دندانپزشکی و سلامت دهان

ایمپلنت دندان روشی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

برای آشنایی با این تکنیک عالی جهت لاغری و آشنایی با اینکه در واقعا ترواسکالپ چیست با ما همراه باشید.

ایمپلنت دندان پایه‌هایی از جنس فلز است که توسط دندان‌پزشک در لثه کاشته می‌شوند تا توانایی جویدن را به فرد برگردانند. ایمپلنت‌های دندانی شامل دندان مصنوعی، تاج و بریج است. این ایمپلنت برای افرادی که به‌دلایل مختلف دندانی را از دست داده‌اند انجام می‌شود. اگر ایمپلنت به‌درستی کاشته شود، دغدغه فرد در مورد جویدن و یا دندان از دست رفته برطرف می‌شود و نیازی به استفاده از دندان مصنوعی نیست.

همچنین اگر دندان‌پزشک مجرب و کلینیک معتبری برای ایمپلنت دندان انتخاب کنید، هیچ مشکل و عوارضی برای شما به‌دنبال نخواهد داشت. در ادامه با این تکنیک دندان‌پزشکی بیش‌تر آشنا می‌شوید.

ایمپلنت فوری چیست و چه تفاوتی با ایمپلنت معمولی دارد؟ باید گفت ایمپلنت دندان روشی برای جایگزینی دندان کاشته شده با دندان طبیعی از دست رفته ‌است و به مدت زمانی پس از کاشت را برای بهبودی نیاز دارد. در روش ایمپلنت فوری، مدت‌زمان بهبودی بسیار کم‌تر از روش سنتی است اما تاج دندان کاشته شده موقتی است و نیاز به تعویض و جایگزینی با تاج اصلی دارد.

 

ایمپلنت دندان چگونه انجام میشود؟

ایمپلنت دندان شامل بدنه دندان ایمپلنت‌شده، اباتمنت ایمپلنت و در اکثر موارد پیچ ثابت‌کننده اباتمنت دندان است که به‌جای ریشه دندان در لثه کاشته می‌شود. معمولاً توسط اباتمنت پیچ فیکساتور به بدنه ایمپلنت متصل می‌شود و از طریق لثه به داخل دهان امتداد می‌یابد تا دندان ایمپلنت شده را ثابت نگه دارد.

دندان کاشته‌شده از نظر اندازه و فرم مانند دندان طبیعی است و هنگام جویدن هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند. جنس ایمپلنت با لثه سازگاری دارد و باعث لغزش، سر و صدا یا سایر عوارض نمی‌شود. مطب تخصصی دندان پزشکی پاسداران مفتخر به انجام کلیه خدمات دندان‌پزشکی مانند ایمپلنت دندان و ترمیم آن توسط برترین دندان‌پزشکان با رضایت کامل مراجعه‌کنندگان عزیز است.

 

 

جنس ایمپلنت دندان چیست؟

یکی از موارد مهمی که در مورد ایمپلنت دندانی باید به آن توجه داشته باشید این است که اکثر ایمپلنت‌های دندانی از جنس تیتانیوم یا اکسید زیرکونیوم ساخته ‌شده‌اند. گاهی‌اوقات از مواد دیگری مانند: آلیاژهای طلا، آلیاژهای مبتنی بر کبالت، آلیاژهای تیتانیوم یا مواد سرامیکی استفاده می‌شود.

پروفیل‌های ایمنی این مواد به‌خوبی شناخته‌ شده است. این مواد با لثه سازگاری دارند و موجب عوارض یا بروز حساسیت نمی‌شوند. ایمپلنت دندان در مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با بهترین مواد سازگار با لثه از برترین برندها انجام می‌شود.

 

هنگام انجام ایمپلنت دندان به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

پیش از هر چیزی، بسیار مهم است که کلینیک معتبر و دندان‌پزشک ماهری انتخاب کنید تا از جنس ایمپلنت و سازگاری آن با لثه مطمئن شوید. پس از مراجعه به کلینیک و بررسی دندان‌پزشک، متوجه خواهید شد که کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت هستید یا خیر. دندان‌پزشکان صادقانه در مورد انجام ایمپلنت دندان و مناسب بودن وضعیت دندان شما برای این عمل به شما مشاوره خواهند داد.

پس از تشخیص دندان‌پزشک برای انجام ایمپلنت، از وی بخواهید تا شما را در مورد خطرات و عوارض احتمالی ایمپلنت راهنمایی کند. پس از تصمیم گیری در مورد ایمپلنت، به نکات زیر توجه داشته باشید:

از دندان‌پزشک خود در مورد جنس ایمپلنت و مواد مصرفی بپرسید؛ همچنین، از او بخواهید تا در مورد زمان بهبودی و دوره نقاهت به شما توضیحاتی ارائه دهد. مصرف سیگار می‌تواند مدت‌زمان دوره نقاهت را افزایش دهد و عمر ایمپلنت را کوتاه کند؛ بنابراین تا حد امکان از مصرف دخانیات اجتناب کنید.

همچنین از دستور العمل های بهداشتی که توسط دندان‌پزشک به شما ارائه می‌شود پیروی کنید. تمیز کردن منظم ایمپلنت و دندان‌های اطراف برای طولانی‌شدن عمر ایمپلنت ضروری است. اگر ایمپلنت شما شل یا دردناک شده است، باید فوراً به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

 

 

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

اگر ایمپلنت دندان توسط دندان‌پزشک ماهر و با مواد باکیفیت انجام شود، می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی کیفیت زندگی و سلامت فردی که به آن نیاز دارند را بهبود بخشد. با این حال، گاهی‌اوقات ممکن است عوارضی بلافاصله پس از انجام ایمپلنت یا مدتی بعد از آن نیز به‌دنبال داشته ‌باشد.

در برخی موارد، ایمپلنت شل می‌شود یا به‌طور کلی از بین می‌رود. شکستن ایمپلنت منجر به نیاز به‌روش جراحی دیگری برای تعمیر یا جایگزینی سیستم ایمپلنت می‌شود. در صورتی که این اتفاقات برای شما رخ داد، در اسرع وقت به دندان‌پزشکی مراجعه کنید. اما در صورتی که جراح یا دندان‌پزشک شما از مهارت بالایی برخوردار باشد و شما نیز مراقبت‌های بعد از ایمپلنت را انجام دهید، این روش بدون عوارض است و با انجام آن، از مزایای ذیل برخوردار خواهید شد:

  • توانایی جویدن
  • زیبایی ظاهری دندان‌ها
  • جلوگیری از کوچک شدن استخوان فک
  • حفظ سلامت استخوان و لثه‌ اطراف
  • ثابت نگه‌داشتن دندان‌های مجاور

اگر ایمپلنت توسط جراح خوبی انجام نشود و شما نیز از دستورالعمل بهداشتی پس از ایمپلنت پیروی نکنید، ممکن است دچار عوارض زیر شوید:

  • آسیب به دندان‌های طبیعی اطراف در هنگام کاشت ایمپلنت
  • آسیب به بافت‌های اطراف در حین جراحی، مانند سوراخ شدن سینوس
  • آسیب‌دیدگی هنگام جراحی مانند شکستگی استخوان فک
  • عملکرد نادرست؛ مانند احساس اینکه دندان‌ها به‌طور معمول جویدن را انجام نمی‌دهند.
  • احساس لق شدن یا پیچ‌خوردگی دندان در محل ناشی از شل شدن پیچ اباتمنت
  • عفونت موضعی یا کلی
  • تأخیر در بهبودی در بیمارانی که سیگار مصرف می‌کنند
  • مشکل در تمیز کردن لثه اطراف ایمپلنت و در نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • بیماری پریودنتال درمان‌نشده
  • بی‌حسی پس از جراحی به‌دلیل برخورد یا آسیب عصبی

بنابراین، انتخاب جراح مناسب و رعایت دستورالعمل بهداشتی بسیار حائز اهمیت است. بهتر است به این موارد دقت داشته باشید تا این روش برای شما کاملاً ایمن باشد و کیفیت زندگی شما را نیز بهبود بخشد. پس از انجام ایمپلنت دندان در مطب دندانپزشکی پاسداران، دستورالعمل‌های بهداشتی به شما توضیح داده می‌شود.

 

 

مراقبتهای پس از ایمپلنت دندان

پس از ایمپلنت دندان، تا حد ممکن بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. در چند روز اول از مسواک زدن محل جراحی خودداری کنید، اما پس از رفع تورم و بهبودی زخم، این ناحیه با مسواک به‌طور دقیق تمیز کنید. شستشوی دهان با آب‌نمک گرم (یک فنجان آب داغ با یک قاشق چای‌خوری نمک) برای بهبودی در هفته اول بسیار مفید است. سپس دهانشویه گرم را روی محل جراحی نگه‌دارید تا خنک شود. تا جایی‌که ممکن است این عمل را تکرار کنید. به شما توصیه می‌شود تا زمانی که زخم ناحیه جراحی‌شده به‌طور کامل خوب نشده است از مصرف سیگار اجتناب کنید؛ زیرا این امر به‌شدت مدت‌زمان دوره نقاهت را افزایش می‌دهد.

توصیه می‌کنیم که پس از جراحی ایمپلنت، از موارد زیر دوری کنید:

  • از نوشیدنی گرم دوری کنید. مراقب باشید که فقط نوشیدنی‌های سرد بخورید و تا زمانی که اثر بی‌حس‌کننده موضعی از بین نرود، غذا نخورید.
  • در روز اول از نوشیدنی‌های گرم یا غذای گرم خودداری کنید و مایعات را روی ناحیه جراحی‌شده نریزید.
  • سعی کنید ناحیه مورد نظر را با زبان یا انگشتان خود لمس نکنید.
  • در 48 ساعت اول ورزش‌های شدید مانند دویدن و بدن‌سازی انجام ندهید.

 

تورم پس از ایمپلنت دندان

ممکن است پس از انجام ایمپلنت دندان دچار تورم و یا کبودی شوید. این تورم یا کبودی معمولاً دو تا سه روز بعد به اوج خود می‌رسد که کاملاً طبیعی است و پس از چند روز فروکش بهبود می‌یابد. تورم را می‌توان با کمپرس سرد (یخ یا کیسه‌ای نخود فرنگی یخ‌زده) که در یک حوله پیچیده شده کاهش داد. هر بار حداکثر ده دقیقه با بیست دقیقه کمپرس سرد روی ناحیه گونه نگه ‌دارید. بعد از بیست و چهار ساعت گرمای ملایم برای رفع تورم مفید‌تر است.

 

کاهش درد پس از انجام ایمپلنت دندان

معمولاً پس از انجام ایمپلنت درد خیلی شدید و غیرقابل تحملی را احساس نخواهید کرد؛ اما ممکن است چند روز بعد از هر عمل جراحی در دهانتان کمی احساس درد داشته باشید. درد پس از جراحی را می‌توان آن را به‌راحتی با مسکن‌های ساده کنترل کرد.  مسکن‌ها باید به‌طور منظم در حداکثر دوز اعلام‌شده برای دو روز اول پس از جراحی مصرف شود. هر مسکنی را که به‌طور معمول برای سردرد، درد و رگ به رگ شدن مصرف می‌شوند (ایبوپروفن و پاراستامول ترکیب خوبی هستند) را می‌توانید استفاده‌ کنید.

 

نتیجهگیری

با توجه به مطالب گفته‌شده، ایمپلنت دندان در صورتی که توسط جراح ماهر و در کلینیک معتبر انجام شود، روش بسیار ایمن و مناسبی برای جایگزینی دندان‌های طبیعی از دست رفته شماست و علاوه بر ایجاد ظاهر زیبا در دندان‌های شما، کیفیت زندگی و جویدن غذا را بهبود می‌بخشد.

پس از انجام ایمپلنت، دستورالعمل‌های بهداشتی که توسط دندان‌پزشک به شما آموزش داده‌ شده است را تا حد امکان رعایت کنید تا دچار مشکلاتی مانند عفونت و عوارض جدی‌تر که منجر به از دست رفتن ایمپلنت می‌شوند نشوید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید