دندانپزشکی و سلامت دهان

بی جنس گرا کیست؟ درمان بی جنس گرایی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع که بی جنس گرا کیست؟ و درمان بی جنس گرایی چگونه است، کسب کنید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

هرکسی جذابیت جنسی را به شکلی متفاوت تجربه می کند. بنابراین این موضوع کاملاً طبیعی است که فقط کسانی که هویت جنسیتی شما را دارند یا کسانی که با شما مشترک نیستند، برایتان جذابیت داشته باشند. به همین دلیل است که امروزه گرایش های جنسی بسیار مختلفی وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

بی جنس گرایی نیز نوعی گرایش جنسی است که در آن فرد تمایل جنسی کمی نسبت به دیگران دارد. آنها همچنین ممکن است به طور کلی تمایل چندانی به داشتن روابط جنسی نیز نداشته باشند. با این حال، هر فرد بی جنس گرا، از نظر نحوه برخورد با صمیمیت جنسی متفاوت است. به عنوان مثال، برخی جذابیت عاشقانه را تجربه می کنند، اما تمایلی به صمیمیت جنسی ندارند و برخی ممکن است بخواهند رابطه جنسی یا خودارضایی داشته باشند، اما هنوز به طور کامل جذب دیگران نمی شوند. همچنین برخی از افراد بی جنس گرا اگرچه ممکن است رابطه جنسی داشته باشند اما ممکن است هنگام انجام این کار احساس لذت نداشته باشند.

برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع که بی جنس گرا کیست؟ و درمان بی جنس گرایی چگونه است، کسب کنید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: مهم ترین علت درد هنگام رابط جنسی و راه های درمان آن

 

بی جنس گرایی یعنی چه؟

بی جنس گرایی به انگلیسی Asexuality یا آسکشوالیتی، نوعی گرایش جنس است که در آن زن یا مرد تمایل جنسی کمی نسبت به دیگران دارند. افراد بی جنس گرا، مانند بقیه نیازهای عاطفی داشته و بیشتر آنها تمایل دارند روابط صمیمی عاطفی با افراد دیگر ایجاد کنند. این افراد ممکن است جذب همجنس یا جنس های دیگر شوند.

جاذبه جنسی، در اصطلاح اولیه، به این معنی است که شما یک فرد خاص را از نظر جنسی جذاب می‌ یابید و می‌ خواهید با او رابطه جنسی داشته باشید. افراد بی جنس گرا، معمولاً جاذبه جنسی را تجربه نمی کنند یا نمی خواهند روابط جنسی را با افراد دیگر دنبال کنند.

به طور کلی، گفته می شود، بی جنسگرا بودن برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. 

  • برخی افراد ممکن است فقط در شرایط بسیار محدودی جاذبه جنسی را تجربه کنند. به عنوان مثال، فردی که بی جنس گرا است، تنها زمانی جذابیت جنسی را تجربه می کند که یک رابطه عمیق را تجربه کند. آنها ممکن است تنها در زمینه یک رابطه عاشقانه به افراد از نظر جنسی جذب شوند.
  • برخی از افراد ممکن است هیچ جذابیت جنسی را تجربه نکنند و همچنان رابطه جنسی را انتخاب کنند.
  • برخی از افراد اصلاً جاذبه جنسی را تجربه نمی کنند.

 

افراد بی جنس گرا اگرچه ممکن است هیچ گونه جذابیت جنسی را تجربه نمی کنند، اما هنوز هم می توانند اشکال دیگری از جذابیت را تجربه کنند. به عنوان مثال  می توانید موارد زیر را تجربه کنند:

  • جاذبه عاشقانه: تمایل به رابطه عاشقانه با کسی
  • جذابیت زیبایی شناختی: جذب شدن به فردی بر اساس ظاهر او
  • جذابیت حسی یا فیزیکی: تمایل به لمس کردن، در آغوش گرفتن یا در آغوش گرفتن کسی
  • جاذبه افلاطونی: تمایل به دوستی با کسی
  • جاذبه عاطفی: تمایل به ارتباط عاطفی با کسی

در حقیقت، این امکان برای افراد بی جنس گرا وجود دارد که تمام این اشکال جذابیت را به علاوه بسیاری از موارد دیگر تجربه کنند.

بی جنس گرایی

آیا بی جنس گرایی یک انتخاب در نظر گرفته می شود؟

دو فلسفه اصلی در رابطه با بی جنس گرایی وجود دارد. اول این که این یک گرایش جنسی است به همان صورتی که دگرجنس گرایی و همجنس گرایی هستند.

فلسفه دوم این است که فردی که خود را بی جنس گرا معرفی می‌ کند، یک ناهنجاری فیزیولوژیکی مانند سطوح پایین میل جنسی یا اختلال میل جنسی کم‌ فعال (HSDD) را تجربه می‌ کند.

 

اما در نهایت، چیزهای زیادی وجود دارد که ما نمی دانیم که چه چیزی باعث می شود یک فرد جهت گیری بی جنس گرا داشته باشد، و همیشه بهترین کار این است که به هویت جنسی هر کسی احترام بگذاریم.

 

چگونه متوجه شویم که بی جنس گرا هستیم؟

گاهی اوقات بی جنس گرا بودن یک فرد، بلافاصله برای خودش آشکار نیست. این موضوع تا حدی به این دلیل است که به اندازه دگرجنس‌گرایی یا همجنس‌گرایی به طور گسترده مورد بحث قرار نمی‌ گیرد و بنابراین درک کافی در مورد این موضوع وجود ندارد. برخی حتی متوجه نیستند که گرایشی تحت عنوان بی جنس گرایی وجود دارد.

علاوه بر این، به همان شکلی که ممکن است کسی زمان ببرد تا تشخیص دهد که همجنس‌ گرا، دوجنس‌ گرا، تراجنسیتی یا غیره است، ممکن است قبل از تشخیص بی جنس گرا بودن خود، به درون نگری دقیق نیاز داشته باشد.

بنابراین برای کمک به تشخیص اینکه آیا ممکن است بی جنس گرا باشید یا خیر، در نظر بگیرید که آیا یکی از موارد زیر را تجربه کرده اید یا خیر:

  • می توانید ببینید که دیگران به طور متعارف جذاب هستند، اما به ندرت (یا هرگز) تمایل جنسی نسبت به آنها را تجربه می کنید
  •  تمایل چندانی به درگیر شدن در برخوردهای جنسی با دیگران از جمله شریک عاشقانه خود ندارید
  • تمایل چندانی به خودارضایی ندارید
  • درگیر صمیمیت جنسی هستید، اما از آن لذت نمی برید
  • درگیر صمیمیت جنسی هستید، اما به ندرت آن را آغاز می کنید
  • به ندرت به رابطه جنسی فکر می کنید
  • صمیمیت جنسی - یا حتی فکر آن را - پاداش دهنده، هیجان انگیز، جالب یا مهم نمی دانید
  • تمایل چندانی به درگیر شدن در یک رابطه عاشقانه ندارید
  • ترکیبی از هر یک از موارد فوق را برای یک دوره زمانی مداوم، شاید از دوران نوجوانی احساس کرده اید

همانطور که در بالا ذکر شد، هر فرد بی جنس گرا تجربیات و تمایلات متفاوتی دارد. بنابراین مفید است که بی جنسگرا بودن را به عنوان یک طیف در نظر بگیریم و در نظر بگیریم که آیا در مقایسه با تعریف دقیق ان، در جایی از این طیف قرار می‌ گیریم یا خیر.

 

پیشنهاد مطالعه: چگونه زندگی جنسی پس از یائسگی را بهتر كنیم

 

تفاوت بی جنس گرا بودن و کمبود میل جنسی

یکی از تفاوت‌ های کلیدی بین بی جنس گرایی و کمبود کلی میل جنسی (که به آن میل جنسی کم نیز گفته می‌شود) این است که این احساسات با هر یک از آنها چه مدت طول می‌ کشد. بسیاری از کسانی که خود را بی جنس گرا می دانند، برای مدت طولانی - گاهی از اوایل نوجوانی - آن را احساس می کنند.

اما کاهش میل جنسی در مراحل بعدی زندگی، با جهت گیری بی جنس گرایی یکسان نیست. علل شایع کاهش میل جنسی شامل پریشانی سلامت روان مانند اضطراب، استرس و افسردگی، برخی داروها و مکمل‌ ها، بیماری زمینه‌ ای، مصرف استروئید و تغییرات و عدم تعادل هورمونی است.

به عنوان مثال، زنان در دوران یائسگی اغلب به دلیل تغییر هورمونی شدید، متوجه کاهش میل جنسی خود می شوند. بنابراین اگر مشکوک هستید که هر یک از موارد ذکر شده ممکن است باعث کاهش میل جنسی شود، بهتر است با یک پزشک عمومی یا متخصص مشورت کنید.

در برخی موارد، میل جنسی پایین نیز ممکن است نتیجه تروما باشد، از جمله سوء استفاده جنسی، سوء استفاده فیزیکی، تجاوز جنسی، اقدام به تجاوز جنسی، شرمساری جنسی و سایر تجربیات منفی جنسی. این چیزی است که باید در مورد آن با یک درمانگر یا سایر متخصصان مراقبت از سلامت روان صحبت کنید، که می تواند به شما در بهبود آسیب های گذشته کمک کند.

بی جنسگرا

نشانه هایی که نشان می دهد یک فرد بی جنس گرا است

تشخیص اینکه آیا شما بی جنس گرا هستید، به سادگی امکان پذیر نیست! در اینجا چند سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید تا کمی به درک ترجیحات خود نزدیک شوید:

آیا به رابطه جنسی علاقه دارید؟

منظور این نیست که آیا کسی هست که در حال حاضر از نظر جنسی جذب او شده باشید. در مورد تاریخچه جذابیت جنسی خود به مدت طولانی فکر کنید - آیا این جاذبه بر جاذبه فیزیکی متمرکز شده است؟ آیا تا به حال وقتی به شخص دیگری فکر می کنید احساس خوبی پیدا می کنید؟

آیا وقتی دیگران در مورد رابطه جنسی صحبت می کنند احساس بیگانگی می کنید؟

اگر چنین است، این می تواند نشانه بزرگی باشد که شما در جایی در طیف بی جنس گرایی قرار دارید. اما اجازه ندهید این موضوع شما را دلسرد کند. زیرا رابطه جنسی چیز بزرگ و زیبایی است و برای همه جا وجود دارد، فقط باید جامعه خود را پیدا کنید.

 

به طور کلی، اگرچه نمی‌ توانید آزمایش خاصی برای تشخیص اینکه آیا بی جنس گرا هستید یا خیر، انجام دهید، اما می‌ توانید چند سؤال کلیدی برای ارزیابی خواسته‌ های خود بپرسید و در نظر بگیرید که آیا آنها با ویژگی‌ های بی جنس گرایی رایج مطابقت دارند یا خیر. برخی از این سوالات عبارتند از:

  • جذابیت جنسی برای شما  چه معنایی دارد؟
  • آیا جذب جنسی را تجربه کرده اید؟
  • در مورد مفهوم جنسی چه احساسی دارید؟
  • آیا احساس می کنید فقط به این دلیل که دیگران انتظار دارند باید به رابطه جنسی علاقه داشته باشید؟
  • آیا رابطه جنسی برای شما مهم است؟
  • آیا شما افراد جذابی را می بینید و احساس نیاز به رابطه جنسی با آنها دارید؟
  • چگونه از ابراز محبت لذت می برید؟ آیا جنسیت عاملی برای این موضوع است؟

این سؤالات هیچ پاسخ «درست» یا «نادرستی» ندارند، اما می توانند به شما کمک کنند در مورد تمایلات جنسی خود فکر کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: ده داروی گیاهی افزایش میل جنسی زنان

 

درمان بی جنس گرایی چیست؟

برای اینکه درمان مناسبی را برای این موضوع داشته باشید، لازم است به یک تراپیست که در زمینه مشکلات جنسی فعالیت دارد مراجعه کنید و خیلی راحت و صریح در رابطه با مشکلاتی که در این زمینه دارید، صحبت کنید. اگرچه ممکن است بی جنس گرایی برای خودتان مشکل بزرگی نباشد اما ممکن است بی جنس گرا بودن شما در طول یک رابطه عاطفی و عاشقانه برای پارتنر و شریک زندگیتان، سخت و طاقت فرسا باشد. بنابراین مشاوره با تراپیست را در اولیت قرار دهید. برای درمان بی جنس گرایی معمولا از دارو درمانی، رفتار درمانی و آموزش مهارت های اجتماعی استفاده می شود.

 

اگر شما نیز تجربه ای از بی جنس گرایی دارید، حتما در قسمت کامنت بنویسید

برچسب ها:
زندگی جنسی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید