دندانپزشکی و سلامت دهان

مهم ترین واکسن های بزرگسال | جدول واکسن بزرگسالان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
تعداد رای‌دهندگان:
۴
۴
دسته ها:

مهم ترین واکسن بزرگسالان را بشناسید و با دریافت آنها از خود و عزیزانتان در برابر بیماری ها دفاع کنید.

واکسیناسیون بزرگسالان

واکسن چیست و چگونه کار می‌کند؟ واکسن سیستم ایمنی بدن را وادار می‌کند تا با میکروب‌ها مبارزه کند. اما واکسن چگونه کار می‌کند؟ واکسن‌ها نسخه ضعیف شده یا غیر فعال شده ویروس‌ها یا باکتری‌ها هستند که به بدن وارد شده و سیستم ایمنی بدن از آن‌ها به عنوان راهی برای مبارزه با بیماری‌ها، میکروب‌ها و عفونت‌ها استفاده می‌کند. واکسن‌ها تنها برای کودکان نیستند، بزرگسالان نیز مشمول واکسن هستند. مهم‌ترین واکسن‌های بزرگسال کدامند؟ بهتر است واکسن‌ بزرگسالان را بشناسیم و برای حفظ سلامتی خود در برابر انواع بیماری‌ها به دنبال واکسن باشیم.

 

واکسن آنفولانزا بزرگسال

به عقیده پزشکان یکی از بهترین واکسن‌ها برای محافظت بزرگسالان در برابر آنفولانزا، واکسن بزرگسال آنفولانزا است. با زدن واکسن آنفولانزا خطر ابتلا به آنفولانزا در حدود نصف کاهش می‌یابد. اگر بعد از واکسیناسیون آنفولانزا بگیرید احتمال دارد دوره آن کوتاه‌تر و شدت آن کمتر باشد.

چه کسانی باید واکسن آنفولانزا بزنند؟ واکسن آنفولانزا یک واکسن بزرگسال است که پیر و جوان باید آن را بزنند به ویژه زنان باردار، افرادی که مشکلات سلامتی طولانی مدت دارند و افراد بالای 65 سال که حتما باید این واکسن را دریافت کنند.

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟ افرادی که قبلا واکسن آنفولانزا ترزیق کرده‌اند اما به آن حساسیت نشان داده‌اند نباید مجدد واکسن آنفولانزا را بزنند. همچنین در صورتی که آلرژی شدید دارید یا به سندروم گیلن باره (بیماری التهابی نادر که دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می‌کند) مبتلا هستید حتما باید از قبل با پزشک مشورت کنید.

چه موقع باید واکسن آنفولانزا زد؟ واکسن بزرگسال آنفولانزا را سالانه یک بار باید تکرار کرد چرا که اثر آن یک ساله است.

 

 

هپاتیت آ و ب |  واکسن هپاتیت بزرگسال

هپاتیت A و هپاتیت B کبد را هدف قرار داده و آن را آلوده می‌کنند. واکسن بزرگسال هپاتیت آ و ب حداقل به مدت 25 سال از بزرگسالان محافظت می‌کند.

چه کسانی باید واکسن هپاتیت آ و ب را بزنند؟ هرکسی در معرض ابتلا به هپاتیت A و هپاتیت B قرار دارد اما هر یک از موارد زیر می‌تواند شانس ابتلا به هپاتیت را افزایش دهند:

  1. سفر به خارج از کشور
  2. مردان همجنسگرا
  3. استفاده از داروهای غیر قانونی
  4. اختلالات لخته شدن خون مانند هموفیلی
  5. تماس با فرد مبتلا به هپاتیت A
  6. داشتن بیماری مزمن کبدی

چه کسانی نباید واکسن هپاتیت را دریافت کنند؟ اگر به مواد موجود در واکسن هپاتیت حساسیت دارید یا باردار هستید قبل از ترزیق واکسن بزرگسال هپاتیت با پزشک مشورت کنید.

 

واکسن پاپیلومای انسانی بزرگسال

ویروس پاپیلومای انسانی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی است که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی مردان، سرطان مقعد، سرطان گلو و زگیل دستگاه تناسلی شود که واکسن بزرگسال پاپیلوما با عنوان HPV ترزیق می‌شود.

چه کسانی باید واکسن بزرگسال پاپیلوما انسانی را ترزیق کنند؟ واکسن HPV برای دختران و پسران در سن 11 یا 12 سالگی توصیه می‌شود ، بنابراین قبل از اینکه در معرض ویروس قرار بگیرند، از آنها محافظت می‌شود. با این حال زنان کمتر از 26 سال و مردانی که هنوز 21 سال ندارند نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند.

چه کسانی نباید واکسن پاپیلومای انسانی بزنند؟ افرادی که به واکسن پاپیلومای انسانی حساسیت دارند یا باردار هستند نباید چنین واکسن بزرگسالی را دریافت کنند.

 

 

واکسن پنوموکوک بزرگسال

عفونت باکتری پنوموکوک می‌تواند منجر به ذات الریه، مننژیت، عفونت‌های خونی و مرگ شود از این رو واکسن بزرگسال پنوموکوک ترزیق می‌شود.

چه کسانی باید واکسن پنوموکوک بزنند؟ معمولا واکسن پنوموکوک پس از 65 سالگی ترزیق می‌شود اما اگر حداقل 19 سال دارید در صورت داشتن شرایط زیر ترزیق واکسن پنوموکوک ضروری است:

  1. بیماری مزمن دارید
  2. کاشت حلزون داشته‌اید
  3. بیماری کم خونی سلول داسی داشته باشید
  4. عضو پیوندی داشته باشید
  5. HIV یا بیماری دیگری داشته باشید که بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارد
  6. در صورتی که سیگار می‌کشید بیش از دیگران در معرض ابتلا به پنوموکوک هستید.

چه کسانی نباید واکسن پنوموکوک را ترزیق کنند؟ کسانی که به واکسن پنوموکوک حساسیت دارند نباید واکسن بزرگسال پنوموکوک را ترزیق کنند.

 

 

واکسن MMR بزرگسال

واکسن بزرگسال MMRشامل سرخک، اوریون و سرخجه است که فرد را از این سه بیماری که از طریق سرفه، عطسه و تنفس به سادگی منتقل می‌شود محافظت می‌کند.

چه کسانی باید واکسن بزرگسال MMR را بزنند؟ افرادی که پس از سال 1336 به دنیا آمده‌اند ولی هنوز واکسن MMR بزرگسال را ترزیق نکرده‌اند و همچنین کارکنان و مدافعان سلامت باید واکسن را دریافت کنند.

چه کسانی نباید واکسن MMR را بزنند؟ افرادی که واکنش شدیدی به واکسن MMR دارند و زنان باردار نباید چنین واکسنی را ترزیق کنند. همچنین افرادی که:

  1. به دلیل HIV سیستم ایمنی ضعیف شده‌ای دارند
  2. سرطان دارند یا داروهای ضد سرطان مصرف می‌کنند
  3. استروئید مصرف می‌کنند
  4. پلاکت خونی پایین دارند
  5. محصولات خونی دریافت کرده‌اند (تحت انتقال خون قرار گرفته‌اند)

نباید واکسن ام ام آر را بزنند چرا که ضرر بسیاری برای آنها دارد.

 

واکسن آبله مرغان بزرگسال

واکسن آبله مرغان یا واریسلا منجر به حفاظت فرد در برابر آبله مرغان می‌شود. گاه از واکسن آبله مرغان بزرگسالان با عنوان واریوواکس یاد می‌شود. اگر یک بار به آبله مرغان مبتلا شده‌اید دیگر به آن مبتلا نخواهید شد.

چه کسانی باید واکسن آبله مرغان را بزنند؟ اگر تاکنون واکسن آبله مرغان را نزده‌اید و اکنون یک فرد بزرگسال محسوب می‌شوید قبل از آنکه دیر شود اقدام کنید. همچنین برای افراد زیر نیاز است که واکسن آبله مرغان ترزیق شود.:

  1. کارمندان مراقبت‌های بهداشتی
  2. پرسنل نظامی و ارتش
  3. مسافران بین المللی
  4. ساکنان خانه سالمندان و خدمه
  5. مراقبان کودک مانند مربیان و معلمان
  6. افراد در سن باروری

چه کسانی نباید واکسن آبله مرغان بزنند؟ واکسن بزرگسال آبله مرغان برای افراد زیر ممنوع است.:

  1. افراد باردار
  2. کسانی که به تازگی خون ترزیق کرده‌اند
  3. افراد مبتلا به اچ آی وی، ایدز یا سرطان و همچنین کسانی که داروهای مخصوص این بیماری‌ها را مصرف می‌کنند

 

 

واکسن زونا بزرگسال

واکسن زونا برای بزرگسالان، هرپس زوستر نام دارد که از زونا و بیماری نورالژی پس از گرما (درد مزمن بعد از زونا) جلوگیری می‌کند.

چه کسانی باید واکسن بزرگسال زونا را دریافت کنند؟ بزرگسالان بالای 60 سال حتی اگر به زونا مبتلا شده باشند باید واکسن زونا را دریافت کنند.

چه کسانی نباید واکسن زونا بزنند؟ اگر به آنتی بیوتیک نئومایسین حساسیت دارید یا باردار هستید نباید واکسن زونا دریافت کنید. همچنین افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند نباید واکسن بزنند.

 

واکسن‌های سه گانه بزرگسال | واکسن ثلاث بزرگسال

واکسن سه گانه شامل کزاز، دیفتری و سیاه سرفه است که هر کدام از آن‌‌ها می‌تواند باعث بیماری جدی یا حتی مرگ شود. از زمان معرفی واکسن سه گانه کزاز و دیفتری حدود 90% و سیاه سرفه 80% کاهش یافته است.

چه کسانی باید واکسن‌های سه گانه را بزنند؟ تمام افراد باید واکسن‌های سه گانه را از کودکی دریافت کنند. البته در بزرگسالان در ایران باید به جای واکسن سه گانه واکسن دو گانه دریافت شود که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد. دریافت واکسن سه گانه در دوران بارداری بسیار ضروری است.

چه کسانی نباید واکسن سه گانه دریافت کنند؟ اگر تشنج یا واکنش آلرژیک شدید به واکسن سه گانه داشته‌اید نباید آن را ترزیق کنید.

بازسازی سینه بعد از سرطان سینه | همه چیز درباره بازسازی پستان

 

 

واکسن دوگانه یا واکسن توام بزرگسالان چیست؟

واکسن سه گانه در بزرگسالان به واکسن بزرگسال دو گانه معروف است که شامل دیفتری و کزاز می‌باشد. پس از سن 6 سالگی به هیچ عنوان نباید واکسن سه گانه ترزیق کرد چرا که اثربخشی مطلوب را ندارد و باعث ایجاد عوارض ناخواسته می‌شود. به واکسن دوگانه، واکسن توأم گفته می‌شود.

 

عوارض واکسن دوگانه یا واکسن توام بزرگسالان

از عوارض واکسن دو گانه می‌توان به:

  • قرمزی محل ترزیق
  • حساسیت موضعی
  • تب
  • سر درد
  • بثورات پوستی

اشاره کرد که جزو عوارض کوتاه مدت می‌باشند. برخی افراد پس از ترزیق واکسن بزرگسال دو گانه دچار ناراحتی‌های کلیوی و عصبی شده‌اند که موقتی بوده و تعداد اینگونه افراد اندک است.

درمان زودانزالی در مردان | دلایل بروز زودانزالی در مردان چیست؟

 

جدول واکسن بزرگسالان

به طور کلی جدول واکسن بزرگسال به صورت زیر است:

 

واکسن بزرگسال
نام واکسن
آنفولانزا
FLU
زونا
Shingles
هپاتیت
Hep
پاپیلومای انسانی
HPV
پنوموکوک
Pneumococcal
سرخک، سرخجه و اوریون
MMR
آبله مرغان
Chickenpox
دیفتری و کزاز
Td

 

 

با زدن واکسن بزرگسال خود را در برابر بیماری‌ها ایمن کنید.
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید