دندانپزشکی و سلامت دهان

مراقبت پوستی در آلودگی هوا چگونه است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در این مقاله راه حل های خوب و ساده ای را پیشنهاد کرده ایم که تاثیر آلودگی هوا بر روی پوست را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

آیا تا به حال به تهران یا هر کلان شهر دیگری نگاه کرده اید؟ منظره ای زیبا البته تا زمانی که هوای آلوده شهر را متوجه شوید. تاثیر آلودگی هوا بر پوست در شهرهای بزرگ موضوع مهمی است. همه ما از اثرات نامطلوب آن بر محیط زیست و سلامت خود آگاه هستیم. با این حال، ممکن است ندانیم که آلودگی هوا به اندازه ریه ها به پوست آسیب می رساند.
آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا پوست برخی از افراد خیلی سریع پیر می شود در حالی که برخی دیگر پوست بسیار جوان تر از سن خود دارند؟ افرادی که پوست صاف دارند ممکن است بدانند چگونه از پوست خود مراقبت کنند. با ما همراه باشید تا بدانید آلودگی با پوست ما چه می کند و چگونه می توانیم در چنین شرایطی از آن محافظت کنیم. در این مقاله راه حل های خوب و ساده ای را پیشنهاد کرده ایم که تاثیر آلودگی هوا بر روی پوست را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 

هوای آلوده چگونه به پوست آسیب می رساند؟

مطالعات نشان می دهد که آلودگی هوا مانند اشعه های مضر خورشید به پوست ما آسیب می رساند. آلاینده های هوا باعث پیری زودرس پوست، آکنه، سرطان پوست، آلرژی، تیرگی پوست و آسیب های دیگر می شوند. آلودگی هوا سد محافظ طبیعی پوست را از بین می برد و تولید کلاژن را مختل می کند. از دست دادن کلاژن باعث چروک شدن پوست می شود.

در یک مطالعه 24 ساله، محققان آلمانی تاثیر آلودگی هوا را بر روی پوست افراد مختلف بررسی کردند. یکی از یافته های این تحقیق نشان داد افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می کنند دارای لک و چین و چروک بیشتری هستند.

 

آلودگی هوا قاتل نامرئی پوست 

آلاینده های هوا 20 برابر کوچکتر از منافذ پوست هستند! بنابراین، هنگامی که آنها با پوست ما تماس پیدا می کنند، به لایه های عمیق آن نفوذ می کنند. پس از نفوذ این آلاینده ها به پوست، پوست را خشک و قرمز می کنند، پوست را شل می کنند و منافذ پوست را می بندند. در نتیجه، پوست به سختی می تواند نفس بکشد، شادابی و سلامت آن بدتر می شود.

 

سایر اثرات آلودگی هوا بر روی پوست

تماس طولانی مدت پوست ما با هوای آلوده باعث بیماری ها و آسیب های پوستی مختلف می شود:
•    کهیر
•    پیری پوست
•    نقاط تاریک
•    منافذ باز (پوست پرتقال)
•    پوست کدر و خشک
•    از دست دادن یکپارچگی رنگ پوست
•    آکنه، جوش های سر سیاه و جوش های کوچک
•    اگزما
•    تیره شدن یا پرپیگمانتاسیون رنگ پوست (هیپرپیگمانتاسیون)
•    سرطان پوست
•    پسوریازیس (این بیماری باعث ایجاد لکه های ضخیم قرمز یا نقره ای روی پوست می شود.)

البته پوست ما مکانیزم دفاعی برای مقابله با اثرات آلودگی هوا بر روی پوست دارد و با ترشح چربی لایه ای محافظ در برابر آن تشکیل می دهد. اما با توجه به آلودگی بالای هوا، این مکانیسم به تنهایی کافی نیست. به همین دلیل باید از پوست خود در برابر آلودگی به خوبی مراقبت کنیم.
خوشبختانه با اقدامات کوچک و ساده می توانیم از اثرات بد آلودگی هوا جلوگیری کنیم. پوست ما برای نرم ماندن و حفظ سد محافظ خود به روغن نیاز دارد. این سد پوست ما را مرطوب نگه می دارد و آلاینده های محیطی را از بین می برد.

 

چه مراقبت پوستی در آلودگی هوا داشته باشیم؟

تاکنون می دانیم که افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می کنند بیش از دیگران در معرض آسیب های پوستی قرار دارند. در زیرچند راه حل برای جلوگیری از تاثیر آلودگی بر روی پوست ارائه می دهیم.


1) سیگار نکشید

تاثیر سیگار بر روی پوست ما مانند آلودگی هواست. (نه تنها برای فرد سیگاری، بلکه برای کسانی که در معرض دود هستند) دود سیگار باعث ایجاد چین و چروک می شود. سیگار به کلاژن و الاستین (الیافی که شادابی و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می کنند) آسیب می زند و باعث پیری زودرس و کدر شدن پوست می شود.


2) آب بنوشید

تمام سلول های بدن ما به آب نیاز دارند. پوست خیلی سریع از تشنگی آسیب می بیند. اگر پوست شما کم آب باشد، نمی تواند از خود در برابر آلودگی هوا و اشعه های مضر محافظت کند.


3) قبل از خواب در دو مرحله صورت خود را تمیز کنید

قبل از رفتن به رختخواب صورت خود را در دو مرحله بشویید.  اکثر ما از لوازم آرایشی استفاده می کنیم. بنابراین قبل از هر چیز باید صورت خود را با یک پاک کننده آرایش مناسب تمیز کنیم. سپس از پاک کننده های صورت استفاده کنید تا منافذ پوست را کاملا تمیز کنید. شستن صورت در دو مرحله تاثیر آلودگی هوا بر روی پوست ما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
 

 

پوست سالم

 

4) یک پاک کننده مناسب انتخاب کنید

هوای آلوده پوست را خشک می کند. بدتر از آن، آلاینده های هوا راحت تر به پوست خشک نفوذ می کنند. به همین دلیل است که برای مراقبت از پوست خود باید آن را مرطوب نگه داریم. بنابراین در کنار پاکسازی پوست باید یک پاک کننده صورت خوب انتخاب کنیم که رطوبت پوستمان را حفظ کند و روغن های طبیعی آن را از بین نبرد. اگر بعد از شستن صورت خود احساس خشکی و تنش می کنید، این پاک کننده صورت برای شما مناسب نیست. پس هر چه زودتر عوضش کن.


5) غذاهای حاوی آنتی اکسیدان و چربی های سالم بخورید

غذاهای حاوی آنتی اکسیدان برای مقابله با آلودگی هوا مفید هستند. برای حفظ سلامت پوست و کاهش اثر آلودگی هوا بر روی پوست می توانید سیر، بادام، بادمجان، بروکلی، آووکادو، غلات کامل، ماهی و تخم مرغ بخورید. این مواد مغذی خوشمزه به ترمیم پوست و بهبود بافت آن کمک می کند.


6) از تونر غافل نشوید

هوای کثیف پوست را اسیدی می کند. اسیدی شدن پوست باعث خشکی، قرمزی و کشیدگی می شود. بنابراین، باید از پاک کننده ای استفاده کنید که این اثر را خنثی کند. یکی از بهترین راه ها برای متعادل کردن اسیدیته (pH) پوست استفاده از تونر است. تونر آلودگی و گرد و غبار را از روی صورت پاک می کند. کافی است روزی یک بار از آن استفاده کنید تا اثری از آلاینده های اسیدی روی پوست شما باقی نماند.


7) پوست را از داخل مرطوب کنید

هر روز چند تکه هندوانه، سیب سبز، نعناع، پرتقال، زنجبیل، دارچین، خیار یا نعناع را در بطری آبی که همراه دارید بریزید و بنوشید. در این صورت به دلیل وجود میوه، رطوبت بیشتری به پوست شما می رسد.


8) از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

رادیکال های آزاد موجود در هوا به پوست شما آسیب می رساند. شاید ندانید که یکی از راه های دیگر مراقبت از پوست در هوای آلوده استفاده از کرم مرطوب کننده است. یک کرم مرطوب کننده خوب رطوبت پوست را تامین می کند و با تشکیل لایه ای روی سطح پوست از نفوذ رادیکال های آزاد و سایر آلاینده ها جلوگیری می کند.


9)  ویتامین C بخور

ویتامین C بهترین ماده ای است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین C به میزان قابل توجهی از آسیب آلاینده ها می کاهد. اگر ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود ندارید، از مکمل ها استفاده کنید. ویتامین C بهترین ماده ای است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.
علاوه بر غذاهای حاوی ویتامین C، استفاده از سرم ویتامین C برای صورت باعث کاهش اثر آلودگی هوا بر روی پوست می شود. این محصول لایه بردار، روشن کننده و مرطوب کننده پوست از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.
مراقبت از پوست در هوای آلوده بسیار مهم است. آلودگی های محیطی تاثیر بسیار بدی روی پوست می گذارد. نکات ذکر شده در بالا به شما کمک می کند تا از پوست خود به خوبی مراقبت کنید و با انجام آنها پوستی سالم خواهید داشت. فقط آنها را در برنامه خود بگنجانید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید