دندانپزشکی و سلامت دهان

علت جوش صورت یا آکنه چیست؟ انواع جوش، پیشگیری و درمان سریع

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۱
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

در این مقاله به طور کامل روش های سریع درمان جوش صورت را توضیح می‌دهیم وعلت اصلی جوش صورت ، انواع جوش و راه‌های جلوگیری از زدن جوش و آکنه را معرفی می‌کنیم.

فهرست موضوعات

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از جوش داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که جوش یا آکنه، یک نوع زائده پوستی است که بر اثر ترشح بیش از حد چربی و تجمع سلول‌های مرده به وجود می‌آید. که محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها است. نتیجه نهایی، بسته شدن منافذ پوست است.

در این مقاله به طور کامل به بررسی علت جوش زدن، پیشگیری از جوش و راه‌های درمان جوش می‌پردازیم:

 

علل جوش زدن صورت چیست؟

عوامل مختلفی باعث به وجود آمدن جوش یا آکنه روی صورت می‌شود؛ در بعضی دوران جوش کاملا طبیعی است و درمان خاصی هم نیاز ندارد، اما بعضی دیگر حتما باید به فکر درمان بود.

در ادامه به بررسی علل جوش زدن صورت می‌پردازیم:

 

1. تاثیر سن روی جوش زدن صورت

احتمالا باید نام جوش های غرور جوانی را شنیده باشید. اگر در سنین نوجوانی و جوانی هستید؛ به این نکته توجه کنید که به دلیل ترشح هورمون‌های بلوغ، بیش از بقیه در معرض جوش زدن پوست قرار می‌گیرید. این جوش ها، بعد از طی دوران نوجوانی به مرور از بین می‌روند.

 

2. تاثیر نوع پوست روی جوش زدن صورت

نوع پوست شما در جوش زدن پوستتان موثر است؛ مثلا اگر پوست چرب دارید، به این نکته توجه کنید که پوست شما، مستعد نگه‌داشتن آلودگی است، به همین دلیل با بسته شدن منافذ پوست بیشتر از دیگران دچار جوش های چرکی و آکنه می‌شوید.

 

3. تاثیر آلودگی و میکروب‌ها روی جوش زدن صورت

آلودگی و میکروب‌ها تنها از گرد و غبار موجود در هوا به پوست شما نمی‌رسد! اگر اهل آرایش و میکاپ هستید، به این نکته توجه کنید که اگر مواد آرایشی، مدت زمان زیادی روی پوستتان باقی بماند، محیط مناسبی برای تجمع آلودگی فراهم می‌شود. در نتیجه، منافذ پوست بسته شده و محیط مناسبی برای ایجاد انواع جوش و آکنه، فراهم می‌شود.

 

4. تاثیر تغییرات هورمونی و داروها روی جوش زدن صورت

تغییرات هورمونی در هر سنی می‌تواند باعث ایجاد انواع جوش و آکنه شود، این تغییرات به علت‌های مختلفی مثل مصرف داروهای خاص، بیماری‌ها، فشار عصبی، بارداری، بلوغ و... در بدن رخ می‌دهند. همچنین مصرف داروهای ضدتشنج، ضدافسردگی و حتی ویتامین‌ها نیز در ایجاد جوش موثر هستند. 

 

5. تاثیر رطوبت هوا روی جوش زدن صورت

رطوبت هوا یکی از عواملی است که آلودگی را برای مدت زمان بیشتری روی سطح پوستتان حفظ می‌کند؛ در نتیجه احتمال بروز انواع جوش و آکنه به شدت افزایش می‌یابد.

 

6. تاثیر رژیم غذایی روی جوش زدن صورت

مواد غذایی بیش از حد تند و یا ادویه‌دار می‌توانند باعث ایجاد جوش روی صورت و بدن شما شوند، همچنین مصرف غذاهایی که طبع گرمی دارند، مثل عسل، خرما، شیره، انگور، خربزه و ... نیز عاملی برای ایجاد جوش و آکنه پوستی هستند.

 

7. تاثیر سیگار روی جوش زدن صورت

سیگار کشیدن علاوه‌ بر مشکلاتی که برای سلامت‌تان ایجاد می‌کند، زیباییتان را هم به خطر می‌اندازد. دود سیگار با سموم و آلودگی‌های بسیاری همراه است که ذرات آن به صورت تدریجی روی پوست شما می‌نشینند و باعث ایجاد جوش می‌شوند.

 

8. تاثیر استرس روی جوش زدن صورت

استرس یکی از عواملی است که به شدت روی عملکرد هورمون‌ها تاثیر می‌گذارد، همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، تغییرات هورمونی از عواملی است که بر بروز جوش و آکنه تاثیر دارد.

 

 علت جوش در نقاط مختلف صورت

جوش هر نقطه از صورت نشان از چه مشکلی است

جالب است بدانید که جوش در هر نقطه از بدن، می‌تواند نشان از مشکلاتی باشد که بدنتان با آن درگیر است، پس جوش زدن پوست، نوعی زنگ هشدار هم محسوب می‌شود!

در ادامه علت جوش در نقاط مختلف صورت را بررسی می‌کنیم:

 

علت جوش پیشانی

جوش پیشانی معمولا به دلیل تغذیه نادرست و مصرف بیش از حد فست‌فودها ایجاد می‌شود؛ در نتیجه باید سراغ تغذیه روزانه‌تان بروید و رژیم سالم‌تری را برای خود انتخاب کنید. تغذیه سالم، پوستتان را زیباتر و شاداب‌تر می‌کند.

 

علت جوش دور چشم

جوش دورچشم معمولا نشان‌دهنده کم‌آبی بدن شما است. در نتیجه یا روزانه به میزان مورد نیاز بدن، آب نمی‌نوشید و یا این‌که دچار اختلال عملکرد کلیه هستید. مصرف مایعات و میوه‌های آب‌دار به بهبود این جوش‌ها کمک بسیاری می‌کند.

 

علت جوش وسط ابرو

علت جوش وسط ابرو یا به دلیل حساسیت پوستی است یا به علت عدم توجه به شستشوی پوست و استفاده از موچین آلوده! افرادی که پوست حساسی دارند، مخصوصا زمانی که برای برداشتن مو، ابرو یا پیشانی، از بند اصلاح و یا وکس استفاده کنند حتما جوش می‌زنند. همچنین پاک نکردن آرایش صورت از عواملی است که باعث جوش وسط ابرو خواهد شد.

 

علت جوش بالای لب و یا اطراف بینی

با مشاهده جوش بالای لب و یا اطراف بینی، باید مشکل را در فشارخون خود جستجو کنید. همچنین مصرف غذاهای پر ادویه و رعایت نکردن اصول بهداشتی هم می‌تواند عاملی برای این ایجاد جوش ها و  آکنه های بالای لب یا اطراف بینی باشد.

 

علت جوش روی لپ یا گونه

 جوش روی گونه می‌تواند نشان از مشکلات ریوی، قلبی، طحال و یا عدم تعادل در هورمون‌ها باشد. آلوده بودن بالش، قلموی آرایشی و یا خوابیدن با آرایش در ایجاد انواع جوش روی لپ یا گونه موثر است.

 

علت جوش روی چانه

استرس و مشکلات عصبی یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث ایجاد جوش روی چانه می‌شود. ماساژ دادن صورت و به جریان انداختن خون در این نواحی، تا حد زیادی به پیشگیری و درمان جوش روی چانه کمک می‌کند. 

 

انواع جوش پوستی

انواع جوش صورت

جوش ها انواع مختلفی دارند، اطلاع از انواع جوش می‌تواند تا حد زیادی به درمان آن کمک کند.

 در این قسمت به بررسی انواع جوش می‌پردازیم:

 

1. جوش های سرسفید یا کمدون های بسته

این جوش ها در اطراف قرمز و در نوک خود سفید هستند. گاهی اوقات مویی هم از آن‌ها رشد می‌کند. علت این جوش ها معمولا چربی‌های اضافی و آلودگی‌های پوستی است.

 

2. جوش های سر سیاه یا کومدون های باز

جوش‌ های سر سیاه همان نقطه‌های سیاه و یا خال‌های ریز روی بینی هستند که به کومدون های باز نیز شهرت دارند. این جوش ها در وهله اول سفید هستند اما زمانی که در معرض آلودگی‌ها قرار می‌گیرند، کم‌کم سیاه می‌شوند.

 

3. سفت دانه ها یا پاپول ها

 پاپول‌ها برآمدگی‌هایی هستند که منافذ پوست را به طور کامل می‌بندند؛ اگر جوش های مزمن سر سیاه قدیمی، تحت درمان قرار نگیرند، به این پاپول ها تبدیل می‌شوند. این جوش ها در صورت عدم درمان به پوست اطراف خود، آسیب وارد می‌کنند.

 

4. پاسچول ها

پاسچول ها هم مثل پاپول ها هستند. با این تفاوت که در آن‌ها چرک‌های زرد یا سفید نیز دیده می‌شود. پاسچول ها با درد همراه بوده و در دسته جوش های التهابی قرار می‌گیرند.

 

5. کیست ها

 کیست ها جوش های عمیق و دردناکی هستند که به رنگ‌ سفید یا قرمز وجود دارند. این جوش ها با چرک پر شده‌اند و تورم و التهاب زیادی دارند.

 

6. ندول ها

ندول ها جوش های بسیار بزرگ، عمیق و دردناکی هستند که احتمال آسیب‌رسانی آ‌ن‌ها به لایه‌های عمقی پوست نیز بالا است.

 

پیشگیری از جوش صورت

پیشگیری از جوش صورت

قطعا همیشه، پیشگیری بهتر از درمان است! جوش‌های مختلف صورت نیز راه‌هایی برای پیشگیری دارند که دانستن این راه‌ها، شما را از دردسر‌های درمان و مراجعه دائمی به متخصص پوست حفظ می‌کند.

در این بخش به بهترین راه‌های پیشگیری از جوش می‌پردازیم:

 

پیشگیری از جوش صورت با رعایت بهداشت

اگر هر بار صورت خود را بعد از آرایش کردن پاک کنید و اجازه ندهید که هیچ‌گونه آلودگی روی پوستتان باقی بماند، می‌توانید تا حد زیادی از ایجاد جوش و آکنه روی پوست خود جلوگیری کنید.

 

پیشگیری از جوش صورت با مراقبت صحیح

یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از جوش صورت، ملاطفت بیشتر در مقابل پوست است، استفاده زیاد از لایه بردارها و اسکراب‌ها و همچنین شوینده‌های نامناسب پوست، می‌تواند باعث ایجاد انواع جوش و آکنه شود. 

 

پیشگیری از جوش صورت با رعایت رژیم غذایی مناسب

مصرف میوه و سبزیجات را در اولویت قرار دهید تا آب‌رسانی به پوستتان کم نشود. همچنین از غذاهای پر ادویه و فست فودها تا حد امکان دوری کنید. هرگونه گرمی‌جات را با مصلح آن میل کنید. مثلا عسل را با خامه، خرما را با خیار و ارده را با پنیر میل کنید.

 

پیشگیری از جوش صورت با نوشیدن آب

کم آبی یکی از علل شایع جوش‌های صورت است، برای سلامت بدنتان باید حتما روزانه حدود هشت لیوان آب دریافت کنید، فراموش نکنید که این میزان شامل آب موجود در میوه‌ها و سبزیجات هم هست.

 

آب مورد نیاز بدن ما چقدر است؟ فواید نوشیدن آب و خطرات کم آبی و مصرف زیاد آب

 

پیشگیری از جوش صورت با ورزش کردن

یکی از بهترین راه‌ها برای دفع سموم بدن، ورزش‌کردن است؛ البته که اگر با آرایش ورزش کنید، قطعا نتیجه عکس می‌گیرید و جوش خواهید زد. فراموش نکنید که حتما بعد از ورزش، عرق‌های روی صورت را با پاک‌کننده‌های مناسب تمیز کنید.

 

پیشگیری از جوش صورت با کرم ضد‌آفتاب

آفتاب می‌تواند باعث ایجاد آکنه و جوش صورت شود. بهترین راه برای ازبین بردن اثر منفی آفتاب بر پوست، استفاده از کرم ضدآفتاب است. همچنین بهتر است در روز‌های آفتابی، حتما از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.

 

 

راه‌های درمان جوش صورت

اگر جوش‌‌هایتان هورمونی باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید و با دریافت دارو، درمان را شروع کنید. همچنین اگر به علت مشکلات کلیوی، قلبی و ... جوش زده‌اید باید اقدام به درمان بیماری‌هایی که عامل جوش هستند کنید. در این غیر این صورت باید سراغ درمان‌های دیگری برای جوش صورت بروید.

در ادامه به بررسی بهترین راه‌های درمان جوش صورت می‌پردازیم:

 

درمان جوش صورت با پی آر پی (PRP)

پی آر پی (PRP) یک نوع درمان است که در مطب، توسط متخصص پوست انجام می‌شود. در این نوع درمان، پلاسمای غنی از پلاکت را به پوست فرد تزریق می‌کنند. بعد از این کار، سلول‌های پوستی به صورت خودجوش، شروع به جوان‌سازی و تولید سلول‌های جدید می‌کنند؛ در نتیجه، چین و چروک و آکنه‌ها کم کم از بین می‌روند.

 

درمان جوش صورت از طریق لایه برداری پوست با اسید سالیسیلیک 

اگر پوست بسیار چربی دارید لایه برداری با اسید سالیسیلیک برای شما مناسب است؛ این روش، چربی اضافه و التهابات پوست را از بین می‌برد و هرگونه آلودگی و سلول‌های مرده را نیز از سطح پوست پاک می‌کند.

 

درمان جوش صورت از طریق لایه برداری پوست با پیروویک

لایه برداری پیروویک باعث می‌شود که سطح رویی پوست شما برداشته شود در نتیجه  آلودگی‌ها، آکنه و جوش نیز از بین می‌روند و بعد از آن به راحتی می‌توانید شاهد سفتی پوست خود باشید.

 

درمان جوش صورت با میکرودرم آبریژن

میکرودرم آبریژن نیز نوعی لایه برداری پوست است که با استفاده از دستگاه‌های میکرو کریستال انجام می‌شود. در این درمان علاوه بر آبرسانی، چربی اضافه و آلودگی پوست از بین می‌رود؛ در نتیجه آکنه ها و جوش‌ های پوستی هم درمان می‌شود.

 

 

درمان خانگی جوش و آکنه

درمان خانگی جوش صورت

جوش و آکنه را می‌توان به روش خانگی نیز درمان کرد، البته فراموش نکنید، روش‌های خانگی چندان مطمئن نیستند و اگر جوش‌هایتان بهبود پیدا نکرد حتما باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

 

درمان خانگی جوش صورت با خمیر دندان

 خمیر دندان خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد. کافی است که مقداری از آن‌ را به اندازه یک عدس روی جوش بزنید، مراقب باشید خمیردندان به قسمت‌های دیگر پوست برخورد نکند؛ هر زمان احساس سوزش کردید، خمیردندان را بشویید.

 

درمان خانگی جوش صورت با گلاب

اگر می‌خواهید از شر جوش‌هایتان خلاص شوید، هر روز دو بار با گلاب صورت خود را شستشو دهید. گلاب به شدت در ضدعفونی کردن و پاکیزگی پوست موثر است.

 

درمان خانگی جوش صورت با بخور

بخور آب و سرکه به مدت نیم ساعت برای درمان جوش ها معجزه می‌کند. بخور به صورت عمقی، پوست را آبرسانی می‌کند و همزمان با تعریق، آلودگی‌های عمقی پوست را بیرون می‌آورد؛ در نتیجه، جوش ها هم درمان می‌شوند.

 

درمان خانگی جوش صورت با عسل و آب‌لیمو

عسل طبیعی را روی جوش های خود بزنید، آب‌لیمو هم می‌تواند برای شستشوی جوش‌ ها و آکنه ها مناسب باشد. می‌توانید برای درمان جوش صورت، ماسک خانگی آب‌لیمو و عسل درست کنید و روی جوش ها بزنید.

 

درمان خانگی جوش صورت با روغن درخت چای

روغن درخت چای التهابات و آلودگی‌های پوست را کاهش می‌دهد. کمی از آن را به پنبه بزنید و روی جوش ها بمالید و بعد از یک ساعت آن را بشویید.

 

درمان خانگی جوش صورت با خیار

اگر جوش های صورتتان به دلیل مصرف گرمی‌جات است، می‌توانید از درمان خانگی جوش با خیار استفاده کنید.کمی خیار رنده شده یا پوست خیار را روی صورت قرار دهید و بعد از یک ربع با آب خنک بشویید، همچنین خیار گرمی بدن شما را معتدل می‌کند، پس در میوه‌های مصرفی روزانه خود خیار را بگنجانید.

 

درمان خانگی جوش صورت با ماست

ماست تاثیر بسیار زیادی بر تازگی و شفافیت پوست و از بین بردن جوش و آکنه دارد، کل صورتتان را به ماست آغشته کنید و بعد از نیم ساعت بشویید.

 

درمان خانگی جوش صورت با ژل آلوئه ورا

 ژل آلوئه ورا در از بین بردن قرمزی و التهابات ناشی از جوش تاثیر بسیار زیادی دارد. کافی است آلوئه ورا را برش دهید، کمی از ژل آن را درآورید و به پوست خود بزنید و بعد از یک ربع بشویید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید
فهرست موضوعات