دندانپزشکی و سلامت دهان

هشدارهای سرطان دهانه رحم چیست ؟ | علائم + درمان سرطان دهانه رحم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

سرطان دهانه رحم یکی از غم انگیزترین و البته پر استرس ترین سرطان ها میان بانوان است که با بالا بردن آگاهی و درمان می توان از آن پیشگیری کرد و سرطان را شکست داد.

سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم هنگامی اتفاق می‌افتد که رشد و تکثیر سلول‌ها در دهانه رحم زنان که به واژن متصل است تغییر کند. همچنین سرطان دهانه رحم ممکن است بافت‌های عمیق‌تر دهانه رحم را تحت تاثیر قرار دهد و به سایر قسمت‌های بدن مانند ریه‌ها، کبد، مثانه، واژن و راست روده گسترش یابد و متاستاز کند. در بیشتر موارد سرطان دهانه رحم در اثر عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود که با واکسن تا حدودی قابل پیشگیری است. سرطان دهانه رحم به آرامی رشد می‌کند بنابراین معمولاً زمان برای یافتن و درمان آن پیش از ایجاد مشکلات جدی وجود دارد که به لطف غربالگری از طریق تست پاپ اسمیر باعث می‌شود زنان کمتر دچار مرگ و میر بر اثر سرطان دهانه رحم شوند. عموما زنان 35 تا 44 سال به سرطان دهانه رحم مبتلا می‌شوند. بیش از 15٪ موارد جدید مربوط به زنان بالای 65 سال است به خصوص کسانی که مرتباً غربالگری نمی‌شوند.

 

انواع سرطان دهانه رحم

  • کارسینوم سلول سنگفرشی (squamous cell carcinoma): سرطان دهانه رحم از نوع کارسینوم سلول سنگفرشی در پوشش دهانه رحم ایجاد می‌شود.
  • آدنوکارسینوما (Cervical carcinoma): سرطان دهانه رحم از نوع آدنوکارسینوم یا آدنوکارسینوما در سلول‌های تولید کننده مخاط ایجاد می‌شود.
  • سرطان مخلوط: نوع مخلوط سرطان دهانه رحم ترکیبی از کارسینوم سلول سنگفرشی و آدنوکارسینوما است.

 

 

علت سرطان دهانه رحم

سرطان دهان رحم با تغییرات غیر معمول در بافت آغاز شده و در بیشتر موارد با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مرتبط هستند. انواع مختلف ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند باعث ایجاد زگیل‌های پوستی، زگیل‌های دستگاه تناسلی و سایر اختلالات پوستی شود. برخی دیگر از دلایل سرطان دهانه رحم با سرطا‌ن‌های واژن، آلت تناسلی مرد، مقعد، زبان، لوزه‌ها و ولو (نوعی سرطان در ناحیه سطح خارجی اندام تناسلی زنان) در ارتباط هستند.

 

هشدارهای سرطان دهانه رحم | عوامل خطر سرطان دهانه رحم

  1. شروع رابطه جنسی قبل از 16 سالگی یا در یک سال از شروع پریود
  2. داشتن چندین شریک جنسی (داشتن شرکای جنسی متعدد)
  3. مصرف قرص ضد بارداری بیش از 5 سال
  4. سیگار کشیدن
  5. سیستم ایمنی ضعیف
  6. داشتن بیماری مقاربتی (STD)

 

5 راه درمان زخم دهانه رحم

 

علائم سرطان دهانه رحم

برخی از بانوان ممکن است علائمی از سرطان دهانه رحم را مشاهده نکنند اما گروهی دیگر از بانوان با علائم سرطان دهانه رحم رو به رو می‌شوند که عبارتند از:

  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • خونریزی واژینال غیر معمول مانند بعد از رابطه جنسی، بین دوره‌ها، بعد از یائسگی یا بعد از معاینه لگن
  • ترشحات غیر معمول واژن

پس از گسترش سرطان دهانه رحم موارد زیر بروز می‌یابند:

  • درد لگن
  • سخت ادرار کردن (احتباس ادراری)
  • پاهای متورم
  • نارسایی کلیه
  • استخوان درد
  • کاهش وزن و کم اشتهایی
  • خستگی و بی‌حالی

 

 

علائم سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی

زگیل تناسلی نوعی عفونت ویروسی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود که عامل آن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که می‌تواند از طریق تماس پوستی منتقل شود. از آنجایی که زگیل تناسلی و دهانه رحم در نزدیکی هم هستند ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. زگیل تناسلی می‌تواند پس از سال‌ها باعث بروز سرطان دهانه رحم در بانوان شود. البته زگیل تناسلی می‌تواند بسیار خفیف و کوچک بوده که قابل درمان است اما اگر بزرگ و شدید باشد و درمان آن پیگیری نشود احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود دارد.

 

علائم سرطان دهانه رحم در دختر باکره

سرطان دهانه رحم لزوما همیشه در زنانی که رابطه جنسی دارند یا زنان یائسه اتفاق نمی‌افتد. دخترانی که تاکنون رابطه جنسی نداشته‌اند و باکره هستند نیز می‌توانند به سرطان دهانه رحم مبتلا شوند. در صورت بروز هر یک از موارد زیر باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد و پیگیر درمان بود:

  • پریودی سنگین یا خونریزی غیر معمول در بین فاصله دو پریود
  • خونریزی از واژن همراه با ضعف و احساس سبکی سر
  • احتباس ادراری
  • ترشحات غیر معمول از واژن
  • از دست دادن ناگهانی وزن

 

 

غربالگری سرطان دهانه رحم |  تشخیص و معاینه سرطان دهانه رحم

مهم‌ترین پیشرفت در غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده گسترده از آزمایش Papanicolaou (تست پاپ اسمیر) و آزمایش HPV با خطر بالا است. تست پاپ اسمیر بخشی از معاینه لگن زنان است که پزشک سلول‌ها را از سطح دهانه رحم جمع می‌کند و یک تکنسین در زیر میکروسکوپ به آن‌ها نگاه می‌کند. اگر هر چیز غیرمعمولی تشخیص داده شود، پزشک در روشی به نام بیوپسی مقداری از بافت گردن رحم را خارج می‌کند. اکثر زنان 21 تا 65 سال هر 3 سال یکبار باید با آزمایش پاپ اسمیر از نظر سرطان دهانه رحم مورد بررسی قرار گیرند.

ابزارهای دیگری وجود دراند که می‌توانند تغییرات دهانه رحم را شناسایی کنند که عبارتند از:

  • کولپوسکوپی: اگر آزمایش پاپ اسمیر سلول‌های غیرمعمولی را نشان دهد ممکن است پزشک از روش کولپوسکوپی استفاده کند. کولپوسکوپی همانند معاینه لگن است. پزشک دهانه رحم شما را با یک رنگ بی ضرر یا اسید استیک لکه دار می‌کند تا سلول‌ها به راحتی دیده شوند. سپس با استفاده از میکروسکوپی به نام کولپوسکوپ که دهانه رحم را 8 تا 15 برابر بزرگ می‌کند به دنبال سلول‌های غیرمعمول برای نمونه برداری می‌گردد. اگر کولپوسکوپی علائم سرطان تهاجمی را نشان دهد ممکن است بعداً به بیوپسی دیگری نیاز داشته باشید. قبل از انجام کولپوسکوپی از کرم‌های واژینال و تامپون استفاده نکنید و از رابطه جنسی بپرهیزید.
  • روش برداشتن الکترو جراحی حلقه (LEEP): هنگامی که پاپ اسمیر سلول‌های غیرطبیعی در سطح دهانه رحم را نشان می‌دهد متخصص زنان ممکن است از روش برش الکترو جراحی حلقه (LEEP) استفاده کند که از یک حلقه سیم نازک با بار الکتریکی برای برش بافت غیر طبیعی استفاده می‌کند که معمولا به صورت سرپایی انجام گرفته و همان روز می‌توانید به منزل برگردید.

 

ضایعه پیش سرطانی دهانه رحم

به تغییرات غیرمعمول سلول‌های سطح دهانه رحم ضایعات داخل اپیتلیال سنگفرشی (SIL) گفته می‌شود که به معنی سلول‌های سنگفرشی غیر معمول است که داخل اپیتلیال یعنی بافت پوششی را در بر گرفته است و منجر به سرطان دهانه رحم می‌شود. البته این سلول‌ها پیش سرطانی بوده و احتمال دارد ماه‌ها یا سال‌ها سرطانی نشوند و به لایه‌های عمیق بافت حمله نکنند.

 

بازسازی سینه بعد از سرطان سینه | همه چیز درباره بازسازی پستان

 

 

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم یکی از معدود سرطان‌هایی است که تقریبا قابل پیشگیری است. اصلی‌ترین دلیل سرطان دهانه رحم ویروس پاپیلومای انسانی است البته همیشه هم این ویروس باعث سرطان نمی‌شود. اگر از نظر جنسی فعال هستید با انجام آزمایش‌های پاپ اسمیر و سایر سلول‌های غیر طبیعی در رحم و واژن را مورد بررسی قرار دهید. ممکن است پزشک واکسن HPV را توصیه کند که بستگی به شرایط و سن بیمار دارد. زمان ایده آل برای دریافت واکسن HPV قبل از فعالیت جنسی است.

 

درمان قطعی سرطان دهانه رحم

اگر با مشاهد علائم نام برده شده برای سرطان دهانه رحم و انجام آزمایشات پزشک تشخیص دهد که به سرطان دهانه رحم مبتلا هستید با توجه به شدت پیشرفت آن، سن و شرایط جسمانی بیمار روند درمانی را آغاز می‌کند که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • جراحی
  1. هیسترکتومی (hysterectomy)
  2. تراکلکتومی (trachelectomy)
  • پرتو درمانی
  • شیمی درمانی
  • هورمون درمانی
  • سرما درمانی
  • لیزر
  • ایمونوتراپی

 با توجه به شایع بودن این بیماری، لازم است همواره با متخصص زنان در ارتباط بوده و با معاینه دوره‌ای به خصوص در سنین بالا و در سال‌های نزدیک به دوره یائسگی آن را به موقع تشخیص داده و از عواقب آن پیشگیری کنید و تا حد امکان از استرس خودداری کنید. هر سوالی که دارید از پزشک بپرسید و خجالت را کنار بگذارید.

 

6 موردی که باید درمورد سرطان دهانه رحم بدانید

اگر مبتلا به سرطان دهانه رحم شده باشید مطمئناً سوالات زیادی خواهید داشت. شاید تازه فهمیده‌اید که به آن مبتلا هستید یا شاید قبلاً درمان‌هایی را پشت سر گذاشته‌اید و نمی‌دانید چه اتفاق بعدی پیش خواهد آمد. دانستن 6 مورد زیر به شما در درک بهتر وضعیت و انتخاب بهترین گزینه درمانی کمک کننده است:

  1. امکان بازگشت سرطان دهانه رحم وجود دارد.
  2. احتمال ابتلا به سرطان‌های دیگر زیاد است.
  3. احتمال اینکه سرطان دهانه رحم را به دخترتان منتقل کنید کم است، سرطان دهانه رحم بیشتر ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی است تا جهش ژنتیکی.
  4. سرطان دهانه رحم و روش‌های درمان می‌تواند روی میل جنسی تاثیر بگذارد.
  5. برای درمان سرطان دهانه رحم باید مرتب با پزشک خوددر ارتباط باشید.
  6. اینکه آیا می‌توانید بچه دار شوید یا خیر به مرحله سرطان و نوع درمان بستگی دارد.

 

 

سرطان دهانه رحم و بارداری

از آنجایی که سرطان دهانه رحم در مدخل ورودی رحم شکل می گیرد و جایگاه اتصال رحم به مهبل است طبیعی است که سوالاتی درمورد توانایی باردار شدن به وجود آید. بانوانی که ازدواج نکرده‌اند در صورت ابتلا به سرطان دهان رحم و با صلاحدید پزشک می‌توانند بافت تخمدان را فریز کرده تا پس درمان بتوانند باردار شوند. زنانی که ازدواج کرده‌اند نیز با مشورت پزشک می‌توانند نسبت به انجماد تخمک یا نطفه اقدام کنند. جراحی هیسترکتومی، رادیوتراپی و بیوپسی می‌توانند تاثیر منفی روی بارداری داشته باشند لذا قبل از اقدام به درمان باید در این مورد به خوبی فکر کرد و با پزشک مشورت کرد.

 

5 علت خارش سینه زنان + درمان خارش پستان

 

سرطان دهانه رحم کشنده است؟

پس ازسرطان سینه، سرطان دهانه رحم یکی از رایج‌ترین سرطان‌ها در میان بانوان است. در صورتی که سرطان دهانه رحم به موقع شناسایی شود و درمان صورت گیرد احتمال زنده ماندن فرد بسیار زیاد است اما اگر دیر شناسایی شود و درمان جواب ندهد یا اصلا درمانی صورت نگیرد سرطان می‌تواند پیش رونده باشد و سایر قسمت‌های بدن را هم درگیر کند که احتمال زنده ماندن فرد را کاهش می‌دهد. سلامتی مهم‌ترین نعمتی است که هر کس باید قدر بداند و در صورت مشاهده هرگونه علائم غیر معمول از پزشک کمک بگیرد.

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید