دندانپزشکی و سلامت دهان

آب مورد نیاز بدن ما چقدر است؟ (فواید نوشیدن آب)

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

زیاد شنیده ایم که نوشیدن روزانه 8 لیوان آب ضروری است اما این نظریه تا چه حد علمی و دقیق است؟ آب مورد نیاز بدن ما چقدر است و اگر آب کمتر یا آب بیشتری بنوشیم چه چیزی در انتظار ماست؟

احتمالا شما هم از آن دسته افراد هستید که بسیار شنیده اید نوشیدن روزانه 8 الی 10 لیوان آب برای بدن ضروریست و همان زمان در تصورتان 8 لیوان آب را تجسم کرده اید که احتمالا هرگز روزانه آن را ننوشیدید! بعضی هم آب را معجزه سلامت میدانند و سراغ مصرف بیش از 10 لیوان آب در روز میروند و به هر طریقی، در طول روز آب مینوشند؛ امروز در رسانه سلامت خوب میشی تصمیم گرفتیم یک بار برای همیشه مسئله ای به نام آب مورد نیاز بدن طی روز را حل کنیم؛ مارو همراهی کنید.

 

آب مورد نیاز بدن | نوشیدن 8 لیوان آب از کجا آب می‌خورد؟

ضرورت نوشیدن آب

حوالی سال ۱۹۴۵ بود که برد غذا و تغذیه شورای ملی پژوهش آمریکا  اعلام کرد که هر انسان باید به ازای هر کیلو کالری مصرفی یک میلی لیتر مایعات مصرف کند، یعنی اگر یک انسان 2000 کالری مصرف داشته باشد باید دو لیتر مایعات مصرف کند، اما ایراد کار کجا بود؟
ایراد کار عدم توجه به مایعات و جایگزین کردن آن با آب بود! در حقیقت مصرف دو لیت مایعات کافی است و مایعات شامل آب موجود در میوه سبزیجات و غذای روزانه ماست، نه صرفا آب نوشیدنی؛ دومین منبعی که انسان را تشویق به نوشیدن 8 لیتر آب میکند، کتاب تغذیه برای سلامتی نوشته مارگارت مک ویلیامز و فردریک استار، که هر دو از متخصصان تغذیه بنام بودند است؛ در این کتاب توصیه شده روزانه حداقل 6الی 8 لیوان آب باید مصرف شود، این درحالیست که در این کتاب نیز تاکید شده که این میزان شامل آب موجود در میوه سبزیجات، نوشیدنی ها و... هم میشود! پس اساسا مصرف 8 لیوان آب برای حفظ سلامتی، یک توصیه ی نه چندان علمی است.

 

 

چه عواملی بر میزان آب مورد نیاز بدن موثر است؟

این سوال به ظاهر ساده پاسخ خیلی ساده ای ندارد، چرا که هرکس باید با توجه به شرایط بدنی خود در طول روز میزان معینی آب مصرف کند، در ادامه عوامل تاثیر گذار در میزان مصرف آب در افراد مختلف را بررسی خواهیم کرد.

آب مورد نیاز بدن ورزشکاران

 

آب مورد نیاز برای ورزشکاران

هرچه تعریق بدن بیشتر باشد، باید آب بیشتری برای جایگزین کردن آب دفع شده مصرف کرد، بنابر این اگر ورزشکار هستید، سعی کنید از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید و کمی بیشتر آب بنوشید، همچنین با توجه به دفع املاح بدن با تعریق، بهتر است از نوشیدنی های ورزشی که میتواند مواد معدنی موجود در خونتان را جایگزین کند استفاده کنید.

 

تاثیر محیط زندگی بر میزان آب مورد نیاز بدن

اگر محیط زندگی شما مرطوب باشد، میران آب مورد نیاز بدنتان نسبت به زمانی که در محیط گرم و خشک زندگی میکنید کم تر است.

 

تاثیر سلامت جسم بر میزان آب مورد نیاز بدن

اگر از نظر جسمی در شرایط سالمی قرار نداشته باشید (استفراغ، تکرر ادرار، اسهال) طبیعتا مایعات بیشتری دفع میکنید و باید بیشتر برای جایگزین کردن آن تلاش کنید، آب بیشتری بنوشید تا بدنتان دچار کم آبی نشود، همچنین اپر گرفتار سنک کلیه، عفونت ادراری و مثاله هستید بهتر است مایعات بیشتری مصرف کنید.

 

تاثیر بارداری و شیردهی بر میزان آب مورد نیاز بدن

زنانی که در دوران بارداری و شیردهی هستند نیاز به مصرف مایعات بیشتری دارند، دفتر بهداشت زنان توصیه میکند که زنان در دوران بارداری باید روزانه 10 فنجان و در دوران شیردهی 13 فنجان آب بنوشند. (مایعات مصرف کنند)

میران آب مورد نیاز بدن در بارداری

فواید نوشیدن آب برای بدن

بدن برای حفظ سلامت و شادابی نیاز به نوشیدن آب دارد، در ادامه فواید نوشیدن آب برای بدن را در این بخش از مقاله رسانه سلامت خوب میشی خواهید خواند.

 

تاثیر نوشیدن آب بر سلامت پوست

پوست برای شادابی، زیبایی و سلامت به آب نیاز دارد، آب با ازبین بردن سموم بدن پوست را شفاف کرده و با مرطوب نگهداشتن پوست، جلوی ایجاد چروک ها را خواهد گرفت، همچنین نوشیدن آب چهره شما را جوان کرده و جریان خون را در پوست بهبود میبخشد؛ نوشیدن آب ناخالصی را از پوست پاک میکند و شرایط را برای تغذیه پوست فراهم میکند.

تاثیر نوشیدن آب بر پوست

تاثیر نوشیدن آب بر سلامت قلب

نوشیدن آب به میزان کافی میتواند از بروز حملات قلبی پیشگیری کند یا ریسک آن را کاهش دهد، طبق بررسی های نشریه آمریکایی اپیدمیولوژی افرادی که روزانه بیش از 5 لیوان آب مینوشند نسبت به کسانی که کمتر از 2 لیوان آب مینوشند 41 درصد کمتر، احتمال مرگ و میر ناشی از حملات قلبی را دارند.

 

تاثیر نوشیدن آب بر زیبایی اندام

اگر قصد کاهش وزن دارید، برای بالا بردن سوخت و ساز بدن نیاز به نوشیدن آب دارید، آب باعث ایجاد احساس سیری و ازبین رفتن گرسنگی مفرط میشود، بنابر این آب برای حفظ تناسب و زیبایی اندام ضروری است.

 

تاثیر نوشیدن آب بر عملکرد بیولوژیکی بدن

بسیاری از موادی که برای سلول ها ضروری هستند، در آب حل میشوند و در حقیقت سلول ها برای عملکرد خود نیاز به آب دارند، همچنین آب برای هضم، جذب، دفع مواد زائد و همچنین تنظیم حرارت بدن، مورد نیاز است.

تاثیر نوشیدن آب در بدن

تاثیر نوشیدن آب بر سلامت معده

بالا رفتن اسید معده میتواند باعث سوزش معده و همچنین برگشت اسید به مری شود، نوشیدن آب در رقیق کردن اسید معده موثر است بنابر این نوشیدن آب میتواند تاثیر مثبتی بر سلامت معده بگذارد.

 

تاثیر نوشیدن آب بر سلامت کلیه و مثانه

آب نمک ها و مواد معدنی موجود در ادرار را رقیق میکند و از تشکیل سنگ های مجاری ادرار پیشگیری میکند، سنگ کلیه و مثانه نمیتوانند در ادرار رقیق ایجاد شوند پس با مصرف کافی آب، از بروز مشکلات پیشگیری کنید. همچنین آب از برخی بیماری های مزمن، مثل آسم، فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا، افسردگی، خستگی مزمن، ام اس، دیستروفی عضلانی، میگرن نیز پیشگیری میکند (ریسک بیماری را کاهش میدهد).

تاثیر نوشیدن آب بر سلامت کلیه

 

چطور بدانیم بدنمان هیدراته است؟

اگر بیش از حد تشنه نمیشوید

اگر رنگ ادرارتان زرد روشن است

پوستتان منعطف است

بدنتان هیدراته است.

بدن دهیدراته یا کم آب

چطور از کم آبی بدن پیشگیری کنیم؟

هر زمان تشنه شدید آب بنوشید

بین وعده های مختلف غذایی آب یا نوشیدنی کم کالری بنوشید

قبل، بعد و هنگام ورزش آب بنوشید

اگر گرسنه هستید ابتدا کمی آب بنوشید گاها در زمان تشنگی احساس گرسنگی میکنید

 

آیا نوشیدن آب زیاد خطرناک است؟

ممکن است فکر کنید با توجه به فواید مصرف آب نوشیدن بیشتر از حد نیاز آن برای شما مفید است، اما در حقیقت با نوشیدن آب زیاد، درست مثل نوشیدن کم آب، دچار مشکل خواهید شد. در ادامه به برخی مشکلاتی که با نوشیدن آب زیاد به آن برمیخورید خواهیم پرداخت:

 

تهوع بر اثر نوشیدن آب زیاد

نوشیدن آب زیاد باعث میشود کلیه ها بیش از حد طبیعی کار کنند، در نتیجه با خستگی ناشی از فعالیت زیاد، کلیه ها دیگر در دفع آب اضافی بدن عملکرد مناسبی نخواهند داشت درنتیجه، فرد دچار حس تهوع و استفراغ میشود.

 

تورم بر اثر نوشیدن آب زیاد

همانطور که گفته شد، نوشیدن آب زیاد کلیه ها را دچار کاهش فعالیت میکند، در نتیجه آب باقی مانده در بدن، زیر پوست، باعث تورم خواهد شد.

تورم بدن بر اثر مصرف زیاد آب

ضعف ماهیچه و خستگی بر اثر نوشیدن آب زیاد

نوشیدن آب زیاد تعادل الکترولیتی بدن شما بر هم میزند، بنابر این دچار خستگی و ضعف عضلانی خواهید شد.

 

هیپوکالمی بر اثر نوشیدن آب زیاد

نوشیدن آب زیاد تعادل یون های پتاسیم را مختل میکند و میزان آن را کاهش میدهد، در نتیجه کمبود پتاسیوم میتواند بدن را دچار اسهال شدید و تعریق بیش از اندازه کند.

تعریق شدید بر اثر مصرف زیاد آب

بالا رفتن ضربان قلب بر اثر نوشیدن آب زیاد

مصرف زیاد از حد آب حجم خون را در بدن شما افزایش میدهد، در نتیجه فشار خون و ضربان قلب بالا میرود.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید