دندانپزشکی و سلامت دهان

10 غذای مضر برای مغز | خوراکی های مضر برای مغز

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۳ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵
دسته ها:

اگر دوستدار سلامتی مغز هستید با بدترین مواد غذایی مضر برای مغز آشنا شوید تا با پرهیز از مصرف آنها مغز را سالم نگه دارید.

مواد غذایی مضر برای مغز | خوراکی‌های مضر برای مغز

غذاهایی وجود دارند که روی مغز تاثیر گذاشته که خلق و خو را تغییر یا مشکلات حافظه را افزایش می‌دهند که با عنوان نباید‌های غذایی برای مغز یاد می‌شوند. اگر به سلامتی روح و روان و مغز خود اهمیت می‌دهید با خوراکی و غذاهای مضر برای مغز آشنا شوید تا آن‌ها را از سبد غذایی خود حذف کرده یا مقدار مصرف آن‌ها را کاهش دهید.

 

1. کره مارگارین

کره مارگارین نوعی کره گیاهی است که به دلیل همراه بودن با واژه گیاهی این تصور را به وجود می‌آورد که جزو غذاهای سالم به شمار می‌رود اما در واقعیت کره مارگارین سرشار از چربی ترانس است که برای رگ‌های خونی مفید نمی‌باشد و باعث آسیب رساندن به عملکرد مغز می‌شود که در لیست غذاهای مضر برای مغز جای می‌گیرد.

 

 

2. الکل

الکل مستقیما بر روی مسیرهای ارتباطی مغز تاثیر می‌گذارد. هرچقدر بیشتر الکل نوشیده شود پردازش اطلاعات جدید یا به خاطر سپردن چیزها دشوارتر خواهد بود و باعث احساس گیجی و افسردگی در فرد می‌شود که در لیست مواد ممنوعه برای مغز جای می‌گیرد.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به غذا | راهکارهای درمان اعتیاد به غذا خوردن

3. نوشابه و سایر نوشیدنی‌های قندی

نوشابه و سایر نوشیدنی‌های قندی و شیرین در لیست غذاهای مضر برای مغز قرار دارد. اگر می‌خواهید با افزایش سن مغز را جوان نگه دارید از نوشیدنی‌های فوق العاده شیرین دور شوید. مصرف زیاد نوشابه، چای شیرین و سایر نوشیدنی‌های شیرین باعث ایجاد مشکل در حافظه می‌شود چرا که نوعی قند به نام فروکتوز دارند که حتی ممکن است باعث کوچک‌تر شدن قسمت خاصی از مغز شود.

 

 

4. نوشابه‌های رژیمی

نوشابه‌های رژیمی را در لیست غذاهای مضر برای مغز قرار دهید چرا که نوشیدن حداقل یک نوشابه رژیمی در روز تقریبا خطر وقوع سکته مغزی یا زوال عقل را سه برابر افزایش می‌دهد.

 

همه چیز درباره حملات پانیک | علائم + درمان

 

5. سیب زمینی سرخ کرده و سایر غذاهای سرخ شده

افرادی که مقدار زیادی غذای سرخ شده و فرآوری شده می‌خورند توانایی تفکر و دقت پایین‌تری دارند چرا که به عروق آسیب رسانده و باعث صدمه به مغز می‌شود بنابراین سیب زمینی سرخ کرده و سایر غذاهای سرخ شده را در لیست غذاهای مضر برای مغز قرار دهید و به جای آن از مواد غذایی سالم‌تری استفاده کنید.

 

 

6. دونات

دونات خوراکی خوشمزه و البته جزو غذاهای مضر برای مغز است که سرخ شده، همراه شکر و قند فراوان تولید می‌شود و سرشاز از چربی ترانس است که اصلا برای مغز مناسب نمی‌باشد بنابراین بهتر است با دونات برای همیشه خداحافظی کنید یا سالی حداقل یک بار از آن بخورید.

 

 

7. برنج سفید و نان سفید بدون سبوس

 نان سفید نانی است که سبوس آن گرفته شده است و حتی در رژیم غذایی سالم نیز جایی ندارد که حتی منجر به تغییرات در خلق و خو، خستگی و افسردگی می‌شود. برنج سفید نیز سرشار از نشاسته و کربوهیدرات بالایی است که برای مغز فایده‌ای ندارد. برنج سفید و نان سفید فاقد سبوس باعث افزایش خطر ابتلا به آلزایمر می‌شود که در لیست غذاهای مضر برای مغز جای می‌گیرد. بهتر است به جای آن‌ها از برنج قهوه‌ای و نان سبوس‌دار و همچنین ماکارونی غنی شده استفاده کرد.

 

 

8. گوشت قرمز

گوشت قرمز سرشار از چربی اشباع شده است که برای قلب و مغز مضر است. برای تیز و تند نگه داشتن مغز بهتر از گوشت قرمز را در لیست غذاهای مضر برای مغز گنجانده و به جای آن از ماهی و مرغ بدون چربی استفاده کرد.

 

راهنمای کامل مزوتراپی مو | مزایا ، عوارض و تجربیات

 

9. لبنیات پر چرب

اهمیت مصرف لبنیات بر هیچ کس پوشیده نیست اما لبنیاتی که پر چرب است حاوی چربی‌های اشباع شده است که برای مغز مناسب نمی‌باشد از این رو می‌بایست شیر، ماست، کره، خامه و سایر محصولات لبنی را از نوع کم چرب مصرف کرد.

 

10. ماهی‌های جیوه دار

برخی از انواع ماهی‌ها مانند شمشیر ماهی، کوسه ماهی، مارلین، اره ماهی و ... حاوی جیوه هستند که جزو غذاهای مضر برای مغز و بدن به شمار می‌آیند چرا که منجر به از دست دادن حافظه و ضعف تفکر در بزرگسالان می‌شود. به جای مصرف ماهی‌های جیوه دار از ماهی‌های بدون جیوه استفاده کنید. البته تقریبا همه ماهی‌ها حاوی جیوه هستند، در این مقاله منظور از ماهی‌های بدون جیوه ماهی است که مقدار جیوه بسیار کمی داشته باشند که به عنوان مثال می‌توان به ماهی آزاد اشاره کرد.

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید