دندانپزشکی و سلامت دهان

هرآنچه که باید از روش میکرودرم آبریژن بدانیم | میکرودرم آبریژن چیست ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

میکرودرم آبریژن یکی از بهترین روش‌ها برای درمان و زیبایی پوست است. در این مقاله به طور کامل به فواید و عوارض میکرودرم آبریژن می‌پردازیم.

فهرست موضوعات

ممکن است بارها نام میکرودرم آبریژن (microdermabrasion) به گوشتان خورده باشد و دقیقا ندانید که این روش چیست و چه کمکی به شما می‌کند، ممکن هم هست با آگاهی کامل‌تری سراغ این مقاله آمده باشید و بخواهید اطلاعاتتان را از میکرودرم بیشتر کنید! هرچه که باشد، در این مقاله هر آنچه که باید از میکرودرم آبریژن بدانید را به شما می‌گوییم تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا میکرودرم، درمان مناسبی برای پوست شما است یا نه. 

با ما همراه باشید.

 

میکرودرم آبریژن چیست ؟

میکرودرم آبریژن

زندگی در شهر‌های صنعتی برای پوست شما، چیزی جز آلودگی و پوستی کدر و خسته به‌ همراه ندارد. این آلودگی‌ها بر سطح پوست شما باقی می‌ماند و لایه‌ای از سلول‌های مرده و ذرات آلودگی و... تشکیل می‌دهد که جلوی تنفس پوستتان را می‌گیرد. شما باید راهی برای خلاصی از این لایه مزاحم پیدا کنید، میکرودرم آبریژن یکی از همان راه‌هاست که پوست را با روش غیر‌تهاجمی لایه‌برداری می‌کند و علاوه بر این که از شر این لایه آلوده و بیهوده سطح پوست خلاص می‌شوید، پوستتان کلاژن‌سازی می‌کند و بهبود می‌یابد.
کلاژن پروتئینی است که پوست برای استحکام و زیبایی به آن نیاز دارد، در پروسه میکرودرم آبریژن با تحریک فیبروبلاست‌ها، پوست تحریک به کلاژن‌سازی می‌شود.

 

روش­‌های میکرودرم آبریژن چیست ؟

میکرودرم آبریژن با روش‌های مختلفی انجام می‌‌شود که هر یک، موقعیت و تاثیر خاص خود را دارند.انتظار چندانی نمی‌رود که شما همه روش‌ها را بشناسید و اغلب متخصصان، در این زمینه همراهی‌تان خواهند کرد، اما شناخت روش‌های میکرودرم آبریژن کمک می‌کند که بهترین را انتخاب کنید و با آگاهی قبلی، با پزشکتان مشورت کنید.

انواع روش­‌های میکرودرم آبریژن

 

معرفی انواع روش‌های میکرودرم آبریژن

 

1. میکرودرم آبریژن الماسی

در روش میکرودرم آبریژن با نوک الماس، با هندپیس سر الماسی، سلول‌های مرده پوست به آرامی و بدون آسیب تراشیده می‌شوند و لایه‌برداری انجام می‌شود. در این روش لایه سطحی پوست، مکیده و پوست کاملا پاکسازی می‌شود. میکرودرم الماسی، نوک بسیار ظریف و منعطفی دارد؛ به همین علت، در نواحی حساس صورت، مثل زیر چشم که پوست نازک و آسیب‌پذیر‌تر است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

2. میکرودرم آبریژن کریستالی

میکرودرم آبریژن کریستالی روش رایج‌تری است که در آن برای پاکسازی پوست، از کریستال‌ها استفاده می‌شود. در این روش هندپیس، ذرات کریستالی را روی پوست اسپری می‌کند که این ذرات با خراش سطحی، لایه سطحی پوست را برمی‌دارند و سپس سلول‌های مرده، ذرات کریستال و آلودگی‌های تراشیده شده، از سطح پوست، ساکشن و برداشته می­‌شوند.

این کریستال­‌ها از جنس اکسید آلومینیوم هستند و با فشار ملایمی روی سطح پوست اسپری می‌شوند، جالب است بدانید که فشار دستگاه متغیر است و شدت آن، بر اساس نیاز شما و مشکل پوستیتان، توسط پزشک، قابل تنظیم است. هرچه کریستال‌ها با فشار بیشتری اسپری شوند، لایه‌برداری عمقی‌تر خواهد بود.

میکرودرم آبریژن کریستالی نه تنها پوست را لایه‌برداری می‌‌کند، بلکه با افزایش جریان خون در زیر پوست، خاصیت کشسانی و انعطاف‌­پذیری آن را نیز افزایش می­‌‌دهد.

ممکن است پزشک صلاح ببیند که از لایه‌برداری شیمیایی، به‌عنوان درمان مکمل استفاده کند؛ این روش در کسانی که از جای جوش، اسکار زخم و آکنه‌های عمقی رنج می‌برند، کاربرد دارد.

 

علت جوش صورت یا آکنه چیست؟ انواع جوش، پیشگیری و درمان سریع

 

مراحل انجام میکرودرم آبریژن چیست ؟

میکرودرم مراحل عجیب و پیچیده‌ای ندارد، کافی است صورتتان را بشویید تا اثری از آرایش، آلودگی و چربی پوست باقی نماند و آن را به پزشک بسپارید. متخصص پوست با انتخاب نوع درمان و بر اساس ناحیه تحت درمان، کار خود را شروع می‌کند.این تکنیک معمولا بیست الی سی دقیقه، زمان می‌برد. بعد از پایان لایه‌برداری، با شستشوی صورت، باقی‌مانده سلول‌های مرده و آلودگی سطح پوست را می‌شویید و پماد تجویز شده پزشک را به صورتتان می‌زنید و به منزل برمی‌گردید.

مراحل میکرودرم آبریژن

 

فواید میکرودرم آبریژن چیست ؟

میکرودرم، با لایه‌برداری، پوست جدید، سالم و زیبا‌تری به شما هدیه می‌دهد، اطلاع از فواید میکرودرم آبریژن برای پوست، کمک می‌کند که این روش را جدی بگیرید و برای یک بار هم شده، سراغ یک درمان مفید برای پوست بروید. 

فواید میکرودرم آبریژن

 

مهم‌ترین فواید میکرودرم آبریژن

 

1. درمان لک با میکرودرم آبریژن

اگر شما هم از لک‌های پوستی خسته شده‌اید، باید بدانید که میکرودرم آبریژن می‌تواند تمام لک‌های پوستی ناشی از بارداری، زایمان، پیری و یا آفتاب را از بین ببرد. ممکن است برای اثربخشی سریع‌تر و بهتر میکرودرم، داروهای مکمل درمان نیز، به صورت همزمان، تجویز شود.

 

2. درمان منافذ باز با میکرودرم آبریژن

منافذ باز پوست، ظاهر چندان زیبایی ندارند و اغلب، می‌خواهیم زودتر از شر آن‌ها خلاص شویم. این منافذ بعضا ارثی هستند و بعضی دیگر، به‌ دلیل استفاده دائم از مواد آرایشی، اهمیت ندادن به سلامت و زیبایی پوست و تجمع آلودگی‌ها و سلول‌های مرده، ایجاد می‌شوند. میکرودرم ابریژن با لایه‌برداری و همچنین تحریک پوست، به بافت‌سازی کمک می‌کند و باعث می‌شود بعد از پایان جلسات درمانی، پوست زیباتر؛ یکدست‌تر و بدون منافذ باز داشته باشید.

 

3. پاک‌کردن تاتو با میکرودرم آبریژن

اگر آثار به جا مانده از تاتو، شما را آزار می‌دهد، میکرودرم آبریژن، این‌جا هم در نقش ناجی ظاهر شده و کمکتان می‌کند از شر تاتو‌ها خلاص شوید. البته که میکرودرم اغلب تاتو را کم‌رنگ می‌کند و برای ازبین رفتن قطعی اثر آن، باید از درمان مکمل لیزر هم استفاده کنید.

 

4. روشن کردن پوست با میکرودرم آبریژن

طی لایه‌برداری و پاک‌سازی، پوست شما که مدت‌هاست ذرات آلودگی و سلول‌های مرده را با خود حمل می‌کند، با ازبین رفتن این لایه، روشن و زیبا‌تر خواهد شد. 

 

5. درمان ترک‌های پوستی با میکرودرم آبریژن

استریا یا ترک‌‌های پوستی (Stretch marks)، خط‌هایی هستند که بر اثر نوسان وزن (چاقی و لاغری) یا بارداری، روی بدن پدیدار می‌شوند. اغلب درمان قطعی برای ترک پوستی وجود ندارد اما میکرودرم آبریژن با تحریک پوست، به کلاژن‌سازی کمک می‌کند و ترک‌های پوستی، بهبود پیدا کنند.


6. درمان کک‌و‌مک با میکرودرم آبریژن

میکرودرم می‌تواند با لایه‌برداری پوست، کک‌و‌مک ناشی از بارداری یا آفتاب را تا حد زیادی ازبین‌ببرد. ممکن است برای ازبین‌رفتن کامل کک‌و‌مک، درمان‌های مکمل نیز تجویز شود.

 

7. درمان چروک‌های پوستی با میکرودرم آبریژن

همان‌طور که می‌دانید، میکرودرم آبریژن، با تراش خفیف سطح پوست، گردش خون را افزایش داده و با تحریک فیبروبلاست‌ها کلاژن‌سازی را افزایش می‌دهد، در نتیجه، چین‌و‌چروک‌‌های خفیف نیز از بین خواهند رفت.

 

8. جوان‌سازی پوست با میکرودرم آبریژن

 میکرودرم آبریژن، در بهبود چروک‌های خفیف و سفت‌کردن بافت پوست نقش دارد؛ در نتیجه، جوان‌سازی پوست و تاخیر در روند پیری پوستی، یکی از مهم‌ترین فواید میکرودرم آبریژن است.

 

عوارض میکرودرم آبریژن چیست ؟

میکرودرم آبریژن مثل تمامی روش‌های درمان و مراقبت از پوست، اگر صحیح انجام شود، عوارض چندانی ندارد؛ اما اگر توسط فرد غیرمتخصص، در محیط نامناسب یا دستگاه میکرودرم تقلبی انجام شود، طبیعتا ممکن است عوارض جبران‌نا‌پذیری هم داشته باشد. پس بهتر است قبل مراجعه، سابقه پزشک و مرکز مورد‌نظر را بررسی کنید تا آسیبی نبینید.

عوارض میکرودرم آبریژن

 

مهم‌ترین عوارض میکرودرم آبریژن

  • التهاب و تورم پوست
  • خارش پوست
  • زخم‌شدن پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • خشک‌شدن پوست
  • ورود کریستال‌های میکرودرم به دستگاه تنفس
  • فرو‌رفتن کریستا‌ل‌های میکرودرم در چشم یا پوست

ازبین عوارض ذکر شده، خارش و تورم پوست کاملا طبیعی است و خیلی زود بهبود خواهد یافت؛ اما سایر آن‌ها در صورت عدم مهارت پزشک و عدم توجه به سلامت بیمار (ضد عفونی نکردن دستگاه، استفاده نکردن از عینک برای بیمار و... ) رخ می‌دهد.

 

مزایای میکرودرم آبریژن

تکنیک و دستگاه‌های زیادی برای درمان مشکلات پوستی و پاکسازی وجود دارد، اما در این بین، میکرودرم آبریژن بیش از سایر دستگاه‌ها مورد‌توجه است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم علت پرطرفدار بودن میکرودرم آبریژن را بررسی کنیم. 

مزایای میکرودرم آبریژن

 

 مهم‌ترین مزایای میکرودرم آبریژن نسبت به سایر روش‌ها 

1. میکرودرم آبریژن، تاثیری آنی دارد.

این روش در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شده و بلافاصله نتیجه حاصل از آن را می‌بینید.

 

2. میکرودرم آبریژن، بدون درد است.

میکرودرم آبریژن یک روش کم‌تهاجم محسوب می‌شود و بدون درد است.

 

3. میکرودرم آبریژن، برای هر نوع پوستی مفید است.

میکرودرم آبریژن برای انوع پوست‌ها (چرب، معمولی و...)  و هر رنگ پوستی (سفید، سبزه، گندمی و ...) قابل اجراست. 

 

انواع پوست و بهترین روش های مراقبت از آن

 

4. میکرودرم آبریژن، بدون دوره نقاهت است.

میکرودرم آبریژن یک روش نسبتا بدون نقاهت است و بعد از انجام میکرودرم آبریژن، می‌توانید مستقیما به محل کارتان برگردید و هیچ مشکلی، پوستتان را تهدید نخواهد کرد.

 


مراقبت‌های بعد از انجام میکرودرم ابریژن

مثل تمام روش‌های درمانی، میکرودرم آبریژن نیز نیاز به مراقبت‌های بعدی دارد، مراقبت‌های بعد از انجام میکرودرم آبریژن کمک می‌کند به هدف درمانی خود از انجام میکرودرم برسید و نتیجه بهتری بگیرید.

مراقبت های بعد میکرودرم آبریژن

 

مراقبت‌های بعد از میکرودرم آبریژن چگونه است ؟

استفاده از کرم­‌های تجویز شده

بعد از میکرودرم آبریژن، پزشک معالج، کرم‌های مخصوصی برایتان تجویز می‌کند که استفاده به موقع و به اندازه از آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، پس بلافاصله کرم‌ها را خریداری و در زمان توصیه‌شده پزشک، استفاده کنید.

 

قرار نگرفتن در معرض نور خورشید

پوست شما بعد از این نوع لایه‌برداری، حساس‌تر از همیشه می­‌شود. در نتیجه باید مراقب باشید که بیش از حد آن را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. حتی در روزهای بارانی هم حتما از کرم‌های ضد‌آفتاب استفاده کنید. همچنین برای مراقبت بیشتر، کلاه و عینک را فراموش نکنید.

 

استفاده از کرم­‌های ضد التهابی

ممکن است بعد از میکرودرم آبریژن، با نقاط متورم و قرمز روی صورت خود مواجه شوید، در این صورت حتما با اجازه متخصص پوستتان، از کرم‌های ضد‌حساسیست و ضد‌التهاب مثل کرم اکسید زینک استفاده کنید.


استفاده از محصولات مراقبتی

بعد از انجام میکرودرم آبریژن، پوست، بیش از هر زمان دیگری، به مراقبت نیاز دارد. به همین دلیل باید ضمن مشورت با پزشک متخصص پوست، بهترین محصولات مراقبتی را انتخاب و استفاده کنید.

 

قطع داروها

ممکن است نیاز باشد موقتا دارو‌های مصرفیتان را قطع کنید، پس حتما لیست دارو‌هایی که مصرف می‌کنید را در اختیار پزشکتان قرار دهید تا در صورت نیاز، دستور به قطع مصرف آن‌ها دهد.

 

چه کسانی نباید میکرودرم آبریژن انجام دهند؟

بعضی از افراد نمی‌توانند میکرودرم آبریژن را انجام دهند و اگر جزء هر یک از دسته‌های زیر هستید؛ حتما قبل از انجام این روش، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

  • کسانی که به تازگی در صورت خود جراحی انجام داده‌اند.
  • افرادی که در ناحیه انجام میکرودرم، تبخال و زگیل دارند.
  • کسانی که در ناحیه انجام میکرودرم،  دارای زخم‌های عمیق پوستی هستند.
  •  زنان باردار
  •  افرادی که مشکلات دیابت دارند و یا سیستم ایمنی‌شان بسیار ضعیف است.
  •  کسانی که درگیر پروسه رادیوتراپی گردن هستند.
  •  مبتلایان به بیماری پسوریازیس
  •  افرادی که در یک سال گذشته اکوتان مصرف کرده‌­اند.
  •  کسانی کهایزوترتینوئین استفاده می­‌کنند.

 

 

فاصله جلسات میکرودرم آبریژن

میکرودرم آبریژن

 

فاصله جلسات میکرودرم آبریژن باید توسط پزشک مشخص شود، اما اغلب فواصل بین جلسات، حدود 1 الی 4 هفته است. اگر مشکل خاصی در پوستتان وجود نداشته باشد و هدف، صرفا جوانسازی و شادابی باشد، 4 تا 6 جلسه کافی است تا به نتیجه مطلوب برسید اما اگر برای درمان مشکلاتی مثل لک پوستی، اسکار، آکنه یا... میکرودرم آبریژن را انجام می‌دهید، برای رسیدن به نتیجه مطلوب،  10 الی 12 جلسه ادامه درمان، توصیه می‌شود.

 

نکات مهم روش میکرودرم آبریژن

  1. قبل از میکرودرم حتما باید از ضد آفتاب استفاده کنید و هر سه ساعت یک بار آن را تمدید کنید.
  2. از پزشک خود بخواهید که برای محافظت از چشم‌هایتان از چشم‌بند یا عینک استفاده کند.
  3. با آب داغ صورت خود را نشویید.   
  4. بهتر است تا 5 روز بعد از میکرودرم آبریژن آرایش نکنید.

 

سخن آخر

میکروردم آبریژن یکی از همان روش‌هایی است که اگر صحیح انجام شود، هرگز پشیمانتان نمی‌کند. در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین نکاتی که باید از میکرودرم آبریژن بدانید را بررسی کنیم تا با انتخاب صحیح و آگاهی کافی، از این روش برای درمان مشکلات پوستی و زیبایی بیشتر استفاده کنید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید
فهرست موضوعات