دندانپزشکی و سلامت دهان

راز لاغریی با آمپول ساکسندا

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه ساکسندا چیست، چگونه کار می کند، برای چه کسانی سودمند است و اینکه آیا خطراتی دارد یا خیر، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

اگر اخیراً متوجه این موضوع شده اید که داروهای دیابت دارای پتانسیل کاهش وزن هستند، ممکن است تعجب کنید که بدانید یکی از این داروها، یعنی آمپول ساکسندا (Saxenda)، برای اولین بار توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای مدیریت وزن تایید شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه ساکسندا چیست، چگونه کار می کند، برای چه کسانی سودمند است و اینکه آیا خطراتی دارد یا خیر، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

 

آمپول ساکسندا چیست؟

ساکسندا یک داروی تجویزی تزریقی است که به طور خاص برای کنترل وزن در کنار تغییرات رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی برای بزرگسالان خاصی با اضافه وزن تأیید شده است. آمپول Saxenda به عنوان یک محلول مایع در داخل یک قلم تزریق از قبل پر شده عرضه می شود. این آمپول معمولا برای بزرگسالان دارای اضافه وزن (BMI ≥ 27) که همچنین دارای مشکلات پزشکی مرتبط با وزن یا چاقی (BMI ≥ 30) هستند و کودکان 12 تا 17 ساله با بدن استفاده می شود. 

امپول ساکسندا حاوی لیراگلوتید (liraglutide) است، دارویی که به عنوان آگونیست پپتید شبه گلوکاگون (GLP-1) طبقه بندی می شود. در حقیقت، ساکسندا یک داروی مزمن کنترل وزن است و اساساً دلایل اصلی چاقی را تغییر نمی دهد بلکه فقط به مدیریت آن کمک می کند. علاوه بر این، ساکسندا جایگزینی برای جراحی کاهش وزن نیست و فقط می تواند مکمل [جراحی] باشد یا برای بیمارانی که واجد شرایط جراحی کاهش وزن نیستند استفاده شود.

این دارو بخشی از یک برنامه طولانی مدت مدیریت وزن است که شامل رژیم غذایی کم کالری و افزایش ورزش است.

امپول ساکسندا

 

پیشنهاد مطالعه: دمنوش و گیاهان دارویی مؤثر برای چربی سوزی و لاغری

 

نحوه عملکرد امپول ساکسندا چگونه است؟

از نظر شیمیایی، آگونیست های GLP-1 مانند ساکسندا برای تقلید از اثرات GLP-1 طراحی شده اند، هورمونی که بدن شما پس از خوردن غذا ترشح می کند. امپول ساکسندا نیز مانند GLP-1 عمل می کند و سیگنال سیری در مغز را ایجاد می کند و حرکت در روده را کند می کند. اثر خالص آن، احساس سیری بیشتر و  گرسنگی کمتر است.  جالب است بدانید که شکل طبیعی GLP-1، تنها برای چند دقیقه در سیستم بدن باقی می ماند. اما ساکسندا بسیار آهسته تر تجزیه می شود و در طول یک روز اثر پایداری را ایجاد می کند.

استفاده از امپول ساکسندا باید با تغییرات سبک زندگی همراه شود، زیرا تغییر "نقطه تنظیم وزن" (نظریه ای که بدن ما به طور طبیعی می خواهد به وزن تعیین شده برگردد، صرف نظر از اینکه فرد چگونه تغذیه و سطح فعالیت را تغییر می دهد) بسیار سخت است. همچنین، ساکسندا و سایر داروهای کاهش وزن آگونیست گیرنده GLP-1 بر این هورمون ها تأثیر می گذارند، بنابراین تغییرات سبک زندگی در کنار استفاده از این امپول ممکن است مؤثرتر باشد.

چاقی

 

امپول ساکسندا چگونه استفاده می شود؟

ساکسندا به صورت تزریقی یک بار در روز است که باید به زیر پوست روی شکم، ران یا بالای بازو تزریق شود. طبق برچسب سازنده، دوز اولیه معمولی 0.6 میلی گرم یک بار در روز است. این دوز به تدریج تا دوز نگهدارنده نهایی 3 میلی گرم افزایش می یابد. در صورت تحمل، می توان دوزها را آهسته تر افزایش داد. 

 

پیشنهاد مطالعه: راز لاغری با ونوستات

 

استفاده از امپول ساکسندا برای چه کسانی مناسب است؟

ساکسندا برای استفاده در افراد زیر بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) مورد تایید FDA است:

  • بزرگسالان دارای اضافه وزن (BMI 27 یا بیشتر) و حداقل یک بیماری مرتبط با وزن (مانند فشار خون بالا در دیابت نوع 2)
  • بزرگسالان مبتلا به چاقی (BMI 30 یا بیشتر)
  • نوجوانان 12 تا 17 ساله مبتلا به چاقی
  • برای کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش به تنهایی تلاش کرده باشید
  • متعهد به ایجاد تغییرات در سبک زندگی برای حمایت از اهداف کاهش وزن خود باشید

همچنین، ساکسندا برای افرادی که سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان مدولاری تیروئید دارند و در افرادی که دارای یک اختلال غدد درون ریز وراثتی نادر به نام نئوپلازی غدد درون ریز متعدد هستند (MEN 2) توصیه نمی شود. استفاده از این امپول در بارداری نیز منع مصرف دارد. علاوه بر این، بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که Saxenda راه حلی با یک اندازه مناسب برای همه نیست. پزشک باید وضعیت فردی شما را ارزیابی کند و تعیین کند که آیا ساکسندا گزینه مناسبی برای شما است یا خیر.

البته لازم به ذکر است که همیشه قبل از شروع یک داروی جدید در مورد هر گونه نگرانی که ممکن است داشته باشید با پزشک خود مشورت کنید.

 

عوارض جانبی استفاده از امپول ساکسندا چیست؟

معمولاً کاهش وزن در چند هفته اول پس از شروع استفاده از امپول Saxenda شروع می شود و می تواند پس از چندین ماه کاهش یابد. به طور کلی، هر دارویی در کنار مزایایی که ارائه می دهد، دارای عوارض جانبی نیز هست. در ادامه به برخی از عوارض جانبی امپول ساکسندا اشاره کردیم:

 

  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال یا یبوست
  • واکنش آلرژیک در محل تزریق
  • سردرد
  • هیپوگلیسمی (قند خون پایین) در افراد مبتلا به دیابت نوع 2
  • سوء هاضمه
  • خستگی
  • سرگیجه
  • افزایش لیپاز
  • درد بالای شکم

سایر عوارض جانبی جدی دیگر گزارش شده با Saxenda عبارتند از:

  • تومورهای تیروئید
  • پانکراتیت حاد
  • بیماری کیسه صفرا
  • اختلال کلیوی
  • واکنش آلرژیک
  • ضربان قلب تند
  • رفتار و افکار خودکشی

 

پیشنهاد مطالعه: تاثیر ماساژ شکم برای لاغری + آموزش ماساژ مخصوص شکم

 

با ساکسندا چقدر می توان وزن کم کرد؟ فواید آن چیست؟

در صورت تجویز پزشک، ساکسندا ممکن است چندین مزیت را برای بیمارانی که بهاهش وزن ارائه دهد:

 

کاهش وزن موثر

 کارآزمایی‌ های بالینی نشان داده‌ اند که ساکسندا می‌ تواند منجر به کاهش وزن قابل توجهی در صورت استفاده با رژیم غذایی کم کالری و افزایش فعالیت بدنی شود.

 

بهبود سلامت

کاهش وزن اغلب با بهبود نتایج سلامتی مانند کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و آپنه خواب همراه است. 

 

بهبود کیفیت زندگی

کاهش وزن اضافی می تواند منجر به افزایش اعتماد به نفس، بهبود تحرک و کیفیت کلی زندگی بهتر شود.

 

راز لاغریی با آمپول ساکسندا چیست؟

ساکسندا باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و در نتیجه کمتر گرسنه شوید، که این موضوع به بیماران کمک می کند کمتر غذا بخورند و به نوبه خود وزن بدن خود را کاهش دهند. کاهش اشتها به کاهش وزن کمک می کند و در طولانی مدت آن را حفظ می کند.

همچنین لازم به ذکر است که آمپول ساکسندا تنها در صورتی می تواند به عنوان یک درمان کاهش وزن استفاده شود که قبلاً تلاش کرده باشید و از طریق رژیم غذایی و ورزش در کاهش وزن موفق نبوده باشید. شما می توانید انتظار داشته باشید که حداقل 5 درصد از وزن اولیه بدن خود را پس از تکمیل 12 هفته درمان با 3.0 میلی گرم لیراگلوتاید یا آمپول ساکسندا در روز کاهش دهید. اگر بعد از 12 هفته با 3.0 میلی گرم 5 درصد از وزن اولیه بدن خود را از دست نداده اید، در این مرحله درمان باید قطع شود.

 

پیشنهاد مطالعه: لیست 30 کلینیک برتر لاغری در تهران به همراه آدرس و شماره تماس

 

نحوه استفاده از آمپول ساکسندا چگونه است؟

ساکسندا در یک قلم تزریقی 3 میلی لیتری از قبل پر شده برای کاهش وزن عرضه می شود. این قلم حاوی محلولی شفاف و بی رنگ یا تقریباً بی رنگ است. تمام قلم های کاهش وزن با مقدار مناسب سوزن مورد نیاز شما برای تزریق عرضه می شوند. قبل از اولین استفاده، باید قلم از پیش پر شده Saxenda خود را در یخچال (2 تا 8 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید. پس از شروع استفاده از قلم، می توانید آن را به مدت 1 ماه در دمای اتاق (2 تا 30 درجه سانتیگراد) یا در یخچال (2 تا 8 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید و مراقب باشید که یخ نزند.

هنگامی که ساکسندا مصرف می کنید، باید به تدریج دوز خود را در فواصل 0.6 میلی گرم افزایش دهید، تا زمانی که به دوز نگهدارنده 3 میلی گرم در روز برسید. این دوزی است که در آن به مصرف ساکسندا ادامه خواهید داد. به طور کلی، توصیه می شود دورز مصرفی از امپول ساکسندا را به این ترتیب افزایش دهید:

  • هفته 1 - 0.6 میلی گرم به عنوان تزریق یک بار در روز
  • هفته 2 - 1.2 میلی گرم به عنوان تزریق یک بار در روز
  • هفته 3 - 1.8 میلی گرم به عنوان تزریق یک بار در روز
  • هفته 4 - 2.4 میلی گرم به عنوان تزریق یک بار در روز
  • هفته 5 به بعد - دوز نگهدارنده 3.0 میلی گرم به عنوان تزریق یک بار در روز

 

افزایش آهسته دوز مصرفی از امپول ساکسندا در طول زمان باید هرگونه عوارض جانبی ناخواسته مانند تهوع، استفراغ و اسهال را به حداقل برساند. اما اگر با افزایش دوز، متوجه شدید که نمی توانید عوارض جانبی خود را تحمل کنید، باید به مدت 2 هفته مداوم در همان دوز بمانید. اگر بعد از 2 هفته هنوز عوارض جانبی شما قابل تحمل نیست، باید درمان را متوقف کنید.

حداکثر دوز توصیه شده روزانه لیراگلوتاید 3.0 میلی گرم است. سعی کنید آن را هر روز در ساعت مشخصی مصرف کنید و زمانی را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد، با یا بدون غذا یا نوشیدنی.

همچنین در حین مصرف ساکسندا، باید رژیم غذایی و ورزش جدید خود را ادامه دهید و همیشه از Saxenda دقیقاً همانطور که پزشک به شما گفته است، استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید با پزشک، داروساز یا پرستار خود مشورت کنید.

هنگامی که برای اولین بار ساکسندا را شروع می کنید، یک خودکار 17 روز و اولین بسته کامل پنج قلمی شش هفته طول می کشد. پس از دستیابی به دوز نگهدارنده، یک بسته 5 قلمی 30 روز دوام می آورد.

روش تزریق امپول ساکسندا

 

چگونه آمپول ساکسندا را اتزریق کنیم؟

ساکسندا یک تزریق زیر جلدی که باید به زیر پوست خود تزریق کنید. بهترین محل برای تزریق قسمت شکم، جلوی ران یا بالای بازو است. همچنین باید مراقب باشید که در ورید یا عضله تزریق نکنید.

اگر تصادفاً بیش از حد توصیه شده از ساکسندا استفاده کردید، باید با پزشک صحبت کنید یا فوراً به بیمارستان بروید. ممکن است حالت تهوع یا استفراغ داشته باشید و ممکن است نیاز به درمان دارویی وجود داشته باشد.

اگر یک نوبت را فراموش کردید، می‌ توانید به محض یادآوری، آن را تزریق کنید، البته تا زمانی که 12 ساعت از زمان مصرف معمول دوزتان گذشته باشد. با این حال، اگر بیش از 12 ساعت از مصرف ساکسندا گذشته است، دوز مصرفی را فراموش کرده و نوبت بعدی خود را روز بعد در زمان معمول تزریق کنید. در این شرایط، هرگز نباید دوز را در روز بعد افزایش دهید تا دوز فراموش شده را جبران کنید.

اگر بین دوزهای مصرفی بیش از 72 ساعت (سه روز) فاصله افتاده است، باید به دوز اولیه 0.6 میلی گرم برگردید و مانند زمانی که برای اولین بار درمان را شروع کردید، دوزها را ادامه دهید.

 

تزریق امپول ساکسندا برای چه افرادی مجاز نیست؟

شما نمی توانید از Saxenda استفاده کنید اگر:

  • باردار، شیرده یا در حال برنامه ریزی برای باردار شدن هستید
  • آلرژی شناخته شده ای به هر یک از ترکیبات موجود در ساکسندا دارید
  • زیر 18 سال یا بالای 75 سال سن دارید
  • دیابت دارید و داروهای دیگری که حاوی GLP-1 هستند (مانند اگزناتید یا لیکسیسناتید) یا مشکلات هیپوگلیسمی (قند خون پایین) مصرف می کنید.
  • نارسایی قلبی شدید دارید
  • بیماری کبدی یا کلیوی شدید دارید یا تحت دیالیز هستید
  • مشکلات شدید معده یا روده مانند گاستروپارزی (تاخیر در تخلیه معده) یا بیماری التهابی روده دارید

 

همچنین، اگر هر یک از شرایط زیر را دارید باید با پزشک صحبت کنید زیرا ساکسندا ممکن است برای شما مناسب نباشد:

  • دیابت
  • بیماری های پانکراس
  • کیسه صفرا یا سنگ کیسه صفرا ملتهب
  • بیماری های تیروئید از جمله گره های تیروئید و بزرگ شدن غده تیروئید
  • تپش قلب یا تپش قلب
  • بیماری کبدی یا کلیوی خفیف تا متوسط
  • شرایطی که شما را ملزم به مصرف داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین می کند

 

اگر شما نیز اطلاعاتی در رابطه با راز لاغریی با آمپول ساکسندا دارید، حتما در قسمت کامنت بنویسید

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید