دندانپزشکی و سلامت دهان

علت ریزش مو در زنان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

چرا زنان ریزش مو را تجربه می کنند؟ اگر شما هم به دنبال دانستن علل و همچنین راهکارهای عملی هستید، تنها لازم است این مقاله را بخوانید.

زنان و ریزش مو

آیا بیش از آنچه باید موهای خود را از دست می‌دهید و نمی‌دانید چه کاری می توانید برای آن انجام دهید؟ بهترین راه برای فکر کردن در مورد نحوه رشد مو، تصور یک باغ است. اینکه موها چقدر خوب رشد می‌کنند کاملاً نتیجه آنچه در زیر زمین در قسمت ریشه و پایین‌تر اتفاق می‌افتد است. مانند باغ یک چرخه طبیعی مو باید منجر به یک محصول شود که مو است. یکی از دلایل ریزش مو، عدم تبدیل چرخه و فرایند طبیعی زیر پوست سر به مو است. چیزهایی که مانند دارو، بیماری، عفونت یا مواد شیمیایی با چرخه تداخل دارند می‌توانند مانع شکل گیری صحیح مو شوند. و هر چیزی که بتواند چرخه را از بین ببرد می‌تواند باعث ریزش مو شود. اگرچه ریزش مو ممکن است به عنوان یک مشکل برجسته در مردان به نظر برسد طوری که مرد کچل شود اما زنان هم موهای خود را از دست می‌دهند یا موها نازک می‌شوند. اکثر زنان در 50 یا 60 سالگی متوجه ریزش مو می‌شوند اما ممکن است در هر سنی و به دلایل مختلف اتفاق بیفتد از این رو در ادامه بیشتر درمورد ریزش مو در زنان صحبت خواهیم کرد.

 

 

رشد موها

موها در سه چرخه مختلف رشد می‌کنند:

  • آناژن
  • کاتاژن
  • تلوژن

حدود 90 درصد موهای سر در مرحله آناژن یا رشد هستند که از دو تا هشت سال طول می‌کشد. کاتاژن یا مرحله گذار، معمولاً 2-3 هفته طول می‌کشد که در طی آن فولیکول مو کوچک می‌شود. در طول چرخه تلوژن که حدود دو تا چهار ماه طول می‌کشد، موها استراحت می‌کنند. اکثریت موها روی پوست سر در حال رشد هستند. فقط حدود 10 درصد از رشته‌ها در حال انتقال یا استراحت در هر زمان هستند. مو برای اکثر مردم سالانه حدود 15 سانتی متر رشد می‌کند.

 

همه چیز درباره شگفتی های کاشت مو به روش dhi

 

ریزش مو در زنان

اکثر مردم روزانه بین 50 تا 100 تار مو از دست می‌دهند. در روزهایی که موها شسته می‌شوند افراد می‌توانند تا 250 تار را از دست بدهند. اما برای حفظ موها از شستشو اجتناب نکنید زیرا به هر حال در نهایت می‌ریزد. برای افراد راه‌هایی وجود دارد که بدانند آیا موها در حال کم پشت شدن یا ریزش با سرعت بیشتری هستند یا خیر. به طور مثال هنگام بیدار شدن از خواب صبح، ممکن است مقدار زیادی مو روی بالش باشد. هنگامی که موهای خود را به خصوص بدون کشیدن شانه می‌کنید، مو بیش از حد معمول در شانه باقی می‌ماند. نشانه‌های بصری دیگری نیز وجود دارد که در ریزش مو در زنان مطرح است. اگرچه موهای مردان از پیشانی یا تاج سر کاهش می‌یابد اما در زنان بیشتر در یک سوم بالای ناحیه سر موها نازک می‌شوند. گاهی زنان ممکن است وقتی موهایشان به عقب کشیده می‌شود قسمتی را ببینند که به تدریج وسیع‌تر می شود و بیشتر از حالت طبیعی پوست سر خود را مشاهده می‌کنند. وقتی بیمار با نگرانی در مورد ریزش مو مواجه می‌شود ترکیبی از روش ها برای تشخیص وجود دارد. معمولاً آزمایش اولیه خون انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که غده تیروئید یا بیماری خود ایمنی وجود ندارد.

 

 

مزایای کاشت مو به روش میکروگرافت

همه چیز درباره کاشت مو به روش fit

 

علت ریزش مو در زنان

ریزش مو در زنان به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به هر یک از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

ژن

یک راه دیگر برای تشخیص علت مشکل ریزش مو در زنان فقط با نگاه کردن و گوش دادن است. باید دید مادر، خاله، عمه‌ها یا مادربزرگ‌های بیمار چگونه به نظر می‌رسند. استفاده از بزرگنمایی روی پوست سر می‌تواند نشان دهد که اندازه فولیکول‌های زن متفاوت است؛ برخی از آنها ضخیم و برخی دیگر نازک هستند. اینها دو نشانه گویای ریزش مو هستند که به آن آلوپسی آندروژنتیک نیز گفته می‌شود. بیماری آلوپسی آندروژنتیک ارثی است که حدود 30 میلیون زن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و رایج ترین نوع ریزش مو است که در حدود 50 درصد از زنان این اتفاق می‌افتد. اگرچه ریزش مو در زنان بیشتر در اواخر دهه 50 یا 60 رخ می‌دهد اما می‌تواند در هر زمان حتی در دوران نوجوانی نیز اتفاق بیفتد. به طور معمول هر بار که یک فولیکول معمولی مو ریخته می‌شود ، موهایی با اندازه یکسان جایگزین می‌شوند اما در زنانی که دارای ریزش موی زنانه هستند، موهای جدید نازک‌تر هستند و همچنان فولیکول‌های مو در حال کوچک شدن هستند و سرانجام رشد آنها به طور کلی متوقف می‌شود.

 

 

پزشکی

اگر اندازه فولیکول‌های مو یکنواخت باشد یا ریزش مو ناگهانی باشد احتمالاً علت آن چیزی غیر از وراثت مانند یک بیماری است. طیف گسترده‌ای از شرایط وجود دارد که می‌تواند باعث ریزش مو در زنان شود‌ که از شایع‌ترین آنها بارداری، اختلالات تیروئید و کم خونی است. برخی دیگر شامل بیماری‌های خود ایمنی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت سبورئیک (اگزمای سبورئیک) است. شیمی درمانی و سرطان از دلایل دیگر ریزش مو در زنان است.

 

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی عمدتا در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی اتفاق می‌افتد. اگرچه بین یائسگی و ریزش مو رابطه وجود دارد اما بهتر است گفته شود که رابطه کاملا مستقیمی وجود ندارد. ممکن است یائسگی و ریزش مو در زنان فقط در یک سن رخ دهد.

 

استرس و سایر شرایط

از دلایل دیگر ریزش مو شامل استرس شدید است. آسیب جسمی مانند جراحی یا بیماری شدید، کاهش چشمگیر وزن در مدت زمان کوتاه مصرف بیش از حد ویتامین A نیز در ریزش مو در زنان نقش دارند. ریزش مو در زنان می‌تواند چند هفته تا شش ماه پس از هر یک از این تجربیات رخ دهد. ممکن است کسی جراحی کند و حالش خوب باشد و دو هفته بعد موهایش شروع به ریزش کند.

 

مواد شیمیایی و زیبایی

کارهایی همچون رنگ کردن، استفاده بیش از حد از شامپو، بافت آفریقایی، فر کردن مو و ... همگی از دلایلی هستند که در کوتاه مدت یا در دراز مدت باعث ریزش مو در زنان می‌شوند زیرا آسیب شدیدی به موها، پوست سر و ریشه مو وارد می‌کنند.

 

 

رژیم غذایی

رژیم غذایی کم پروتئین یا رژیم غذایی با محدودیت شدید کالری نیز می‌تواند باعث ریزش مو در زنان شود.

 

کمبود ویتامین | ریزش مو در زنان کمبود چه ویتامینی است؟

ویتامین‌ها نقش مهمی در بدن دارند. هنگامی که ریزش مو در زنان ایجاد می‌شود، یکی از مسائلی که مطرح می‌شود کمبود ویتامین در بدن است. ویتامین‌هایی که کمبود آن باعث ریزش مو می‌شود عبارتند از:

  • ویتامین D
  • بیوتین (ویتامین B7)
  • ویتامین A
  • آهن
  • ویتامین E‌

 

 

بهترین زمان مصرف ویتامین ها و قرص های تقویتی چه زمانی است؟

 

درمان ریزش مو در زنان

پس از اینکه به علت ریزش مو در زنان پی برده شد، درمان آغاز می‌شود. گاهی ریزش مو در زنان موقتی بوده و پس از مدتی قطع می‌شود اما اگر ریزش مو همچنان ادامه یابد باید درمان شود. بهترین راه مراجعه به متخصص پوست و مو است تا علت ریزش مو را ریشه یابی کند. پس از آن در صورت نیاز انواع مکمل‌ها و ویتامین‌ها تجویز می‌شود و سایر داروهایی که برای کاهش ریزش مو موثر هستند نیز تجویز خواهد شد. اگر درمان با هیچ یک از این عوامل امکان پذیر نباشد آزمایش خون تجویز می‌شود و ابتلا به بیماری‌های دیگر نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. برخی از داروهای ریزش مو در زنان عبارتند از:

  • داروهای ضد آندروژن
  • ماینوکسیدیل
  • فیناستراید
  • کانازول
  • کتوکونازول
  • اسپیرونولاکتون
  • کورتیکو استروئید
  • داروهای مقابله با عفونت‌های قارچی
  • داروهای کنترل یائسگی

 

 

برای تقویت مو چه بخوریم ؟ | 11 ماده غذایی مفید برای مو

 

ریزش مو شدید دارم چیکار کنم؟

راهکارهای زیر در کنار درمان پزشکی به کاهش ریزش مو در زنان کمک می‌کنند از جمله:

1. هنگامی که موها کثیف است فقط به ریشه مو شامپوی مناسب زده و با قسمت بالشت انگشتان (سر انگشتان) به آرامی کف سر سر را ماساژ دهید تا جریان خون بیشتر شود.

2. از نرم کننده فقط برای قسمت انتهایی مو استفاده کنید و به هیچ عنوان اجازه برخورد نرم کننده مو را با ریشه و کف سر ندهید.

3. از استایل‌ مناسب مو استفاده کنید. داشتن ظاهری برازنده حق شماست اما استفاده بیش از حد از سشوار، اتوی مو، فر کننده، ژل، تافت، محکم بستن موها و غیره باعث می‌شود ریزش مو را تجربه کنید. اجازه دهید موها در هوای آزاد به طور طبیعی خشک شوند یا از حوله سر پس از حمام استفاده کنید.

4. تا می‌توانید مایعات مصرف کنید. حفظ رطوبت بدن نقش موثری در کاهش ریزش مو در زنان دارد.

5. از استرس و عصبانیت خودداری کنید.

6. مصرف الکل و سیگار را کنار بگذارید.

7. از شانه چوبی برای شانه کردن موها استفاده کنید.

 

 

 

 

 

برچسب ها:
ریزش مو
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید