دندانپزشکی و سلامت دهان

هرآنچه که باید از رژیم کتوژنیک بدانید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

یکی از بهترین رژیم های لاغری، رژیم کتوژنیک است. در این مقاله به صورت کامل به بررسی این رژیم لاغری می‌پردازیم.

این روزها چاقی معضل بزرگ بشریت، بازار رژیم لاغری را پر تب و تاب کرده و این بین نام رژیم غذایی کتوژنیک حسابی بر سر زبان‌هاست، به همین خاطر قصد داریم در این مقاله شما را با اصول رژیم کتوژنیک و باید و نبایدهای این رژیم لاغری پر طرفدار آشنا کنیم، همراه ما باشید.

 

رژیم کتوژنیک چیست ؟

احتمالا شما هم مشتاق هستید بدانید رژیم کتوژنیک از کجا آمده و طبق چه منطقی، یک رژیم پر چربی می‌تواند رژیم لاغری محسوب شود؟

کتو در رژیم کتوژنیک از آن‌ جایی می‌آید که به بدن امکان تولید مولکول‌های سوختی کوچکی به نام "کتون" می‌دهد که در زمان کمبود گلوکز، کتون یک سوخت جایگزین برای بدن محسوب می‌شود و این کتون زمانی تولید می‌شود که کربوهیدرات کم  (Low Carb) و پروتئین متوسط مصرف کنید!

 کبد کتون ها را از چربی می‌گیرد و بدن با تغییر منبع سوخت و انرژی خود، چربی بیشتری می‌سوزاند.

 

در رژیم کتوژنیک چه خوراکی‌هایی مجاز است؟

اساس رژیم کتوژنیک بر کاهش مصرف کربوهیدرات است، میزان مجاز مصرف کربوهیدرات ابتدای رژیم روزانه 50 گرم و به مرور روزانه 20 گرم می باشد، در تصویر زیر می‌توانید بخشی از مواد غذایی مجاز در کتو و میزان کربوهیدرات آن را ببینید.

خوراکی هایی مجاز رژیم کتوژنیک

 

در رژیم کتوژنیک چه خوراکی‌هایی ممنوع است؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، خوراکی‌های پرکربوهیدرات از ممنوعه‌های رژیم کتو هستند، نان، برنج، ماکارونی، سیب‌زمینی پرکربوهیدرات‌ترین غذاهای ممنوعه هستند؛ همچنین غذاهای پر شکر در این رژیم ممنوع می‌باشد.

در لیست زیر برخی از غذاهای ممنوعه رژیم کتو را می‌توانید ببینید.

خوراکی های ممنوع رژیم کتوژنیک

از بین نوشیدنی‌ها شما مجاز به مصرف آب، قهوه، چای می‌باشید، در مناسبت‌های خاص نیز می‌توانید از نوشیدنی‌های بدون قند و شکلات تلخ 85% به بالا استفاده کنید.

 

رژیم کتوژنیک چه مزایایی دارد؟

برای این که بدانیم چه رژیمی مناسب است، باید به مزایا و معایب آن توجه کنیم، این که رژیم کتوژنیک چه مزایایی دارد می‌تواند مهم‌ترین بخش مقاله ما باشد، این رژیم می‌تواند به آسانی وزن شما را کاهش دهد. رژیم کتوژنیک شما را طی کاهش وزن سیر نگه می‌دارد و از مشکلاتی مثل پرخوری عصبی که بر اثر گرسنگی حاصل از رژیم لاغری ایجاد می‌شود پیشگیری خواهد کرد، چه بهتر از آن که گرسنه نمانیم و کاهش وزن هم داشته باشیم؟

اما فواید رژیم کتوژنیک به این‌جا ختم نمی‌شود، این رژیم به بهبود بیماران دیابتی کمک زیادی خواهد کرد، همچنین در تاریخچه رژیم کتو می‌خوانیم که این رژیم برای درمان بیماران مبتلا به صرع خصوصا کودکان، کاربرد داشته و نتایج مثبتی نیز گزارش شده است.

رژیم کتوژنیک کمک می‌کند که آسیب دیدگان مغزی، سریع‌تر بهبود پیدا کنند و افرادی که در سرازیری بیماری آلزایمر هستند، از سرعت پیشرفت بیماری‌شان کاسته شود؛ همچنین کاهش رشد سلول‌های سرطانی یکی از مهم‌ترین فواید رژیم کتوژنیک است.

 

رژیم کتوژنیک چطور ریسک سرطان را کاهش می‌دهد؟

انسولین به بدن شما اجازه می‌دهد از قند به عنوان سوخت استفاده یا ذخیره کند؛ رژیم‌های کتوژنیک باعث می‌شوند که سریعا این سوخت (قند) سوزانده شود، بنابراین بدن شما به انسولین کمتری احتیاج دارد و این کاهش سطح انسولین، ممکن است به محافظت از شما در برابر برخی از انواع سرطان یا حتی کند‌کردن رشد سلول‌های سرطانی کمک کند که البته نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه است.

رژیم کتوژنیک چطور ریسک سرطان را کاهش می‌دهد

 

رژیم کتوژنیک چطور ریسک بیماری قلبی را کاهش می‌دهد؟

به نظر می‌رسد که این رژیم با سطح بالای چربی، سلامت قلب را به خطر می‌اندازد اما جالب است بدانید رژیم کتوژنیک چربی بد (ال دی ال) را کاهش و چربی خوب (اچ دی ال) را افزایش می‌دهد، به نظر می‌رسد سطح پایین انسولین در این رژیم‌ها باعث می‌شود بدن شما تولید کلسترول بیشتر را متوقف کند، بنابراین ریسک بیماری‌های قلبی نیز کاهش می‌دهد.

 

رژیم کتوژنیک چه تاثیری بر پوست دارد؟

طبق نتایج به دست آمده از رژیم کتوژنیک، این رژیم می‌تواند باعث شود پوست شاداب‌تر و بدون آکنه‌ای داشته باشید.

 

رژیم کتوژنیک چه تاثیری بر درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد؟

این سندرم زمانی است که تخمدان‌های زن از آنچه که هست، بزرگتر می‌شوند و کیسه‌های کوچک پر از مایع در اطراف تخم‌ها شکل می‌گیرند. مقادیر بالای انسولین می‌تواند باعث ایجاد این سندرم و تشدید آن شود، رژیم غذایی کتوژنیک، که هم میزان انسولین ساخته شده و هم مقدار لازم را کاهش می‌دهد می‌تواند به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند.

رژیم کتوژنیک چه تاثیری بر درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

 

رژیم کتوژنیک چه تاثیری بر ورزشکاران دارد؟

گمان بر این است که بهترین رژیم برای ورزشکاران رژیم پر پروتئین است، اما از رژیم کتو می‌توان به عنوان یکی از بهترین رژیم‌ها برای ورزشکاران نام برد، چرا که قدرت بدنی آن‌ها را افزایش داده و باعث رشد عضلانی خواهد شد.

 

رژیم کتوژنیک چه معایبی دارد؟

معایب رژیم کتوژنیک، جدی و شایع نیستند اما یبوست، افت قند خون و سوء هاضمه از عوارض احتمالی رژیم لاغری کتو می‌باشد؛ همچنین عوارض غیر رایج‌تری مثل سنگ کلیه، اسیدی شدن بدن، افزایش چربی خون، بوی بد دهان و"آنفولانزای کتو" که ممکن است شامل سردرد ، ضعف و تحریک‌پذیری شود، نیز محتمل است.

 

رژیم کتوژنیک برای چه افرادی مناسب نیست؟

رژیم کتوژنیک را می‌توان یکی از ایمن‌ترین رژیم‌های لاغری دانست، اما چند گروه خاص اگر می‌خواهند این رژیم را شروع کنند، باید با پزشکشان مشورت کنند:

  1. مبتلایان به فشار خون
  2. مبتلایان به دیابت
  3. مبتلایان به چربی بالای خون
  4. مادران باردار و شیرده

فراموش نکنید که شما صرفا ممنوعیتی در رژیم کتوژنیک ندارید، اما این رژیم غذایی می‌تواند برای شما مفید یا مضر باشد، به همین دلیل باید با پزشک مشورت کنید.

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید