دندانپزشکی و سلامت دهان

هرآنچه لازم است از ضد آفتاب بدانیم+ 6 باور غلط درباره ضد آفتاب

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۸
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

چرا باید در هر زمان از روز از ضد آفتاب استفاده کنیم؟ SPF چه تاثیر در محافظت از پوست ما دارد؟ آیا کودکان به ضد آفتاب نیاز دارند؟

تاریخچه استفاده از ضد آفتاب، به مصر باستان برمی‌گردد؛ زمانی که  مردم برای محافظت از آفتاب سوختگی از عصاره سبوس برنج و گل یاس استفاده می‌کردند. امروزه ما هم از اهمیت محصولات ضد آفتاب در تابستان، برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و محافظت پوست آگاه هستیم. در این مقاله سعی داریم نحوه درست استفاده از ضد آفتاب بپردازیم و شش باور غلط در رابطه با استفاده از ضد آفتاب را حل کنیم.

 

چگونه ضد آفتاب مصرف کنیم؟

 

  1. یک ضد آفتاب مقاوم در برابر آب و حداقل 30 SPF را انتخاب کنید. این عدد نشان می‌دهد که محصول به خوبی از پرتوهای سوزان خورشید از پوست شما محافظت می‌کند.
  2. ضد آفتاب را 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن از منزل روی پوست خشک بمالید.
  3. حتما ضد آفتاب را قبل از میکاپ استفاده کنید.
  4. هر دو ساعت که در خارج از منزل هستید ضد آفتاب را تجدید کنید، حتی اگر کرم شما 24 ساعته باشد.
  5. تمام مناطق بدن که در معرض نور قرار دارند از جمله صورت، گردن و قسمت پشت دست را با کرم بپوشانید.

فراموش نکنید که گوش، ناحیه اطراف چشم و گردن در برابر آفتاب مقاوم نیستند. در این مناطق نیز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

حتما بخوانید: علت جوش صورت یا آکنه چیست؟ انواع جوش، پیشگیری و درمان سریع

 

ویتامین D، ویتامین آفتاب

ویتامین D آفتاب

اشعه‌های فرابنفش خورشید به تولید ویتامین D در بدن ما کمک می‌کنند. این ویتامین برای سلامت استخوان بسیار ضروری است. دقیقاً همان پرتوهای اشعه‌ فرابنفش (UV) که باعث آفتاب سوختگی و سرطان‌های پوستی می‌شوند، همان چیزی است که بدن ما به منظور تولید ویتامین D به آن نیاز دارد. سعی کنید برای تامین ویتامین D بدنT از داروهای مکمل یا مواد غذایی مثل: قارچ، غلات، جو دوسر، آب‌پرتقال و... استفاده کنید.

حتما بخوانید: هر آنچه که باید از ویتامین دی بدانید!

 

چرا باید در هر زمان از روز از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

استفاده از ضد آفتاب در هر ساعت روز

استفاده از ضد آفتاب یک عادت مهم و مراقبت پیشگیرانه ضروری در مقابل بیماری‌های پوستی است که باید در تمام سال حفظ شود. همیشه و در هر ساعت از روز، ضد آفتاب استفاده کنید زیرا ما در روزهای ابری نیز در معرض اشعه‌های مضر آفتاب هستیم. جالب است بدانید، ابرها در روزهای بارانی و ابری حداکثر 80 درصد از اشعه‌های مضر خورشید را از خود عبور می‌دهند؛ همچنین برف و باران می توانند تا 80 درصد از اشعه ماورا بنفش (UV) را به پوست ما منعکس ‌کنند و این موضوع ضرورت استفاده از ضد آفتاب را بیشتر می‌کند.

حتما بخوانید: انواع پوست و بهترین روش های مراقبت از آن

 

SPF  ضدآفتاب نشانه چیست؟

SPF  ضد آفتاب

SPF  نشان دهنده میزان محافظت ضد آفتاب از پوست شما در مقابل اشعه‌های مضر خورشید است. متخصصان پوست استفاده از ضد آفتاب با SPF حداقل 30 را هر دو ساعت توصیه می‌کنند. SPF 30 از شما در مقابل 97 درصد از اشعه‌های مضر UVB  آفتاب محافظت می‌کند. SPF با عدد بزرگتر، اندکی بیشتر می‌تواند از پوست شما مراقبت ‌کند. هیچ ضد آفتابی نمیتواند از 100 درصد از اشعههای UVB خورشید جلوگیری و محافظت کند.  ضروری است، در صورت استفاده از ضد آفتاب با شماره SPF بالا، باز هم هر دو ساعت آن را تجدید کنید. 

فراموش نکنید ضد آفتاب را هر دو ساعت، بعد از شنا یا تعریق زیاد و حتی در روزهای ابری استفاده کنید.

 

ضد آفتاب کودکان

ضد آفتاب کودکان

هر کودک به محافظت در برابر اشعه‌های فرابنفش آفتاب احتیاج دارد. آکادمی پوست و مو آمریکا (AAD) توصیه می‌کند که همه بچهها، صرف نظر از رنگ پوستشان  از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنند.  اگرچه پوست تیره کودکان دارای ملانین محافظ بیشتری است اما بچه‌های دارای پوست تیره نیز می‌توانند دچار آفتاب سوختگی‌های دردناک شوند. به یاد داشته باشید که شما الگوی خوبی برای کودکان هستید. استفاده مداوم از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر و کمتر قرار گرفتن در معرض آفتاب، خطر آسیب‌های پوستی و آفتاب سوختگی را در کوکان کاهش می‌دهد.

در صورت امکان مصرف ضد آفتاب در نوزادانی که کمتر از 6 ماه دارند خودداری شود.

حتما بخوانید: بهترین روش تربیت کودک کدام است؟

 

  6 باور غلط درباره ضد آفتاب 

6 باور غلط در استفاده از ضد آفتاب

 

  • در روزهای ابری نیاز به ضد آفتاب نیست.

واقعیت این است که در روزهای ابری 80 درصد پرتوهای UV خورشید می‌توانند از ابرها نفوذ کرده و به پوست شما آسیب برسانند. پس حتی در روزهای ابری نیز استفاده از ضد آفتاب لازم و ضروری است.

 

  • افرادی که پوست تیره دارند، به ضد آفتاب نیاز ندارند.

برخلاف تصور رایج مردم، افرادی که پوست تیره دارند مانند دیگران به محافظت در برابر آفتاب احتیاج دارند. پوست تیره، رنگ‌دانه‌هایی به نام ملانین را بیشتر تولید می‌کند که در مقابل اشعه‌های فرابنفش از پوست به طور طبیعی محافظت می‌کند. به طوذ کلی، این حفاظت طبیعی فقط تا حد کمی کمک میکند و همواره نور خورشید برای پوست صورت این افراد، مضر است.

 

  • من نمی‌توانم از طریق پنجره ماشین آسیب ببینم.

 اشعه‌های فرابنفش حتی زمانی که داخل خودرو خود نشسته‌اید، می‌تواند به شما برساند. پرتوهای UVA با پیری زودرس و سرطان پوست همواره شما را تهدید می‌کنند. وقتی در جاده در حال رانندگی هستید یا حتی زمانی که از صندلی عقب خودرو استفاده می‌کنید، در معرض اشعه‌های مضر خورشید هستید، به همین دلیل استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید.

 

  •  هرچه SPF  بالاتر امکان پوشش طولانی تر را فراهم می‌آورد

 SPF نشانه‌ی این نیست که چه مدت می‌توانید زیر نور آفتاب بمانید.SPF  میزان محافظت کرم ضد آفتاب، از اشعه UVB را نشان می‌دهد. به عنوان مثال ، SPF 30 و SPF 50 در واقع میزان حفاظت نسبتا مشابهی را ارائه می‌دهند. استفاده منظم از ضد آفتاب با درجه‌ مناسبSPF  به خصوص بعد تعریق زیاد یا شنا کردن بسیار ضروری است.

 

  •  به جای سوختن برنزه می‌شوم، بنابراین نیازی به محافظت از آفتاب ندارم

بسیار نادرست است! در واقع هیچ چیز به عنوان برنزه سالم وجود ندارد. تیره شدن پوست نشانه‌ای است که اشعه فرابنفش به سلول‌های پوست شما آسیب رسانده است. پوست انسان، برای محافظت از خود در برابر آسیب‌های بیشتر، ملانین بیشتری تولید می‌کند که باعث تیرگی پوست شما می‌شود؛ اما در واقع پوست شما آسیب جدی دیده است!

 

  • من به ضد آفتاب نیاز ندارم زیرا SPF در مواد آرایشی وجود دارد.

 

این تفکر بسیار اشتباه است. لوازم آرایش دارای SPF قطعا گزینه بسیار درست و مفیدی برای سلامت پوست شما هستند، اما SPF موجود در هر لوازم آرایش مانند ضد آفتاب می‌تواند از بین برود؛ بنابراین استفاده مجدد از ضد آفتاب در طول روز بسیار مهم است. گزینه‌هایی از قبیل پودر یا اسپری ضد آفتاب امکان استفاده مجدد را بر روی آرایش بانوان آسان‌تر می‌کنند. همچنین شما نمی‌توانید از لوازم آرایش دارای SPF در تمام مناظق صورت و بدن از جمله گردن و دست‌ها استفاده کنید.

 

کلام آخر

پوست بدن انسان بسیار ارزشمند و در عین حال حساس است. برای مراقبت از پوست می‌بایست از محصولات ضد آفتاب و مراقبتی استفاده کنید و هم در رژیم غذاییتان از خوراکی‌های دارای ویتامین D و C را بگنجانید. ورزش، خواب درست و به موقع و تغذیه مناسب به ما در داشتن پوست سالم و شاداب کمک خواهد کرد.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید