دندانپزشکی و سلامت دهان

بهترین دارو برای خارش بدن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۵ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

بدن ما ممکن است به دلایل مختلفی دچار خارش شود. برخی از داروها وجود دارند که می‌توان حتی بدون تجویز پزشک نیز مصرف کرد؛ ولی ممکن است با عوارضی همراه باشد. در نتیجه بهترین دارو برای خارش بدن توسط پزشک تجویز می‌شود.

 

بدن ما ممکن است به دلایل مختلفی دچار خارش شود. داروهای مختلفی برای درمان خارش بدن وجود دارند که پزشک متخصص پس از تشخیص علت خارش بدن، آن‌ها را تجویز می‌کند. البته برخی از داروها نیز وجود دارند که می‌توان حتی بدون تجویز پزشک نیز مصرف کرد؛ ولی ممکن است با عوارضی همراه باشد. در نتیجه بهترین دارو برای خارش بدن توسط پزشک تجویز می‌شود.

بهترین دارو برای خارش بدن چیست؟

همان‌طور که گفتیم، خارش بدن ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد و میزان آن نیز متفاوت باشد. داروهای خارش بدن باید بر اساس علت خارش بدن تجویز شده و مصرف شوند تا بتوانند نهایت تأثیر خود را بگذارند. انواع مختلفی از بهترین دارو خارش بدن موجود است که بهتر است در مورد آن‌ها اطلاعاتی داشته باشید.

انواع مختلف بهترین دارو برای خارش بدن

بهترین داروها برای خارش بدن در لیست زیر طبقه‌بندی می‌شوند؛

انواع مختلف بهترین دارو برای خارش بدن

بیشتر بخوانید بهترین صابون برای اسکراب کدام است؟

آنتی هیستامین‌ها

آنتی هیستامین‌ها می‌توانند به درمان حساسیت‌های پوستی که با خارش همراه هستند، بپردازند. البته خارش ناشی از اگزما و یا دیگر آلرژی‌های فصلی نیز به کمک این داروها درمان می‌شوند. داروهایی مثل هیدرو کورتیزون، کاترین، بنادیریل و زیرتک انواعی از آنتی هیستامین‌ها هستند که بدون نسخه نیز قابل مصرف هستند.

  • کلرفنیرامین

از این دارو معمولاً برای درمان واکنش‌های آلرژیک مثل برآمدگی، تب یونجه، خارش، علائم کهیر مثل قرمزی پوست، نیش حشرات، واکنش آلرژیک به غذا یا دارو، تورم و آبریزش بینی استفاده می‌کنند.

  • دیفن‌هیدرامین

دیفن‌هیدارمین‌ها در دسته داروهای آنتی هیستامین قرار می‌گیرند. از تأثیرات این داروها می‌توان به کاهش درد، خارش و علائم پوستی ناشی از آفتاب سوختگی و نیش حشرات اشاره کرد.

  • دسلوراتادین

برای کاهش علائم کهیر مثل بثورات پوستی و خارش از دسلوراتادین استفاده می‌شود.

  • ستیریزین

در صورت وجود بثورات پوستی شدید از جمله خارش یا تورم زیر پوست، پزشک متخصص دوز بالای ستیریزین را تجویز می‌کند. البته ناگفته نماند که دوز بالای این دارو باید صرفاً توسط پزشک تجویز و مصرف شود.

  • لوراتادین

لوراتادین نیز در دسته داروهای آنتی هیستامین قرار می‌گیرد و برای درمان علائم کهیر پوستی از جمله خارش و قرمزی پوست به طور مؤثر عمل می‌کند.

  • فکسوفنادین

هیستامین نوعی ماده است که در طی واکنش آلرژیک ایجاد می‌شود. آنتی هیستامین‌ها می‌توانند با مسدود کردن هیستامین در بدن، تأثیر خود را بگذارند. فکسوفنادین نوعی آنتی هیستامین است که برای درمان علائم کهیر پوستی، خارش، آبریزش بینی، خارش چشم و بینی و عطسه کاربرد دارد.

  • لووستیریزین

برای درمان علائم تب یونجه و کهیر پوستی که با خارش پوستی همراه هستند، از نوعی آنتی هیستامین به نام لووستیریزین استفاده می‌شود.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها دسته‌ای از داروها هستند که برای درمان خارش پوستی تجویز می‌شوند.

  • پردنیزون

پردنیزون باید تحت تجویز پزشک مصرف شود. این دارو بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد و به درمان علائم آلرژیک از جمله قرمزی، خارش، تورم و... کمک می‌کند.

  • پردنیزولون

پردنیزولون در دسته داروهایی قرار می‌گیرد که باید تحت تجویز پزشک مصرف شود. این دارو به تسکین قرمزی، خارش، تورم و دیگر واکنش‌های آلرژیک کمک می‌کند.

  • ماست ‌سل

این داروها اثیر هیستامین آزاد شده در اثر بروز واکنش‌های آلرژیک را خنثی کرده و از بین می‌برند.

  • متیل پردنیزولون

این دارو نیز با اثر بر سیستم ایمنی به درمان علائم واکنش‌های آلرژیک کمک می‌کند.

داروهای ضد احتقان

از جمله اثرات داروهای ضد احتقان می‌توان به کاهش فشار و گرفتگی ناشی از تورم مخاط بینی یا چشم اشاره کرد.

  • تتراهیدروزولین

تتراهیدروزولین که نوعی از داروهای ضد احتقان است، برای درمان تحریکات جزئی و قرمزی چشم که در اثر قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و دود ایجاد شده است، به طور موثر عمل می‌کند.

 

  • سودوافدرین

سودوافدرین برای درمان آبریزش بینی، عطسه و خارش کاربرد دارد.

انواع کرم‌ها

برخی از خارش‌های پوستی نیز به کمک انواعی از کرم‌ها درمان می‌شوند که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند؛

انواع کرم‌ها

بیشتر بخوانید  درمان خانگی سوختگی با روغن

  • دزوناید

این کرم در دسته داروهای کورتیکواستروئید قرار می‌گیرد و موضعی بوده که برای درمان خارشف تورم، قرمزی و دیگر مشکلات پوستی کاربرد دارد.

  • بتامتازون

از بتامتازون موضعی برای درمان خشکی پوست، التهاب، قرمزی، خارش، اگزما و دیگر بیماری‌های پوستی از جمله پسوریازیس استفاده می‌شود. پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که سبب ایجاد لکه‌های قرمز و پوسته‌دار در برخی از نواحی بدن می‌شود.

  • مومتازون

برای درمان علائم بیماری‌های پوستی از جمله پسوریازیس و اگزما از این داروها استفاده می‌شود.

  • هیدروکورتیزون

این دارو برای درمان خارش بدن مؤثر بوده و بدون نسخه نیز قابل مصرف است.

  • تریامیسونولون

تریامیسونولون برای درمان قرمزی، خارش و تورم بیماری‌های پوستی تأثیر دارد و در دسته داروهای کورتیکواستروئید قرذار می‌یگرد.

اسپری بینی

جالب است بدانید که برخی اسپری‌های بینی مثل اسپری کرومولین می‌توانند به درمان خارش بدن کمک کنند. ماستوسیتوز نوعی بیماری نادر است که با علائمی همچون استفراغ، اسهال، درد شکم، خارش پوست و کهیر همراه است. اسپری کرومولین به درمان علائم این بیماری کمک می‌کند.

 

داروهای بیولوژیکی

داروهای بیولوژیکی از آن دست داروهایی هستند که توسط منابع زیستی تهیه می‌شوند. از جمله داروهای بیولوژیکی موثر برای درمان خارش پوست، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • امالیزوماب

امالیزوماب جزو داروهایی است که ممکن است تاثیر آن را در دراز مدت مشاهده کنید. از این دارو برای درمان خارش ناشی از کهیر، پولیپ بینی و آسم استفاده می‌شود.

  • دوپیلوماب

دوپیلوماب برای کودکان 6 ماه به بالا و بزرگسالان که به دلایل مختلفی، نمی‌توانند از داروهای دیگر مصرف کنند، تجویز می‌شود و در درمان کهیر و خارش پوست تاثیر دارد.

آمپول اپی نفرین فوری

آپی نفرین از فعالیت بیش از حد هیستامین جلوگیری کرده و باعث دور شدن خون از پوست می‌شود. از این رو به درمان علائم کهیر و خارش کمک می‌کند.

مرطوب کننده‌ و نرم کننده‌

برخی از مرطوب کننده‌ها و نرم کننده‌ها می‌توانند عوارض ناشی از بیماری‌های پوستی را کم کرده و به درمان خارش پوست کمک کنند.

 

‏انواع داروی گیاهی برای خارش بدن

برخی از داروهای گیاهی نیز می‌توانند به درمان خارش بدن کمک کنند که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • ریحان: روغن ریحان می‌تواند با داشتن خاصیت ضد التهابی به درمان زخم‌های کوچک، تحریکات پوستی، خارش ناشی از اگزما و دیگر علائم آن کمک کند.
  • بابونه: بابونه برای درمان تحریکات پوست در اندازه خفیف، بثورات، جای زخم، آفتاب سوختگی، کاهش خارش و التهابات چشم موثر است.
  • سرکه سیب: از سرکه سیب معمولا برای درمان خارش پوست سر استفاده می‌کنند. ولی به دلیل داشتن خاصیت اسیدی برای کسانی که زخم‌های باز دارند، توصیه نمی‌شود.
  • عسل: از عسل نیز برای درمان خارش پوست به صورت موضعی استفاده می‌کنند. ولی کسانی که به عسل و یا گرده آن حساسیت دارند، باید از مصرف آن اجتناب کنند.
  • روغن کنجد: روغن کنجد با داشتن خاصیت مرطوب کنندگی و ضد التهابی برای درمان خارش پوست و خشکی آن تاثیرگذار است.
  • لیمو ترش: استیک اسید و اسید سیتریک موجود در آب لیمو دارای خاصیت ضد التهابی هستند که برای درمان خارض پوست معمولی کاربرد دارد.
  • روغن زیتون: روغن زیتون با داشتن خواص خود می‌تواند خشکی و خارش پوست ناشی از اگزما و پسوریازیس را درمان کند.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله