دندانپزشکی و سلامت دهان

زونا چیست و چگونه به آن مبتلا می‌شویم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

با مراجعه زودهنگام به دکتر زونا و شروع درمان می‌توانید به کاهش طول درمان این بیماری عفونی و ویروسی کمک کنید.

با مراجعه زودهنگام به دکتر زونا و شروع درمان می‌توانید به کاهش طول درمان این بیماری عفونی و ویروسی کمک کنید. اما زونا چیست و چرا به آن مبتلا می‌شویم؟ درشرایطی‌که ویروس واریسلا زوستر یا همان عامل ایجاد آبله مرغان در بدن مخفی بماند، احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد.

بسیاری از ما در طول زندگی به بیماری آبله مرغان دچار می‌شویم. ویروس این بیماری پس از بهبود می‌تواند به‌صورت نهفته در بافت عصبی نزدیک نخاع و مغز باقی بماند. درصورتی‌که واریسلا زوستر مجدد فعال شود؛ بیماری زونا به‌وجود می‌آید.

زونا تهدیدکننده زندگی نیست اما مانند دیگر بیماری‌های ویروسی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. ایجاد تاول‌هایی سوزناک و دردآور قطعا برای هیچ‌کس خوشایند نیست. اما این بیماری چگونه فعال می‌شود؟ علائم زونا چیست و برای درمان آن چه اقداماتی لازم است؟ برای اگاهی از این موارد تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

معرفی کامل بیماری زونا

افرادی که از طریق ویروس واریسلا زوستر به بیماری آبله مرغان مبتلا می‌شوند پس از گذشت مدتی بهبود می‌یابند اما این به معنی ازبین‌رفتن ویروس نیست؛ بلکه واریسلا زوستر می‌تواند به‌صورت خاموش یا نهفته در بافت‌های عصبی کنار نخاع یا مغز باقی بماند.

با گذشت چند سال پس از بهبود ممکن است این ویروس مجدد فعال شود و به‌صورت راش‌ها‌ی دردناک خود را نشان دهد. ایجاد تاول‌های نواری در سمت چپ یا راست قفسه سینه، رایج‌ترین نشانه ابتلا به زونا است اما این راش‌ها می‌توانند در هر جایی از بدن رخ دهند.

دکتر زونا در خصوص عوارض این بیماری که بیشتر در سنین بالای 50 سال اتفاق می‌افتد گفته است که زونا زندگی افراد را تهدید نمی‌کند اما این عفونت بسیار آزاردهنده خواهد بود؛ به‌خصوص اگر پس از آن فرد به نورآلژی دچار شود. این مشکل باعث درد زیاد حتی پس از پاک شدن تاول‌ها خواهد شد.

زونا چه علائمی به‌همراه دارد؟

معمولا علائم این بیماری در یک سمت بدن دیده می‌شود. درصورت مشاهده هرکدام از این نشانه‌ها بهتر است خیلی زود به دکتر زونا در تهران مراجعه کنید. با این کار طول دوره درمان کوتاه‌تر می‌شود.

  • بروز درد، احساس گزگز یا سوزش
  • بروز تاول‌هایی پر از مایع که باز می‌شوند و پوسته به‌وجود می‌آورند
  • بروز جوش‌های قرمز چند روز پس از شروع درد

علائم زیر نیز ممکن است در برخی افراد دیده ‌شود:

  • ایجاد حساسیت به نور
  • سردرد
  • تب
  • احساس خستگی شدید

بیمار معمولا اولین نشانه‌ای که احساس می‌کند درد است. گاهی این درد به‌حدی شدید می‌شود که ممکن است با دردهای کلیوی، مشکلات قلبی یا ریوی اشتباه گرفته شود. همچنین برخی افراد بدون ایجاد هیچ‌گونه بثورات و جوش‌های قرمز تنها درد زونا را احساس می‌کنند.

بروز دردهای سوزشی در بدن به‌گونه‌ای است که بیمار حتی نمی‌تواند لمس بدن را تحمل کند. بثورات زونا نیز در بیشتر بیماران، سمت راست یا چپ بالاتنه آنها ایجاد می‌شود. در برخی بیماران نیز ممکن است بثورات اطراف یک چشم، یک طرف صورت یا گردن به‌وجود بیایند.

دکتر زونا بروز این بیماری را برای مبتلایان به سرطان که تحت درمان رادیوتراپی یا شیمی‌درمانی هستند و همچنین افراد بالای 60 سال آزاردهنده‌تر می‌داند. همچنین مراقبت از این افراد باید با دقت بیشتری انجام شود.

 

عوامل تاثیرگذار بر ایجاد زونا

عامل اصلی ایجادکننده زونا همان ویروسی است که باعث ایجاد آبله مرغان می‌شود. البته همه افرادی که ابتلا به آبله را تجربه‌ کرده‌اند به زونا مبتلا نمی‌شود. این بیماری معمولا با بالارفتن سن یا ضعیف‌شدن سیستم ایمنی بدن دیده می‌شود.

با ضعف سیستم ایمنی، بدن نمی‌تواند با عفونت‌های ویروسی به‌خوبی مقابله کند. درنتیجه احتمال دارد واریسلا زوستر دوباره فعال شده و با حرکت از مسیرهای عصبی به سمت پوست، باعث به‌وجود آمدن زونا شود.

بیماری زونا واگیردار است؟

امکان انتقال ویروس و مسری‌بودن این بیماری از جمله سوالاتی است که افراد معمولا از دکتر زونا می‌پرسند. درواقع باید گفت این بیماری از طریق هوا و تنفس منتقل نمی‌شود اما در اثر تماس مستقیم با تاول های باز احتمال ابتلا به آبله مرغان در افراد بالا می‌رود.

زونا تنها باعث انتقال آبله به افرادی که مستعد ابتلا به آن هستند می‌شود. به همین دلیل نیز نباید خانم‌های باردار، نوزادان و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف در معرض تماس با بیماران مبتلا به زونا قرار گیرند.

زونا چه عوارضی دارد؟

بیمار پس از ابتلا به زونا ممکن است به عوارض زیر نیز دچار شود:

  • پست هرپتیک نورالژیا: این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که رشته‌های عصبی دچار آسیب شده و به ارسال‌ پیام‌هایی نامفهوم در رابطه با درد شدید از پوست به‌ مغز بپردازند. در این شرایط فرد پس از بهبود تاول‌ها نیز تا مدت‌زمان زیادی با درد همراه خواهد بود.
  • مشکلات بینایی: زونای چشمی باعث ایجاد عفونت در چشم شده که درنتیجه آن، احتمال کاهش بینایی و حتی از دست‌دادن آن نیز وجود دارد.
  • مشکلات عصبی: زونا می‌تواند مشکلات عصبی مانند التهاب مغز، مشکلات شنوایی، عدم تعادل یا فلج صورت را به‌دنبال داشته باشد و این موارد بستگی به عصب آسیب‌دیده دارند.
  • عفونت پوست: عفونت‌های باکتریایی پوست زمانی ایجاد می‌شوند که تاول‌های زونا به‌خوبی درمان نشوند.

آیا زونا درمان دارد؟

دکتر زونا می‌تواند با ارائه راه‌کارها و تجویز داروهای مختلف، به کاهش علائم این بیماری کمک کند اما به‌طور کلی درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.

با رزرو نوبت یا دریافت مشاوره از طریق آدرس https://doctoreto.com  می‌توانید با داروهای مناسب و روش‌های درمان زونا آشنا شوید. برخی داروهای کاهش‌دهنده علائم زونا عبار‌ت‌اند از:

  • والاسیکلویر
  • فامسیکلوویر
  • آسیکلوویر

درصورتی‌که بیمار درد شدیدی داشت پزشک از داروهای زیر برای کاهش درد استفاده می‌کند:

  • لیدوکائین که به‌صورت کرم، پد یا اسپری موجود است و باعث بی‌حسی می‌شود.
  • پدهای موضعی کاپسایسین
  • داروهای ضدافسردگی 3 حلقه‌ای
  • داروهای شامل کدئین
  • تزریق داروهایی که باعث بی‌حسی موضعی می‌شوند مانند کورتیکواستروئید

جمع‌بندی

برای جلوگیری از ایجاد عوارض یا کوتاه‌کردن مسیر درمان زونا، باید در اولین فرصت به دکتر زونا مراجعه کرد. چراکه این بیماری می‌تواند عوارض مختلفی به‌همراه داشته باشد.

زونا از طریق ویروس خفته واریسلا زوستر که عامل بیماری آبله مرغان است ایجاد می‌شود. این ویروس می‌تواند تا مدت‌ها در بدن باقی بماند و پس از گذشت چندین سال، خود را به‌صورت زونا نشان دهد. بروز درد شدید، تاول‌های آبکی و جوش‌های قرمز از علائم این بیماری است.

 زونا می‌تواند عوارض بدی مانند پست هرپتیک نورالژیا، مشکلات عصبی، عفونت پوستی و مشکلات بینایی به‌همراه داشته باشد پس مراجعه سریع به پزشک در صورت مشاهده این علائم ضروری است.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید