دندانپزشکی و سلامت دهان

پریود مردانه چیست ؟ | همه چیز درباره پریود مردانه

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
تعداد رای‌دهندگان:
۴
۵

آیا دوست دارید درباره پریود مردانه بدانید؟ + علائم و درمان

پریود مردانه چیست ؟ | همه چیز درباره پریود مردانه

آیا می‌دانید پریود مردانه چیست؟ تا به حال چیزی درباره پریود مردانه شنیده‌اید؟ بله! پریودی تنها مختص بانوان نیست. پسران و مردان نیز پریود می‌شوند اما درمورد پریودی مردانه کمتر در اینترنت، فضاهای مجازی و کتاب‌ها مطلب نوشته شده است و شاید به همین دلیل است که ناشناخته مانده است. با شناخت علائم پریود مردانه قادر خواهید بود که تناقض مردان و زنان را بهتر بشناسید و اطلاعات عمومی خود را افزایش دهید. اگر تا به حال چیزی از پریود مردانه نشنیده‌اید و نمی‌دانسته‌اید با ما در سایت خوب میشی همراه بمانید تا ابتدا درمورد تستوسترون و سپس پریود مردان صحبت کنیم.

 

 

تستوسترون

یکی از هورمون‌های مهم در بدن انسان تستوسترون نام دارد که در دوران جنینی نقشی مهم در تعیین جنسیت جنین دارد. تستوسترون با نام انگلیسی Testosterone عامل رشد اندام تناسلی جنس مذکر است و نقش مهمی در بلوغ مردان، رشد مو، تغییرات دستگاه تناسلی و همچنین جهش‌های رشدی ایفا می‌کند. میزان تستوسترون بدن آقایان در طول روز چندین بار تغییر می‌کند و صبح‌ هنگام به بالاترین میزان خود و عصر و شب‌ها به پایین‌ترین مقدار می‌رسد.

 

 

کمترین میزان قابل قبول برای سطح تستوسترون در بدن مردان 300 نانو گرم در دسی لیتر است که کمبود آن خطرناک است. ممکن است پزشک برای اطمینان از پایین بودن آن چند بار تقاضای آزمایش برای بررسی سطح تستوسترون نماید تا از نتیجه حاصل شده مطمئن شود. از نشانه‌های کمبود تستوسترون در آقایان می‌توان عوامل زیر را بر شمرد:

  1. تغییرات خلق و خو
  2. افسردگی
  3. خستگی
  4. اختلال در خواب
  5. از دست دادن توده عضلانی (لاغری)
  6. کاهش تراکم استخوان
  7. افزایش چربی بدن

پس از 30 سالگی به طور طبیعی میزان تستوسترون در بدن مردان کاهش می‌یابد. هنگامی که سطح تستوسترون در جنس مذکر کاهش می‌یابد با توجه به نشانه‌های کمبود تستوسترون می‌تواند حالاتی در مردان رخ دهد که نشان دهنده بروز پریودی است.

بیشتر بخوانید: ژنیکوماستی مردان چیست : علائم و درمان بدون جراحی

پریود مردانه چیست؟

اما سوال اصلی این است که پریود مردانه چیست ؟پریود مردانه یک وضعیتی است که در آن پروستات، یک غده قرار گرفته در پایین مثانه، بزرگ شده و فشار بیشتری را بر روی ادرار واژینا و اعضای دیگر دستگاه تناسلی مردانه ایجاد می کند.

علائم پریود مردانه شامل نیاز مکرر به ادرار کردن، دشواری در شروع و پایان ادرار کردن، جریان ادرار ضعیف، حساسیت در منطقه تناسلی، و درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن است. این وضعیت شایع در مردان بالای 50 سال است و معمولا به دلیل تغییرات طبیعی در پروستات ایجاد می شود.

درمان پربود مردانه شامل تغییرات در رژیم غذایی، داروهای تجویز شده، و در برخی موارد، جراحی است.

بهترین راه برای پیشگیری از پریود مردانه، انجام مرتب ورزش، حفظ وزن سالم، و رعایت سبک زندگی سالم است. وقتی سطح تستوسترون کاهش می‌یابد یکی از بارزترین اتفاقاتی که در آقایان رخ می‌دهد تغییر خلق و خو است که می‌تواند به صورت پرخاشگری بروز نماید و یا به صورت استرس باشد. نشانه دیگر افسردگی است. پریود مردانه با نام انگلیسی Irritable Male Syndrome که مخفف آن IMS است با نام عارضه بدخلقی مردانه یا سندروم تحریک پذیری مردانه از آن یاد می‌شود که همان‌طور که از نامش برمی‌آید نشان از تحریک پذیری بیش از حد در آقایان دارد.

 

علائم پریود مردانه

به دلیل اینکه آقایان فاقد تخمک و رحم هستند همانند بانوان در دوران قاعدگی خروج خون را تجربه نمی‌کنند. پریود در مردان به صورت تغییر در نوسانات خلقی و تغییرات هورمونی همراه است که علائم پریود مردانه از مردی به مرد دیگر متفاوت است که ممکن یک یا چند مورد از نشانه‌های زیر را داشته باشد:

  • برخی از آقایان دچار پرخاشگری شده و با بروز کوچک‌ترین اتفاقی به هم می‌ریزند
  • دایره دوستان آن‌ها محدودتر می‌شود
  • ناخودآگاه به اطرافیان کنایه و طعنه می‌زنند
  • سطح توقعات آن‌ها به طور ناگهانی بالا می‌رود
  • فاز دفاعی به خود می‌گیرند
  • ترشحات بدنی افزایش می‌یابد
  • میزان عرق بیشتر می‌شود و گاه با بوی بد همراه است
  • از انجام کارهایی که قبلا لذت می‌برده‌اند دیگر لذت نمی‌برند
  • بیش از حد دچار استرس می‌شوند
  • احساس انزوا و افسردگی می‌کنند
  • تمرکز خود را از دست می‌دهند
  • به طور ناگهانی وزن آن‌ها بالا می‌رود و سایز دور کمر آن‌ها افزایش می‌یابد
  • بی خوابی شبانه را تجربه می‌کنند
  • دچار آپنه (وقفه تنفسی در خواب) می‌شوند
  • در روابط جنسی خود دچار مشکل می‌شوند و گاه اختلال در نعوظ را تجربه می‌کنند

 

 

به طور کل تغییراتی که در آقایان رخ می‌دهد خود با آن بیگانه هستند و گویی که تبدیل به یک فرد دیگری شده‌اند که گاه لقب پیرمرد بداخلاق به آن‌ها داده می‌شود. زمان وقوع پریود مردانه کامل مشخص نیست و گاه ماهی یک بار و گاه هر چند ماه یک بار دچار چنین عارضه‌ای می‌شوند. پریود مردانه چند روز به درازا می‌انجامد که می‌تواند از چهار روز تا یک ماه باشد اما گاهی پیش می‌آید که مدت زمان پریودی مردانه چندین ماه طول می‌کشد که زندگی فرد را در همه ابعاد تحت تاثیر قرار می‌دهد که نتایج منفی به بار می‌آورد و خطرناک است.

 

درمان پریود مردانه

همان طور که اشاره کردیم مردان همانند زنان در دوران پریودی دچار به هم ریختگی هورمون‌ها می‌شوند و از لحاظ خلق و خو نوسانات شدیدی را احساس می‌کنند. ساده‌ترین راه برای درمان این است که مرد خود را بشناسد و بپذیرد که گاهی پریودی مردانه رخ می‌دهد لذا با شناخت وکنار آمدن گام بزرگی برای طی کردن این دوران برداشته است. به عنوان یک مرد می‌توانید برای درمان پریود مردانه این اقدامات را انجام دهید:

  • درمورد پریودی با همسر خود صحبت کنید و او را از حالات، انتظارات و توقعات خود آگاه کرده تا وی نیز در این مدت همکاری کند تا زمان آن بگذرد
  • اگر از نظر جنسی مشکلی پیدا نکرده‌‌اید می‌توانید رابطه جنسی داشته باشید چرا که آرامش و تمدد اعصاب بسیار موثر است
  • از عواملی که شما را از نظر روحی و عاطفی تحریک می‌کند خودداری کنید و تلاش کنید خود را آرام نگه دارید
  • کم کردن وزن از بهترین راه‌ها برای درمان پریود مردانه است چرا که کاهش وزن و کم کردن سایز دور کمر مجددا میزان تستوسترون خون را افزایش می‌دهد
  • ورزش همانند یوگا و شنا بسیار موثر است همچنین می‌توان به پیاده روی و سایر ورزش‌های هوازی مشغول شد
  • تغذیه مناسب یکی از بهترین راه‌هاست. مصرف غذاهای شور، چرب یا پر از ادویه را به حداقل برسانید
  • از مصرف الکل و دخانیات دوری کنید
  • مکمل‌های ویتامینی مانند ب6، منیزیم و کلسیم بسیار مفید هستند
  • در صورتی که دچار دیابت یا فشار خون هستید حتما پیگیر درمان خود باشید تا درمان پریود مردانه ساده‌تر صورت گیرد.

 

 

با مطالعه متن دانستید پریود مردانه چیست اما اگر علائم و دوران پریود مردانه بیش از حد طول بکشد گفته می‌شود که مرد به یک خروس جنگی تبدیل شده است و یا در غار تنهایی خود فرو رفته است باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک ضمن صحبت با بیمار، بررسی شرایط جسمی و فیزیکی وی و انجام آزمایشات پی می‌برد که آیا مرد دچار IMS شده است تا درمان پریود مردانه را آغاز کند و یا وی از اختلالات دیگری رنج می‌برد.

 

مطلب پیشنهادی:

اورولوژی چیست + همه چیز درباره متخصص اورولوژی

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید