دندانپزشکی و سلامت دهان

چگونه از افکار منفی خلاص شویم ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

اگر افکار منفی را کنترل نکنیم، دنیا با ما ناسازگار است، دل از روزگار شکایت دارد... پس چه باید کرد؟ چگونه از افکار منفی خلاص شویم؟

دوری از افکار منفی | رهایی از افکار منفی

هنگامی که حجم فشار روانی با گذشت زمان زیاد می‌شود به قدری بزرگ شده که نمی‌توانید فراتر از آن را ببینید و یا احساس لذت بردن داشته باشید. از لذت‌هایی که با روحیه شما سازگار بوده و حس سبکی به شما می‌دهد محروم می‌مانید. حتی وقتی افکار مثبت را نام می‌برید آن‌ها را احساس نمی‌کنید. استرس، بی قراری، رخوت و حس‌های منفی ناشی از افکار منفی هستند. هنگامی که احساس می‌کنید در یک ذهنیت منفی گیر کرده‌اید، ممکن است لازم باشد خود را مجبور به انجام کارهایی کنید که به شما کمک می‌کند از آن خارج شوید. اما چگونه از افکار منفی خلاص شویم؟ برخی از راه‌های کمک کننده برای داشتن احساس بهتر عبارتند از:

 

1. از تکنولوژی فاصله بگیرید

اگر یکی از سوالات شما این است که چگونه از افکار منفی خلاص شویم؟ باید گفت ما ساعات طولانی را پای کامپیوتر، تبلت، موبایل و تلویزیون می‌گذرانیم. شاید در ابتدا فاصله گرفتن از فضای مجازی و تکنولوژی کاری سخت و دشوار باشد اما به چیزهای دیگر نیز توجه کنید و از رسانه‌ها و به خصوص موبایل فاصله بگیرید. خواهید دید چقدر حجم افکار منفی به مرور کاهش می‌یابد.

 

 

2. از وقت خود به طور مفید استفاده کنید

چگونه از افکار منفی خلاص شویم؟ یکی از راه‌هایی که برای رهایی از افکار منفی وجود دارد دنبال کردن یک زندگی پر معنا و مفید است. هر ثانیه از وقت و زمان بسیار ارزشمند است که نباید پای چیزهای بیهوده هدر داد. کاری که همیشه می‌خواستید یاد بگیرید، کلاسی که می‌خواستید شرکت کنید، برنامه بلند مدتی که می‌خواستید برای خود بنویسید و ... همگی نیازمند توجه شما هستند. برای انجام کارهای مفید وقت بگذارید تا فرصتی برای هجوم افکار منفی وجود نداشته باشد.

 

۷ نشانه رابطه اشتباه و رهایی از رابطه ناسالم

 

3. روابط خود را گسترش دهید

اگر احساس می‌کنید اخیرا روابط شما با اطرافیان محدود شده است برنامه‌ای در نظر بگیرید تا بتوانید با افراد بیشتری ملاقات کنید، با آن‌ها صحبت کنید و دسته جمعی وقت بگذرانید. خواهید دید گسترش روابط نه تنها باعث زیاد شدن اطرافیان، بلکه پرورش روح و روان می‌شود که برای حل مشکلات و تقویت حس خویشتن دوستی بسیار مفید است.

 

4. برای دیدن لحظه‌های زیبا پا را از روی پدال گاز بردارید

در زندگی دائم در حال دویدن هستیم اما هنگامی که با هجوم افکار منفی و حجم زیادی از استرس‌ها و فشار رو به رو می‌شویم اگر کمی از دویدن دست برداریم خواهیم دید لحظه‌های زیبایی داریم که از آن‌ها بدون توجه عبور کرده‌ایم و قدردان لحظه‌ها نبوده‌ایم. هرچقدر بیشتر در لحظه زندگی کنیم احساس آرامش بیشتری خواهیم داشت. چگونه از افکار منفی خلاص شویم؟ با قدردانی از لحظه‌ها مانند لذت بردن از غذا، تماشای زیبایی بارش برف، انجام یک کار لذتبخش با شریک زندگی یا دوست می‌توان رهایی از افکار منفی را تجربه کرد.

 

 

5. از فضای باز لذت ببرید

چگونه از افکار منفی خلاص شویم؟ از خانه بیرون بروید، به کجایی که فکر می‌کنید حالتان بهتر می‌شود بروید. یکی از بهترین مکان‌ها فضای باز است که می‌تواند حیاط خانه، پارک سر خیابان، باغی در اطراف، کنار ساحل دریا، پای کوه و ... باشد. حتی در هوای سرد نیز لذت بیرون رفتن را از خود دریغ نکنید. پس از ساعاتی که به منزل بازمی‌گردید خواهید دید که چقدر از هجوم افکار منفی جلوگیری کرده‌اید و حالتان بهتر شده است.

 

10 غذای مضر برای مغز

 

6. بنویسید

شاید در پاسخ چگونه از افکار منفی خلاص شویم؟ از دیدن واژه "بنویسید" تعجب کرده باشید اما کاملا حقیقت دارد. نوشتن به شما کمک می‌کند تا هر آنچه آزارتان می دهد را بر روی کاغذ بیاورید. سپس آن مسئله‌ای که شما را آزار می‌دهد را یک بار روخوانی کنید، با این کار خواهید فهمید چه چیزی یا چه چیزهایی باعث ایجاد افکار و ذهنیت منفی در شما می‌شود. پس از آن نوشته را بسوزانید یا دور بیندازید.

 

 

7. به جای بقیه فکر نکنید

یکی از پاسخ‌های چگونه از افکار منفی خلاص شویم این است که به جای دیگران فکر نکنیم. زیرا در این هنگام وجود ما از خشم، نفرت، نگرانی و استرس پر شده است و به جای اینکه جواب منطقی برای سوال خود پیدا کنیم هرچه احتمال بد وجود دارد را پیش بینی می‌کنیم. به طور مثال فردی جواب تلفن شما را نداده است و با خود می گویید شاید تصادف کرده است، شاید با من قهر است، شاید ... و هزاران شاید دیگر جز اینکه احتمال واقعی را در نظر گرفته باشید. شاید او در حمام بوده است و صدای زنگ تلفن را نشنیده است! خنده‌دار نیست؟! افکار منفی شما را به همه سمت هدایت کرده است جز آنجایی که باید ببرد.

 

سندرم خستگی مزمن نشانه چیست ؟

 

8. نخواهید که تمام دنیا قوانین شما را رعایت کند

هنگامی که اتفاقی در دنیا و یا رفتاری از طرف اطرافیان خارج از قوانین و چارچوب ذهنی شما سر می‌زند، افکار منفی به شما هجوم آورده و تصور می‌کنید همه با شما جنگ دارند. یادتان باشد این طرز فکر یعنی اینکه هر کسی باید تابع بی چون و چرای تصمیم شما باشد غلط است و هرکس حق دارد آنگونه که می‌خواهد رفتار کند، این شما هستید که با سیاست و رفتارهای خود نباید اجازه نفوذ اطرافیان را بدهید. انتقاد از بایدها و نبایدها به این معنی نیست که هیچ‌وقت نباید هیچ انتظاری از خود یا دیگران داشته باشیم، بلکه به این معناست که قوانین همیشه انعطاف‌پذیرند و هیچ قانون کلی در جهان حاکم نیست.

 

 

9. اعتماد به نفس خود را بالا ببرید

چگونه از افکار منفی خلاص شویم؟ بسیاری از اوقات به این دلیل افکار ما منفی است که اعتماد به نفس پایینی داریم و به جای اینکه بتوانیم خود را بالا کشیده و بر افکار منفی غلبه کنیم، اتفاقات مثبت را منفی جلوه داده و خود را پایین می کشیم در نتیجه افکار مسموم کننده ما را فلج خواهد کرد. باید یاد بگیرید که چگونه برای خود ارزش قائل شوید و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. به طور مثال آن موقعیت را ترک کنید، ذکری بگویید، ترانه‌ای که دوست دارید زیر لب زمزمه کنید و در آخر به خود بگویید چرا من نباید موفق شوم؟ چه چیزی کم دارم؟ نقاط ضعف خود را شناخته و اعتماد به نفس را بالا ببریم. کلاس‌ روش‌های بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس و حتی مشاوره کمک می‌کنند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

 

قبل و بعد از ورزش چه بخوریم ؟

 

10. رو به روی آینه بایستید

هنگامی که افکار منفی به شما هجوم می‌آورد رو به روی آینه بایستید، چه کسی را می‌بینید؟ دختر یا پسری که رنگ پوستش تیره شده، چشمانش برقی نمی‌زند، موهایش کدر شده است و کلا یک موجود زشت و دوست نداشتنی را در آینه می‌بینید. با خود حرف بزنید و بگویید حیف نیست زیبایی‌ام از بین برود؟ چشمان زیبایی که دارم بی فروغ باشد؟ موهایم بد حالت باشد؟ به عکس زمانی که شاد بودید نگاه کنید، پس چرا نتوانید دوباره زیبایی را به خود هدیه دهید؟ لبخند بزنید، موهایتان را شانه کنید، دست و صورت را با آب سرد بشویید، خواهید دید هنگامی که افکار منفی را از خود دور می‌کنید چقدر مجدد زیبا می‌شوید؛ حتی زیباتر از قبل.

 

 

جلوگیری از افکار منفی

جستجوی نکات مثبت درصورتی که کاملاً روحیه ندارید می‌تواند این حس را در شما ایجاد کند که به خود دروغ می‌گویید. بنابراین مبارزات عاطفی خود و چالش‌های واقعی زندگی را بپذیرید. سپس سعی کنید راهی برای خروج از اضطراب عاطفی، افسردگی یا بی حالی عمومی خود پیدا کنید. با تلاش مداوم در یافتن احساسات بهتر واقعاً می‌توانید به خود کمک کنید تا از زندگی خود نهایت استفاده را ببرید. مطلب چگونه از افکار منفی خلاص شویم؟ را برای خود ذخیره کنید تا هر وقت به دنبال رهایی از افکار منفی بودید با انجام دادن موارد نام برده شده، افکار مثبت را جایگزین کنید. خودتان به خودتان اهمیت بدهید.

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید