دندانپزشکی و سلامت دهان

معرفی بهترین سمعک گوش | سمعک نامرئی و داخل گوش

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

سمعک کمک می کند تا بشنویم...

سمعک وسیله‌ای برای شنیدن

شاید نام هلن کلر را شنیده باشید. هلن کلر کسی بود که با وجود نابینایی و ناشنوایی یکی از بزرگ‌ترین خدمت‌ها به بشر را انجام داد. هلن کلر در جایی گفته است: اگر این فرصت به من داده می‌شد که یکی از دو حس خود را بازیابم، ترجیح می‌دادم نابینا بمانم ولی بشنوم. همین جمله کوتاه هلن کلر کافی است تا به اهمیت شنوایی پی ببریم. افرادی هستند که شنوایی خود را کامل از دست نداده‌اند و با سمعک می‌توانند صداها را بشنوند. سمعک ابزار کمک شنوایی است که درون گوش قرار می‌گیرد و صداها را به گونه‌ای تبدیل می‌کند تا فرد بتواند بشنود. در ادامه بهترین سمعک گوش را معرفی خواهیم کرد. با ما در سایت خوب میشی همراه بمانید.

 

 

چرا باید از سمعک استفاده کرد؟

کم شنوا بودن به معنای ناشنوا بودن نیست بلکه فرد اندکی شنوایی باقی مانده دارد که با استفاده از سمعک جلوی پیشرفت ناشنوایی را گرفته و قادر خواهد بود همانند افراد سالم و عادی اما کمی متفاوت‌تر بشنود. کم شنوایی دلایل مختلفی دارد که عبارتند از:

  • مادرزادی (ژنتیکی)
  • بیماری‌ها یا اتفاقات خاص در دوران بارداری مادر
  • بیماری، ترس، شوک عصبی، استرس و ... که روی عصب شنوایی تاثیر می‌گذارند
  • تومور
  • فشار بیش از حد در پرده گوش
  • ضربه مانند سیلی خوردن، تصادف و ...
  • جرم گرفتن بیش از حد گوش‌ها
  • داروها
  • عفونت
  • پاره شدن پرده گوش
  • پیری

افراد کم شنوا نیاز به مدارای بیشتر دارند و گاه ممکن است در کنار استفاده از سمعک نیاز به لب خوانی داشته باشند طوری‌که از آن‌ها به صورت مکمل استفاده می‌کند. هرچه زودتر کم شنوایی فرد تشخیص داده شود راحت‌تر می‌توان شنوایی باقی مانده را قبل از اینکه کامل از دست برود حفظ کرد. کم شنوایی می تواند در یک گوش و یا در هر دو گوش اتفاق بیفتد.

 

 

علائم و راه های درمان عفونت گوش در بزرگسالان

 

بهترین سمعک گوش

برای شناخت بهترین سمعک گوش باید گفت انتخاب بهترین نوع سمعک صرفا فقط نوع مارک آن نیست. متخصص شنوایی سنجی به کمک موارد زیر سمعک متناسب و سازگار را تجویز می‌کند:

  • نوار گوش
  • میزان شنوایی باقی مانده
  • سن و سال فرد متقاضی
  • علت کم شنوایی
  • میزان فعالیت فرد متقاضی

از این رو انواع سمعک‌ها در بازار وجود دارد. بنابراین به جای تجویز خودسرانه سمعک به دیگران به ادیولوژی (متخصص شنوایی سنجی) مراجعه کرده و از او بخواهید با ارزیابی کامل شنوایی شما را یاری کند. شاید نیاز باشد همزمان با ادیولوژی با متخصص گوش، حلق و بینی نیز در ارتباط باشید.

 

 

علل و علائم عفونت گوش چیست ؟ | درمان عفونت گوش

 

انواع سمعک از نظر شکل ظاهری

شناخت انواع سمعک کمک می‌کند تا بهترین سمعک گوش انتخاب شود. سمعک‌ها از نظر ظاهری به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • سمعک‌های پشت گوش
  • سمعک‌های داخل گوش

سمعک‌های پشت گوش مرئی بوده که به راحتی دیده می‌شود. سمعک‌های داخل گوش نامرئی هستند و با کمی دقت می‌توان آن‌ها را دید. در ادامه هر یک از انواع سمعک‌ها را توضیح خواهیم داد.

 

 

انواع سمعک پشت گوشی

سمعک‌های پشت گوش خود به دسته تقسیم می‌شوند:

 

سمعک‌های پشت گوشی که بلندگو  در قسمت پشت گوش قرار دارد

سمعک‌های پشت گوشی همان طور که از نام آن پیداست محفظه‌ای پشت گوش قرار گرفته که بلندگو (رسیور) درون آن تعبیه شده است و توسط شلنگی با قالب داخل گوش وصل است و برای افرادی که کم شنوایی شدید دارند کاربردی است که محدوده نسبتا وسیعی از کم شنوایی را پوشش می‌دهد.

 

سمعک‌های پشت گوشی ریک یا رایت که بلندگو داخل مجرای گوش قرار می‌گیرد (RITE و RIC)

ریک و رایت هر دو به یک نوع سمعک اشاره دارند. در این نوع سمعک‌ها محفظه‌ای کوچک پشت گوش قرار گرفته و توسط سیمی نازک و منعطف قسمت پشت گوش را به بلندگو (رسیور) متصل می‌کند که رسیور در قالب درون گوش جای می‌گیرد. سمعک‌های ریک یا رایت برای کم شنوایی شدید به کار می‌رود اما تا محدوده کمی می‌تواند آن را پوشش دهد به همین دلیل مناسب هر فردی نخواهد بود. به دلیل باریک بودن سیم شاید ظاهر زیباتری بیشتری نسبت به سمعکی که بلندگوی آن در پشت گوش قرار دارد داشته باشد اما باید ظریف بودن آن را در نظر گرفت و دقت کرد به جایی مانند برس شانه گیر نکند.

 

 

بهترین سمعک گوش از نوع پشت گوشی کدام است؟

بهترین سمعک گوش با توجه به شرایط فرد توسط متخصص شنوایی تجویز می‌شود بنابراین نمی‌توان گفت کدام یک از آن‌ها بهتر است. مورد دیگری که باید یادآور شویم این است که بهتر و بلندتر شنیدن مهم‌تر از ظاهر سمعک است به همین دلیل صرفا به خاطر ظاهر سمعک نوع خاصی از آن را انتخاب نکرده و بر روی آن پافشاری نکنید.

 

بیماری لوپوس چیست؟ | علائم، علل و درمان

 

انواع سمعک نامرئی | بهترین سمعک داخلی گوش

سمعک‌های نامرئی برای افرادی به کار می‌رود که میزان کم شنوایی آن‌ها متوسط و خفیف است که به چهار دسته طبقه بندی می‌شود.

 

 

سمعک نامرئی IIC

یکی از انواع بهترین سمعک گوش از نوع نامرئی سمعک IIC است که در درون مجرای گوش خارجی قرار می‌گیرد طوری که قابل رویت نیست. IIC مختصر شده invisible in canal می‌باشد کوچک و مخفی است و عموما برای افرادی استفاده می‌شود که کم شنوایی متوسط یا خفیفی دارند زیرا رسیور کوچکی دارد. برخی از افراد ترجیح می‌دهند چون اولین بار است که از سمعک استفاده می‌کنند نامرئی باشد که بهتر است با ادیولوژی مشورت کنند تا با توجه به شرایط مناسب با نامناسب بودن سمعک IIC را بررسی کند. قالب گیری یکی از مهم‌ترین بخش‌های سمعک IIC است که باید در نهایت دقت و حوصله انجام شود تا هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن سمعک از گوش بیرون نیاید و سوت نزند (صدایی ناهنجار تولید نکند). سمعک IIC برای نوزادان مناسب نیست و فقط برای بزرگسالان تجویز می‌شود.

 

 

سمعک نامرئی CIC

یکی از انواع بهترین سمعک گوش از نوع نامرئی سمعک CIC  است. سمعک CIC   اختصار شده completely in canal است که از سمعک‌های IIC بزرگتر است بنابراین ممکن است کمی دیده شود. سمعک CIC   برای افرادی مناسب است که میزان کم شنوایی آن‌ها متوسط رو به شدید است. در سمعک‌های  قالب گیری بسیار مهم است تا صداهای گفتاری به خوبی تقویت شده و هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن از گوش بیرون نیاید.

 

سمعک داخل کانال (ITC)

یکی از انواع بهترین سمعک گوش از نوع نامرئی سمعک ITC است که داخل کانال گوش در قسمت بیرونی مجرای گوش قرار می‌گیرد و برای کم شنوایی ملایم رو به شدید کاربرد دارد و از سمعک‌های CIC  و IIC بزرگتر است. به سمعک‌های ITC نامرئی گفته می‌شود اما در اصل نامرئی نبوده و تا حدودی دیده می‌شود اما مانند سمعک‌‌های پشت گوش شلنگ متصل به قالب گوش ندارد به همین دلیل در دسته نامرئی‌ها جای گرفته است. افرادی که مهارت دست و بینایی ضعیفی دارند یکی از بهترین‌های سمعک گوش برای آن‌ها سمعک داخل کانال (ITC) است.

 

سمعک داخل گوش (ITE)

یکی از انواع بهترین سمعک گوش از نوع نامرئی سمعک ITE است که از سمعک داخل کانال (ITC) بزرگتر بوده و همانند آن فاقد شلنگ متصل با قالب گوش می‌باشد و معمولا تا نیمه پایینی گوش خارجی یا کل گوش خارجی قرار می‌گیرد. تمام قطعات سمعک ITE در یک پوسته پلاستیکی قرار گرفته است و هر چند سال یکبار نیاز به تعویض پوسته است.

 

5 راه پیشگیری از ام اس با ورزش و تغذیه

 

 

انواع سمعک گوشواره‌ای

سمعک گوشواره‌ای از سال 2007 میلادی به بازار عرضه شده است که بیشتر بانوان سراغ آن می‌روند. هنگامی که امواج صوتی به آن منتقل می‌شود با توجه با طول موج دریافتی، موج‌هایی را با سیگنال‌های رنگی از خود نشان می‌دهد. بر خلاف سایر انواع سمعک‌ها، سمعک‌های گوشواره‌ای کاربرد چندانی نداشته و استقبال زیادی از آن نشده است.

 

بهترین سمعک برای وزوز گوش

برخی از افراد کم شنوا نیستند اما در گوش خود احساس وزوز دارند، گروهی دیگر نیز کم شنوا بوده و همزمان با کم شنوایی در گوش خود وزوز را احساس می‌کنند از این رو نیاز است ابتدا به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کرده و در صورتی که نیاز است دارو مصرف کنند اما گاهی دارو جوابگو نبوده و ممکن است در کنار آن یا به تنهایی نیاز به استفاده از سمعک باشد. وزوز به گونه‌ای است که فرد در ساعات مختلف شبانه روز در گوش خود اصواتی را می‌شنود که منبع خارجی ندارد. برخی از انواع سمعک‌ها در رفع وزوز گوش موثر بوده که نوع آن باید توسط متخصص شنوایی سنجی تعیین شود و تنظیمات ویژه‌ای به آن داده شود.

 

 

سمعک برای کار کردن به چه چیزی نیاز دارد؟

حتی اگر بهترین سمعک گوش را هم در اختیار داشته باشید نیاز به باتری مخصوص آن دارید که با توجه به زمان استفاده، میزان بلندی صدا و ... پس از مدت زمانی نیاز به تعویض باتری است. هر سمعکی باتری منحصر به فردی دارد که متخصصان شنوایی سنجی آن را به شما معرفی خواهند کرد.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید