دندانپزشکی و سلامت دهان

بهترین سمعک برای کودکان | سمعک نامرئی برای کودکان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

سمعک مناسب برای کودکم کدام است؟

سمعک مناسب برای کودکان

کودکان بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند که از بدو تولد یا چند وقت پس از تولد به دلایل مختلف دچار کم شنوایی شده‌اند. کم شنوایی کودکان گاه توسط والدین و گاه توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. پس از مشورت با متخصص گوش، حلق و بینی و همچنین ادیولوژی (متخصص شنوایی سنجی) نسبت به تهیه سمعک برای یک یا هر دو گوش کودک اقدام می‌شود. هنگامی که سرپرست کودک دنبال سمعک هستند با انواع سمعک برای کودکان مواجه می‌شوند که در این مقاله پاسخگوی تمامی سوالات ممکن خواهیم بود.

 

 

چگونه کم شنوایی کودک تشخیص داده می‌شود؟

به طور غریزی هر فردی با شنیدن صدا واکنش نشان می‌دهد. در نوزادان و کودکان هنگامی که اسم آن‌ها بر زبان آورده می‌شود واکنش نشان نمی‌‌دهند. حتی ممکن است ابتدا کودک سالم متولد شود اما پس از مدتی به دلایل مختلف مانند بیماری، ترس، شوک، آسیب به گوش و ... دچار کم شنوایی شود که مانند سابق به صداها واکنش نشان نمی‌دهد و حتی ممکن است خود بیان کند که صداها را خوب نمی‌شنود. پس از انجام تست شنوایی سنجی میزان دقیق افت شنوایی مشخص شده و پزشک معین می‌کند که آیا کودک نیاز به استفاده از سمعک دارد یا با مصرف دارو و رعایت سایر نکات خوب خواهد شد. خوشبختانه انواع سمعک برای کودکان وجود دارد که می‌توان صدا را به زندگی آن‌ها برگرداند.

 

 

علت بی حس شدن انگشتان دست چیست ؟

 

اگر سمعک تهیه نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

کم شنوایی به معنای ناشنوا شدن نیست بلکه درصدی از شنوایی باقی مانده است که به کمک سمعک می‌توان آن را تقویت کرده و مانع از دست رفتن کامل شنوایی شد. هرچه زودتر کم شنوایی تشخیص داده شود زودتر می‌توان از پیشرفت ناشنوایی جلوگیری کرد و باعث می‌شود کودک صداهای بیشتری را بشنود و در آینده مشکلات شنوایی و گفتاری او تا حد زیادی کاهش یابد.

 

 

مزوتراپی لاغری یک روش راحت برای لاغری موضعی

 

چه کسی مجاز به فروش سمعک است؟

تنها کسی که می‌تواند سمعک را به فرد بفروشد، تنظیم و تجویز کند متخصص شنوایی سنجی است. افرادی که ادعا می‌کنند می‌توانند سمعک را با قیمت مناسب‌تر از بازار آزاد تهیه کرده و یا در فضای مجازی یا ماهواره‌ها فروش سمعک را تبلیغ می‌کنند شیاد بوده و باعث می‌شوند با تهیه جنس غیر اصولی هم شنوایی کودک به مخاطره افتاده و هم پول شما از دست برود. سمعک وسیله ارزان قیمتی نیست به همین دلیل باید در تهیه و نگهداری آن دقت لازم را به عمل آورد.

 

 

بهترین نوع سمعک برای کودکان

بهترین نوع سمعک برای کودکان صرفا محدود به مارک یا برند آن نیست. بلکه هر کودکی با توجه به تست شنوایی سنجی، سن و سال و شرایط جسمانی باید از سمعک خاصی که توسط متخصص شنوایی سنجی تجویز می‌شود استفاده کند. انواع سمعک برای کودکان وجود دارد که هر کدام نیازهای خاص کودک را برطرف می‌کند. در ادامه با انواع سمعک آشنا خواهیم شد.

 

قبل از جراحی بینی باید چه کارهایی انجام دهیم؟ | اقدامات قبل از جراحی بینی

 

انواع سمعک برای کودکان از نظر ظاهری

سمعک‌ها به طور کلی از نظر شکل و شمایل به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • سمعک‌های مرئی (پشت گوش)
  • سمعک‌های نامرئی (درون گوش)

 

 

سمعک‌ پشت گوش برای کودکان (BTE)

یکی از انواع سمعک برای کودکان، سمعک پشت گوش است که همان طور که مشخص است قابل رویت بوده و قسمت اصلی سمعک در پشت گوش قرار می‌گیرد و توسط شلنگی به قالب درون گوش وصل می‌شود. بهترین نوع از انواع سمعک برای کودکان همین سمعک‌های پشت گوش است به همین دلیل در کودکان در هر رده سنی و با هر درجه از کم شنوایی که باشند تشویق می‌شوند تا از سمعک‌های مرئی استفاده کنند. سمعک پشت گوش (BTE) بهتر در گوش کودکان قرار می‌گیرد و حتی کودک بزرگسال یاد می‌گیرد که چگونه آن را در درون گوش خود قرار دهد و جایگذاری آن در گوش نوزادان برای والدین راحت‌تر است. استفاده از سمعک‌های پشت گوش از نوع ریک و رایت (RITE و RIC) در کودکان کمتر متداول است زیرا شلنگ آن برخلاف BTE بسیار باریک و ظریف است از این رو از توضیح آن صرف نظر می‌شود.

 

 

سمعک نامرئی برای کودکان

سمعک‌های نامرئی بر خلاف سمعک‌های پشت گوش فاقد شلنگ بوده و به جای پشت گوش در درون گوش قرار می‌گیرد. کودکان زیر 5 – 6 سال با رشد سریع کانال گوش مواجه هستند از این رو به طور کلی تا 9 سالگی اجازه استفاده از سمعک‌های نامرئی داده نمی‌شود زیرا تقریبا هر دو ماه یک بار کانال گوش بزرگتر شده و به همین دلیل قالب برای گوش کوچک می‌شود که باعث می‌شود هوا را به داخل کشیده و سوت بزند. استفاده از سمعک‌های نامرئی برای کودکان توصیه نمی‌شود و اگر هم با تشخیص متخصص شنوایی سنجی امکان استفاده از آن فراهم باشد یکی از انواع سمعک‌های زیر برای کودکان 9 سال به بالا تجویز می‌شود:

  • سمعک داخل کانال (ITC)
  • سمعک داخل گوش (ITE)

سمعک داخل گوش (ITE) از سمعک داخل کانال (ITC) بزرگتر بوده و تقریبا کل گوش خارجی را می‌پوشاند که به طور کامل نامرئی نیستند اما به دلیل نداشتن شلنگ در دسته نامرئی‌ها جای گرفته‌اند.

 

 

مزوتراپی غبغب | مزایا، معایب و عوارض

 

کوچکترین سمعک برای کودکان

طبیعی است بسیاری از والدین و یا خود کودک تمایل داشته باشد که سمعک او از دید مخفی بماند. سازندگان سمعک ضمن ساخت انواع سمعک برای کودکان که از نوع پشت گوش است تلاش کرده‌اند سمعک‌هایی را بسازند که کمتر در دید است. چندین سال گذشته نوع خاصی از سمعک‌های مرئی استفاده می‌شد که به آن‌ها سمعک‌های جیبی گفته می‌شد. این سمعک‌ها به جای اینکه قطعه اصلی سمعک پشت گوش قرار گیرد، قالب درون گوش توسط شلنگ به سمت پایین به یک ابزار اندازه جیب وصل می‌شد که در واقع قسمت اصلی سمعک بود و باید درون جیب یا گردنبد ویژه آویزان از گردن قرار می‌گرفت؛ امروزه استفاده از سمعک‌های جیبی منسوخ شده است و به جای آن برای کودکان از سمعک‌های سبک‌تر و پشت گوش استفاده می‌شود. برخی از مارک‌ها کمی از مارک‌های متداول اندازه کوچک‌تری داشته و هر روز تلاش می‌شود تا ضمن بالا بردن کیفیت سایز سمعک‌های پشت گوش کوچکتر شود.

 

 

هفت حرکات یوگا برای تنبلی تخمدان | ورزش برای تنبلی تخمدان

 

کودک و سمعک

سمعک دستگاه الکترونیکی است که به میکروفون و بلندگو (رسیور) مجهز است و صدا را در گوش با دریافت انرژی از باتری تقویت می‌کند. پس از دریافت سمعک می‌بایست پر بودن باتری مدام چک شود و اگر تمام شده است نسبت به تعویض باتری اقدام کرد که آموزش‌های لازم برای تعویض آن توسط متخصص شنوایی داده می‌شود. قالب گوش نیز در سال‌های اولیه زندگی کودک به دلیل بزرگ شدن کانال گوش هر چندین ماه یک بار نیاز به تعویض مکرر دارد. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، شلنگ است. شلنگ‌ها روز اول استفاده نرم و منعطف هستند اما به مرور سفت و خشک شده از این جهت احتمال سوراخ شدن آن‌ها بیشتر می‌شود. اگر متوجه سوت سمعک شدید ضمن بررسی جای گیری صحیح قالب درون گوش، شلنگ را از ابعاد مختلف چک کنید که اگر سوراخ یا پاره شده است آن را تعویض کنید. در همه انواع سمعک برای کودکان رخ دادن چنین مواردی طبیعی است که پس از مدتی برای والدین و اطرافیان کودک به صورت یک آگاهی در می‌آید. گفتار درمانی و تربیت شنیداری راهکارهای دیگری هستند که به کمک مهارت شنیداری و گفتاری کودکان می‌آید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید