دندانپزشکی و سلامت دهان

بهترین راه درمان شپش سر چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

شپش سر حشره ریزی است که از خون پوست سر انسان تغذیه می‌کند. اغلب در سر کودکان پیدا شده و می‌تواند بسیار آزاردهنده باشند. اما چگونه شپش را از بین ببریم ؟ برای این کار همراه ما باشید

شپش سر حشره ریزی است که از خون پوست سر انسان تغذیه می‌کند. اغلب در سر کودکان پیدا شده و می‌تواند بسیار آزاردهنده باشند. اما چگونه شپش را از بین ببریم ؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که روش‌های مؤثری وجود دارند که به از بین بردن این حشرات کمک می‌کنند.
شپش‌ها معمولا‌ً از طریق تماس مستقیم با موهای فرد آلوده انتقال پیدا کرده و پخش می‌شوند. بنابراین، در صورت مشاهده در سر یک نفر، موهای تمامی اعضای خانواده باید بررسی شوند و افرادی که شواهدی از آلودگی فعال شپش دارند، باید تحت درمان قرار گیرند.
در واقع این حشره نمی‌پرد و همانطور که گفته شد، شایع‌ترین راه انتشار شپش از طریق تماس سر است. کودک شما ممکن است در حین ورزش یا زمان بازی در مدرسه یا خارج از آن مبتلا شود. در این شرایط باید به کمک راه درمان شپش سر  ، آن‌ها را از بین ببرید.
هنگامی که فرزند شما دچار شپش در سر شد، ابتدا باید اقداماتی را انجام دهید تا از انتشار این حشره به سایر اعضای خانواده پیشگیری شود. راه‌های مختلفی برای از بین بردن شپش وجود دارد. برخی از این آن‌ها عبارتند از:
•    خودداری از آغوش: در طول درمان بهتر است کودک را در آغوش نگرفته و هیچ تماسی با سر او نداشته باشید.
•    بررسی تمام اعضای خانواده: موهای سایر فرزندان یا افراد دیگر را بررسی نمایید تا در صورت مشاهده شپش، درمان شوند.
•    تفکیک وسایل شخصی: لوازم شخصی مانند حوله، روبالشی، شانه و سایر لوازم جانبی موی فرزندتان را از وسایل افراد دیگر جدا کنید.
درباره این که شپش سر را چگونه از بین ببریم باید گفت که یکی از راه‌ها کوتاه کردن موها است. در واقع شپش‌ها برای زنده ماندن به خون نیاز دارند و اگر موهای سر کوتاه شوند، این حشرات نیز از بین می‌روند. همچنین این حشرات بیرون از سر انسان دوام نمی‌آورند.

چگونه شپش را از بین ببریم؟

موقعیت‌های مختلف مانند حضور در مدرسه برای بچه‌ها، نشستن در مجاورت افراد مبتلا و استفاده از شانه، برس یا حوله مشترک می‌توانند منجر به انتقال شپش شوند. با انجام اقدامات پیشگیرانه و به کارگیری روش‌های مختلف، می‌توانید این حشره را از بین ببرید.

پاکسازی لباس‌ها و ملحفه‌ها

شپش بیرون از سر زنده نمی‌ماند اما نابودی آن زمان می‌برد. بنابراین برای پیشگیری از ابتلای سایر اعضای خانواده، بهتر است لباس‌ها، ملحفه‌ها و سایر اقلامی که فرد مبتلا از آن استفاده کرده است را با آب داغ بشویید. همچنین وسایل شخصی او را جدا کنید.

در مورد اینکه چگونه شپش را از بین ببریم باید گفت که راه‌های متفاوتی برای این کار وجود دارد. انجام کار‌های پیشگیرانه در کنار درمان‌های مختلف، می‌توانند مؤثرتر باشند. بنابراین بهتر است در طول درمان، لوازم شخصی فرزندتان را با شستشوی منظم پاکسازی کنید. 

پاکسازی وسایل خانه

اگر شپش از روی سر انسان بیفتد و نتواند تغذیه کند، کمتر از 1 تا 2 روز زنده می‌ماند. بنابراین باید تمامی قسمت‌هایی مانند مبل یا فرش که کودک نشسته یا دراز کشیده را جارو بکشید. با این حال، خطر ابتلا به شپش که روی فرش یا مبلمان افتاده باشد، کم است.

به منظور جلوگیری از آلوده شدن مجدد توسط فرد آلوده یا شپش‌هایی که ممکن است از سر افتاده باشند، صرف زمان و هزینه زیاد برای انجام نظافت منزل ضروری نیست. در واقع راه درمان شپش سر رعایت برخی از موارد و استفاده درست از محصولات ضد شپش است.

استفاده از شانه‌های دندانه ریز

یکی از راه‌های از بین بردن این حشره، شانه کردن موهای مرطوب با شانه دندانه ریز است. زیرا در این حالت شپش‌ها بهتر قابل مشاهده هستند و تشخیص آن‌ها از شوره سر آسان‌تر است. اگرچه این کار می‌تواند مؤثر باشد، اما به زمان بیشتری نیاز دارد.

همچنین این کار، به از بین بردن بیشتر این حشرات کمک کند. شما می‌توانید با سرگرم کردن فرزندتان از او بخواهید که در انجام این کار با شما همکاری کند. علاوه بر آن، شانه‌ها و برس‌های او را به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب داغ خیس کنید تا شپش روی آن از بین برود.

استفاده از شامپوها و اسپری‌های ضدشپش

استفاده از شامپو برای درمان شپش سر یکی از بهترین روش‌ها است. این شامپو‌ها دارای ترکیباتی هستند که این حشرات را از بین می‌برند. محصولاتی مانند شامپو ضد شپش سریتا در فروشگاه‌های اینترنتی در دسترس بوده و استفاده از آن بسیار آسان است.

با استفاده از این محصولات و شانه کردن موها، به راحتی این حشرات را از بین ببرید. برخی از درمان‌ها باید بعد از یک هفته تکرار شوند تا هر شپش تازه بیرون آمده از بین برود. بنابراین پس از تهیه شامپو و اسپری ضد شپش، دستورالعمل آن را بررسی کرده و مطابق با آن درمان را شروع کنید.

درمان‌های خانگی

شپش سر نه تنها در کودکان، بلکه ممکن است در افراد بالغ نیز مشاهده شود. درمان‌های خانگی مختلفی برای از بین بردن شپش وجود دارد. اما تاثیر شامپو‌های ضد شپش بیشتر از روش‌های خانگی است. از جمله این راه‌ها می‌توان به درمان شپش با اکسیدان یا رنگ مو اشاره کرد.

رنگ دائمی مو حاوی آمونیاک بوده که یک ماده شیمیایی قلیایی و خورنده است. بنابراین شاید همین موضوع، دلیل مؤثر بودن رنگ مو در از بین بردن شپش باشد. شما با تهیه اکسیدان مو از اینجا و رنگ کردن مو‌های خود می‌توانید این حشرات را از بین ببرید.

هنگام بررسی گزینه‌های درمان شپش، چرخه زندگی این حشره و زمانی که بیشتر آسیب‌پذیر هستند را در نظر بگیرید. همچنین درباره درمان شپش سر با نوشابه باید گفت که این کار از نظر علمی مؤثر نبوده و به طور دائم شپش‌ها را از بین نمی‌برد.

شامپو برای درمان شپش سر

اگر درمان‌های خانگی مؤثر نبودند یا همچنان شاهد ظهور مجدد شپش هستید، بهتر است استفاده از شامپو‌ها و اسپری‌های ضد شپش را امتحان کنید؛ چرا که این محصولات فقط برای نابودی این حشرات آزاردهنده تولید شده‌اند و تاثیر بیشتری دارند.

معمولاً شپش باعث خارش‌های شدید در سر افراد می‌شود. شامپو ضد شپش سر می‌تواند به طور کامل تخم‌های شپش را از مو جدا کنند. همچنین این شامپوها علاوه بر درمان و شپش سر، خارش ناشی از آن را بعد از شستشو برطرف می‌نماید.

گاهی ممکن است پس از استفاده شامپوهای ضد شپش مجدداً آن‌ها را لابه‌لای موها ببینید. یکی از دلایلی که استفاده شامپو برای درمان شپش سر موثر نیست، این است که آن‌ها طبق دستورالعمل مصرف نمی‌شوند. زیرا ممکن است افراد تنها یک بار از آن برای شستن موها استفاده کنند.

 اگر به درستی از این محصولات استفاده کرده باشید، پس از اولین دوره درمان، نباید شپش یا تخم آن را مشاهده کنید. اگر همچنان شپش زنده را می‌بینید، باید مجدداً روش مصرف خود را بررسی کرده و آن را اصلاح نمایید تا در نهایت این حشره را از بین ببرید.

بنابراین، هنگام درمان شپش، رعایت دقیق دستورالعمل‌ها بسیار مهم هستند. رعایت نکردن روش مصرف شامپو‌های ضد شپش، یکی از دلایل اصلی آلودگی مجدد است. همچنین ممکن است این محصول برایتان مناسب نباشد، در چنین شرایطی نوع دیگری از آن را تهیه و استفاده کنید.

برچسب ها:
تقویت مو
مو
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
سحر قاسمی
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴

سس مایونز برای از بین بردن شپش موثر هست واقعا؟

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید