دندانپزشکی و سلامت دهان

سندرم گانسر چیست ؟ | علت ، علائم و درمان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

آیا تاکنون شنیده اید شخصی دچار سندرم گانسر شده باشد؟

سندرم گانسر چیست؟

سندرم گانسر یک تشخیص بحث برانگیز است که اولین بار توسط روانپزشک آلمانی، زیگبرت گانسر در سال 1898 توصیف شد. سنرم گانسر گاهی اوقات روان پریشی زندان یا جنون زندان نامیده می‌شود زیرا اولین بار در زندانیان مشاهده شد. با این شرایط فرد عمداً و آگاهانه طوری رفتار می‌کند که انگار در شرایطی که واقعا مریض نیست دچار بیماری جسمی یا روحی شده است که در آن افراد مبتلا به سندرم گانسر رفتارهای بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی را تقلید می‌کنند.

افراد مبتلا به اختلالات ساختگی به دلیل نیاز درونی به نظر می‌رسد بیمار یا مجروح هستند. این گونه افراد حتی حاضرند برای جلب توجه و همدردی ویژه به افرادی که واقعاً بیمار هستند آزمایش‌ها و عمل‌های دردناک یا خطرناک را انجام دهند. اختلالات ساختگی از نظر فنی بیماری‌های روانی محسوب می‌شوند زیرا با مشکلات عاطفی شدید همراه هستند.

 

 

علائم سندرم گانسر چیست؟ | علائم سندرم گانسر

افراد مبتلا به سندرم گانسر رفتارهای عجیب و غریب کوتاه مدت مشابه افرادی که دارای سایر بیماری‌های روانی جدی هستند را دارا هستند. ممکن است فرد گیج به نظر برسد، اظهارات پوچ داشته باشد و توهماتی مانند تجربه احساس چیزهایی که در آنجا نیستند یا شنیدن صداها را گزارش کند. یکی از علائم کلاسیک سندرم گانسر پاسخ‌های بی معنی به سوالات ساده است. علاوه بر این فرد مبتلا به این بیماری ممکن است مشکلات جسمی مانند ناتوانی در حرکت دادن قسمتی از بدن را گزارش کند که فلج هیستری نامیده می‌شود. از دست دادن حافظه (فراموشی) از وقایع رخ داده نیز از علائم شایع است.

 

چه چیزی باعث سندرم گانسر می‌شود؟ | علت سندرم گانسر

اطلاعات کمی در مورد اختلال غیر معمول سندرم گانسر وجود دارد اما اعتقاد بر این است که سندرم گانسر نوعی  واکنش در برابر استرس شدید است. مشکلات جسمی نیز مانند الکلیسم (اعتیاد شدید به نوشیدن و استفاده از مشروبات الکلی)، صدمه به سر و سکته وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد علائم سندرم گانسر شوند. اکثر افراد مبتلا به سندرم گانسر دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی (ASPD) یا اختلال شخصیت هیستریونی (HPD) هستند. اختلال شخصیت ضداجتماعی با رفتارهای غیرمسئولانه و پرخاشگرانه مشخص می‌شود که اغلب شامل بی اعتنایی به دیگران و ناتوانی در رعایت قوانین جامعه است که گاهی از افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی به عنوان سوسیوپات یا سایکوپات یاد می‌شود. عزت نفس افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونی بستگی به تأیید دیگران دارد و ناشی از احساس واقعی ارزش خود نیست. افراد مبتلا به HPD تمایل زیادی برای جلب توجه دارند و اغلب برای جلب توجه رفتارهای چشمگیر یا نامناسبی دارند.

 

 

اختلال پیکا چیست ؟ | علائم و راه های درمان پیکا

 

سندرم گانسر چقدر شایع است؟

سندرم گانسر بسیار نادر است که معمولا در مردان بیشتر از زنان شایع است و بیشتر در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی رخ می‌دهد.

 

اختلال نقص توجه و بیش فعالی در بزرگسالان (ADHD) | نشانه ها + درمان

 

سندرم گانسر چگونه تشخیص داده می شود؟ | تشخیص سندرم گانسر

تشخیص سندرم گانسر چالش برانگیز است به طوری که پزشکان باید هرگونه مشکل جسمی احتمالی مانند سکته مغزی یا ضربه به سر یا سایر شرایط روانی را به عنوان علائم قبل از تشخیص سندرم گانسر را رد کنند. اگر پزشک هیچ دلیل فیزیکی برای علائم پیدا نکند از نظرات و تخصص روانپزشک یا روانشناس، متخصصان سلامت روان که به طور خاص برای تشخیص و درمان بیماری‌های روانی آموزش دیده‌اند استفاده می‌کند. روانپزشکان و روانشناسان از مصاحبه‌ها و ابزارهای ارزیابی ویژه برای آزمون و بررسی فرد از نظر شرایط روانی استفاده می‌کنند. پزشک با استفاده از تشخیص سایر پزشکان که بر اساس استفاده از ابزارها و دانش موجود بوده است و احتمال وجود سایر بیماری‌های جسمی یا روانی حذف  شده و بر اساس مشاهدات و رفتارهای بیمار سندرم گانسر را تشخیص می‌دهد.

 

 

سندرم گانسر چگونه درمان می شود؟ | درمان سندرم گانسر

 پیش بینی اینکه آیا علائم سندرم گانسر و اینکه چه زمانی احتمال از بین رفتن آن وجود دارد دشوار است زیرا افراد مبتلا به سندرم گانسر اغلب علائم جعلی در پاسخ به یک رویداد استرس زا نشان می‌دهند و همچنین این وضعیت اغلب نشان دهنده توانایی محدود فرد برای مقابله موثر در هنگام بروز استرس‌ها است. از اصلی‌ترین درمان‌های سندرم گانسر موارد زیر است:

  • روان درمانی حمایتی (نوعی مشاوره)
  • نظارت بر ایمنی
  • ثبت بازگشت علائم

گاه پس از برطرف کردن استرسی که محرک اصلی شروع علائم مربوط به سندرم گانسر بوده است بیماری برطرف می‌شود. معمولاً دارو برای درمان سندرم گانسر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد مگر اینکه فرد از افسردگی، اضطراب یا روان پریشی رنج ببرد.

 

7 نشانه رابطه اشتباه | رهایی از رابطه ناسالم

 

 

آینده افراد مبتلا به سندرم گانسر

پیش بینی اینکه علائم سندرم گانسر چه زمانی از بین می‌روند دشوار است. احتمال بهبودی از سندرم گانسر بسته به این که آیا علائم به طور ناگهانی در پاسخ به یک تجربه استرس زا ظاهر شده‌اند یا به دلیل اتفاقی در دوران گذشته ظاهر شده است، بسیار متفاوت است و نمی‌توان به طور قطعی حکمی صادر کرد.

 

آیا می‌توان از سندرم گانسر جلوگیری کرد؟ | پیشگیری از سندرم گانسر

متاسفانه تاکنون هیچ راه شناخته شده‌ای برای جلوگیری از سندرم گانسر وجود ندارد.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
بهمن پیرمردوند
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱

خسته نباشید

خیلی جامع و مفید بود

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید