دندانپزشکی و سلامت دهان

دشمنان کبد خود را بشناسیم | غذاهای مضر برای کبد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

آیا می دانید کدام غذاها دشمن کبد هستند؟

دشمنان کبد را شناسایی کنید | موارد شگفت انگیزی که می‌توانند به کبد شما آسیب برسانند

کبد بزرگ‌ترین غده در بدن است که به آن جگر هم گفته می‌شود که نقش مهمی‌در فعالیت‌های سوخت و ساز بدن مانند گوارش و همچنین سم زدایی از بدن دارد. کبد رنگی تقریبا قهوه‌ای مایل به قرمز دارد که در حفره شکمی ‌زیر دیافراگم نزدیک معده قرار دارد. کبد که نقش مهمی‌در بدن دارد گاهی با غذاهای مضر برای کبد کارایی خود را از دست می‌دهد بنابراین بهتر است این نوع غذاها را از سفره غذایی خود حذف کرده یا مصرف آن‌ها را محدود کنیم. در ادامه با دشمنان کبد آشنا می‌شویم.

 

غذاهای مضر برای کبد | دشمنان کبد چیست؟

 

قند

قند زیاد فقط برای دندان‌ها مضر نیست بلکه می‌تواند به کبد نیز آسیب برساند. کبد برای ایجاد چربی از یک نوع قند به نام فروکتوز استفاده می‌کند. شکر تصفیه شده و شربت ذرت با فروکتوز بالا باعث تجمع چربی می‌شود که می‌تواند منجر به بیماری کبد شود. برخی مطالعات نشان می‌دهند که قند، حتی اگر اضافه وزن ندارید می‌تواند به اندازه الکل برای کبد مضر باشد. به همین دلیل غذاها و مواد غذایی با قندهای اضافی مانند نوشابه، شیرینی و آب نبات باید محدود شود چرا که غذاهای مضر برای کبد هستند.

 

 

مکمل‌های گیاهی

حتی اگر برچسب "طبیعی"  روی مکمل‌های گیاهی باشد، ممکن است برای شما مناسب نباشند. به عنوان مثال برخی از افراد گیاهی به نام کاوا کاوا را برای علائم یائسگی یا کمک به آرام کردن اعصاب مصرف می‌کنند اما مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گیاه کاوا کاوا (گیاه کاوا) می‌تواند کبد را از کارکرد درست باز دارد که می‌تواند منجر به هپاتیت و نارسایی کبدی در افراد شود. برخی از کشورها مصرف گیاه کاوا را ممنوع یا محدود کرده‌اند اما هنوز در دربرخی از کشورها موجود است، همیشه باید قبل از مصرف هر گونه گیاه با پزشک خود مشورت کنید تا از بی خطر بودن آنها مطمئن شوید.

 

چربی اضافی

چربی اضافی می‌تواند در سلول‌های کبدی شما تجمع کرده و منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شود. در نتیجه ممکن است کبد متورم شود و با گذشت زمان ‌می‌تواند بافت کبد را سفت و زخم کند که پزشکان به آن سیروز ‌می‌گویند. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید‌، میانسال هستید یا دیابت دارید‌، احتمال ابتلا به NAFLD بیشتر است. رژیم غذایی و ورزش ‌می‌تواند بیماری را متوقف کند اما بهتر است غذاهای مضر برای کبد به ویژه غذاهای چرب را حذف کنید.

 

کتواسیدوز دیابتی چیست ؟ | علت کتواسیدوز دیابتی

 

مقدار زیاد ویتامین A در مکمل‌ها

بدن هر فرد به ویتامین A احتیاج دارد و خوب است که آن را از گیاهانی مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، به ویژه گیاهان قرمز‌، نارنجی و زرد دریافت کنید. اما اگر از مکمل‌هایی استفاده کنید که دوز بالای ویتامین A دارند‌، باعث می‌شوند برای کبد شما مشکل ایجاد شود. قبل از مصرف ویتامین A اضافی با پزشک خود مشورت کنید زیرا احتمالاً به آن نیاز ندارید. مازاد ویتامین A در بدن جزو غذاهای مضر برای کبد به شمار می‌آید.

 

 

نوشابه و ماءالشعیر

تحقیقات نشان ‌می‌دهد افرادی که مقدار زیادی نوشابه یا ماء الشعیر ‌می‌نوشند بیشتر در معرض بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) هستند. اگر مقدار زیادی نوشابه مصرف ‌می‌کنید و قصد کاهش آن را دارید دانستن این موضوع که نوشابه و یا ماء الشعیر جزو غذاهای مضر برای کبد هستند ‌می‌تواند دلیل خوبی برای تغییر نوشیدنی‌های شما باشد.

 

مهم ترین واکسن های بزرگسال | جدول واکسن بزرگسالان

 

استامینوفن

هنگامی که دچار کمردرد‌، سردرد یا سرماخوردگی شده‌‌اید و به دنبال مسکن هستید حتما مقدار مناسب مصرف کنید! اگر به طور تصادفی بیش از حد از هر چیزی که دارای استامینوفن است برای مثال‌ قرصی برای سردرد و دارویی دیگر برای سرماخوردگی که هر دو دارای استامینوفن هستند استفاده کنید، ‌می‌تواند به کبد شما آسیب برساند. مقدار مصرف و میزان مصرف استامینوفن را در یک روز را بررسی کنید و به این محدودیت‌ها پایبند باشید تا از رسیدن غذای مضر به کبد جلوگیری کنید.

 

 

چربی‌های ترانس

چربی‌های ترانس یک چربی ساخته شده توسط انسان در برخی غذاها و محصولات پخته شده است که به آن‌ها روغن‌های هیدروژنه شده گفته می‌شود. رژیم غذایی سرشار از چربی‌های ترانس باعث افزایش وزن می‌شود که این برای سلامتی کبد خوب نیست. همیشه لیست مواد تشکیل دهنده مواد غذایی را بررسی کنید حتی اگر روی آن صفر گرم چربی ترانس نوشته شود، ممکن است مقدار کمی از آن وجود داشته باشد که در هر حال جزو چربی‌های مصرفی به شمار می‌آید. چربی‌ ترانس یکی از بدترین غذاهای مضر برای کبد هستند.

 

کلسترول بالا نشانه چیست ؟ | عوارض و درمان کلسترول بالا در جوانی

 

بیماری‌های قابل انتقال از طریق خون

افرادی که داروهای غیرقانونی تزریق می‌کنند یک سوزن مشترک دارند که حتی ممکن است گاهی پزشک یا پرستار از سوزن آلوده استفاده کند که بسیار خطرناک است. مشکل فقط سوزن آلوده یا مشترک نیست بلکه ویروسی مانند هپاتیت C است که می‌تواند از طریق خون منتقل شود. حتی اگر فقط یک بار چنین ترزیقی اتفاق افتاده باشد یا به دلایل دیگر در معرض خطر باشید مثلا اگر مبتلا به HIV هستید یا مادرتان در دوران بارداری هپاتیت C داشته است، حتما شما باید آزمایش بدهید تا مطمئن شوید کبد آسیب ندیده است.

 

 

الکل

احتمالاً از قبل می دانید که نوشیدنی‌های الکلی برای کبد مضر است. اگر مشروب می‌نوشید کبد را هم در نظر بگیرید زیرا الکل از غذاهای مضر برای کبد است که باعث بیماری‌های زیر می‌شود:

  • نارسایی کبد
  • هپاتیت حاد
  • کبد چرب
  • سرطان کبد

 

غذاهای شور

غذاهای شور سرشار از نمک هستند. می‌دانید که نمک حاوی سدیم است که سدیم هم برای بدن ضروری است اما اگر بیش از حد مصرف شود نه تنها برای بدن بلکه برای کبد هم ضرر دارد. نه تنها غذاهای خانگی می‌توانند شور باشند بلکه انواع سس، سوسیس، کالباس، کنسرو و غذاهای فراوری شده و همچنین خوراکی‌های داری مواد نگه دارنده مقادیر زیادی سدیم دارند که جزو غذاهای مضر برای کبد به شمار می‌آیند.

 

اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید مطالعه متن غذاهای مفید برای کبد چرب گرید 1 ، گرید 2 و گرید 3 به شما کمک می‌کند که رژیم سالمی برای کبد خود انتخاب کنید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید