دندانپزشکی و سلامت دهان

روز اول پریودی چی بخوریم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
تعداد رای‌دهندگان:
۱۲
۵

در روز اول پریودی چه بخوریم تا این دوره راحت تر و ساده سپری شود؟

تغذیه در روز اول پریودی بسیار مهم است زیرا بدن در این زمان دچار تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی زیادی می‌شود. تغییرات به وجود آمده می‌توانند علائم و ناراحتی‌هایی مانند دردهای شکمی، خستگی، تغییرات خلقی و ضعف را به همراه داشته باشند. تغذیه مناسب می‌تواند به مدیریت این علائم کمک کند و انرژی بدن را حفظ کند. روز اول پریودی چی بخوریم؟ مهم‌ترین سوالی است که هر بانویی باید جواب آن را بداند.

 

بهترین خوراکی ها برای روز اول پریودی

 

چرا تغذیه روز اول پریودی مهم است؟

پریود شدن نشان از سالم بودن رحم بوده که تغییرات زیادی در هورمون‌ها ایجاد می‌شود. روز اول قاعدگی با خونریزی یا لکه بینی آغاز می‌شود. در روز اول پریودی، بدن نیاز به تغذیه‌ای مناسب دارد تا بتواند علائم ناخوشایند و ناراحت‌کننده را مدیریت کرده و مانع از به وجود آمدن نوسانات خلقی و روحی شدید شود. به طور کلی دلایل اهمیت تغذیه در اولین روز قاعدگی به شرح زیر است:

 

1. جبران مواد مغذی از دست رفته

در طول پریود به‌ ویژه در روزهای اول که خونریزی شدیدتر است بدن مقدار قابل توجهی از آهن و دیگر مواد معدنی را از دست می‌دهد. مصرف غذاهای غنی از آهن و ویتامین‌ها به جبران این مواد کمک کرده و از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

 

2. کاهش درد و التهاب

برخی غذاها و نوشیدنی‌ها دارای خواص ضد التهابی هستند که می‌توانند به کاهش دردهای شکمی و عضلانی کمک کنند. مصرف دمنوش‌های زنجبیل یا غذاهای حاوی امگا-3 می‌تواند التهاب و درد را کاهش دهد.

 

3. حفظ انرژی و کاهش خستگی

تغییرات هورمونی در روز اول پریود می‌تواند منجر به کاهش سطح انرژی و احساس خستگی شود. مصرف غذاهای غنی از پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده به حفظ سطح انرژی و بهبود خلق ‌و خو کمک می‌کند.

 

 

4. تنظیم خلق و کاهش اضطراب

تغییرات هورمونی می‌تواند باعث نوسانات خلقی و افزایش اضطراب شود. برخی غذاها مانند شکلات تلخ یا موز که حاوی مواد مغذی مثل منیزیم و سروتونین هستند تا حدودی می‌توانند به بهبود خلق و خو و نوسانات روحی - روانی کمک کنند.

 

5. حفظ هیدراتاسیون و کاهش نفخ

نوشیدن آب و مایعات کافی در روز اول پریود بسیار مهم است. کم‌آبی می‌تواند علائم نفخ و سردرد را تشدید کند. مصرف مایعات کافی به حفظ تعادل الکترولیت‌ها و کاهش نفخ کمک می‌کند.

 

6. کمک به هضم و جلوگیری از مشکلات گوارشی

در دوران پریود برخی افراد دچار مشکلات گوارشی مانند یبوست یا اسهال می‌شوند. مصرف غذاهای پر فیبر و هضم ‌شونده می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند.

 

 

بهترین خوردنی‌ها در روز اول پریودی

روز اول پریودی چی بخوریم؟ تغذیه روزهای آغازین قاعدگی بسیار مهم است بنابراین در انتخاب مواد غذایی و نوشیدنی‌ها باید دقت کرد. در ادامه چند مورد از غذاهایی که مصرف آن‌ها مفید و سودمند  می‌باشد آورده شده است:

 

1. غذاهای غنی از آهن

برخی از مواد غذایی سرشار از آهن هستند. گوشت قرمز، مرغ، ماهی، اسفناج و حبوبات از جمله مواردی هستند که به جبران آهن از دست رفته در اثر خونریزی ناشی از پریودی کمک می‌کنند.

 

2. مواد غذایی حاوی منیزیم

منیزیم می‌تواند به کاهش دردهای عضلانی کمک کند. خوراکی‌هایی مانند بادام، آووکادو، موز و دانه‌های کدو تنبل برای روز اول پریودی مفید هستند.

 

3. غذاهای غنی از امگا 3

امگا 3 می‌تواند التهاب و درد را کاهش دهد. ماهی‌های چرب مثل سالمون، دانه‌های چیا و گردو منابع خوبی از امگا-3 هستند که در روز اول پریودی خوردن آن‌ها مفید است.

 

4. میوه‌ها و سبزیجات تازه

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب کمک کنند.

 

 

5. مواد غذایی حاوی کلسیم

کلسیم نقش مهمی در کاهش دردهای قاعدگی و تنظیم انقباضات عضلانی دارد. لبنیات مثل ماست، شیر و پنیر، همچنین سبزیجاتی مثل بروکلی و بادام منابع خوبی از کلسیم هستند که می‌توان آن‌ها را در لیست خوردنی‌های روز اول پریودی جای داد.

 

6. فیبر

مصرف غذاهای پرفیبر مثل جو دوسر، حبوبات و میوه‌هایی مانند سیب و گلابی می‌تواند به بهبود هضم و جلوگیری از یبوست کمک کند. برخی افراد در دوران پریود با مشکلات گوارشی مواجه می‌شوند که فیبر می‌تواند به تسهیل این مشکل کمک کند و اجازه شدیدتر شدن مشکلات گوارشی را ندهد.

 

بهترین غذاها برای روز اول پریودی

 

7. زنجبیل

زنجبیل خواص ضد التهابی و ضد درد دارد که به کاهش دردهای قاعدگی کمک می‌کند. زنجبیل به شکل‌های مختلف موجود است و به دلیل طبع گرمی که دارد مصرف آن برای روز اول پریودی مناسب است.

 

8. شکلات تلخ

شکلات تلخ (با محتوای کاکائو بیش از 70%) حاوی منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به بهبود خلق و کاهش درد کمک کنند. هرچند که شکلات تلخ جزو خوردنی‌های پیشنهادی روز اول قاعدگی محسوب می‌شود اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

 

 

9. آب نارگیل و آبمیوه‌های طبیعی

نوشیدنی‌هایی مثل آب نارگیل و سایر آبمیوه‌های طبیعی می‌توانند به حفظ الکترولیت‌های بدن کمک کنند و انرژی فرد را که احساس خستگی یا بیحالی می‌کند افزایش دهند.

 

10. غذاهای گرم و مغذی

سوپ‌ها و غذاهای گرم مثل سوپ مرغ یا عدس می‌توانند به فرد احساس خوبی داده و دستگاه گوارش را آرام کنند. غذاهای گرم که حاوی مواد مغذی هستند مواد مفید و لازم را به بدن می‌رسانند بنابراین جزو بهترین خوردنی‌ها در روز اول پریودی به شمار می‌آیند.

 

11. آب و مایعات کافی

در دوره پریودی بیش از هر دوره دیگری بدن کم آب و دهیدراته می‌شود. نوشیدن آب کافی برای جلوگیری از احساس نفخ و کم ‌آبی بدن بسیار مهم است. دمنوش‌های گیاهی می‌توانند به کاهش درد و آرامبخشی کمک کنند که در ادامه چند مورد نام برده شده است که می‌توان آن‌ها را در روز اول قاعدگی و سایر روزها در حد اعتدال مصرف کرد:

  • دمنوش زنجبیل: زنجبیل خواص ضد التهابی و ضد درد دارد که می‌تواند به کاهش دردهای قاعدگی کمک کند. کافی است یک تکه کوچک زنجبیل تازه را در آب داغ گذاشته و بعد از چند دقیقه نوشید.
  • دمنوش نعناع: نعناع دارای خاصیت ضد اسپاسم است که به کاهش انقباضات رحمی و دردهای شکمی کمک می‌کند. همچنین دمنوش نعناع به بهبود حالت تهوع و ایجاد آرامش کمک می‌کند.
  • دمنوش رازیانه: رازیانه به خاطر خاصیت ضد اسپاسم و ضد نفخ مشهور بوده و می‌تواند به کاهش دردهای شکمی و نفخ کمک کند. برای تهیه دمنوش رازیانه می‌بایست یک قاشق چای‌خوری دانه‌های رازیانه را در آب جوش گذاشته و پس از چند دقیقه میل نمود.
  • دمنوش بابونه: بابونه به آرام‌بخشی و کاهش اضطراب کمک می‌کند و خاصیت ضد التهابی دارد که می‌تواند دردهای قاعدگی را تسکین دهد. نوشیدن یک فنجان دمنوش بابونه قبل از خواب به فرد کمک می‌کند تا خواب باکیفیت‌تری داشته و بهتر استراحت کند.
  • دمنوش دارچین: دارچین خاصیت گرم‌کننده و ضد التهابی دارد که می‌تواند به کاهش دردهای قاعدگی کمک کند. برای تهیه دمنوش دارچین کافی است یک چوب دارچین را در آب جوش قرار داده و فرصت داد تا چند دقیقه دم بکشد.
  • دمنوش تمشک قرمز: برگ‌های تمشک قرمز به عنوان تقویت‌کننده رحم شناخته می‌شوند و می‌توانند به کاهش انقباضات و دردهای قاعدگی کمک کنند. این دمنوش می‌تواند به تنظیم هورمون‌ها کمک کند بنابراین جزو یکی از بهترین نوشیدنی‌ها در روز اول پریودی است.

 

 

فرصت مطالعه: 

 

روز اول پریودی چی بخوریم؟

 

نکات مهم در روز اول پریودی

همانقدر که تغذیه روز اول پریودی مهم است، نکاتی وجود دارند که می‌بایست آن‌ها را رعایت نمود تا این دوره قاعدگی به خوبی و خوشی تمام شود. از مهم‌ترین مواردی که درباره خورد و خوراک روزهای اول پریودی باید در نظر گرفت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. وعده‌های کوچک و مکرر: به جای خوردن وعده‌های بزرگ بهتر است وعده‌های غذایی کوچک و مکرر را انتخاب کرد. این کار می‌تواند به حفظ سطح انرژی و جلوگیری از احساس نفخ کمک کند.

2. کاهش مصرف نمک: نمک بیش از حد می‌تواند به احتباس آب و تشدید نفخ منجر شود. توصیه می‌شود مصرف نمک را به حداقل رسانده و به جای آن از ادویه‌ها و گیاهان معطر برای طعم‌دهی به غذا استفاده نمود.

3. کاهش مصرف قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار: کافئین می‌تواند انقباضات رحمی و دردهای قاعدگی را تشدید کند. بهتر است در این روزها مصرف قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار را کاهش داده و به جای آن از دمنوش‌های گیاهی یا چای سبز استفاده نمود.

 

اهمیت تغذیه مفید در روز اول قاعدگی

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله