دندانپزشکی و سلامت دهان

راز لاغری با ونوستات

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

برای اینکه با راز لاغری با ونوستات یا اورلیستات بیشتر آشنا شوید و اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

احتمالا شما نیز روش های مختلفی را برای کاهش وزن و لاغری می شناسید و مطمئن هستید که برخی از این روش ها می توانند تاثیر خوبی در کاهش وزن داشته باشند. آیا تا به حال چیزی در مورد لاغری با ونوستات یا اورلیستات شنیده اید؟

برای اینکه با راز لاغری با ونوستات یا اورلیستات بیشتر آشنا شوید و اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: تاثیر ماساژ شکم برای لاغری + آموزش ماساژ مخصوص شکم

 

ونوستات چیست؟

قرص یا کپسول ونوستات که با نام اورلیستات (Orlistat) نیز شناخته می شود، به عنوان یک کمک کاهش وزن شناخته می شود که در مواقعی که ورزش و رژیم غذایی به تنهایی در لاغری موثر نیستند، استفاده می شود.

کپسول های اورلیستات در حال حاضر فقط برای افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بالاتر، یا اگر دارای عوامل خطر مرتبط با وزن مانند دیابت نوع 2 یا فشار خون بالا و دارای BMI 28 یا بالاتر باشند، تجویز می شود. این دارو، لیپازهای دستگاه گوارش (آنزیم هایی که چربی را هضم می کنند) را مسدود می کند. هنگامی که این آنزیم ها مسدود می شوند، نمی توانند برخی از چربی ها را در رژیم غذایی هضم کنند و این باعث می شود که حدود 30 درصد از چربی خورده شده در وعده غذایی بدون هضم از روده عبور کند. در نتیجه بدن نمی تواند از این چربی غذایی برای انرژی استفاده کند یا آن را به بافت چربی تبدیل کند و این موضوع به کاهش وزن کمک می کند.

ونوستات یا اورلیستات، با تداخل در نحوه هضم و جذب چربی در بدن عمل می کند. این دارو فقط باید با تجویز و دستورالعمل پزشک مورد استفاده قرار گیرد. همچنین لازم است بدانید که اگر اورلیستات مصرف می کنید، ممکن است این دارو در جذب برخی ویتامین ها اختلال ایجاد کند، بنابراین باید مکمل مولتی ویتامین را حداقل دو ساعت قبل یا دو ساعت بعد از مصرف اورلیستات مصرف کنید. همچنین در صورت مصرف هر داروی دیگری به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید، زیرا اورلیستات می تواند در جذب برخی داروها اختلال ایجاد کند.

در واقع، این دارو به دسته ای از داروها، به نام مهارکننده های لیپاز تعلق دارد و از جذب حدود 25 درصد از چربی هایی که می خورید جلوگیری می کند. چربی هایی که جذب نمی شوند از طریق حرکات روده از بدن خارج می شوند. برخی از داده‌ها نشان می‌دهند که ونوستات به کاهش مقدار نوعی چربی شکم خطرناک به نام چربی احشایی کمک می‌کند که با دیابت نوع 2، فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته مرتبط است.

لاغری با ونوستات

پیشنهاد مطالعه: لیست 30 کلینیک برتر لاغری در تهران به همراه آدرس و شماره تماس 

 

لاغری با ونوستات برای چه کسانی مناسب است؟

اگر اضافه وزن دارید و رژیم غذایی و ورزش برای شما موثر نبوده است، بهتر است با پزشک خود در مورد یک برنامه مدیریت وزن که شامل استفاده از دارو است، صحبت کنید. اما به یاد داشته باشید که در کنار مصرف هر دارویی که پزشک تجویز می کند، همچنان باید از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید که شامل ورزش منظم و تغذیه صحیح باشد.

برای تعیین اینکه آیا اضافه وزن دارید، می توانید شاخص توده بدنی (BMI) خود را با استفاده از اطلاعات قد و وزن خود محاسبه کنید. BMI بین 18.5 تا 24.9 وزن سالم در نظر گرفته می شود. BMI حدو 25 تا 29.9 اضافه وزن در نظر گرفته می شود. در این شرایط ممکن است پزشک با در نظر گرفتن سایر عوامل سلامتی، لاغری با ونوستات را برایتان در نظر بگیرد.

ونوستات، به شکل کپسول عرضه می شود و معمولا توصیه می شود که سه بار در روز، یا با یک وعده غذایی حاوی مقدار کمی چربی، یا تا یک ساعت بعد از صرف غذا مصرف می شود. اگر یک وعده غذایی بدون چربی می خورید، ممکن است پزشک به شما بگوید که دوز مصرفی خود را حذف کنید. هرگز بیش از مقدار توصیه شده دارو مصرف نکنید.

پیروی از یک رژیم غذایی کم کالری و کم چرب در حین مصرف این دارو بسیار مهم است. اگر غذاهای چرب زیادی بخورید، حتی فقط یک وعده غذایی پرچرب مانند یک همبرگر چرب، احتمالاً عوارض جانبی ناراحت کننده گوارشی خواهید داشت. بنابراین بهتر است که گوشت بدون چربی و لبنیات کم چرب را انتخاب کنید. به طور کلی، بیش از 30 درصد کالری دریافتی شما در هر وعده غذایی، نباید از چربی باشد.

همچنین در حین مصرف این دارو باید روزانه یک مولتی ویتامین حاوی ویتامین های A، D، E، K و بتاکاروتن مصرف کنید. زیرا خاصیت مسدودکننده چربی دارو ونوستات، جذب این ویتامین های محلول در چربی را برای بدن دشوارتر می کند.

 

چه زمانی "نباید" از روش لاغری با ونوستات استفاده کرد؟

قبل از اینکه روش لاغری با ونوستات را شروع کنید، لازم است درباره داروهایی که استفاده می کنید، با پزشک صحبت کنید. زیرا ونوستات می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد و بر سطح آنها یا نحوه عملکرد آنها در بدن تأثیر بگذارد که می تواند منجر به عواقب تهدید کننده زندگی شود.

اگر از داروهای رقیق کننده خون، داروهای دیابت یا تیروئید یا سایر داروهای کاهش وزن استفاده می کنید، با پزشک خود مشورت کنید. در برخی موارد، دوزهای شما ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد.

"دارو ونوستات را مصرف نکنید" اگر:

  • پیوند عضو داشته اید. ونوستات با داروهایی که برای جلوگیری از رد پیوند استفاده می شود تداخل دارد
  • سیکلوسپورین مصرف می کنید
  • اضافه وزن ندارید
  • باردار هستید یا در حال شیردهی هستید.

کپوسل ونوستات برای لاغری

پیشنهاد مطالعه: چگونه انگیزه لاغری را در خود ایجاد کنیم؟+بهترین راه حفظ انگیزه لاغری

 

هنگام مصرف ونوستات از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

در هنگام استفاده از ونوستات یا اورلیستات برای لاغری باید مصرف برخی از مواد غذایی را محدود کرده یا به طور کامل حذف کنید.

 

گوشت های چرب

 یکی از بدترین منابع چربی های اشباع شده، گوشت های چرب است. 90٪ گوشت چرخ کرده بدون چربی، 23٪ از مصرف روزانه توصیه شده دارد.

 

کره

جای تعجب نیست که کره دارای محتوای چربی اشباع بالایی است زیرا از چربی های خامه غلیظ ایجاد می شود. بیش از 7 گرم چربی اشباع شده در یک وعده کره وجود دارد که معادل یک قاشق غذاخوری (یا 14 گرم) است

 

بستنی

فقط نصف بستنی می تواند 300 کالری و 19 گرم چربی داشته باشد که 12 گرم آن اشباع شده است.

 

سیب زمینی سرخ کرده

یک وعده معمولی سیب زمینی سرخ کرده می تواند 340 کالری و تقریباً 17 گرم چربی (3.5 گرم از آن اشباع شده) داشته باشد.

 

پیتزا

یک تکه پیتزا با مقدار زیادی پنیر، می تواند حداقل 20 گرم چربی (10 گرم از آن اشباع شده) و 350 کالری داشته باشد.

 

سالاد سزار

 حتی اگر سالاد خود را در خانه درست کنید، 2 قاشق غذاخوری سس سزار، حدود 170 کالری و حدود 18 گرم چربی (شامل 3 گرم چربی اشباع شده) دارد.

 

عوارض جانبی لاغری با ونوستات

مدفوع شل و سایر تغییرات حرکت روده شایع ترین عوارض جانبی استفاده از دارو ونوستات است. این علائم معمولاً در چند هفته اول درمان ظاهر می شوند و سپس از بین می روند. اما با این حال، ممکن است ادامه دار نیز باشد.

اگر بعد از مصرف ونوستات هر یک از علائم زیر را دارید و شدید می شوند یا از بین نمی روند، لازم است که حتما به پزشک خود اطلاع دهید:

  • مشکل در کنترل حرکات روده
  • مدفوع شل و مکرر
  • مدفوع چرب 
  • لکه های چرب روی لباس زیر
  • درد معده یا رکتوم
  • دفع گاز بیشتر
  • نیاز فوری به اجابت مزاج
  • اضطراب
  • تغییرات در چرخه قاعدگی
  • سردرد

 

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر لازم است که خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید:

  • دشواری در تنفس
  • مشکل در بلع
  • کهیر یا خارش
  • درد معده که شدید است یا از بین نمی رود
  • ادرار تیره
  • خستگی
  • تب
  • مدفوع رنگ روشن
  • از دست دادن اشتها
  • خارش شدید و مداوم
  • ضعف
  • استفراغ
  • زردی پوست یا چشم (یرقان)

 

پیشنهاد مطالعه: بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری

 

آیا واقعا ونوستات یا اورلیستات چربی موجود را می سوزاند؟

شما می توانید با استفاده از ونوستات یا اورلیستات وزن کم کنید، اما چربی موجود در بدن را از دست نخواهید داد. این دارو، زمانی که با وعده هایی غذایی مورد استفاده قرار گیرد، می تواند به کاهش میزان چربی جذب شده از وعده های غذایی کمک کند و هیچ بر روی چربی هایی که قبلاً در بدن ذخیره شده اند، ندارد. بنابراین برای کاهش درصد چربی بدن خود، باید یک برنامه ورزشی موثر را دنبال کنید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

ونوستات، دارویی است که با مسدود کردن آنزیم «لیپاز» که چربی‌ ها را در روده‌ ها می‌ شکند، جذب چرب ی‌ها را در بدن متوقف می‌ کند. در نتیجه کالری کمتری توسط بدن دریافت می شود و چربی های غذا بدون اینکه جذب شوند از آن عبور می کنند.

 

اگر اطلاعات بیشتری در رابطه با راز لاغری با ونوستات دارید، حتما در قسمت کامنت برای ما بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید