دندانپزشکی و سلامت دهان

10 درمان خشكی پوست در پاییز

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

در ادامه این بخش از خوب میشی، به بهترین روش ها برای درمان خشكی پوست در پاییز اشاره کردیم که با رعایت این نکات می توانید پوستی نرم و لطیف و بدون خشکی و ترک خوردگی داشته باشید.

با شروع فصل پاییز، هوا سردتر می شود و یکی از مشکلاتی که اکثر افراد با آن مواجه خواهند شد، خشکی پوست در پاییز است. زیرا با کاهش دمای هوا، سطح رطوبت هوا نیز کاهش می یابد و این کم بودن رطوبت هوا، باعث خشکی هوا شده که خشکی پوست را به همراه دارد و ممکن است مشکلات پوستی موجود مانند پوست حساس را تشدید کند. اما نگران باشید! چرا که با داشتن یک روال مراقبت از پوست صحیح و چند تغییر کلیدی در عادات و محصولات مصرفی برای مراقبت از پوست خود، می توانید به نرمی، هیدراته بودن و لطافت پوست صورت و بدن کمک کنید و باعث درمان خشكی پوست در پاییز شوید.

در ادامه این بخش از خوب میشی، به بهترین روش ها برای درمان خشكی پوست در پاییز اشاره کردیم که با رعایت این نکات می توانید پوستی نرم و لطیف و بدون خشکی و ترک خوردگی داشته باشید.

 

پیشنهاد مطالعه: 10 دکتر برتر متخصص پوست (درماتولوژیست) در تهران + شماره تماس و آدرس

 

علت خشکی پوست چیست؟

خشکی پوست باعث می شود تا پوست صورت یا بدنتان خشن، خارش دار، پوسته پوسته یا زبر به نظر برسد. خشکی پوست دلایل زیادی دارد، از جمله:

  • هوای سرد: هنگامی که دمای هوای بیرون کاهش می یابد، هوا رطوبت کمتری را در خود نگه می دارد. خشکی پوست به همین دلیل، در فصل پاییز و زمستان که سطح رطوبت نسبتاً پایین است، شایع تر است.
  • دوش آب داغ: یک دوش آب داغ همیشه بعد از یک روز سرد احساس خوبی به همراه دارد، اما دوش آب داغ  برای پوست بسیار خشن است. زیرا آب داغ بسیاری از روغن های طبیعی موجود در پوست را از بین می برد و باعث خشکی و خارش پوست می شود و همچنین باعث می شود تا پوست قرمز یا تحریک شود. دوش گرفتن مکرر با آب بسیار داغ خطر خشکی پوست را افزایش می دهد.
  • بیماری خارش پوست: اگر در دوره‌ ای از زندگی‌ تان به بیماری پوستی مبتلا شده‌ اید که باعث خارش پوست شده است، در خطر ابتلا به پوست بیش از حد خشک هستید.

خشکی پوست

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با بهترین روشهای غیرجراحی جوانسازی پوست

 

روش های عالی برای درمان خشكی پوست در پاییز

در ادامه چند مورد از بهترین روش ها برای درمان خشكی پوست در پاییز را معرفی کردیم که با رعایت این نکات و انجام این روش ها، می توانید از خشکی پوست در فصل پاییز جلوگیری کرده و پوستی نرم و لطیف داشته باشید:

 

دوش فوق العاده داغ (یا طولانی) نگیرید

هیچ چیز بهتر از دوش آب گرم یا حمام بخار در یک روز سرد به نظر نمی رسد، اما آب گرم در واقع دشمن پوست بوده و باعث خشکی پوست در پاییز می شود. در واقع، آب داغ بیش از حد، باعث افزایش تبخیر رطوبت طبیعی پوست می شود و خشکی پوست را افزایش می دهد. بنابراین سعی کنید با آب ولرم دوش بگیرید و همچنین مدت زمان دوش گرفتن خود در فصل پاییز را کاهش دهید.

همچنین توصیه می شود که از محصولات شوینده غنی از اسید چرب یا سایر روغن‌ های گیاهی برای تقویت و محافظت از سد رطوبتی پوست استفاده کنید.

 

در فصل پاییز، به سراغ مرطوب کننده های غلیظ تر بروید

بعد از دوش گرفتن، از یک حوله نرم برای خشک کردن پوست استفاده کنید و از یک مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید. بهتر است کرم یا لوسیونی که در فصل پاییز استفاده می کنید، غلظت بیشتری داشته باشد تا رطوبت مورد نیاز پوست را به خوبی تامین کند. استفاده از مرطوب کننده هایی که حاوی سیلیکون، وازلین، لانولین و روغن های طبیعی هستند، بهترین گزینه برای فصل پاییز خواهند بود.

همچنین استفاده از مرطوب کننده به همراه یک لایه سرم یا کرم آبرسان مملو از اسید هیالورونیک و گلیسیرین نیز می تواند به افزایش رطوبت پوست کمک کند و خشکی پوست در پاییز را به بهترین شکل ممکن درمان کند.

درمان پوست خشک

چندین بار در روز از مرطوب کننده استفاده کنید

در روزهای پاییزی، کرم مرطوب کننده باید همیشه در دسترستان باشد و به طور مرتب از ان استفاده کنید. شبها قبل از خواب، یک کرم بدن مرطوب کننده و آبرسان را از گردن تا پاهایتان بمالید  و سپس جوراب بپوشانید تا مواد مغذی آن جذب پوست شود. این کرم مانند کرم شب برای صورت عمل می کند، پوست را نرم می کند و رطوبت پوست را در هنگام خواب حفظ می کند.

مرطوب کردن پوست بدن

فقط یکبار در روز پوست صورت را بشویید

بهترین پیشنهاد این است که با شروع فصل پاییز، روتین ماقبت از پوست صورت خود را تغییر دهید و فقط یکبار در شب پوستتان را بشویید تا از خشکی پوست جلوگیری کنید. همچنین اینکه چه نوع پاک‌ کننده‌ ای استفاده می‌ کنید نیز مهم است: شوینده‌ های فوم‌ دار و ژلی صورت، می‌ توانند به دلیل داشتن مواد پاک‌کننده قوی‌ تر، پوست را تمیز کنند، اما همچنین باعث افزایش خشکی پوست نیز می شوند. 

بنابراین در هنگام انتخاب شوینده صورت، به سراغ روغن پاک‌ کننده ملایم‌ تر یا پاک‌ کننده میسلار واتر بروید، که احتمال کمتری دارد حاوی سورفکتانت‌ های خشن‌ تری باشد که می‌ توانند پوست را کم‌ آب و خشک کنند.

برای پوست های بسیار خشک، بهتر است از پاک کننده ای استفاده کنید، که حاوی فرمول های غنی و بدون آب بر پایه کره ها (مانند کره شی) و روغن هایی است که پوست را نرم می کنند و پاک کننده آرایش می شوند.

شستن صورت

در حد اعتدال از پوست لایه برداری کنید

آخرین چیزی که پوست خشک و کم آب در فصل پاییز به آن نیاز دارد، یک اسکراب یا لایه بردار خشن و ساینده است که می تواند رطوبت را بیشتر کاهش دهد و تحریک پوست را بدتر کند. بنابراین اگر هنگام لایه برداری متوجه پوسته پوسته شدن یا قرمزی پوست شدید، لایه بردار خود را عوض کنید و به سراغ یک لایه بردار ملایم صورت با اسید لاکتیک یا اسیدهای میوه یا اسکراب صورت با دانه های گرد جوجوبا بروید، که کمتر احتمال دارد پوست را کم آب و خشک کند.

توصیه می شود که در فصل پاییز از لایه بردارهایی که حاوی اسیدهای قوی تر مانند اسید گلیکولیک و لایه بردارهای خشن تر مانند شکر و نمک هستند دوری کنید و از لایه بردار خود بیش از یک بار در هفته استفاده نکنید. 

همچنین از خاراندن پوست نیز خودداری کنید. مهم نیست که خشکی پوست چقدر خارش دارد، خاراندن می تواند به سطح پوست آسیب برساند و باعث از دست رفتن رطوبت بیشتر شود. بهتر است در این شرایط یک پماد نرم کننده یا مرطوب کننده روی آن ناحیه بمالید تا فوراً آن را آرام کرده و از آن محافظت کنید.

استفاده از سرم آبرسان پوست

پیشنهاد مطالعه: بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست حساس

 

خانه خود را مرطوب کنید

استفاده از وسایل گرم کننده در خانه، باعث افزایش خشکی هوا در خانه می شود و و به دلیل بسته بودن پنجره ها، در داخل خانه محبوس می ماند. بنابراین توصیه می شود که با شروع فصل پاییز، حتما از یک مرطوب کننده هوا یا دستگاه بخور در خانه استفاده کنید. این دستگاه هوای خانه را مرطوب می کند و مانع از خشک شدن بیش از حد پوست در فصل پاییز و زمستان خواهد شد.

 

نوشیدن آب را فراموش نکنید

هیدراتاسیون مناسب مستقیماً با بازسازی سلول های پوست مرتبط بوده که کلید درخشندگی پوست است. سعی کنید روزانه هشت تا 10 فنجان از نوشیدنی های شیرین نشده مانند آب (شامل گازدار یا دم کرده میوه)، چای و قهوه بنوشید و از این طریق، آب مورد نیاز بدن و پوستتان را به بهترین شکل ممکن تامین کنید.

 

به پوست لب نیز توجه کنید

پوست لب‌ معمولا نازک‌ تر از پوست سایر قسمت‌ های صورت است و به همین دلیل در فصل پاییز و زمستان بیشتر در معرض خشکی قرار می گیرد. برای تامین آب بدن و محافظت از پوست لب، استفاده از بالم لب در شب بسیار مهم است، زیرا گرمای داخل خانه و حتی تنفس از طریق دهان نیز می تواند خشکی پوست لب در فصل پاییز را تشدید کند. هنگامی که شب‌ها از مرطوب‌ کننده‌ های صورت و بدن خود استفاده می‌ کنید، حتما از یک بالم لب غنی نیز برای لبها استفاده کنید تا پوسته‌ ها و ترک‌ خوردگی‌ لب نیز درمان شده و از بین برود.

برای یافتن موثرترین و بهترین بالم لب برای پاییز، پیشنهاد می‌ شود که به دنبال محصولی باشید که حاوی ترکیبات مرطوب‌ کننده، مواد مغذی و آبرسان است تا بهترین محافظت را از پوست لب داشته باشد.

 

شما چه توصیه ای برای مراقبت از پوست و جلوگیری از خشکی پوست در پاییز دارید؟

برچسب ها:
خشکی پوست
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
سهیلا
۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳

دستگاه بخور

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید