دندانپزشکی و سلامت دهان

10 روش عالی و موثر برای كاهش پف صورت اول صبح

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

در ادامه این بخش با خوب میشی همراه باشید تا با دلیل پف صبحگاهی صورت آشنا شوید و چند روش عالی و موثر برای كاهش پف صورت اول صبح را بشناسید.

پف کردن صورت یا تورم صورت زمانی اتفاق می افتد که مایعات در بافت های صورت جمع شود. اگر صبح ها که از خواب بیدار می شوید و صورتتان کمی پف کرده یا پف کرده تر از حالت عادی به نظر می رسد، بدانید که چند دلیل بالقوه برای این موضوع وجود دارد که بیشتر آنها به راحتی قابل درمان هستند. در حالی که برخی از شرایط سلامتی مانند آلرژی یا عفونت سینوسی وجود دارد که ممکن است علت اصلی پف صورت اول صبح باشد، اما برای اکثر افراد، نداشتن خواب شبانه کافی و یا استفاده از میان‌ وعده‌ های نمکی، دلیل اصلی پف صورت اول صبح است.

در ادامه این بخش با خوب میشی همراه باشید تا با دلیل پف صبحگاهی صورت آشنا شوید و چند روش عالی و موثر برای كاهش پف صورت اول صبح را بشناسید.

 

چه چیزی باعث پف صورت می شود؟

پف صورت زمانی اتفاق می افتد که مایعات در بافت های صورت جمع شده و باعث تورم شود. برخی از رایج ترین دلایلی که ممکن است با پف صورت اول صبح در ارتباط باشند عبارتند از:

  • آلرژی فصلی
  • عفونت سینوس
  • آبسه دندان
  • عفونت های چشمی، مانند چشم صورتی و گل مژه
  • واکنش به داروهایی مانند آسپرین، پنی سیلین یا گلوکوکورتیکوئیدها
  • جراحی یا جراحت اخیر در قسمت سر، بینی یا فک
  • کم آبی بدن 
  • عدم تعادل هورمونی 
  • سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

اگر همراه با پف کردن صورت، تغییر رنگ پوست نیز رخ داد، لازم است که فوراً به پزشک مراجعه کنید تا دلیل اصلی این موضوع به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز درمان های ضروری، تجویز شود.

 

پیشنهاد مطالعه: 10 دکتر برتر متخصص پوست (درماتولوژیست) در تهران + شماره تماس و آدرس

 

عوامل خطر و عادت هایی که می توانند باعث پف صورت اول صبح می شوند

علاوه بر شرایط سلامتی، برخی از رفتارها ممکن است احتمال پف صورت بعد از بیدار شدن از خواب را افزایش دهند. این عادت ها عبارتند از:

  • بد خوابی 
  • استفاده از برخی محصولات مراقبت از پوست 
  • گریه کردن قبل از خواب
  • خوردن تنقلات شور 
  • نوشیدن الکل

 

چگونه پف صورت صبحگاهی را از بین ببریم؟

وقتی بعد از بیدار شدن از خواب متوجه شدید که صورتتان پف کرده است، بهتر است که با آب خنک یا ولرم صورت را بشویید. سپس، برای کاهش پف صورت، یک کمپرس سرد روی قسمت هایی که پف دارد، قرار دهید. نوشیدن آب فراوان نیز می تواند در کاهش پف صورت اول صبح کمک کننده باشد. همچنین، ورزش کردن نیز بهبودی این وضعیت را یک قدم جلوتر می برد. زیرا ترکیبی از تعریق و آب، به تعادل نمک و آب در بدن کمک می کند.

فقط مطمئن شوید که مقدار مایعی که از طریق عرق کردن از دست می‌ دهید برابر با مقداری آبی است که می نوشید. زیرا مقدار زیاد یا کم مایعات می‌ تواند این تعادل را به هم بزند و صورت پف کرده را بدتر کند. یک راه خوب برای اندازه گیری مقدار مایعی که باید دوباره دریافت کنید، وزن کردن خودتان قبل و بعد از ورزش است.

با این حال، پف صورت اول صبح ممکن است به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند عفونت چشم یا آبسه دندان باشد، که در این صورت لازم است به پزشک مراجعه کنید تا با درمان مناسب، پف صورت نیز به تدریج بهبود پیدا کند.

 

روش عالی و موثر برای كاهش پف صورت اول صبح

برای کاهش و جلوگیری از پف صبحگاهی صورت می توانید برخی از اقداماتی که در زیر معرفی کردیم را انجام دهید:

 

هیدراته بمانید

نوشیدن آب در طول روز مهم است. با جبران مایعات از دست رفته، می توانید تعادل نمک و آب را در بدن خود حفظ کنید و به کاهش پف صورت اول صبح کمک کنید.

نوشیدن اب

مقدار مصرف نمک و شکر را محدود کنید

نمک و شکر بدن را تشویق می کند که آب را حفظ کند، که به نوبه خود منجر به پف صورت می شود؛ حتی اگر بدن شما به خوبی هیدراته شده باشد. بنابراین از مصرف خوراکی و از غذاهای شور مانند چیپس سیب زمینی و چوب شور دوری کنید و از افزودن نمک به سایر غذاهایی که می خورید خودداری کنید. همچنین غذاهای فرآوری شده، مانند فست فود و شام منجمد، اغلب نمک و شکر بیشتری نسبت به آنچه فکر می کنید دارند. بنابراین مصرف این خوراکی ها نیز محدود کنید و برای وعده شام از مواد غذایی سالم که نمک و شکر بسیار کمی دارند، استفاده کنید.

محدود کردن مصرف نمک و شکر

 

در هنگام خواب، سر را بالا نگه دارید

بهتر است در هنگام خواب، از دو بالشت استفاده کنید تا قسمت سر، کمی بالاتر از بدن قرار گیرد. این کار می تواند مانع از تجمع آب در بافت های صورت شود.

بالا نگه داشتن سر در هنگام خواب

 

آلرژی را درمان کنید

اگر آلرژی باعث پف صبحگاهی شما می شود، مصرف آنتی هیستامین می تواند با علائم آلرژی و همچنین صورت پف کرده مقابله کند.

درمان الرژی

 

عادات خواب خود را تنظیم کنید

اگر نگران بیدار شدن با صورت پف کرده یا ایجاد چین و چروک روی صورت خود هستید، خوابیدن به پشت بهترین حالت است. این مسائل می تواند ناشی از خوابیدن به شکم یا پهلو باشد که به پوست صورت فشار وارد می کند. 

تنظیم عادت خواب

 

مصرف نوشیدنی های مانند قهوه، چای و الکل را کاهش دهید

اگرچه ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، اما در صورت کم آبی، بدن شما احتمال بیشتری دارد که آب را حفظ کند. در واقع کاهش مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین و الکل باعث آبرسانی بهتر می‌ شود که می‌تواند به جلوگیری از پف صورت اول صبح کمک کند. به ویژه، توصیه می شود که از نوشیدن الکل یا نوشیدنی های کافئین دار درست قبل از خواب خودداری کنید. زیرا نوشیدن اینها، احتمال کم آبی بدن هنگام خواب را افزایش می دهد.

مصرف نوشیدنی های مانند قهوه، چای و الکل را کاهش دهید

 

پیشنهاد مطالعه: بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست حساس

 

از فیس رولر استفاده کنید

اگر هر روز صبح با پف صورت از خواب بیدار می شود، توصیه می کنیم که به محض بلند شدن از خواب، صورت خود را با غلتک صورت یا فیس رولر ماساژ دهید. فیس رولر، معمولا از یشم یا مواد سنگی دیگر ساخته می شود و ماساژ صورت با آن باعث تقویت گردش خون و تشویق تخلیه لنفاوی می شود. توصیه می شود که فیس رولر را در یخپال نگهداری کنید تا در هنگام استفاده خنک باشد و تاثیر بهتری در کاشه پف صورت اول صبح داشته باشد.

استفاده از فیس رولز

 

صورت را با آب سرد بشویید

برای کاهش سریع و فوری پف صورت در صبح، می توانید یک ظرف بزرگ را با آب سرد و چند تکه یخ پر کنید و سپس صورت خود را تا زمانی که می توانید، در آب فرو ببرید. این کار، نه تنها به بیدار شدن و افزایش آدرنالین کمک می‌ کند، بلکه پف‌ صورت را به طرز چشمگیری کاهش می‌ دهد. این روش، راز پوست و انرژی عالی بسیاری از سلبریتی هاست! اگر احساس می کنید تحمل فرو بردن صورتتان در آب سرد در صبح را ندارید، به جای آن از یک حوله سرد استفاده کنید.

شستن صورت با اب یخ

 

از چای کیسه ای سرد شده استفاده کنید

پس از دم کردن چای یا قهوه، اجازه دهید تفاله قهوه یا چای کیسه ای خنک شود. پس از سرد شدن آن ها را روی نواحی پف کرده قرار دهید. این کار به انقباض رگ های خونی کمک می کند و پف کردگی صورت را کاهش می دهد.

از چای کیسه ای سرد شده استفاده کنید

 

شما چه توصیه یا روش عالی و موثر برای كاهش پف صورت اول صبح می شناسید؟ حتما تجربیات خود را در قسمت کامنت برای ما بنویسید.

برچسب ها:
پف صورت
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید