دندانپزشکی و سلامت دهان

16 غذا که نباید در دوران بارداری بخورید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۳
دسته ها:

برای اینکه دوران بارداری را به خوبی سپری کنید تا نوزادی سالم به دنیا آورید باید به تغذیه خود اهمیت دهید. لیستی از خوراکی های ممنوع در دوران بارداری را در اینجا بخوانید.

در دوران بارداری چه چیزهای نخوریم

زنی که باردار می‌شود موجود دیگری را در وجود خود پرورش می‌دهد و از آنجاست که به فکر خوردن غذاهای و خوراکی‌های مفید در دوران بارداری می‌افتد تا هم سلامت خود و هم سلامت جنین را تضمین کند. اگر می‌خواهید بدانید خوارکی‌ها و غذاهای ممنوع در بارداری کدامند، ادامه مطلب را بخوانید که با 16 خوراکی و غذا که نباید در دوران بارداری خورد آشنا می‌شوید.

 

غذاهای ممنوعه در بارداری

 

1. از گوشت نپخته رد شوید

گوشت خام یا نیم پز می‌تواند انگل توکسوپلاسما و باکتری‌های دیگر را در خود جای دهد. هنگام صرف غذا در بیرون اطمینان حاصل کنید که گوشت بخارپز و کاملا پخته شده است.

 

 

2. سوشی

سوشی ماهی نیم‌پز شده‌ای است که متاسفانه بسیار محبوب است و جزو غذاهای ممنوع در بارداری به شمار می‌آید. بهتر است به جای مصرف سوشی از ماهی و سایر غذاهای دریایی که کاملا پخته شده است استفاده کنید تا سلامت خود و جنین را تضمین کنید.

 

3. مرغ یا بوقلمون شکم پر

مرغ یا بوقلمونی که به صورت شکم پر سرو می‌شود باید تازه باشد. مرغ منجمد قبل از مصرف نیاز دارد که کمی آب شود که در این حالت آب آن مکانی ایده‌آل برای رشد باکتری‌ها به شمار می‌رود. از مصرف مرغ منجمد شده خودداری کنید و به جای آن از مرغ یا بوقلمون تازه استفاده کنید تا مجبور به یخ زدایی نباشید.

 

 

4. ماهی با جیوه

مصرف ماهی برای زنان باردار بسیار مفید است اما برخی از انواع ماهی‌ها مانند شمشیر ماهی، ماهی خال‌مخالی شاهی و ... حاوی جیوه هستند که در لیست غذاهای ممنوع در بارداری جای می‌گیرند. به جای مصرف ماهی‌های جیوه‌دار از ماهی‌های سالم‌تری مانند گربه ماهی، ماهی آزاد و ... استفاده کنید.

 

5. گوشت فرآوری شده

کمتر کسی است که سوسیس و کالباس دوست نداشته باشد اما زنان باردار تنها زمانی مجاز به مصرف انواع سوسیس و کالباس هستند که قبل از مصرف آن را سرخ کرده و یا بخارپز کنند در غیر این صورت در لیست غذاهای ممنوع در بارداری به شمار می‌آید.

 

 

6. صدف خام

صدف خام یا نپخته حاوی باکتری لیستریا است که دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد و جزو غذاهای ممنوع در بارداری به شمار می‌آید. در صورت تمایل به مصرف صدف به عنوان غذای مغذی آن را تازه و کاملا مغز پخت مصرف کنید.

 

 

خوراکی های مضر در دوران بارداری

 

7. مراقب آبمیوه‌های تازه باشید

قطعا مصرف مواد غذایی و خوراکی‌های تازه جزو غذاهای ممنوع در بارداری به شمار نمی‌آید اما بهداشتی بودن آن نیز اهمیت دارد. آبمیوه تازه‌ای که بیرون مصرف می‌کنید باید اطمینان حاصل کنید ک میوه به خوبی شسته شده است و همچنین نی و لیوان آن در جای بهداشتی نگهداری شده است.

 

 

8. خمیر کوکی خام | خمیر کیک خام

شاید هنگامی که مشغول آماده کردن خمیر کیک یا کوکی هستید وسوسه شوید کمی از آن بخورید که اگر خمیر حاوی تخم مرغ خام باشد نه تنها خوشمزه بلکه بسیار مضر و پر از انواع باکتری‌ها است که در لیست غذاهای ممنوع در بارداری جای می‌گیرد.

 

 

9. سس

تخم مرغ خام در ساخت بسیاری از انواع سس‌ها مانند سس سالاد سزار، سس مایونز و ... به کار می‌رود که نسخه خانگی آن به دلیل عدم نگهداری تخم مرغ در شریط مناسب ممکن است به سلامت مادر و جنین آسیب برساند. بهتر است از سس‌هایی که به روش صنعتی با تخم مرغ پاستوریزه درست می‌شوند خریداری کنید.

 

10. تیرامیسو خانگی

بسیاری از دسرهای خانگی مانند تیرامیسو، موس یا مرنگ (شیرینی پفکی) حاوی تخم مرغ خام هستند که باید از تخم مرغ پاستوریزه برای درست کردن آن‌ها استفاده کرد. اگر هم قصد خریداری دسرها از فروشگاه‌ها و مغازه را دارید دقت کنید که روی بسته بندی محصول عبارت استفاده از تخم مرغ پاستوریزه قید شده باشد در غیر این صورت از غذاهای ممنوع در بارداری به شمار می‌آید.

 

11. میوه و سبزیجات نشسته

میوه و سبزیجات از خوراکی‌های بسیار مفید در دوران بارداری هستند که باید قبل از مصرف به خوبی شسته شوند. میوه و سبزیجات شسته نشده در لیست غذاهای ممنوع در بارداری به شمار می‌آیند که انگل توکسوپلاسما در آن باعث ایجاد بیماری توکسوپلاسموز می‌شود که برای کودک بسیار خطرناک است. برای شستن میوه و سبزیجات از برس‌های کوچک و نرم کمک بگیرید و قسمت‌های کبود شده را برش دهید چرا که ممکن است باکتری‌ها را در خود جای دهد.

 

12. جوانه‌های خام

خانم‌های باردار از مصرف جوانه‌های خام از هر نوعی که باشد مانند شبدر، یونجه، گندم و ... خودداری کنند زیرا باکتری‌ها قبل از شروع به رشد جوانه‌ها به بذر وارد شده و پاک شدن این گروه از میکروب‌ها تقریبا غیر ممکن است. در مغازه‌های اغذیه فروشی به یاد داشته باشید که جوانه خام جزو غذاهای ممنوع در بارداری به شمار می‌رود لذا از مصرف آن‌ها خودداری کنید. در خانه جوانه‌ها را کامل بپزید تا باکتری‌ها از بین برود.

 

13. شیر غیر پاستوریزه

شاید تاکنون به روستا یا دامداری رفته و از نزدیک دوشیدن شیر حیوانات را دیده باشید. شیر محلی ماده غذایی بسیار مفیدی است که می‌بایست قبل از مصرف به خوبی جوشانده شود در غیر این صورت پاستوریزه نشده و در لیست غذاهای ممنوع در بارداری جای می‌گیرد. هرگونه محصولات لبنی مانند پنیر، کره و ... که مصرف می‌کنید حتما باید پاستوریزه باشد.

 

14. کافئین

کافئین ماده‌ای است که اگر زیاد مصرف شود ضرر دارد اما اگر در مقدار کم مصرف شود فواید بسیاری دارد. در بسیاری از مواد خوراکی مانند چای، نوشابه، شکلات، قهوه و ... کافئین یافت می‌شود که می‌توان در مقدار کم از آن‌ها استفاده کرد تا ضرری برای جنین و مادر نداشته باشد.

 

15. الکل

همیشه از مضرات الکل سخن گفته شده است و بارها در جای مختلف آن را خوانده‌اید. مصرف الکل حتی به مقدار بسیار کم برای مادر باردار و جنین مضر است بنابراین از مصرف شراب، آبجو و هر محصول دیگری که در ساخت آن الکل به کار رفته است خودداری کنید.

 

16. ظرف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف در صورتی که در آن‌ها مواد غذایی گرم قرار گیرد نوعی ماده سمی آزاد می‌کند که تمام غذا آلوده می‌شود. بنابراین مادران باردار آن را در لیست وسایل پر خطر قرار داده و از ریختن غذای داغ و گرم در آن خودداری کنند چرا که غذایی که برای پخت آن به روش سالم و بهداشتی زحمت کشیده شده است به سادگی تبدیل به غذاهای ممنوع در بارداری می‌شود.

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید