دندانپزشکی و سلامت دهان

3 راه حل اساسی و طبیعی برای داشتن موهای پرپشت، درخشان و سالم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه تاریخ نگارش: ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۱
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

آیا می‌خواهید موهای پرپشت و درخشان داشته باشید؟ راه ‌حل‌های طبیعی همیشه بهترین گزینه‌ هستند. با تغییر در سبک زندگی، رژیم غذایی و با استفاده از ماسک‌های خانگی، موهایتان را پرپشت و درخشان کنید.

موهای پرپشت و براق، یکی از فاکتورهای مهم زیبایی محسوب می‌شود. امروزه بسیاری از برندها در سراسر دنیا در تلاش‌اند با ارائه کرم‌ها و شامپوهای مختلف موهای درخشان و پرپشت را به مشتریان خود هدیه کنند.

اما خوب می‌دانیم که راه حل‌های طبیعی و خانگی بهترین گزینه برای تقویت مو هستند. از این رو سعی داریم شما را با سه روش اساسی که در داشتن موهای پرپشت، درخشان و سالم کمک می‌کند؛ آشنا کنیم.

 

1. تغییر در سبک زندگی

تغییر سبک زندگی در ریزش مو

سبک زندگی شما، مستقیما در سلامت فیزیکی و روحی شما تاثیرگذار است. عوامل بسیار مهمی مثل: میزان آب بدن، استرس، خواب و... در ریزش و نازک شدن موهایتان موثراند. جالب است بدانید، ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی می‌تواند به شما در داشتن موهای پرپشت و سالم کمک کنند. به همین منظور در ادامه به چند تغییر کوچک ولی اساسی در سبک زندگی می‌پردازیم تا لذت داشتن موهای پرپشت و درخشان را بچشید.

حتما بخوانید: موثرترین روش های تقویت مو + جلوگیری از ریزش مو

 

1-1  برای کنترل ریزش مو استرس خود را کنترل کنید.

استرس، یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در ریزش مو به خصوص در آقایان است. استرس، بر اثر عوامل مختلفی در بدن انسان پدید می‌آید.

ریزش مو می‌تواند یکی از نشانه‌های بروز استرس در بدن باشد؛ که گاه خود فرد نیز متوجه سطح آن در بدنش نیست. روش‌هایی بیابید تا ذهنتان آرام‌تر شود؛ می‌توانید از یک تراپیست برای حل این مشکل کمک بگیرید. بهترین راه‌ حل برای ایجاد آرامش، شروع یوگا و مدیتیشن است. ورزش منظم، در از بین رفتن استرس می‌کند. شما نمی‌توانید مشکلات خود را از بین ببرید، اما مدیتیشن به شما کمک می‌کند که چگونه بهتر، آن‌ها را حل‌ کنید.

 

1-2 آب بنوشید تا موهای پرپشت داشته باشید

نوشیدن آب به‌طور منظم و میانگین 8 لیوان در روز برای کل بدن از جمله سلامت مو مفید است. موهای شما برای حفظ رطوبت مورد نیاز خود از دیگر عضوهای بدن کمک می‌گیرد. برای اطمینان از حفظ رطوبت مو و جلوگیری از شکنندگی مو در طول روز آب کافی بنوشید.

حتما بخوانید: آب مورد نیاز بدن ما چقدر است؟ (فواید نوشیدن آب)

 

1-3 دفعات شست‌و‌شو مو  

پوست ‌سر انسان برای محافظت از مو و سالم نگه‌داشتن آن، روغن‌های طبیعی تولید می‌کند. شستن روزانه موها روغن‌های طبیعی تولید شده توسط پوست سر را از بین می‌برد. شست‌وشو مداوم مو در طولانی مدت به موها آسیب می‌رساند؛ و از ضخیم شدن آن جلوگیری می‌کند. در هفته سه الی چهار بار موهای خود را بشویید، و به آن‌ها فرصت دهید تا از مزایای روغن‌های تولید شده توسط پوست‌ سر بهرمند شوند. شاید در دو سه هفته اول در روال جدید شست‌وشو، موهایتان چرب به نظر برسد؛ ولی بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی، موهایتان تعادل را برقرار می‌کنند.

 

1-4 شست و شو با آب گرم یا سرد؟

موهای خود را با آب سرد بشویید. شست‌وشو با آب گرم باعث خشک شدن و شکنندگی موهایتان می شود. آب سرد، به ساقه مو کمک می‌کند تا صاف بماند و از شکستگی و آسیب دیدن آن محافظت ‌کند.

 

1-5 موهایتان را طبیعی خشک کنید.

 اگر می‌خواهید موهای ضخیم‌تری داشته باشید، بعد از حمام به آرامی با حوله بپیچید. صبور باشید، تا موهایتان با دمای هوا و طبیعی خشک شود. این روش طبیعی برای خشک کردن مو آسان و رایگان است و نتایج بسیار خوبی را به‌همراه می‌آورد.

 

1-6 هرگز موی خیس و مرطوب را شانه نزنید

شانه زدن موهای مرطوب باعث نازک شدن و شکستن موهایتان می‌شود که، دلیل اصلی موخوره است. برای شانه زدن مو منتظر بمانید تا به حالت طبیعی خشک شوند سپس از یک شانه دندان پهن استفاده کنید و شانه را به آرامی روی موهای خشک بکشید.

 

1-7 ابزار الکتریکی آرایش مو را کمتر استفاده کنید

داشتن موی براق، صاف و درخشان وسوسه برانگیز است. آیا می‌دانید تمامی وسیله های الکتریکی آرایش مو از بهترین راه‌های نازک کردن موهای شماست؟

با استفاده از روش‌های طبیعی مثل بافت، موهایتان را حالت‌دار کنید.

 

2. تغییر رژیم غذایی با این 12 خوراکی

تاثیر تغییر رژیم غذایی در پرپشتی مو

بعد از تغییر سبک زندگی لازم است رژیم غذایی خود را مناسب‌ با موادمغذی مو، تنظیم کنید. آنچه می‌خورید، می‌تواند تأثیر زیادی در سلامت موهای شما بگذارد. عدم وجود مواد مغذی مناسب از جمله ویتامین‌هایA ، C، D،E ، روی ، ویتامین‌ها گروهB ، آهن، بیوتین، پروتئین و اسیدهای‌ چرب رشد و حجم‌ مو را کم‌کرده یا حتی باعث ریزش مو می‌شود.

خوشبختانه، تامین کمبود هر یک از این مواد مغذی به پرپشتی موهایتان، کمک می‌کند.

حتما بخوانید: هرآنچه که باید از رژیم کتوژنیک بدانید

 

2-1 تخم مرغ

تخم ‌مرغ، منبع عالی پروتئین و بیوتین است. فولیکول‌های مو، از پروتئین‌ ساخته شده‌اند. بیوتین ماده‌ای است که، برای تولید پروتئین ضروری است. این دو ماده مغذی به پرپشتی و درخشانی موهایتان، کمک‌ زیادی می‌کند.

کمبود هر یک از این مواد مغذی باعث کاهش حجم ‌مو و یا ریزش آن می‌شود. تخم‌ مرغ همچنین منبع خوبی از روی، سلنیوم و سایر مواد مغذی سالم برای مو است. به همین دلیل تخم‌مرغ، یکی از بهترین مواد غذایی برای تغذیه موها است.

 

2-2 خانواده توت‌ها

خانواده توت‌ها مثل: توت‌ فرنگی، توت ‌سفید وشاه ‌توت سرشار از ویتامین‌های مفید برای رشد دوباره مو ازجمله ویتامین C است. ویتامین C، خاصیت آنتی‌اکسیدان قوی دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از فولیکول مو در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

بدن‌انسان از ویتامین C، برای تولید کلاژن استفاده می‌کند. کلاژن پروتئینی است‌ که از شکنندگی مو جلوگیری می‌کند. علاوه‌بر این، ویتامینC،به جذب آهن از رژیم غذایی کمک ‌می‌کند.

سطح پایین آهن بدن یکی از عوامل ریزش مو و کاهش حجم مو است.

یک ‌فنجان (144 گرم) توت ‌فرنگی 141٪ از نیاز روزانه ویتامین C شما را تامین ‌می‌کند.

 

2-3 اسفناج

اسفناج، سرشار از مواد مغذی و مفیدی مانند فولات، آهن و ویتامین‌های A و C است که همگی، باعث رشد مو می‌شوند. ویتامین A، به غدد پوست کمک ‌می‌کند تا سبوم (sebum) یا چربی طبیعی پوست را تولید کنند. این ماده روغنی پوست سر را مرطوب ‌نگه‌ می‌دارد تا موها سالم بمانند.

یک فنجان (30 گرم) اسفناج تا 54٪ از نیازهای ویتامین A روزانه شما را تامین ‌می‌کند .

اسفناج همچنین یک منبع عالی آهن است. سوخت‌وساز بدن شما را تقویت کرده و رشد و حجم موی شما را افزایش می‌دهند.

 

2-4 ماهی

ماهی‌های چرب، مانند: سالمون و شاه ‌ماهی، منابع عالی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که در بهبود رشد و تراکم مو موثراند. یک مطالعه در 120 زن نشان‌ داده که مصرف یک مکمل حاوی اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6 و همچنین آنتی‌اکسیدان باعث کاهش چشم‌گیر ریزش مو و افزایش تراکم مو می‌شود.

ماهی چرب، منبع خوبی از پروتئین، سلنیم، ویتامینD و گروه ویتامینB  است که به تقویت موهای قوی و سالم کمک می‌کند.

حتما بخوانید: هر آنچه که باید از ویتامین دی بدانید!

 

2-5 سیب ‌زمینی شیرین

سیب ‌زمینی شیرین، منبع خوبی از بتاکاروتن است. بدن انسان این ترکیب را به ویتامین A، تبدیل ‌می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند، ویتامین A  تقویت کننده چربی طبیعی پوست است که باعث سالم ماندن مو می‌شود. ویتامین A، می‌تواند رشد مو را سرعت ببخشد.

تاکاروتن یک سیب‌ زمینی شیرین متوسط (114 گرم)، بیش از چهار برابر نیاز روزانه ویتامین A انسان را تامین‌ می‌کند.

 

2-6 آووکادو

آووکادو، (خوشمزه و مغذی) منبع خوبی از چربی‌های سالم و ویتامین E است. در یک مطالعه افراد مبتلا به ریزش مو بعد از مصرف مکمل ویتامین E، به مدت هشت ماه، 34.5 درصد رشد مو قابل توجهی را مشاهده ‌کردند. یک آووکادو متوسط ​​(حدود 200 گرم)، 21٪ از نیازهای روزانه ویتامین E شما را تامین می‌کند. علاوه‌بر این، آووکادو منبع خوبی برای اسیدهای‌چرب ضروری است. این چربی‌ها توسط بدن قابل تولید نیستند اما اساس ساختاری سلول‌های بدن انسان را تشکیل‌می‌دهند.

کمبود اسیدهای چرب ضروری باعث نازک شدن مو و کاهش تراکم مو می‌شود.

 

2-7 آجیل

آجیل‌ها، حاوی انواع مواد مغذی هستند که می‌توانند رشد مو را تقویت کنند. به عنوان مثال 28 گرم بادام، 37 درصد از نیازهای روزانه ویتامین E شما را تامین ‌می‌کند. آجیل‌ها، طیف گسترده‌ای از ویتامین‌های گروهB ، روی و اسیدهای ‌چرب ضروری را تامین می‌کنند.

 

2-8 تخم‌ کتان تخمه ‌‌آفتابگردان

این دانه‌ها، مقدار زیادی مواد مغذی، با کالری کم را به بدن می‌رسانند. مواد مغذی تخم‌کتان و تخمه آفتابگردان شامل: ویتامینE ، روی و سلنیم است.

28 گرم تخمه آفتابگردان، تقریباً 50٪ از نیاز ویتامین E و گروه ویتامین B  شما را فراهم‌ می‌کند. علاوه‌براین، دانه خاصی مانند تخم کتان نیز اسیدهای‌ چرب امگا 3 را تامین می‌کنند. اسیدهای چرب امگا 3 در هنگام مصرف یک وعده (28 گرم) از دانه‌های کتان، معادل نصف فیله ماهی قزل آلا،  است. مصرف منظم دانه‌های مغذی، علاوه‌بر تقویت و پرپشتی مو، آن‌ها را درخشان‌ و خوش‌حالت‌تر می‌کند.

 

2-9 فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای، منبع غنی از ویتامین‌های A و C است. در حقیقت، یک فلفل دلمه‌ای زرد تقریباً 5/5 برابر پرتقال حاوی ویتامین C است. همانطورکه قبل‌تر گفته شد، ویتامین C به تقویت تولید کلاژن کمک می‌کند.

فلفل دلمه‌ای، یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند رشته‌های مو را در برابر شکنندگی محافظت کند. ویتامین  Aموجود در فلفل دلمه‌ای، ضمن تسریع در تولید چربی طبیعی و مفید پوست، باعث سرعت بخشیدن به رشد مو می‌شود.

 

2-10 لوبیا

لوبیا منبع عالی پروتئین، آهن، روی و بیوتین است که همگی برای سلامتی بهینه مو ضروری هستند. لوبیا منبع خوبی از روی است که به چرخه رشد و ترمیم مو کمک می‌کند.

یک وعده (100 گرم) لوبیا، 7٪ از نیاز روزانه روی شما را تامین می‌کند. علاوه‌بر همه این مزایا لوبیا بسیار متنوع و ارزان است و همین امر باعث می شود در رژیم غذایی جایگاه ویژه‌ای داشته‌باشد.

 

2-11 سویا

سویا، یکی از بهترین منابع اسپرمیدین است. اسپرمیدین رشد و حجم موهای انسان را تقویت می‌کند. یک مکمل غذایی مبتنی بر اسپرمیدین، فاز رشد موهای فعال به نام فاز آناژن را طولانی‌تر می‌کند.

هرچه یک فولیکول مو در مرحله آناژن بماند، رشد آن طولانی‌تر می شود.

 

2-12 گوشت

گوشت منبع عالی پروتئین است.  پروتئین موجود در گوشت به ترمیم و تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کند. گوشت قرمز، سرشار از نوعی آهن است که به راحتی قابل جذب در بدن انسان است. این ماده معدنی به سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به تمام سلول‌های بدن از جمله فولیکول‌های مو تحویل ‌دهد.

 

3. پنج ماسک طبیعی، سریع ‌ترین راه برای پرپشتی مو

تاثیر ماسک در پرپشتی مو

ماسک 1:  تخم مرغ

روش اول:

  • 1 یا 2 تخم ‌مرغ را شکسته و در ظرفی هم بزنید.
  • تخم ‌مرغ‌ها را روی پوست سر و موهای خود بمالید.
  • بعد از سی دقیقه موها را با آب گرم و شامپو ملایم بشویید.

روش دوم:

  • یک زرده تخم مرغ، 1 قاشق غذاخوری روغن ‌زیتون و 2 قاشق غذاخوری آب مخلوط ‌کنید.
  • این مخلوط را روی پوست سر و موهای خشک بمالید.
  • بعد از 15 دقیقه با آب گرم و یک شامپو ملایم بشویید.

 

ماسک 2: روغن زیتون

روغن زیتون هنگامی که مستقیماً روی پوست ‌سر و مو استفاده می‌شود به پرپشتی و ضخامت مو کمک می‌کند. روغن‌ زیتون همچنین باعث نرم شدن موها و تسکین پوست سر می‌شود.

 برای درست کردن ماسک روغن زیتون:

  • روغن را کمی گرم کنید.
  • روغن گرم را روی پوست سر و مو ماساژ دهید.
  • بعد از حدود 30 تا 45 دقیقه روغن زیتون را با شامپوی ملایم بشویید.

 

ماسک 3: پوره پرتقال

می‌توانید با مخلوط کردن پرتقال تازه و سپس ماساژ دادن پوره به مو و پوست سر، از پوره پرتقال  به عنوان یک درمان موثر تقویت و پرپشتی مو استفاده کنید. قبل از شست‌وشو، پوره را حدود 1 ساعت روی موها بگذارید. این کار را چند مرتبه در هفته تکرار کنید و تغییرات چشم‌گیر موی سرتان را بعد از یک ماه مشاهده ‌کنید.

 

ماسک 4: ژل آلوورا

محصولات تجاری متنوعی حاوی آلوورا، به صورت کرم و ژل در بازار موجود است. استفاده از ژل آلوورا به‌طور مستقیم، روی مو و پوست سر به تقویت و ضخیم شدن آن به مرور زمان کمک ‌می‌کند.

برای ساخت ماسک خانگی، می‌توانید مقداری ژل آلوورا خالص را روی پوست سر مالیده و اجازه‌ دهید 30 دقیقه بماند، سپس با شامپوی ملایم بشویید. می‌توانید برای اثر بخشی بیشتر، ژل آلوورا را با روغن نارگیل یا روغن زیتون، مخلوط کنید.

استفاده از این محصول به‌طور منظم و مرتب، در طولانی مدت موهایی سالم، پرپشت و ضخیم را به شما هدیه می‌کند.

 

ماسک 5: روغن کرچک

روغن ‌کرچک، سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب است که باعث رشد مو و پرپشتی مو می‌شود. و استفاده از آن به صورت ماسک بسیار آسان است. روغن کرچک را روی پوست سر و موها بمالید و و کل سر را چرب کنید.

 قبل از شستشو روغن را حدود 30 دقیقه روی سر بگذارید.

 

کلام آخر

مدل‌های متنوعی از شامپوها، داروها، کرم‌هاو... قیمت‌های متنوع در دسترس همه مردم قرار‌ دارند، که می‌توانید برای تقویت موهایتان از آن استفاده‌کنید. مهم است بدانید که، شناخت طبیعت بدنتان و جبران کمبود ویتامین‌ها و املاح و... روشی دائمی برای درمان ریزش موی شماست.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید