دندانپزشکی و سلامت دهان

فواید شگفت انگیز قهوه + 6 هشدار بدن در زیادروی مصرف قهوه

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

روزانه چند فنجان قهوه می‌نوشید؟ قهوه در برنامه رژیم لاغری شما جای دارد؟ آیا بعد از نوشیدن قهوه احساس خشتگی می‌کنید؟ با قهوه، نوشیدنی صبحگاهی بیشتر آشنا شوید.

چه چیزی دلچسب‌تر از یک فنجان قهوه در ساعات اولیه صبح شما را تشویق به آغاز روز می‌کند. امروزه قهوه، فراتر از یک نوشیدنی داغ اول صبح و میان روز است. قهوه یک بهانه‌ برای شروع یک رابطه عاشقانه، شروع یک روز خوب، آغاز گپ و گفت طولانی و انرژی شب‌های روشن است. در این مقاله سعی داریم شما را با فواید بیشتر قهوه آشنا کنیم و از 6 هشدار بدن در نوشیدن زیاد قهوه بگوییم.

 

قهوه سطح انرژی را بالا می‌برد

قهوه سطح انرژی را بالا می‌برد

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که قهوه، عملکرد مغز را از جنبه‌های مختلف مانند: حافظه، خلق‌وخوی، هوشیاری و سطح انرژی بهبود می‌بخشد. بعد از نوشیدن قهوه، کافئین در خون جذب و خود را به مغز می‌رساند. کافئین پس از ورود به سیستم اعصاب مرکزی، به سراغ آدنوزین (عامل احساس خستگی و خواب‌آلودگی) می‌رود و مانع فعالیت آن می‌شود. کافئین همچنین سبب افزایش تولید نوراپی‌ نفرین و دوپامین می‌شود. در این شرایط فرد احساس خستگی کمتری می‌کند و قهوه می‌تواند سطح انرژی را افزایش ‌دهد.

 

2. افزایش چربی سوزی در بدن

قهوه سبب افزایش چربی سوزی در بدن می‌شودسرانجام رویاهای شما در مورد کاهش وزن می‌تواند به حقیقت بپیوند. کافئین یکی از معدود مواد طبیعی است که به چربی سوزی و کاهش وزن اضافی کمک می‌کند. قهوه باعث افزایش سطح هورمون لپتین در بدن می‌شود. هنگامی که سطح هورمون لپتین در بدن کم باشد، بدن شروع به ذخیره چربی می‌کند و در نهایت موجب افزایش وزن فرد می‌شود. البته این احتمال وجود دارد که این تاثیرات در نوشیدن طولانی مدت قهوه، کم شود.

 

حتما بخوانید: سریع ترین لاغری با رژیم کانادایی + برنامه رژیم کانادایی

 

افزایش عملکرد بدن

افزایش عملکرد بدن با قهوهکافئین سیستم عصبی بدن را تحریک می‌کند و به سلول‌های چربی سیگنال می‌دهد که، چربی بدن را تجزیه کنند. این چربی‌‌ها در قالب اسیدهای چرب آزاد و منبع سوخت، وارد جریان خون می‌شوند و بدن شما را برای فشار شدید فیزیکی آماده می‌کنند. کافئین می‌تواند سطح آدرنالین را افزایش داده و اسیدهای چرب را از بافت‌های چربی آزاد کند. کافئین می‌تواند منجر به پیشرفتهای چشمگیر در عملکرد بدنی ‌شود. بنابراین، خوب است که حدود نیم ساعت قبل از رفتن به باشگاه یک فنجان قهوه میل کنید.

 

 حاوی مواد مغذی ضروری

 حاوی مواد مغذی ضروری در قهوهقهوه چیزی بیش از یک نوشیدنی گرم است.

یک فنجان قهوه حاوی:

ریبوفلاوین (ویتامینB2 ): تامین‌کننده‌ی ۱۱ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه

پانتوتنیک اسید (ویتامین B5): تامین‌کننده‌ی ۶ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه

منگنز و پتاسیم: تامین‌کننده‌ی ۳ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه

منیزیوم و نیاسین (ویتامین ‌B3): تامین‌کننده‌ی ۲ درصد از میزان توصیه‌ شده‌ی روزانه

 

محافظت از کبد

قهوه از کبد محافظت می‌کند

کبد، یک عضو و غده خارق‌العاده در بدن است که بیش از پانصد عملکرد مهم را انجام می‌دهد. بیماری‌های متعددی از جمله هپاتیت و انواع سرطان به خصوص سرطان کبد، اختلالاتی در این عضو مهم به وجود می‌آورند که موجب فرسوده شدن کبد می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که قهوه می‌تواند در برابر بعضی بیماری‌ها از کبد محافظت کند. کسانی‌ که هر روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه ‌می‌نوشند، ۸۰ درصد کمتر در معرض این بیماری هستند.

 

حتما بخوانید: با وظایف و بیماری‌های کبد ‌آشنا شوید + 7 خوراکی ضروری برای سلامت کبد

 

کاهش افسردگی

تاثیر قهوه در کاهش افسردگیبه دلیل انتشار دوپامین و سروتونین، قهوه به عنوان یک ماده ضد استرس عمل می‌کند، که باعث ایجاد روحیه خوب در فرد می‌شود. یک فنجان قهوه یا حتی فقط رایحه و بوی آن می‌تواند اعصاب شما را آرام کند. علاوه بر این، کافئین یکی از رایج‌ترین محرک‌های سیستم عصبی مرکزی (CNS) است یعنی همان چیزی است که افسردگی را از بین می‌برد. طبق مطالعه‌‌ای که از سوی دانشگاه هاروارد انجام شد و در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسید، زنانی که هر روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه می‌خوردند، ۲۰ درصد کمتر دچار افسردگی می‌شوند. جالب اینجاست که، فقط کافئین موجود در قهوه این تاثیر را دارد و کافئین موجود در چای، سودا یا شکلات، باعث تحریک CNS موثر، نیستند.

 

حتما بخوانید: مهمترین مشکلات خانواده های امروزی و بهترین راه حل

 

سیستم ایمنی قوی‌تر

قهوه سیستم ایمنی را  قوی‌تر می‌کندبه گفته دانشمندان، قهوه خطر مرگ زودرس را کاهش می‌دهد. این امر به این دلیل است که قهوه سیستم ایمنی بدن را تغییر می‌دهد، و بدن را قوی‌تر و سالم‌تر می‌کند. قهوه باعث بهبود عملکرد کبد، قلب و دستگاه گوارش نیز می‌شود. همواره سعی کنید قهوه‌های تازه و طبیعی بنوشید زیرا قهوه فوری حاوی مواد مغذی کمتر و مواد افزودنی شیمیایی بیشتری است که به اندام‌های گوارشی شما آسیب می‌رساند.

 

6. هشدار بدن در مقابل نوشیدن بیش از حد قهوه

مضرات نوشیدن بیش از حد قهوه

٪50 از جمعیت آمریكا روزانه 3.1 فنجان قهوه می‌نوشند. این آمار و ارقام ثابت می‌کند که دنیای مدرن ما بدون این نوشیدنی جادویی نمی‌تواند زندگی کند و حتی می‌توان گفت که نوشیدن قهوه در سراسر دنیا به یک فرهنگ تبدیل شده است. اما علاوه بر اثرات مثبت، جنبه‌های منفی هم وجود دارد که باید درباره آن بیشتر بدانید. در ادامه به 6 هشدار بدن در مصرف بیش از حد قهوه می‌پردازیم.

 

1. مشکلات معده

قهوه خاصیت ملین کننده دارد و هورمونی را آزاد می‌کند که منجر به فعالیت معده در روده بزرگ می‌شود. نوشیدن زیاد قهوه ممکن است باعث اسهال در فرد شود. علاوه بر این، قهوه باعث ایجاد رفلاکس در معده و مری می‌شود که بهتر است، مصرف قهوه خود را کمی کاهش دهید.

 

2. احساس خستگی بعد از نوشیدن قهوه

همانطور که گفته شد، قهوه به دلیل دارا بودن کافئین باعث تحریک سیستم عصبی می‌شود و همچنین می‌تواند عملکرد بدن را بهبود ببخشد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که پس از نوشیدن بیش از حد قهوه، ممکن است احساس خستگی و خواب آلودگی کنید. همین امر سبب می‌شود فنجان دیگر قهوه را نیز بنوشید و از این اثر فرار کنید. بهتر است نوشیدن قهوه را در حد اعتدال نگه دارید و از میوه‌های تازه برای بازیابی انرژی استفاده کنید.

 

3. ایجاد اضطراب

کافئین با مسدود کردن آدنوزین هوشیاری را در بدن افزایش می‌دهد. اما اگر هر روز دوزهای زیادی از آن یه بدن برسد، می‌تواند منجر به اضطراب شود. قهوه محرک ترشح آدرنالین در بدن است که ممکن است بر رفتار شما تاثیر بگذارد. اگر متوجه شدید بیش از حد عصبی می‌شوید بهتر است که سعی کنید مصرف کافئین خود را کنترل کنید.

 

4. شروع بی‌خوابی

کافئین باعث می‌شود بیدار بمانید، اما در عین حال می‌تواند روی خواب شما تأثیر بگذارد. محققان نشان داده‌اند که مصرف زیاد قهوه می‌تواند مدت زمان لازم برای خوابیدن را افزایش دهد.

 

5. تپش قلب

اثر ضربان قلب بالا در همه افراد ظاهر نمی‌شود، اما بسیار رایج است. نوشیدن قهوه برای آن دسته از افرادی که در فشار خون و قلبشان مشکل دارند توصیه نمی‌شود.

 

حتما بخوانید: هشدارهای قلب ناسالم را جدی بگیرید

 

6. اعتیاد به قهوه

کافئین یک مکمل چربی سوزی است. مطالعات نشان داده‌اند که قهوه 3/11 درصد سوخت و ساز بدن را تقویت می‌کند. اما مشکل این است که شما می‌توانید به قهوه، حس خوب پس از نوشیدن قهوه و رایحه آن، معتاد شوید و از نوشیدن آب کافی که در واقع بدن شما به آن احتیاج دارد ناخدآگاه بپرهیزید.

 

حتما بخوانید: آب مورد نیاز بدن ما چقدر است؟ (فواید نوشیدن آب)

 

سخن پایانی

قهوه نوشیدنی بسیار محبوب در سراسر جهان است که دارای چندین مزیت چشمگیر در سلامتی است. نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه نه تنها می‌تواند به شما انرژی بیشتری ببخشد، چربی سوزی کند و عملکرد بدنی را بهبود بخشد بلکه خطر ابتلا به چندین بیماری مانند: دیابت نوع 2، سرطان، بیماری آلزایمر، پارکینسون را نیز کاهش می‌دهد. در حقیقت، قهوه حتی طول عمر را نیز افزایش دهد. اگر از طعم آن لذت می‌برید و مقدار کافئین آن را تحمل می‌کنید، در طول روز یک فنجان را از خود دریغ نکنید. شما روزانه چقدر قهوه می‌نوشید؟ 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید