دندانپزشکی و سلامت دهان

راهکارهای خانگی سفید کردن دندان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

آیا دنبال راهکارهای خانگی سفید کردن دندان هستید؟ + معرفی روش های مختلف

راهکارهای خانگی سفید کردن دندان

 

وقتی که می‌خندیم، دندان‌هایمان معلوم می‌شود. داشتن دندان سفید حق همه است چرا که خنده‌هایمان را زیباتر می‌کند. دندان‌هایی که سفید نیستند ظاهر زیبایی ندارند و گاه اعتماد به نفس را از فرد می‌گیرند. روی دندان‌ها به طور طبیعی لایه‌ای محافظ پوشیده شده است که مینا نامیده می‌شود که رنگ دندان‌ها را سفید نشان می‌دهد. عوامل مختلفی روی زرد شدن دندان‌ها اثر می‌گذارند. رنگ دندان‌ها می‌تواند ارثی باشد. همچنین بر اثر زیاده‌روی در مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه و چای، نوشابه دندان‌ها زرد می‌شوند. بالا رفتن سن عاملی است که روی زرد رنگ شدن دندان اثر می‌گذارد. در برخی افراد رنگ بعضی از دندان‌ها به سیاهی یا طوسی می‌زند که ممکن است ناشی از برخورد قطره آهن با لایه رویی دندان‌ها باشد.

 

راهکارهای خانگی سفید کردن دندان

 

آیا راهکاری وجود دارد که بتوانیم دندان‌هایمان را همچون مروارید سفید و زیبا کنیم؟ در پاسخ یه این سوال باید بگوییم راهکارهای خانگی سفید کردن دندان به ما کمک می‌کند که لبخندی زیباتر و دندان‌هایی سفیدتر داشته باشیم. با ما در سایت خوب میشی همراه بمانید تا راهکارهای خانگی سفید کردن دندان را معرفی کنیم که هزینه بالایی ندارند و فاقد مواد شیمیایی هستند.

 

1. سفید کردن دندان با نمک

 

استفاده از نمک برای سفید کردن دندان‌ها یکی از ساده‌ترین راه‌هاست. کافی است بر روی مسواک خود که به آن خمیردندان اضافه کرده‌اید، کمی نمک طعام یا نمک دریایی بپاشید و به آرامی دندان‌ها را با آن مسواک کنید و دقت کنید که نمک روی لثه‌هایتان مالیده نشود. پس از اتمام مسواک زدن دهان خود را با آب ولرم بشورید تا باقی مانده نمک‌ پاک شود. از روش سفید کردن دندان با نمک هفته‌ای 2 یا 3 بار و در هر بار استفاده یک دفعه بیشتر استفاده نکنید تا مینای دندان‌ها آسیب نبیند.

 

2. سفید کردن دندان با جوش شیرین

 

جوش شیرین ماده سفید رنگ شگفت انگیز اسیدی است که در موارد مختلف از جمله آشپزی، بهداشتی، پزشکی، صنعتی و آرایشی کاربرد دارد. در ساختار بعضی از خمیردندان‌ها از جوش شیرین استفاده می‌شود که به دلیل خاصیت سفیدکنندگی آن می‌باشد. از ترکیب مقدار بسیار کمی از جوش شیرین و نمک با یکدیگر همراه با مقدار کمی آب، ماده‌ای شل همانند خمیر بسازید و مانند خمیردندان روی مسواک خود بزنید و دندان‌هایتان را با آن شستشو دهید. جوش شیرین به مرور زمان به سفید شدن دندان‌ها و رفع لکه‌های روی دندان‌ها کمک می‌کند. هفته‌ای 2 یا 3 بار و در هر بار استفاده فقط یک دفعه از جوش شیرین به منظور سفید شدن دندان‌هایتان استفاده کنید و پس از دهان را با آب ولرم شستشو دهید تا باقی مانده مواد از دهان خارج شوند.

 

3. سفید کردن دندان با بیکینگ پودر

 

بیکینگ پودر ماده پودری سفید رنگی است که مصارف مختلفی دارد و میزان تلخی آن از جوش شیرین کمتر است. مقدار کمی بیکینگ پودر را با چند قطره آبلیموی تازه مخلوط کنید تا ترکیب خمیرمانندی آماده شود. از ترکیب خمیری به دست آمده حاصل از بیکینگ پودر و آبلیمو به جای خمیردندان استفاده کنید و دندان‌هایتان را بین 1 تا 2 دقیقه با آن مسواک بزنید. پس از استفاده دهان خود را با آب نیمه گرم (ولرم) بشورید. با استفاده هفته‌ای 1 یا 2 بار از ترکیب بیکینگ پودر و آبلیموی تازه بر روی دندان‌هایتان تغییر شگفت انگیزی را مشاهده خواهید کرد. برای آنکه اطمینان پیدا کنید که بیکینگ پودر شما خاصیت خود را حفظ کرده است و تاریخ مصرف آن نگذشته است کافی است یک قاشق مرباخوری از آن را در نصف لیوان آب جوش مخلوط کنید، اگر مخلوط حاصل شده شروع به جوشیدن کرد، بیکینگ پودر سالم و قابل استفاده است.

 

4. سفید کردن دندان با زغال | راهکارهای خانگی سفید کردن دندان

 

زغال تنها مختص کباب درست کردن نیست بلکه کاربردهای دیگری هم دارد. می‌توان دندان‌ها را با زغال سفید کرد. کافی است مقداری زغال را به صورت پودر درآورید و به آن کمی آب نیمه گرم اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند. خمیر را به طور یکدست روی دندان‌ها بپوشانید و کمی زمان دهید تا کامل روی دندان‌هایتان بنشیند و اثر کند. پس از آن با خمیردندان معمولی دندان‌هایتان را مسواک کنید. البته خمیر دندان‌های زغالی هم در بازار به فروش می‌رسند اما آن‌ها دارای ترکیبات شیمیایی هستند. می‌توانید هفته‌ای 2 یا 3 بار و هر بار یک دفعه از زغال پودر شده به روش گفته شده به عنوان یک روش خانگی برای سفید کردن دندان استفاده کنید.

 

5. سفید کردن دندان با سرکه سیب

 

استفاده از سرکه سیب بسیار ساده است. کافی است در یک لیوان مقدار کمی سرکه سیب ریخته و مقداری آب ولرم اضافه کنید تا به صورت دهانشویه در آید. سپس محلول را داخل دهانتان بگردانید و حدود 1 دقیقه این کار را ادامه دهید و سپس دهان خود را خالی کرده و با خمیردندان معمولی دندان‌هایتان را شستشو دهید. سرکه سیب علاوه بر سفید کردن دندان‌ها، ممکن است جرم‌های سفت و سخت روی دندان را هم خارج کند. سرکه سیب به شدت اسیدی است بنابراین هفته‌ای 1 یا 2 بار بیشتر از سرکه سیب به عنوان سفید کننده دندان استفاده نکنید و از استفاده طولانی مدت آن بپرهیزید.

 

راهکارهای خانگی سفید کردن دندان

 

6. سفید کردن دندان با زردچوبه

 

زردچوبه نوعی ادویه زرد رنگ تیره است که به خاطر پر خاصیت بودنف از آن می‌توان برای سفید کردن دندان‌ها استفاده کرد. کافی است نصف قاشق چایخوری زردچوبه را با چند قطره آب مخلوط کرده تا ترکیب خمیری حاصل شود. از آن همانند خمیردندان استفاده کرده و دندان‌هایتان را مسواک کنید. پس از اتمام مسواک دهان خود را با آب ولرم (نیمه گرم) بشورید. البته زمان شستن دهان طولانی‌تر خواهد بود چرا که دندان‌ها و لثه‌ها رنگ زرد به خود گرفته‌اند و شاید بخواهید این بار با خمیردندان مسواک بزنید تا کامل رنگ زرد زردچوبه از بین برود. با هفته‌ای 2 یا 3 بار استفاده خواهید دید چقدر دندان‌هایتان تمیز و سفید شده است.

 

7. سفید کردن دندان با میوه‌ها | راهکارهای خانگی سفید کردن دندان

 

مصرف میوه برای حفظ سلامتی توصیه می‌شود. اما می‌توان از میوه‌ها برای سفید کردن دندان‌ها کمک گرفت. در ادامه از میوه‌هایی که می‌توان برای سفیدی دندان‌ها استفاده کرد، نام می‌بریم و هریک را به اختصار توضیح می‌دهیم. با ما در سایت خوب میشی همراه بمانید.

 

سفید کردن دندان با پوست پرتقال

 

پرتقال با آن همه خوشمزگی‌اش کاربردهای دیگری هم دارد. از پوست آن که اسیدی است می‌توان به عنوان سفید کننده دندان استفاده کرد. برای این کار کافی است پوست پرتقال را بگیرید به طوری که قسمت گوشتی رنگ سفید آن از قسمت نارنجی رنگ جدا نشود. سپس پوست گرفته را شده را به صورت نوار در آورید تا در دهان جا شود. با مالیدن قسمت سفید رنگ گوشتی آن به دندان‌ها شاهد سفید و تمیز شدن دندان‌ها باشید. پس از اتمام این کار دندان‌هایتان را مسواک بزنید.  هفته‌ای 2 یا 3 بار و در هربار استفاده فقط یک دفعه از قدرت سفیدکنندگی پوست پرتقال استفاده کنید.

 

سفید کردن دندان با پوست موز

 

برای نابود کردن جرم و لکه‌های دندان‌ها و در نتیجه سفید شدن آن‌ها از خاصیت پوست موز غافل نشوید. قسمت داخلی پوست موز را روی دندان هایتان بکشید و این کار را حدود یک دقیقه ادامه دهید. پس از آن دندان‌هایتان را مسواک بزنید با هفته‌ای 2 بار استفاده قطعا نتیجه را مشاهده خواهید کرد.

 

 سفید کردن دندان با توت فرنگی

 

توت فرنگی طعم خوشمزه‌ای دارد که در ساخت خمیردندان‌های کودک نیز استفاده می‌شود. برای سفید شدن دندان‌ها از توت فرنگی کاملا رسیده شده استفاده کنید به این صورت که توت فرنگی رسیده را له کرده و مسواک خود را در آن فرو کرده و دندان‌هایتان را مسواک بزنید. با 2 تا 3 بار استفاده در هفته شاهد کمرنگ‌تر شدن لکه‌های زرد رنگ دندان‌ها خواهید بود. روش دیگری که برای استفاده از توت فرنگی به عنوان سفید کننده دندان وجود دارد این است که یک توت فرنگی بزرگ و کاملا رسیده را له کنید و با نصف قاشق چایخوری جوش شیرین و یا نصف قاشق چایخوری بیکینگ پودر مخلوط کنید تا ترکیب خمیری به دست آید. مخلوط خمیری را روی دندان‌ها قرار دهید. حدود 3 تا 5 دقیقه زمان دهید تا مخلوط به طور کامل روی دندان‌هایتان بنشیند. سپس دهان خود را بشورید و با خمیردندان مسواک بزنید. از ترکیب توت فرنگی با جوش شیرین یا بیکینگ پودر هفته‌ای 1 یا 2 بار و در هر دفعه استفاده فقط یک دفعه از آن استفاده کنید. پس از مدتی شاهد سفید و زیبا شدن دندان‌ها خواهید بود.

 

راهکارهای خانگی سفید کردن دندان

 

8. سفید کردن دندان با روغن

 

شاید از خواندن روغن به عنوان سفید کننده دندان متعجب شده باشید اما استفاده از روغن به عنوان یکی از راهکارهای خانگی سفید کننده دندان صحت دارد.یکی از محبوب‌ترین روغن‌ها که برای سفید کردن دندان به کار می‌رود، روغن نارگیل است چرا که طعم و بوی خوشایندی دارد. بهترین زمان برای استفاده از روغن نارگیل به عنوان سفید کننده خانگی دندان صبح قبل از خوردن و آشامیدن است. کافی است یک قاشق غذاخوری از روغن نارگیل را حداکثر تا 15 دقیقه در دهان بچرخانید و سپس آن را بیرون بریزید و با خمیردندان مسواک بزنید. روغنی که از دهان بیرون می‌ریزید را در یک زباله دان بریزید چرا که ممکن است سینک یا لوله را مسدود کند. البته می‌توان روغن نارگیل را با پودر زغال و یا با جوش شیرین ترکیب کرد و دندان‌ها را با آن مسواک کرد و پس از اتمام کار با خمیردندان مسواک زد.  اسیدهای چرب روغن نارگیل باکتری و پلاک‌های مضر روی دندان و دهان را به خود جذب می‌کند و سبب روشن‌تر شدن رنگ دندان‌ها می‌شوند.

 

9. سفید کردن دندان با هیدروژن پراکسید

 

هیدروژن پراکسید که به آن آب اکسیژنه نیز گفته می‌شود یکی از روش‌های سفید کردن دندان‌هاست. هیدروژن پراکسید در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسد. با خرید محلول 3% هیدروژن پراکسید می‌توانید قبل از مسواک زدن آن را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید و به صورت دهانشویه از آن استفاده کنید و یا اینکه 2 قاشق چایخوری هیدروژن پراکسید را با 1 قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب کنید و دندان‌هایتان را با آن مسواک کنید. پس از اتمام کار دندان‌هایتان را با خمیردندان مسواک بزنید. استفاده از هیدروژن پراکسید را به عنوان سفید کننده دندان به هفته‌ای 1 یا 2 بار محدود کنید چرا زیاده روی باعث فرسایش مینای دندان‌ها می‌شود.

 

سخن پایانی

 

توجه کنید که این روش‌ها نباید جایگزین خمیردندان شوند؛ استفاده از راهکارهای خانگی سفید کردن دندان‌ها را به عنوان مکمل قرار دهید. در هر یک از روش‌ها تاکید شده است که هفته‌ای چند بار استفاده شود، دلیل این تاکید آن است که بیشتر این ترکیبات اسیدی بوده و در صورت زیاده‌روی در استفاده از آن به مرور باعث از بین رفتن مینای دندان‌ها و بروز خطرات و عواقب بعدی در بهداشت دهان و دندان خواهد شد. همچنین در هنگام استفاده از راهکارهای خانگی سفید کردن دندان، از قورت دادن ترکیبات و خمیردندان خوددداری نمایید و اگر احساس کردید دندان‌هایتان با استفاده از راهکارهای سفید کننده دندان خانگی حساس‌تر می‌شوند استفاده از آن روش را متوقف کنید. در صورتی که دندان‌هایتان بیش از حد زرد رنگ است به دندانپزشک مراجعه کنید. امیدواریم با به کار بردن یکی از این روش‌های خانگی سفید کننده دندان‌، شاهد دندان‌های سفید همچون مروارید باشید و لبتان همیشه خندان باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید