

بعد از پرخوری نوشیدنی‌های گازدار بگذرید!

اگر در خوردن غذا زیاده روی کرده‌اید، نوشیدنی های گازدار ایده خوبی نخواهد بود زیرا متاسفانه عده‌ای اعتقاد دارند بعد از پرخوری کردن خوردن اگر نوشیدنی گازدار مانند دوغ یا نوشابه بنوشید، به هضم غذا کمک می‌کند که این یک ایده کاملا اشتباه است. هنگامی که نوشیدنی گازدار می‌نوشید، گازهایی را که می‌بلعید که می‌تواند سیستم گوارش شما را پر کند که این باعث می‌شود احساس نفخ بیشتری داشته باشید طوری که مقداری از آن را آروغ می‌زنید و بقیه از طریق دستگاه گوارش شما به سمت پایین حرکت می‌کند تا زمانی که آن را به عنوان گاز معده خالی کنید.

 

بی اشتهایی عصبی چیست و چگون درمان میشود؟

 

 

بعد از پرخوری فعالیت کنید!

بعد از پرخوری کردن فعالیتی جسمانی انجام دهید اما دقت داشته باشید که بلافاصله پس از غذا خوردن فعالیت نکنید بلکه اجازه دهید کمی زمان بگذرد. بعد از گذشت مدتی، فعالیت باید طوری باشد عرق کنید بنابراین می‌توانید بدوید، وزنه بزنید و یا بسکتبال بازی کنید. بهتر است حداقل 3 تا 4 ساعت بعد از یک وعده غذایی بزرگ منتظر بمانید. بدن در این بازه زمانی برخی از کالری‌های اضافی را می‌سوزاند. فعالیت جسمانی کمک می‌کند تا متابولیسم (سوخت و ساز سلولی) انجام شود و از یبوست ​​جلوگیری شود. همچنین به نظر می‌رسد ورزش منظم به کنترل خلق و خو و گرسنگی کمک می‌کند، بنابراین در آینده کمتر احتمال پرخوری دارید.

 

بعد از پرخوری برای وعده غذایی بعدی خود برنامه ریزی کنید!

قطعا در جشن تولد برادر خود، نمی‌توانید سومین تکه کیک شکلاتی را نخورید اما می‌توانید برنامه ریزی کنید تا فردا و روزهای آینده فراتر از آن نخورید و زیاده روی نکنید. بهتر است برنامه غذایی‌های کم کالری را انتخاب کنید و برای هفته وعده‌های غذایی خود را برنامه ریزی کنید.

 

بعد از پرخوری تلاش کنید از این به بعد آگاهانه غذا بخورید!

سعی کنید به خوردن به عنوان نوعی مدیتیشن نگاه کنید. به طعم، حس و رنگ غذای خود توجه کنید. در مورد غذا فکر کنید مثلا مواد گیاهی موجود در غذا در کجا پرورش یافته یا پرورش داده شده است؟ آشپز چطور غذا را درست کرد؟ سعی کنید لقمه‌های کوچک بردارید و خوب بجوید. هر از گاهی توقف کنید و از خود بپرسید آیا هنوز احساس سیری کرده‌اید؟ تمامی این موارد کمک می کند که کمتر غذا بخورید و احساس رضایت بیشتری داشته باشید.

 

 

بعد از پرخوری قول بدهید که از این به بعد آهسته غذا بخورید!

حدود 20 دقیقه طول می‌کشد تا معده به مغز سیگنال ارسال کند که پر شده است. اگر در 10 دقیقه اول زیاد غذا خورده‌اید، به مغز خود این فرصت را نداده‌اید که پر بودن معده را درک کند. نیم ساعت بعد مطمئناً از خوردن غذای زیاد احساس ناراحتی می‌کنید. سرعت خوردن را کم کنید زیرا به تدریج متوجه خواهید شد که نه تنها کالری کمتری مصرف می‌کنید بلکه احساس رضایت بیشتری هم داشت و تمایل به پرخوری کمتر و کمتر خواهد شد. برای این کار می‌توانید هنگامی که غذا را می‌جوید تا 30 یا 50 بشمارید و سپس لقمه بعدی را در دهان بگذارید.

 

12 راهکار برای درمان ترش کردن معده

 

بعد از پرخوری باید یاد بگیرید غذاهای کم کالری را جایگزین غذاهای همیشگی کنید!

اگر غذاهایی مانند گوشت چرب، نان سفید و سیب زمینی سرخ کرده را کنار بگذارید، برای انتخاب‌های سالم‌تر می‌توانید غذای بیشتر با کالری کمتر بخورید. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کدو، مارچوبه و سبزی سالاد را در رژیم غذایی روزانه خود وارد کنید. غلات کامل بهتر از برنج سفید یا ماکارونی هستند زیرا پروتئین و فیبر بیشتری دارند که به شما کمک می‌کند تا مدت بیشتری سیر باشید تا کمتر غذا بخورید.

 

چه زمانی بعد از پرخوری باید به دنبال کمک بود؟

اگر همیشه تا زمان سیر شدن کامل غذا می‌خورید، ممکن است دچار اختلال پرخوری شوید و حتی آن را از دید دیگران پنهان کنید. گاهی بعد از زیاد غذا خوردن احساس شرم یا نفرت دارید و یا ممکن است به نظر برسد که حتی اگر بخواهید نمی‌توانید از غذا خوردن دست بکشید. پرخوری با گذشت زمان می‌تواند آسیب جدی به بدن و همچنین سلامت روان وارد کند. درمان می‌تواند کمک کننده باشد، بنابراین اگر نگران هستید با پزشک مشورت کنید. پزشک محرم اسرار شما است بنابراین از خجالت کشیدن بپرهیزید تا وی بتواند صادقانه به شما کمک کند.

 

 

بعد از پرخوری چی بخوریم؟

اگر احیانا گاهی بیش از حد غذا خوردید طوری که پرخوری عادت همیشگی شما نیست می‌توانید بعد از پرخوری موارد زیر را بخورید تا به هضم سریع‌تر غذا کمک کند و اجازه ندهد که معده درد بگیرید.

 

بعد از پرخوری آب بنوش!

بعد از پرخوری آب بنوشید اما بلافاصله پس از پرخوری کردن نباید آب بنوشید. کافی است نیم تا یک ساعت بعد از یک وعده غذایی بزرگ یک لیوان آب میل کنید که به بدن شما کمک می‌کند نمک اضافی را که از وعده غذایی دریافت کرده‌اید از بین ببرد. همچنین نوشیدن آب می‌تواند از یبوست جلوگیری کند زیرا با یبوست شکم نفخ کرده و بزرگ می‌شود. در طول روز نوشیدن آب را ادامه دهید تا همیشه هیدراته بمانید.

 

اعتیاد به غذا | راهکارهای درمان اعتیاد به غذا خوردن

 

بعد از پرخوری اسموتی سبز بنوش!

اسموتی سبز نوشیدنی خنک و خوشمزه‌ای است که طرفداران بسیاری دارد و مناسب بعد از پرخوری است زیرا علاوه بر هضم غذا به دفع سموم نیز کمک می‌کند و خاصیت چربی سوزی دارد. برای تهیه اسموتی سبز کافی است مواد زیر را به صورت تازه به یکدیگر اضافه و میکس کنید:

  • اسفناج
  • زنجبیل
  • چای سبز دم کرده و سرد شده
  • آب نارگیل
  • تکه‌های آناناس
  • سیب سبز
  • خیار
  • عسل
  • آبلیمو ترش
  • برگ نعناع

البته اسموتی سبز انواع مختلفی دارد که به دلخواه هر یک از آن‌ها ار می‌توانید درست کرده و میل کنید:

  • اموتی اسفناج با آناناس و انبه
  • اسموتی اسفناج با پرتقال و کیوی
  • اسموتی اسفناج و سیب

 

 

بعد از پرخوری چای زنجبیل بنوش!

چای زنجبیل بعد از پرخوری از انقباضات شکم جلوگیری کرده و اجازه می‌دهد تا گازهای درون روده به آرامی مسیر خود را طی کنند تا مانع از دل درد و نفخ شود. در صورت تمایل به جای چای زنجبیل می‌توانید چای نعنا بنوشید. بهتر است چای زنجبیل یا نعنا از نوع خانگی باشد و از مصرف چای‌های صنعتی و کیسه‌ای بپرهیزید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
یاسمین صاحبی
۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴

میخوام لاغر شوم

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید