دندانپزشکی و سلامت دهان

هشدارهای قلب ناسالم را جدی بگیرید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

با هشدارهای قلب قبل از حمله قلبی آشنا هستید؟ با هفت نشانه و علامت قبل از حمله قلبی آشنا شوید.

 طبق آخرین آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های قلبی در ایالات متحده آمریکا، سالانه حدود 610،000 نفر از مشکلات قلبی جان خود را از دست می‌دهند. زن و مرد هر دو به دلایل مختلفی که با سبک زندگی خاص ارتباط دارد، به انواع بیماری قلبی مبتلا می‌شوند. همه ما ی‌دانیم با افزایش سن، این بیماری‌ها اجتناب ناپذیر است؛ بنابراین، قلب و وضعیت سلامت آن بسیار مهم است. علائم و هشدارهای زیادی وجود دارد که با آگاهی از آن می‌توان از حمله قلبی جلوگیری کرد. عدم آگاهی و جدی نگرفتن هر یک از علائم ممکن است منجر به حمله ناگهانی قلب شود.

در این مقاله سعی داریم شما را به با هشدارهای بدن قبل از حمله قلبی آشنا کنیم:

 

هشدار 1. احساس درد شانه و قفسه سینه

درد شانه از علائم قلب نا سالم

درد قفسه سینه و شانه، به ویژه در سمت چپ نزدیک قلب، نشانه حمله قلبی قریب الوقوع است. این درد ناشی از مرگ سلول‌های عضلانی قلب می‌باشد. سنگینی و فشار روی قلب ناسالم گاهی اوقات می‌تواند آنقدر دردناک باشد که بتواند درد را به سمت بالاتنه، به خصوص در ناحیه شانه منتقل کند. به این عمل آنژین (angina) گفته می‌شود که با درد مستقیم همراه با جریان نامنظم و یا قطع خون ارتباط دارد. درد ناگهانی و شدید در شانه معمولا مشکلی در قلب ایجاد نمی‌کند، اما ایجاد درد آرام و تدریجی در ناحیه شانه از مشکلات و هشدارهای شایع ناسالم قلب است.

 

حتما بخوانید: بزرگ شدن قلب یا کاردیومیوپاتی چیست ؟ از علائم تا درمان

 

هشدار 2. سرفه بیوقفه

از هشدارهای قلب ناسالم سرفه بی‌وقفه است

سرفه ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و نشانه بیماری‌های قلبی و عروقی باشد. سرفه بی‌وقفه ومداوم، همراه با خونریزی، هشدار نارسایی قلب را به فرد می‌‌دهد. سرفه علامت شایع بسیاری از بیماری‌ها مانند: سرماخوردگی، آنفولانزا و برونشیت نیز هست، ولی سرفه بی‌وقفه نشانه‌ی ایجاد مایعات در ریه‌های بیمار می‌باشد که از علائم اصلی قلب ناسالم است. هنگامی که قلب قادر به پمپاژ خوب نیست، خون می‌تواند به رگ‌هایی که از طریق ریه‌ها خون می‌گیرند، بازگردد. با افزایش فشار در این رگ‌های خونی، مایع به داخل هوا (آلوئولی) در ریه‌ها هدایت می‌شود. سرفه بی‌وقفه بر اثر تحریک مایعات در ریه ایجاد می‌شود، که تنگی نفس را برای بیمار ایجاد می‌کند.

 

حتما بخوانید: با علائم تیروئید، این غده کوچک اما توانا آشنا شوید

 

هشدار 3. سطح اضطراب شدید و غیرمعمول

تاثیر استرس و اضطرلب در حمله قلبی

مطالعات متعددی نشان داده است كه افرادی كه از اوایل زندگی، از اضطراب شدید رنج می‌برند مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی هستند. اضطراب می‌تواند توسط شیوه زندگی بسیار استرس‌زا یا اختلالات مختلف از جمله: اختلال ترس و یا اضطراب هراس ایجاد شود.  برخی از تأثیرات اضطراب در قلب شامل، افزایش فشار خون و کاهش ضربان قلب است.

 

حتما بخوانید: مهمترین مشکلات خانواده های امروزی و بهترین راه حل

 

هشدار 4. تورم پا و مچ پا 

تورم پا و مچ پا 

مشابه درد در قفسه سینه، تورم پاها هم دراثر جریان نامناسب خون به قلب ایجاد می‌شود. هنگامی که قلب بیمار به خوبی عمل پمپاژ را انجام ندهد، خون آن طور که باید در رگ‌ها جاری نمی‌شود و مایعات از رگ‌های خونی، به بافت‌های اطراف نشت می‌کنند و منجر به تورم در پاهای بیمار می‌شوند. این یک علامت بسیار رایج در بین بیماران قلبی است به همین دلیل هشدار تورم پاها را می‌بایست جدی گرفت.

 

هشدار 5. از دست دادن هوشیاری یا غش کردن

از دست دادن هوشیاری یا غش کردن از علائم قلبی

احساس سبکی، از دست دادن هوشیاری، سرگیجه و غش در بین بیماران قلبی بسیار رایج است. این حس در فرد نشانه محدود بودن جریان خون به مغز به اصطلاح افت فشار خون است، که دلیل اصلی سکته‌های قلبی و سکته مغزی می‌باشد. سرگیجه، به خصوص زمانی که فرد ایستاده است یک علامت بسیار شایع برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی می‌باشد. اگر تا به حال احساس تنگی نفس کردهاید و برای مدت کوتاهی ضعف دارید، سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

 

حتما بخوانید: همه چیز درباره کم خونی (علائم و درمان)

 

هشدار 6. پوست تیره و متمایل به رنگ آبی

پوست تیره و متمایل به رنگ آبی  هشدار عارضه قلبی

رنگ آبی پوست ناشی از کاهش فشار جریان خون و کاهش تعداد گلبول‌های قرمز است. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که، قلب فرد نمی‌تواند آن طور که باید، خون را به اندام بدن پمپاژ کند. با این حال، اگر متوجه رنگ غیر عادی در پوست شدید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا رنگ پوست متمایل به آبی می‌تواند، دلایل دیگری مثل کم خونی داشته باشد.

 

حتما بخوانید: بهترین غذاهایی که باید در دوران قاعدگی (پریود) بخوریم؟

 

هشدار 7. عرق‌های سرد

عرق سرد نشانه قلب ناسالم

تعریق یک عملکرد طبیعی سیستم انسان برای خنک نگه داشتن بدن است. عرق سرد، ممکن است نشانه التهاب و عارضه در قلب فرد باشد. زمانی که شما هیچ نوع فعالیت بدنی را انجام نمی‌دهید، عرق سرد همراه درد قفسه سینه ممکن است نشانه تنظیم دمای بدن ناشی از التهاب اطراف قلب باشد، پس آن را جدی بگیرید.


کلام آخر:

به یاد داشته باشید که پیشگیری، کلید حل هر بیماری در آینده است. تلاش برای حفظ شیوه زندگی سالم مانند: پرهیز از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل بیش از حد منجر به کاهش بیماری‌های قلبی در کهولت سن خواهد شد. به یاد داشته باشید، رژیم صحیح غذایی و افزایش فعالیت بدنی باعث سلامت و تندرستی قلب در تمام رده سنی می‌شود.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید