دندانپزشکی و سلامت دهان

11 علت پریود نامنظم | آیا پریود نامنظم خطرناک است ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۳

آیا نمی دانید کی پریود میشود و ناگهان غافلگیر می شوید؟ شاید پریود نامنظم را تجربه می کنید.

پریودی نامنظم | پریود نامنظم نشانه چیست؟

یک دوره عادی از پریودی (یا قاعدگی طبیعی) برای هر خانمی متفاوت است. هر ماه یکی از تخمدان‌ها، تخمک آزاد می‌کند. در همین حال، رحم آماده می‌شود تا در صورت لقاح تخمک با اسپرم جنین تشکیل شود. اگر لقاح صورت نگیرد، دیواره رحم ریزش کرده و به صورت خون از طریق واژن خارج می‌‌شود که به عنوان دوره پریودی یاد می‌شود و به طور متوسط ​​هر 28 روز یک بار اتفاق می‌افتد. محاسبه آن از روز اول آخرین قاعدگی شروع می‌شود و در اولین روز از قاعدگی بعدی پایان می‌یابد. اگرچه چرخه متوسط ​​28 روز است اما هر چیزی به دلیل بالا پایین شدن هورمون‌ها بین 21 تا 38 روز و حتی تا 45 روز طبیعی است که حدودا یک اختلاف 24 روزه است. یک دوره قاعدگی معمولاً حدود 2 تا 8 روز طول می‌کشد. پریود نامنظم نشانه خارج شدن از دوره عادی شروع، اتمام و طول کشیدن آن (طولانی‌تر شدن یا کوتاه‌تر شدن مدت آن) است. آیا پریود نامنظم را تجربه می‌کنید؟ یعنی دقیقا نمی‌دانید کی پریود شده و کی پریودی شما تمام می‌شود؟

 

 

به چه پریودی نامنظم می‌گویند؟

در این موارد ممکن است پریود نامنظم داشته باشید:

  • زمان بین هر دوره شروع تغییر می‌کند
  • در طی یک دوره خون بیشتر یا کمتر از حد معمول از دست می‌دهید
  • تعداد روزهایی که پریود شما طول می‌کشد (دوره قاعدگی) بسیار متفاوت است.

 

میگرن قاعدگی چیست | درمان سریع سردرد پریود

 

علت پریود نامنظم | دلایل پریود نامنظم

بسیاری از موارد می‌توانند باعث پریود نامنظم شوند. تغییر در سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن می‌تواند الگوی طبیعی پریود شما را مختل کند به همین دلیل دختران جوانی که دوران بلوغ را پشت سر می‌گذارند و زنانی که به یائسگی نزدیک می‌شوند معمولاً پریود نامنظم دارند.

به طور کل علل شایع پریود نامنظم عبارتند از:

  1. تغییر در سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن
  2. داشتن دستگاه داخل رحمی آی یو دی (IUD)
  3. تغییر در قرص‌های جلوگیری از بارداری یا استفاده از داروهای خاص
  4. ورزش زیاد
  5. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  6. بارداری یا شیردهی
  7. فشار روحی و استرس
  8. تیروئید بیش فعال (پرکاری تیروئید) یا تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید)
  9. ضخیم شدن یا پولیپ دهانه رحم
  10. فیبروئید رحم
  11. چسبندگی داخل رحمی (بیماری که پزشکان آن را سندرم آشرمن می‌نامند.)

 

 

علت دیر پریود شدن چیست ؟ | عقب افتادن پریود

 

درمان پریود نامنظم

معمولا افراد به دنبال درمان پریود نامنظم نیستند مگر اینکه فرد را آزار دهد یا اگر به درمان بیماری دیگری که بر چرخه قاعدگی شما تأثیر می‌گذارد نیاز داشته باشند. سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و کم کاری تیروئید دو دلیل عمده پریود نامنظم در زنان هستند. به طور کلی هدف از درمان بازگرداندن تعادل هورمون‌ها در بدن است. اگر به PCOS مبتلا هستید پزشک ممکن است قرص‌های جلوگیری از بارداری یا سایر هورمون‌ها را برای تحریک پریود توصیه کند. اگر به کم کاری تیروئید مبتلا هستید (تیروئید کم کار) ممکن است لازم باشد هورمون‌های تیروئید مصرف کنید.

 

 

اگر بعد از 3 ماه از کنترل بارداری به روش هورمونی، پریود نامنظم دارید پزشک نوع دیگری از جلوگیری از بارداری را توصیه خواهد کرد. برخی از خانم‌ها هنگام استفاده از کپسول ضد بارداری (Nexplanon)، مدروکسی‌پروژسترون استات (Depo-Provera) یا IUD دچار پریود نامنظم می‌شوند که با مراجعه پزشک، قاعدگی نامنظم درمان دارد. تغییر سبک زندگی برخی از خانم‌ها مانند ورزش بیش از حد باعث تغییراتی در قاعدگی می‌شود. ممکن است لازم باشد تمرینات خود را کمتر انجام دهید، یا ورزش کمتری داشته باشید. اگر مشکل از استرس باشد، یادگیری نحوه کنترل استرس خود و احتمالاً گفتگو با یک مشاور می‌تواند در برطرف کردن پریود نامنظم مفید باشد.

 

پریود نامنظم دختر | علت پریود نامنظم در نوجوانان

در دختران نوجوانی که به تازگی پریود شدن را تجربه کرده‌اند بارها این اتفاق افتاده است که پریود نامنظم باشد که دو سال اول چنین اتفاقی طبیعی است چرا که هورمون‌های زنانه در حال تکامل هستند بنابراین پس از دو سال اگر پریود نامنظم جای خود را به قاعدگی‌های مرتب و منظم داد جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد اما اگر چنین نشد باید به پزشک زنان مراجعه کرد تا فرد را مورد معاینه و بررسی قرار دهد.

 

پریود نامنظم و یائسگی

هنگامی که زنی به دوره یائسگی نزدیک می‌شود هورمون‌های استروژن به تدریج کاهش می‌یابد از این رو پریود نامنظم شده و حتی ممکن است تا چندین ماه قاعدگی اتفاق نیفتد که البته ممکن است نامنظم بودن پریودها تا 5 سال طول بکشد و سپس فرد به مرحله یائسگی کامل برسد.

 

 

پریود نامنظم در دوران شیردهی

در دوران شیردهی هورمونی در بدن زنان توسط غده هیپوفیز فعال می‌شود که پرولاکتین نام دارد. وظیف هورمون پرولاکتین، تولید شیر است. هنگامی که سطح پرولاکتین در بدن بالا برود دوران شیردهی طولانی‌تر شده و مادر یا عادت ماهانه را تجربه نمی‌کند یا دچار پریود نامنظم می‌شود. هنگامی که سطح هورمون پرولاکتین پایین می‌آید در صورتی که مشکل دیگری وجود نداشته باشد، روال عادت ماهانه مادر حالت عادی پیدا کرده و پریودها منظم می‌شود. گاه به دلیل نامنظم شدن پریود در دوران شیردهی مادر تصور می‌کند که باردار است که با آزمایش ساده بارداری می‌توان به مثبت یا منفی بودن آن پی برد.

 

پریود نامنظم و بارداری | آیا پریود نامنظم باعث نازایی می‌شود؟

شاید تصور کنید هنگامی که پریود نامنظم باشد احتمال بارداری کاهش می‌یابد اما همیشه هم ناباروری به طور 100% به خاطر پریود نامنظم نیست اما در هر حال افرادی که عادت ماهانه منظم دارند راحت‌تر باردار می‌شوند. شاید پریود نامنظم به خودی خود خطرناک به نظر نرسد اما به خاطر مشکلاتی که ایجاد می‌کند همیشه توصیه می‌شود درمان صورت گیرد به خصوص یافتن روزهای دقیق تخمک گذاری در زمانی که پریود نامنظم است دشوار است چرا که دانستن روزهای تخمک گذاری و داشتن رابطه جنسی در همان روزها شانس باروری را بالا می‌برد.

 

هشدارهای سرطان دهانه رحم چیست ؟ | علائم + درمان سرطان دهانه رحم

 

عفونت و پریود نامنظم

عفونت واژن معمولا توسط باکتری ایجاد می‌شود. علائم عفونت واژن شامل موارد زیر است:

  • درد پس از رابطه جنسی
  • ترشحات بدبو
  • خونریزی بین دو دوره قاعدگی
  • تب
  • خارش و سوزش

به دلیل اینکه عفونت می‌تواند باعث بیماری‌ها و مشکلات بعدی شود، درمان آن بسیار اهمیت دارد. عفونت می‌تواند باعث بی نظمی در قاعدگی شود از این رو عادت ماهانه تغییر کرده و در زمانی پیش بینی نشده اتفاق می‌افتد.

 

پریود نامنظم و جوش صورت | قاعدگی نامنظم و تنبلی تخمدان

یکی از مشکلاتی که بانوان با عقب افتادن پریود با آن رو به رو می‌شوند، آکنه است. عموما پزشک زنان برای بررسی این مسئله از شما موارد زیر را تقاضا خواهد کرد:

  • تست تیروئید
  • آزمایش‌های هورمونی
  • سونوگرافی رحم و تخمدان‌ها

برخی از زنان به دلیل بیماری تخمدان‌های پلی کیستیک(PCOS) که نوعی اختلال هورمونی است علاوه بر پریود نامنظم، جوش در نواحی مختلف بدن به خصوص در صورت را تجربه می‌کنند. قدم اول درمان پریود نامنظم است. اگر مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد به متخصص پوست ارجاع داده خواهید شد.

 

 

قاعدگی نامنظم بعد از سقط | پریود نامنظم بعد از کورتاژ

طبیعی است پس از سقط یا کورتاژ کردن جنین هورمون‌ها به هم ریخته و مادر استرس عاطفی را تجربه می‌کند از این رو ممکن است پس از آن پریود نامنظم اتفاق بیفتد. عموما پس از سه ماه، قاعدگی منظم می‌شود و ممکن است پزشک با توجه به شرایط مادر قرص پروژسترون تجویز کند. قرص پروژسترون باعث پریود شدن شده و در غیر این صورت احتمال داده می‌شود که مشکل از تیروئید باشد.

 

تفاوت سندروم و اختلال پیش از قاعدگی

 

آیا پریود نامنظم خطرناک است؟

با مطالعه متن درمورد پریود نامنظم، دلایل و نشانه‌های آن آشنا شدید. دانستید که موارد مختلفی می‌توانند باعث قاعدگی نامنظم شوند که هر یک به خودی خود نیاز به درمان دارند. یک زن به طور عادی حداقل ماهی یک بار و حداکثر هر سه یا چهار ماه باید پریود شود در غیر این صورت بافت پوششی رحم بیش از حد ضخیم شده و متاسفانه خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می‌دهد.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید