دندانپزشکی و سلامت دهان

چگونه بوی پاها را از بین ببریم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

روش های زیادی برای رفع مشکل بوی بد کفش وجود دارد که می‌ توان با استفاده از آنها کفش‌ها را تمیز و بدون بو کرد. در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا می ‌شویم.

بوی بد پا یکی از نا خوشایند ترین وضعیت ‌ها است. پوشیدن کفش به مدت خیلی طولانی می‌ تواند از عوامل این موضوع باشد. عرق کردن پا در کفش باعث می ‌شود که باکتری‌ها و قارچ‌ های داخل کفش رشد داشته باشند و در نهایت باعث ایجاد بوی بد در پا شود. از عوامل دیگر بوی بد پاها می ‌توان به استفاده از کفش‌  هایی با جنس مصنوعی و نامناسب، استفاده از جوراب  هایی نایلونی یا الیاف غیر طبیعی و تغییرات شدید هورمونی اشاره کرد. در علم پزشکی به مشکل بوی بد پا، برومودوسیس یا Bromodosis اتلاق می ‌شود.

جالب است بدانید که در طول روز پاها حدودا نزدیک به یک لیوان عرق می‌ کنند و با توجه به حدود 250 هزار غده عرق در پاها، این موضوع دور از ذهن نیست. با این حجم عرق کردن در پاها، رشد باکتری‌ ها و قارچ ها طبیعی است که باعث بوی بد پا می‌ شود. از طرفی در کفش ‌هایی که تهویه مناسبی ندارند یا در هوای گرم این موضوع تشدید نیز می‌شود. اگر بعد از استفاده از کفش، اقداماتی برای تمیز کردن آن انجام نشود، این موضوع تشدید شده و بوی بد پاها بیشتر می‌ شود.

از آنجایی که بوی بد پا علاوه بر آزاردهنده بودن برای خود شخص، شرایط بدی را برای اطرافیان ایجاد می ‌کند، بهتر است که فکری برای رفع این مشکل کرد. از طرفی بو گرفتن یک کفش نیز دلیلی برای پایان عمر کفش نیست و باید این مشکل را رفع کرد تا بتوان از کفش استفاده‌ی بهتری کرد. روش های زیادی برای رفع مشکل بوی بد کفش وجود دارد که می‌ توان با استفاده از آنها کفش‌ها را تمیز و بدون بو کرد. در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا می ‌شویم.

 

 

روش های رفع بوی بد پاها و کفش

از بین بردن بوی کفش با شستن آن :

اگر بخواهید از هر روشی برای از بین بردن بوی بد پا استفاده کنید بدانید که اگر کفش ‌ها کثیف باشند قطعا نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت. پس در هر صورت نیاز است که کفش‌ ها تمیز باشند. این تمیز کردن کفش، هم به از بین رفتن بوی بد کفش کمک می‌ کند هم اینکه به روش‌ های رفع بوی بد پا نیز کمک می ‌کند. برای تمیزکاری و شستن کفش‌ ها می‌ توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید. دقت داشته باشید که پس از شست و شوی کفش حتما داخل آن را باز کنید و در معرض نور خورشید قرار دهید تا باکتری ‌ها از بین بروند.

 

رفع بوی بد پا و کفش با شستن پاها و جوراب ها :

یکی از دلایلی که ممکن است کفش‌ ها بد بو شوند، استفاده از جوراب های کثیف یا عدم رعایت بهداشت در پاهاست. پس لازم است پس از شست و شوی کفش‌ها، به بهداشت پاها و تمیزی آنها و همچنین تمیزی جوراب ها اهمیت ویژه‌ای بدهید. بهتر است که از جوراب های نخی به جای جوراب های نایلونی استفاده کنید و هر روز نیز آنها را بشویید. دقت داشته باشید که هیچوقت از جوراب نمناک استفاده نکنید و همچنین از پوشیدن کفش با پای خیس یا نمناک خودداری کنید.

 

از بین بردن بوی بد کفش با پودرهای جذب کننده رطوبت :

برای رفع بوی بد کفش‌ ها می‌ توانید از جوش شیرین استفاده کنید. بدین شکل عمل کنید که کمی جوش شیرین داخل کفش ‌ها ریخته و پس از مدتی ( شب تا صبح) آنها را خارج و بعد از آن از کفش‌ ها استفاده کنید.

استفاده از اسپری دئودورانت یک روش مؤثر دیگر برای رفع بوی بد پا و کفش است. اسپری دئودورانت از عرق کردن پا در کفش جلوگیری می ‌کند و در نتیجه از رشد قارچ ‌ها پیشگیری می ‌شود. مقداری از این اسپری را روی پاها و داخل کفش های خود اسپری کنید تا اثر آن را ببینید.

استفاده از پودر بچه اثر آنچنانی در از بین بردن بوی بد کفش ندارد، اما پاشیدن مقداری پودر بچه روی پاهای تمیز و خشک شده، قبل از پوشیدن کفش باعث می‌شود تا پاهای بوی بدی نگیرند.

 

رفع بوی بد پا و کفش با سرکه :

با استفاده از سرکه می ‌توان بوی بد کفش را کاهش داد. بدین منظور لازم است تا آب و سرکه را به مقدار برابرمخلوط کرده و حدود نیم ساعت قبل از پوشیدن کفش‌ ها داخل آنها اسپری کنید. دقت داشته باشید که بعد از خشک شدن کفش آن را بپوشید. استفاده از اسپری سرکه روی پا نیز از رشد باکتری ‌ها جلوگیری می‌ کند.

 

استفاده از چند کفش :

سعی کنید از چندین کفش استفاده کنید. با تعویض کفش‌ها و عدم استفاده مداوم از یک کفش، باعث می‌شود که کفش‌ها قبل از استفاده کاملا خشک شوند. کفش‌های چرمی برای جلوگیری از بوی بد پا بهتر از پارچه ‌ای عمل می ‌کنند چون به پاهای شما اجازه تنفس می‌دهد. همچنین صندل‌ها تهویه مناسب ‌تری نسبت به انواع کفش‌ها دارند. این استفاده از چند نوع کفش بسیار به رفع بوی بد پا کمک می‌کند.

 

خرید بهترین کفش دارای تهویه

کفشی که خریداری میکنید باید بهترین تهویه ممکن را داشته باشد تا پای شما در زمان استفاده از آن بو نگیرد و کفش های طب پوش این خاصیت را دارند که کفش شما در آن اصلا بو نمی گیرد و در استفاده طولانی مدت مشکلی برای شما پیش نمیاید.

 

تغییر رژیم غذایی :

بعضی از رژیم‌ های غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه ‌شده هستند. این کربوهیدارت ها می‌ تواند موجب تغذیه‌ی باکتر‌ی‌ ها و قارچ ‌ها شوند. زمانی که سلول ‌های در حال ‌مرگ از بین می ‌روند، فرصت برای نفوذ باکتری ‌ها و قارچ ‌ها فراهم می‌ شود. زمانی که این باکتری ‌ها در پوست پا جمع شوند،‌ در اثر تعریق در فضای بدون تهویه کفش، بوی بسیار بدی ایجاد می‌ کنند. برای جلوگیری از این روند، بهتر است در رژیم غذایی کربوهیدرات های تصفیه شده و مصرف کافی پروتئین  چربی ‌های مفید و سالم تا حدی از این مشکل جلوگیری کرد. دقت داشته باشید که استفاده از سیگار و مشروبات الکلی باعث تعریق بیشتر در پا می‌شود که می‌ توان با حذف آنها به رفع بوی بد پا کمک کرد.

 

نتیجه گیری

با توجه به اینکه تحمل بوی بد پا برای خود شخص و همچنین اطرافیان بسیار سخت است، توصیه می ‌شود تمام تلاش خود را برای رفع بوی بد کفش و پاها انجام دهید. در حالت کلی می ‌توانید با رعایت بهداشت فردی و عمومی و شست شوی مداوم پاها و کفش‌ها و رعایت نکات گفته شده، این بوی بد را از بین ببرید.

معمولا بوی بد در پاها خطر و مشکل خاصی ندارد و نشانه‌ای از بیماری نیست اما دقت داشته باشید برای کسی که بیماری خود ایمنی دارد، می ‌تواند از علائم باشد. از طرفی دقت داشته باشید بریدگی و زخم در پوست پا یا بین انگشتان، می ‌تواند منجر به عفونت باکتریایی شود . اگر درمان نشود موجب بوی بدی در پاها می ‌شود.

برچسب ها:
بوی پا
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید