دندانپزشکی و سلامت دهان

بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست حساس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

آیا می خواهید بدانید برای مراقبت از پوست حساس چه راهکارهایی وجود دارد؟ اینجا بهترین باید و نبایدهای مراقبت از پوست حساس آمده است.

چگونه از پوست حساس مراقبت کنیم؟

پوست حساس پوستی است که اغلب به محرک‌هایی مانند آب و هوا، آلرژی یا محصولات خاص واکنش نشان می‌دهد. پوست ممکن است قرمز شود، خشک شود، احساس خارش یا سفت شدن داشته باشد یا دچار برجستگی، فلس یا کهیر شود. شرایطی مانند اگزما، درماتیت تماسی، روزاسه (آکنه دوران بزرگسالی) و موارد دیگر اغلب در بروز پوست حساس مقصر هستند. با شناخت راهکارهای مراقبت از پوست حساس، زیبایی را به خود هدیه کنید.

 

 

روتین نگهداری از پوست حساس | نحوه مراقبت از پوست حساس

 

انجام دهید: برچسب‌های روی محصولات را بخوانید

هنگام خرید محصولاتی که با بدن شما در تماس مستقیم هستند، کلمات "ملایم برای پوست" یا "برای پوست حساس" را روی برچسب‌های محصولات (اتیکت، لیبل) جستجو کنید. سپس مواد تشکیل دهنده محصول را بررسی کنید. شما می‌توانید آنچه را که ممکن است باعث شعله ور شدن شما شود تشخیص دهید و از آن اجتناب کنید. به عنوان یک قاعده کلی هرچه مواد کمتر و طبیعی‌تر باشد، محصول بهتر است و برای مراقبت از پوست حساس بیشتر جواب می‌دهد.

 

انجام دهید: زمان دوش گرفتن کوتاه باشد

آب به آرامی چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد. این امر باعث می شود که پوست خشک، سفت یا دچار ترک شود. هنگام استحمام به جای دوش داغ و طولانی مدت دوش کوتاه و با آب گرم بگیرید که پانزده دقیقه کافی است. با این کار مراقبت از پوست حساس را به جا آورده‌اید.

 

 

انجام دهید: محصول را امتحان کنید

اگر هنوز در حال شناختن موادی هستید که پوست شما را رو به سوی نابودی می‌کشاند، این ایده هوشمندانه‌ای است که قبل از خرید هر محصول جدید، تست انجام دهید. برای این کار قسمت کوچکی از پوست خود را انتخاب کرده و مقداری از محصول را روی آن بمالید. اگر در عرض 72 ساعت واکنشی مشاهده کردید، متوجه می‌شوید که محصول برای شما مناسب نیست. روش دیگر استفاده از اشانتیون یا سمپل‌هایی است که به عنوان معرفی محصول عرضه می‌شوند. این روش‌ها باعث می‌شوند قبل از اینکه محصولی را خریداری کنید از طریق تست کردن مراقبت از پوست حساس را هم انجام داده باشید.

 

مزوتراپی پوست | مزایا، عوارض و ماندگاری

 

انجام دهید: عطر را کنار بگذارید

بسیاری از محصولات آرایشی بوی مطبوع و شیرینی دارند که هدف آن جذب بیشتر مشتری است اما عطر حاوی مواد افزودنی است که پوست حساس شما به آن احتیاج ندارد و اغلب حساسیت پوست در برابر مواد افزوده شده به عطر قابل کنترل نیست. همین امر یعنی حساسیت پوست به مواد معطر در مورد محصولات حاوی الکل، صابون یا رنگ مو نیز صدق می‌کند. برای مراقبت از پوست حساس بهتر است محصولاتی که بی بو هستند را جایگزین موادی کنید که حاوی مواد افزودنی معطر هستند.

 

 

انجام دهید: لباس را با دقت انتخاب کنید

پشم و سایر پارچه‌های خشن حتی اگر پوست شما حساس نباشد می‌تواند باعث ایجاد خارش شود. حتی پشم می‌تواند باعث بثورات آلرژیک (ضایعات مختلف پوستی) شود. لانولین یک موم زرد رنگ طبیعی است که در پشم یافت می‌شود و برخی لباس ها هنوز آن را دارند که ممکن است باعث ایجاد آلرژی شود که برای مراقبت از پوست حساس باید از وجود یا عدم وجود لانولین در محصولات مطمئن شد. جنس‌های نرم دیگری مانند پنبه و ابریشم را برای لباس‌هایتان انتخاب کنید.

 

5 علت خارش سینه زنان + درمان خارش پستان

 

انجام دهید: رد کردن نیکل

نیکل یکی از رایج‌ترین عوامل محرک پوست حساس است. نیکل فلزی است که در اشیاء روزمره از جواهرات گرفته تا بست‌های لباس و عینک وجود دارد. به هر چیزی که دارای فلز نیکل است و پوست شما را لمس می‌کند توجه کنید. تا جایی که می‌توانید وسایل دارای نیکل را با لوازم ضد حساسیت عوض کنید.

 

انجام دهید: مرطوب کنید

خشکی پوست منجر به تحریک شدن پوست می‌شود که این خود می‌تواند منجر به شعله ور شدن شرایطی مانند اگزما شود. بهترین راه برای جلوگیری از خشک شدن پوست این است که آن را مرطوب نگه دارید. بلافاصله بعد از استحمام از یک مرطوب کننده با پوشش بالا اما ملایم مانند پماد یا کرم یا حتی لوسیون استفاده کنید تا پوست را نرم نگه دارید. بنابراین به خاطر داشته باشید یکی از راه‌های مراقبت از پوست حساس مرطوب نگه داشتن آن است.

 

انجام ندهید: از پاک کننده‌های سخت استفاده کنید!!

مواد شیمیایی موجود در پاک کننده های رایج آرایشی یا سطوح می‌تواند آسیب‌های زیادی به پوست حساس وارد کند. از محصولاتی که دارای برچسب هشدار دهنده سوزش پوست هستند جدا خودداری کنید و از ترکیباتی مانند سفید کننده، الکل، آمونیاک، اتیلن گلیکول مونوبوتیل استات، سدیم هیپوکلریت و تری سدیم فسفات خودداری کنید و یا به عبارتی دیگر از پاک کننده‌های سخت استفاده نکنید. بهتر است برای پاک کننده‌های سطوح دستکش بپوشید.

 

10 حرکت ورزشی برای افزایش تعادل

 

انجام ندهید: بدن خود را با کف صابون بپوشانید!!

صابون را برای قسمت‌هایی که ممکن است بو بدهند استفاده کنید:

  • زیر بغل
  • کشاله ران
  • پا
  • زیر برجستگی سینه‌ها

 بقیه قسمت‌های بدن فقط با آب تمیز می‌شود. برای مراقبت از پوست حساس هنگام شستشو، صابون‌های ملایم را انتخاب کنید و آن‌هایی که دارای رنگ، عطر، خوشبو کننده و مواد ضد باکتری هستند را کنار بگذارید.

 

انجام ندهید: پوست را اسکراب کنید!!

از محصولاتی که پوست را اسکراب می‌کنند استفاده نکنید. برای مراقبت از پوست حساس هیچ چیزی بدتر از استفاده از اسکراب کننده‌های پوست نمی‌باشد. اسکراب به معنای پاکسازی و لایه برداری پوست است. متخصصان پوست می‌گویند برای تمیز کردن پوست حساس خود نیازی به لایه برداری ندارید زیرا لایه برداری می‌تواند علائم شما را بدتر کند.

 

 

انجام ندهید: از لوازم آرایشی حاوی کومدون استفاده کنید!!

اگر پوست شما حساس است لازم نیست برای همیشه قید آرایش کردن را بزنید. اما باید توجه زیادی داشته باشید که از لوازم آرایشی حاوی کومدون استفاده نکنید. کومدون‌ها نوع خاصی از برجستگی‌های سطح پوست هستند که به دلیل مسدود شدن منافذ پوست ایجاد می‌شوند که این برجستگی‌ها در نهایت به آکنه (جوش) تبدیل خواهند شد. ترکیبات کومدوژنیک در محصولات مراقبتی - آرایشی پوست با مسدود کردن منافذ، کومدون ایجاد می‌کند که این کومدون‌ها به آکنه تبدیل می‌شود که در تضاد با مراقبت از پوست حساس است. در برچسب محصولات آرایشی به دنبال عبارت "non-comedogenic" باشید. این بدان معناست که منافذ پوست شما را افزایش نمی‌دهد و فاقد کومدون است.

 

7 حرکت یوگا صبحگاهی | فواید یوگا در صبح

 

انجام ندهید: پوست را در معرض عوامل مختلف قرار دهید!!

وقتی بیرون هوا سرد است پوست را بپوشانید. به طور مثال پوست حساس صورت خود را با یک شال نرم بپیچید، دستان خود را با دستکش بپوشانید تا از تماس مستقیم با باد و خشکی جلوگیری شود. برای جلوگیری از اشعه‌های مضر روزانه از ضد آفتاب را در طول سال حتی در روزهای ابری استفاده کنید.

 

انجام ندهید: سیگار بکشید!!

سیگار کشیدن و استنشاق بوی آن برای سلامت کلی شما مضر است. آیا می‌دانید سیگار کشیدن می‌تواند واکنش‌های حساس پوستی را به ویژه اگر مبتلا به پسوریازیس هستید افزایش دهد؟ همچنین سیگار کشیدن می‌تواند درمان مشکلات پوستی را به محض بروز با مشکلات زیادی همراه کند و روند درمانی آن را کند کند، پس برای مراقبت از پوست حساس سیگار نکشید و در معرض دود آن قرار نگیرید.

 

 

بهترین ورزش برای لاغری ران و ساق پا | 14 تمرین برای لاغری ران

 

انجام ندهید: استرس داشته باشید!!

طبیعی است که هر از گاهی مشغول یا نگران باشید اما استرس می‌تواند بر شما در داخل و خارج از بدن تأثیر بگذارد. راه‌هایی برای کاهش این استرس پیدا کنید تا پوست شما آسیب نبیند. تکنیک‌های آرامش بخش را تمرین کنید، خوب بخوابید، ورزش کنید و درست غذا بخورید. بدن و پوست شما از شما تشکر خواهد کرد و با این کار مراقبت از پوست حساس را انجام داده‌اید.

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید