دندانپزشکی و سلامت دهان

انواع پوست و بهترین روش های مراقبت از آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

انواع پوست و نحوه مراقبت از آن چیست، بر اساس میزان خشکی یا چربی پوست از چه نوع محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده کنیم، بهترین نوع پوست چیست؟

پوست اولین سد دفاعی بدن ماست، پس باید حسابی از آن مراقبت کنیم. این مراقبت باید شبانه، روزانه و مختص هر پوستی باشد. احتمالا تا به حال این تجربه را داشته‌اید که با خرید یک محصول مراقبت از پوست، مشکلتان حل که نشده هیچ! تشدید هم شده یا مشکلات دیگری هم پیدا کرده‌اید. بسیاری از مواقع، مشکل از محصول مورد استفاده نیست؛ مشکل اصلی این است که یا به خوبی پوستتان را نمی‌شناسید یا روتین مراقبتی درستی برای آن انتخاب نکرده‌اید.

در این مقاله کمکتان می‌کنیم تا با پوستتان مهربان‌تر رفتار کنید. بدانید نوع پوستتان چیست و چه مراقبت‌هایی نیاز دارد.

 

انواع پوست چیست؟

پوست انواع مختلفی دارد که شناخت آن برای مراقبت پوستی صحیح بسیار اهمیت دارد.

انواع پوست چیست؟

 

انواع پوست و نحوه مراقبت از آنها

1. پوست خشک

یکی از رایج‌ترین انواع پوست، پوست خشک است. اگر جنس پوستتان خشک است، بیش‌تر از دیگران منافذ باز دارید و احتمالا کناره‌­های بینی‌تان معمولا پوسته پوسته و قرمز است همچنین چین و چروک و خطوط پوستی بیشتری نیز خواهید داشت. پوست خشک، به راحتی قابل تشخیص است چرا که اغلب حس خشکی و کشیدگی پوست دارید و مراقبت از آن نیز اهمیت زیادی دارد چون اگر مراقب پوست خشک خود نباشید خیلی زود‌تر از دیگران پوستتان پیر می‌شود. اگر خشکی پوست دارید آرنج، کف‌پا و دست‌هایتان بیش‌تر از سایر قسمت‌های بدن، خشک می‌شوند. توجه کنید که روتین مراقبتی فقط مختص صورت نیست و باید مراقب پوست بدنتان هم باشید.

 

2. پوست چرب

بعد از پوست خشک، رایج‌ترین نوع پوست، پوست چرب است. اگر پوستتان چرب باشد، احتمالا منافذ آن هم باز است و هر روز صبح، با چربی محسوسی بر پوستتان از خواب بیدار می‌شوید و در طول روز خصوصا ماه‌های گرم سال باید بارها صورتتان را بشویید! اگر شما هم مثل خیلی از افرادی که پوست چرب دارند از کرم‌های مرطوب کننده متنفرید، سخت در اشتباهید چرا که مرطوب‌کننده مناسب، هرگز پوستتان را چرب‌تر نمی‌کند. پوست چرب، بیش‌تر از سایر پوست‌ها دچار جوش و آکنه می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای بالا بودن چربی پوست این است که کم‌تر دچار چین و چروک می‌شوید.

 

3. پوست ترکیبی یا مختلط

پوست ترکیبی کمی بلاتکلیف است و مراقبت پیچیده­‌تر و سخت­‌تری نسبت به انواع دیگر پوست‌ها دارد. اگر پوستتان از نوع ترکیبی باشد، در نواحی خاصی از بدن، پوستتان چرب و نواحی دیگر پوستتان خشک است، مثلا ممکن است بینی، چانه و پیشانی‌تان چرب باشد اما گونه‌های خشکی داشته باشید. مکان این خشکی و چربی متغیر است و نمی­‌توان یک قانون کلی برای آن بیان کرد. مراقبت از پوست مختلط یا ترکیبی، کمی سخت‌تر است چرا که باید از ترکیب دو محصول مراقبتی برای نواحی مختلف استفاده کنید. درست همزمان با این که بینی یا پیشانی‌تان از چربی، براق شده، در گونه‌هایتان کشیدگی و خشکی احساس می‌کنید و باید مراقب هر دو باشید!

 

4. پوست حساس

اگر پوستتان در اثر استفاده از مواد غذایی خاص یا لوازم آرایش و محصولات مراقبت پوست، دچار التهاب و قرمزی می­‌شود؛ شما پوست حساسی دارید که باید نسبت به سایر پوست‌ها بیشتر مراقبش باشید.

 

5. پوست معمولی

پوست­ های معمولی همان‌طور که از نامشان پیداست، حد وسط هر دو نوع پوست هستند. این پوست­ ها، نه خشکی آزاردهنده‌ای دارند و نه چربی بیش‌ از حد! اگر پوستتان معمولی است، شانس همراه شماست؛ چون نه نگران جوش و آکنه پوست چرب هستید و نه نگران چروک شدن و کشیدگی پوست خشک! حساسیت خاصی در پوست شما وجود ندارد که نگرانش باشید، منافذ باز ندارید و پوستتان شفاف و صاف است.

 

چطور نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

چطور نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

در این بخش یک روش بسیار ساده را به شما آموزش می‌دهیم تا با کمک آن، به سادگی نوع پوستتان را تشخیص دهید.

این آزمایش را زمانی انجام دهید که حداقل 6 ساعت، پوستتان را نشسته باشید، آرایش نکرده باشید و از مرطوب‌کننده هم استفاده نکرده باشید. همچنین بهتر است روز پر‌کاری را هم نگذرانده باشید که صورتتان را عرق پوشانده باشد.

 

مرحله اول

یک دستمال کاغذی را به چند قسمت تقسیم کنید و تکه‌ها را روی پیشانی، بینی، چانه و گونه‌ها بگذارید.

 

مرحله دوم

پنج دقیقه دراز بکشید و بگذارید تکه‌های دستمال کاغذی روی صورتتان بماند.

 

مرحله سوم

بعد از پنج دقیقه، دستمال کاغذی‌ها را از روی نواحی مختلف صورتتان بردارید.

 

نتیجه:

1. اگر روی همه دستمال‌ها لکه‌های چربی وجود داشت؛ پوست شما چرب است.

2. اگر تمام دستمال‌ها با پوست شما اصطکاک پیدا کردند و با کشیدن آن‌ها روی پوستتان حالت زبری احساس کردید و هیچ اثری از چربی هم نبود؛ پوست شما خشک است.

3. اگر نه احساس زبری و کشیدگی داشتید و نه لکه چربی دیده می‌شد؛ پوست شما معمولی است.

4. اگر بعضی از کاغذها لکه چربی داشتند و برخی دیگر، خشک بودند؛ پوست شما مختلط یا ترکیبی است.

 

بهترین روش های مراقبت از انواع پوست

تا به این‌جای کار انواع پوست را معرفی کردیم و آزمایش تشخیص نوع پوست را هم آموزش دادیم، حالا باید سراغ مراقبت از انواع پوست برویم و بدانیم که برای هر نوع پوست باید چه روتین مراقبتی داشت تا آسیبی نبیند. 

بهترین روش های مراقبت از انواع پوست

 

مراقبت از پوست خشک

1- اولین و مهم‌ترین نیاز پوست خشک آب‌رسانی است، پس اگر پوستتان خشک است حتما از کرم‌های مرطوب‌کننده و آبرسان استفاده کنید.

2- یکی از راه‌های هیدراته کردن پوست، مصرف آب به میزان مورد نیاز بدن است، آبمیوه، سبزیجات و آب آشامیدنی همگی به هیدراته نگه‌داشتن پوست کمک می‌کنند.

3- با پوست خود خشن رفتار نکنید، لایه‌برداری و اسکراب پوستتان را خشک‌تر و حساس می‌کند.

4- در حمام و زمان شستشوی صورت، هرگز از آب داغ استفاده نکنید.

5- از روغن­‌های طبیعی مثل روغن جوجوبا، روغن نارگیل و روغن زیتون برای چرب کردن پوست خود استفاده کنید.

6- از لوازم آرایش و محصولات چربی‌دار استفاده کنید.

7- ماسک‌های مرطوب‌کننده برای پوست شما بسیار مفید است؛ حتما هر هفته دو روز را به مراقبت پوست و درست کردن ماسک اختصاص دهید و تاثیرش را ببینید.

 

مراقبت از پوست چرب

1- هر روز صبح بعد از بیدار شدن و هر شب قبل از خواب با یک پاککننده ملایم مخصوص پوست چرب، صورت خود را بشویید.

2- حتما قبل از خواب، صورتتان را از هر‌گونه آرایش و کرمی پاک کنید، شستن آرایش قبل از خواب برای انوع پوست‌ها، ضروری و برای کسانی که پوست چرب دارند، ضروری‌تر است.

3- برخلاف تصور، هرگز نباید پوستتان را با آب داغ بشویید، آب داغ چربی‌های مورد نیاز پوست چرب را از بین می­‌برد و باعث می‌­شود که پوستتان بیش از قبل شروع به تولید چربی کند.

4- صورتتان را با صابون نشویید، صابون، پوستتان را به صورت موقت خشک می‌کند و باعث می‌شود پوست برای جبران این خشکی موقت، چندین برابر چربی تولید کند، همچنین روزانه بیش‌تر از دو و نهایت سه بار صورتتان را نشویید.

5- بعد از هر بار شستشو، از مرطوب‌کننده مخصوص پوست چرب استفاده کنید، مرطوب‌کننده ترشح چربی صورت شما را کاهش می‌دهد.

6- از لوازم آرایش و محصولات مراقبتی فاقد چربی (Oil Free) استفاده کنید.

7- از ماسک‌های مخصوص پوست چرب استفاده کنید، این ماسک‌ها، به شما کمک می‌کند از ترشح چربی پوست کم کنید و از جوش‌زدن، جلوگیری کنید.

 

مراقبت از پوست ترکیبی یا مختلط

1- اگر پوستتان مختلط است، باید برای نواحی خشک، مراقبت مخصوص پوست خشک و نواحی چرب، مراقبت مخصوص پوست چرب را اجرا کنید!

 2- روزی دو بار با یک شوینده ملایم، پوستتان را شستشو دهید.

3- گلاب، یک مرطوب‌کننده بدون چربی و فوق‌العاده است، کمی گلاب را با آب خنک مخلوط کنید و به صورت اسپری کنید.

4- مرطوب‌کننده بدون چربی را برای مناطق چرب صورت استفاده کنید و برای مناطق خشک، چند قطره روغن گیاهی یا مرطوب‌کننده مخصوص پوست خشک استفاده کنید.

5- از لوازم آرایش و محصولات مراقبتی به صورت ترکیبی استفاده کنید.

 

مراقبت از پوست­‌ حساس

1- از روغن­‌های گیاهی و طبیعی اصل استفاده کنید.

2- حتی الامکان از لوازم آرایشی استفاده نکنید، البته لوازم آرایشی گیاهی معتبر، مانعی ندارد.

3- قبل استفاده از هر محصول جدیدی، کمی از آن را در ناحیه کوچکی از پوست بزنید و واکنش پوستتان را بسنجید.

4- در صورت نیاز، رژیم غذایی خود را مطابق با دستور پزشک متخصص پوست تغییر دهید.

5- به جوش‌­، لک و قرمزی و واکنش‌های پوستتان دست نزنید.

6- از ضدآفتاب با اس پی اف 90 به بالا استفاده کنید.

7- هنگام بیرون رفتن از منزل، کلاه و عینک آفتابی را فراموش نکنید.

8- به هیچ وجه از صابون برای شستشوی صورت استفاده نکنید.

9- از پاک‌کننده‌های شیمیایی قوی برای پوست صورت خود استفاده نکنید.

 

مراقبت از پوست معمولی

پوست­‌های معمولی مراقبت پیچیده‌ای ندارند، مراقبت از پوست معمولی بسیار ساده است و کافی است مراقبت‌های ساده و اولیه را انجام دهید و پوستتان را به حال خود بگذارید.

1- از مرطوب‌کننده­‌های مخصوص پوست معمولی استفاده کنید.

2- ضد آفتاب­‌های ملایم مناسب شماست.

3- از شوینده­‌های ملایم استفاده کنید.

4-  پوست را در معرض آلودگی قرار ندهید.

 

بهترین ماسک خانگی مناسب انواع پوست ها

در بخش مراقبت از پوست، در مورد استفاده از ماسک مخصوص نوع پوست صحبت کردیم، ماسک‌ها به منظور حفظ سلامت و زیبایی پوست و یا درمان تجویز می‌شوند.

در این بخش مقاله، یک نمونه از بهترین ماسک‌های مخصوص برای هر نوع پوست را معرفی می‌کنیم. حتما قبل از استفاده هر نوع ماسک، صورتتان را بشویید و سپس از ماسک استفاده کنید.

بهترین ماسک خانگی مناسب انواع پوست ها

 

ماسک مخصوص پوست خشک

یک عدد موز رسیده را له کنید، با یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای‌خوری روغن رستون مخلوط کرده و بر روی پوست صورت بمالید؛ بعد از 10 دقیقه با آب ولرم بشویید. 

از این ماسک می‌توانید در هفته سه بار استفاده کنید و بعد از استفاده شاهد اثر نرم‌کنندگی و رطوبت‌بخشی آن به پوست باشید. 

 

ماسک مخصوص پوست چرب

دو قاشق غذا‌خوری عسل را با یک قاشق چای‌خوری دارچین مخلوط کنید و بر روی پوست صورت بمالید، خصوصا بر نواحی که جوش یا آکنه دارید، بعد از حدود 15 دقیقه صورتتان را با آب ملایم بشویید و خشک کنید. دارچین دارای خواص ضد میکروبی است و به درمان جوش کمک می‌کند، عسل هم یک آنتی بیوتیک گیاهی و طبیعی است و خاصیت ترمیمی نیز دارد، پس هم جای جوش‌ها را بهبود می‌دهد، هم از گسترش آن‌ها پیشگیری می‌کند.

 

ماسک مخصوص پوست مختلط یا ترکیبی

علاوه بر این که می‌توانید برای هر قسمت صورت از هر دو ماسک مخصوص دو نوع پوست چرب و خشک استفاده کنید، می‌توانید یک ماسک مناسب آب‌رسان که برای تمام قسمت‌های پوستتان مفید است را نیز استفاده کنید! ماسک خیار، بهترین ماسک مخصوص پوست مختلط یا ترکیبی است. یک خیار را رنده کرده و با یک قاشق چای‌خوری ژل آلوئه ورا مخلوط کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بعد از سی دقیقه پوستتان را با آب ولرم یا خنک بشویید.

 

ماسک مخصوص پوست معمولی

یک عدد سیب را رنده و سپس با دو قاشق غذاخوری عسل، مخلوط کنید، ماسک را بر روی پوست صورت بمالید و بعد از 20 دقیقه بشویید. این ماسک پوستتان را شاداب‌تر و زیبا‌تر می‌کند.

 

ماسک مخصوص پوست حساس

دو عدد هویج کوچک را بپزید و بعد از پخت، آن را در ظرفی له کنید و دو قاشق غذاخوری عسل را با پوره هویج مخلوط کنید تا خمیری شود، خمیر به دست آمده را بر روی پوست صورت بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید. این ماسک بدون هیچ آسیب و حساسیتی، پوستتان را شفاف و درخشان می‌کند. بهتر است طبق توصیه‌های قبلی، کمی از ماسک را روی قسمت کوچکی از صورت تست کنید و اگر مشکلی نبود، به کل صورت بزنید.

 

 

سخن پایانی

اهمیت سلامت و زیبایی پوست برای هیچ‌کس قابل انکار نیست؛ همچنین داشتن پوست زیبا و سالم بدون شناخت نوع پوست و نحوه مراقبت از آن ممکن نخواهد بود. از امروز، با شناخت نوع پوست خود و راه‌های مراقبت از آن، می‌توانید با خیال راحت سراغ محصولات آرایشی و یا مراقبتی بروید و بر اساس نوع پوست خود، محصول مناسب را خریداری کنید.

نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید